Gå til innhold

Nabo vil jeg skal hjelpe henne med jobbsøknad - jeg vil ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Naboen, som min mor er venn med, vil at jeg skal komme hjem hos henne og hjelpe henne med å søke jobb, og hjelpe med jobbsøknad. Denne dama er utlending Og trenger derfor hjelp. Jeg sa nei, for dette gidder jeg ikke. Jeg kjenner henne ikke og har ingen relasjon med henne. Det er vel ikke feil av meg å si nei?

Anonymkode: 46fcd...6df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skriver her inne om dette, så tror jeg du vet hva slags svar du får.  

Hva med og være litt medmenneskelig og hjelpe noen som spør.  Koster så lite.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, for meg hadde dette kostet mye, og man trenger ikke å si ja til alt av forespørsler ut av "medmenneskelighet".

Anonymkode: 86712...a17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke moren din hjelpe henne? 

Anonymkode: aba36...1d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ringhalelemur

Jeg synes det er helt fair å si nei. Det er flott å hjelpe andre dersom man har kapasitet og ork - men det er ikke noe vi kan forvente at folk skal gjøre for folk man ikke engang kjenner. 

Det er også sånn at det gjerne er mange om spør. Jeg kjenner for eksempel håndverkere som kunne fylt opp hvert sekund fritid med "vennetjenester" og "folk som skulle hatt litt hjelp". Gjerne er dette folk man ikke kjenner spesielt godt en gang. Hvis man skal hjelpe alle da, så blir man helt spist opp. Det er ok å si nei! 

For meg hadde det vært for mye å dra hjem til en fremmed for å hjelpe vedkommende å søke jobb(er). Hvis vedkommende ikke får den første jobben (og det er jo sannsynlig med dagens trange arbeidsmarked) blir det garantert spørsmål igjen også. Og vips så har man fått seg en ny "hobby" man ikke hadde bedt om. Jeg kunne derimot vurdert å få søknadene tilsendt på e-post for korrekturlesing og tips.

Har ikke Nav jobbsøkerkurs forresten? Kanskje du kan tipse om det! 

Endret av Ringhalelemur
Glemte et poeng!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Palma said:

Hvis du skriver her inne om dette, så tror jeg du vet hva slags svar du får.  

Hva med og være litt medmenneskelig og hjelpe noen som spør.  Koster så lite.

Vet du hva, at man sier nei til det betyr ikke at man ikke hjelper noen gang. Jeg hjelper veldig mange veldig ofte med sånne småting, men noen ganger må jeg bare si nei. Naboens jobbsøknad hadde definitivt utgått, det havner ganske langt ned på listen...

Anonymkode: 0e6c7...a5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke hjelpe henne, og det er helt teit at du har blitt innblandet i dette. Det går selvfølgelig an å være ekstra grei og gjøre det, men utover ville ikke jeg ha følt noen plikt til å hjelpe henne. 

Anonymkode: 383fd...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palma skrev (32 minutter siden):

Hvis du skriver her inne om dette, så tror jeg du vet hva slags svar du får.  

Hva med og være litt medmenneskelig og hjelpe noen som spør.  Koster så lite.

Det er jo viktig å finne en balanse. Man kan jo ikke bli fullstendig pushover heller, og ta alle drittjobbene til andre fordi man bare skal være grei. Da blir man fort utnyttet. 

Anonymkode: 383fd...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo viktig å finne en balanse. Man kan jo ikke bli fullstendig pushover heller, og ta alle drittjobbene til andre fordi man bare skal være grei. Da blir man fort utnyttet. 

Anonymkode: 383fd...e7d

Hvis dette er noe som skjer gang på gang på gang,  så skjønner jeg det jo.  Men å hjelpe noen er times tid en gang i blandt tar man ikke skade av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold deg unna alle hjelpetrengende. De suger deg tom for energi etter hvert. De her inne som synes det er rart at du sier nei er kyniske mennesker i bunn, det er derfor de klarer å balansere slike forespørsler. 

Anonymkode: 37cf2...dcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringhalelemur skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er helt fair å si nei. Det er flott å hjelpe andre dersom man har kapasitet og ork - men det er ikke noe vi kan forvente at folk skal gjøre for folk man ikke engang kjenner. 

Det er også sånn at det gjerne er mange om spør. Jeg kjenner for eksempel håndverkere som kunne fylt opp hvert sekund fritid med "vennetjenester" og "folk som skulle hatt litt hjelp". Gjerne er dette folk man ikke kjenner spesielt godt en gang. Hvis man skal hjelpe alle da, så blir man helt spist opp. Det er ok å si nei! 

For meg hadde det vært for mye å dra hjem til en fremmed for å hjelpe vedkommende å søke jobb(er). Hvis vedkommende ikke får den første jobben (og det er jo sannsynlig med dagens trange arbeidsmarked) blir det garantert spørsmål igjen også. Og vips så har man fått seg en ny "hobby" man ikke hadde bedt om. Jeg kunne derimot vurdert å få søknadene tilsendt på e-post for korrekturlesing og tips.

Har ikke Nav jobbsøkerkurs forresten? Kanskje du kan tipse om det! 

Enig her. Selv om man forstår at det er hyggelig å gi noen en hjelpende hånd i blant, så har man ikke kapasitet til å hjelpe alle ukjente med ting som jobbsøknader. Det å skrive en god jobbsøknad er ganske tidkrevende (Kan fort ta  timer å skrive den perfekte søknad spisset mot en jobb man ønsker), og når det dreier seg om å hjelpe en som ikke skriver godt norsk allerede, eller kanskje ikke i det hele tatt, så ender man i praksis opp med å måtte skrive hele søknaden for vedkommende. Det betyr to ting, man får da ansvaret for alle revisjoner av søknaden til andre og like typer jobber. For det andre sitter man igjen med ansvar dersom søkeren ikke kommer gjennom noe sted, og man får i verste fall en pottesur nabo som skylder på nettopp deg for at du ikke skrev en god søknad. Som regel vil det også skinne godt igjennom at noen andre har skrevet den hvis språket som benyttes av søkeren på intervju er dårlig. Det taler ikke til søkerens fordel  at man ikke viser frem ens egne evner i søknaden. 

Anonymkode: c7b28...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje finne en fin måte å si nei på og komme med forslag til hvor naboen kan få hjelp til jobbsøknaden. Det er massevis av råd på internett og jeg synes å ha hørt at nav også tilbyr hjelp med det.

Anonymkode: b9264...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Naboen, som min mor er venn med, vil at jeg skal komme hjem hos henne og hjelpe henne med å søke jobb, og hjelpe med jobbsøknad. Denne dama er utlending Og trenger derfor hjelp. Jeg sa nei, for dette gidder jeg ikke. Jeg kjenner henne ikke og har ingen relasjon med henne. Det er vel ikke feil av meg å si nei?

Anonymkode: 46fcd...6df

Vil du ikke hjelpe henne pga at hun er utlending?Det er ditt valg å hjelpe eller ikke men det er greit hvis du hjelper små ting hvis noen treneger det.

Ber du hjelp selv fra noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringhalelemur
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Enig her. Selv om man forstår at det er hyggelig å gi noen en hjelpende hånd i blant, så har man ikke kapasitet til å hjelpe alle ukjente med ting som jobbsøknader. Det å skrive en god jobbsøknad er ganske tidkrevende (Kan fort ta  timer å skrive den perfekte søknad spisset mot en jobb man ønsker), og når det dreier seg om å hjelpe en som ikke skriver godt norsk allerede, eller kanskje ikke i det hele tatt, så ender man i praksis opp med å måtte skrive hele søknaden for vedkommende. Det betyr to ting, man får da ansvaret for alle revisjoner av søknaden til andre og like typer jobber. For det andre sitter man igjen med ansvar dersom søkeren ikke kommer gjennom noe sted, og man får i verste fall en pottesur nabo som skylder på nettopp deg for at du ikke skrev en god søknad. Som regel vil det også skinne godt igjennom at noen andre har skrevet den hvis språket som benyttes av søkeren på intervju er dårlig. Det taler ikke til søkerens fordel  at man ikke viser frem ens egne evner i søknaden. 

Anonymkode: c7b28...6b7

Ja, det er også et poeng. Vil man få "skylda" senere fordi vedkommende ikke fikk jobb? Det ville jo være utrolig urimelig så klart, men når man ikke kjenner folk så er jo det en mulighet at folk tar det ut på en. Det er jo ikke gitt at vedkommende forstår hvor vanskelig det faktisk er å få en jobb i dag. 

Jeg synes også det er en viss forskjell på å hjelpe til med jobbsøknad (= lese over, rette skrivefeil, komme med noen tips til forbedringer), og å måtte skrive hele søknaden for vedkommende. Nå vet vi jo ikke hvor TS sin nabo er språklig sett - men hvis det er det første, så bør det kunne løses enkelt på e-post.

Dersom det er det siste, at man må skrive hele søknaden for vedkommende, så føles ikke etisk riktig for meg. Nesten som en slags form for dokumentforfalskning eller juks. Jeg har hjulpet til med flere jobbsøknader i mitt liv, men kun å rette feil, små endringer og så videre. Jeg ville aldri skrevet søknaden for noen. Hvis vedkommende sender en jobbsøknad med perfekt norsk, men det viser seg på intervju at vedkommende overhodet ikke kan norsk (for eksempel), så har man jo ført arbeidsgiver bak lyset. Det blir feil for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om hun hadde vært av vestlig bakgrunn? Hadde du hjulpet henne da? Typisk nordmenn å klage på at utlendinger ikke jobber, men nekter å hjelpe de ut i arbeidslivet. 

Anonymkode: c33db...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Typisk folk nå til dags å la seg krenke på vegne av utlendinger, og ta ting helt ut av kontekst for å få noe å sutre for. Jeg leste det som at hun opplyser at hun er utlending, derfor trenger hjelp med å skrive søknaden (for å slippe spørsmål om hvorfor hun ikke kunne skrive den selv kanskje?), ikke det at hun er utlending er grunnen til at hun ikke vil skrive den. Hun har bare rett og slett ikke lyst å skrive den, slik jeg tolker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...