Gå til innhold

Arabisk navn som funker på norsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Orker ikke å bry meg om uvitne folk. Det er et veldig pent navn på arabisk med en fin betydning. 👍🏼

Anonymkode: a35f2...f13

Kan være lurt å tenke på, så barnet ditt slipper å bli utsatt for dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Yonas. Arabisk stavemåte, men helt vanlig norsk navn når man uttaler det. 

Miriam er fint. 

Anonymkode: fbad9...cc1

Yonas er ikke en arabisk stavemåte, da arabisk ikke bruker det latinske alfabetet. Arabisk har et eget alfabet og dermed en helt annen måte å skrive navnet på. Din stavemåte blir derfor en form for transkribering fra arabisk til et annet språk enn norsk. Yonas er verken en arabisk eller norsk stavemåte. Norsk stavemåte blir Jonas.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alladin, Ali Baba, eller Mufasa, hvis det er gutt.

Anonymkode: 02173...b40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klossmajor skrev (6 minutter siden):

Yonas er ikke en arabisk stavemåte, da arabisk ikke bruker det latinske alfabetet. Arabisk har et eget alfabet og dermed en helt annen måte å skrive navnet på. Din stavemåte blir derfor en form for transkribering fra arabisk til et annet språk enn norsk. Yonas er verken en arabisk eller norsk stavemåte. Norsk stavemåte blir Jonas.

Jeg regner med at du skjønte hva jeg mente, men ser at jeg formulerte meg klønete. Men Yonas er et navn som er mye brukt i arabiske land, og sådan et arabisk navn. De fleste arabiske navn *kan* jo skrives ved hjelp av det latinske alfabetet.

At den norske skrivemåten er Jonas er jo irrelevant, all den tid TS ønsker et arabisk navn på kidden sin. Jeg gav henne da et tips om et navn som lett kan brukes både på arabisk og norsk. 

Anonymkode: fbad9...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg regner med at du skjønte hva jeg mente, men ser at jeg formulerte meg klønete. Men Yonas er et navn som er mye brukt i arabiske land, og sådan et arabisk navn. De fleste arabiske navn *kan* jo skrives ved hjelp av det latinske alfabetet.

At den norske skrivemåten er Jonas er jo irrelevant, all den tid TS ønsker et arabisk navn på kidden sin. Jeg gav henne da et tips om et navn som lett kan brukes både på arabisk og norsk. 

Anonymkode: fbad9...cc1

Det er ikke irrelevant i det hele tatt. Yonas og Jonas er det samme navnet, stavet på to litt forskjellige måter. Det er av hebraisk opphav. Den arabiske varianten staves يُونُس. Skrivemåten tilpasset det norske språket er Jonas. Yonas er ikke mer arabisk enn hva Jonas er, og fungerer ikke like bra på norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amal frykter jeg fort kan bli et lett offer for erting og mobbing, og det er noe man alltid bør ta i betraktning ved valg av navn. Noen navn er mer belastet enn andre. Det er et nydelig navn, men ville vært uaktuelt av nevnte grunn. 

Noor synes jeg er veldig pent. 
Aishe liker jeg også, kjenner mor og datter som heter Aisha og Aishe. 
Iman er flott, kjenner en kjempeherlig jente ved dette navnet. Ikke så ulikt Amal, sånn egentlig, men uten den belastende likheten med anal. 

Jeg er ikke kjent med arabiske guttenavn, annet enn Jonas (ser det er stor debatt om stavemåte, så jeg safer det med den norske versjonen), Ali, Yousef, Ahmed osv., som er navn man ser og hører overalt. Ellers kjenner jeg noen som heter Bewar, Omar, Ben, Arshia, Arshed og Eihem. 
Eihem synes jeg lyder ganske bra.

Anonymkode: 3dcd1...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg regner med at du skjønte hva jeg mente, men ser at jeg formulerte meg klønete. Men Yonas er et navn som er mye brukt i arabiske land, og sådan et arabisk navn. De fleste arabiske navn *kan* jo skrives ved hjelp av det latinske alfabetet.

At den norske skrivemåten er Jonas er jo irrelevant, all den tid TS ønsker et arabisk navn på kidden sin. Jeg gav henne da et tips om et navn som lett kan brukes både på arabisk og norsk. 

Anonymkode: fbad9...cc1

Enkelte folk her inne skal bare kverrulere og skape ufred 😅  det er klart at Younes er mer arabisk enn Jonas.

Liker navnet veldig godt faktisk, så takk for tipset 🤍

Anonymkode: a35f2...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enkelte folk her inne skal bare kverrulere og skape ufred 😅  det er klart at Younes er mer arabisk enn Jonas.

Liker navnet veldig godt faktisk, så takk for tipset 🤍

Anonymkode: a35f2...f13

Hvorfor er det klart at Younes er mer arabisk enn Jonas?

Staves navnet Younes på arabisk? Har du funnet disse bokstavene i det arabiske alfabetet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klossmajor skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det klart at Younes er mer arabisk enn Jonas?

Staves navnet Younes på arabisk? Har du funnet disse bokstavene i det arabiske alfabetet?

Jeg kjenner flere arabiske som heter Younes. Og de uttaler det ”Yones.” Det stammer fra Yunus. Nevnt flere ganger i koranen.

Selv om det er den arabiske VERSJONEN av et annet navn så er det jo uansett arabisk. Men ser ikke helt problemet liksom, hvorfor skal man diskutere det🤣

Er forresten ute etter et navn som ikke nødvendigvis høres norsk ut, men som er lett å uttale for alle.😊🤍

Anonymkode: a35f2...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er det klart at Younes er mer arabisk enn Jonas?

Staves navnet Younes på arabisk? Har du funnet disse bokstavene i det arabiske alfabetet?

Ihvertfall så er Yunus / Younes veldig vanlig blant muslimer, ikke bare arabere. Kanskje fordi Yunus er nevnt i koranen.

D36F5537-6A61-472B-8F2A-B20B5B62AEA2.jpeg

239B07C2-4E58-4C26-8468-3315ED171BAA.jpeg

Anonymkode: a35f2...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (4 timer siden):

Yonas er ikke en arabisk stavemåte, da arabisk ikke bruker det latinske alfabetet. Arabisk har et eget alfabet og dermed en helt annen måte å skrive navnet på. Din stavemåte blir derfor en form for transkribering fra arabisk til et annet språk enn norsk. Yonas er verken en arabisk eller norsk stavemåte. Norsk stavemåte blir Jonas.

Det går an å skrive arabisk med norske bokstaver altså.

F eks Hei = marhaba

På arabisk:

م - m

ر - r

ح - h

ب - b

ا - a

Man må ikke bruke det arabiske alfabetet for å skrive arabiske ord.

Men på grunn av uttalelsen av Jonas så må man skrive Younes på arabisk. Ikke fordi bokstavene ikke finnes, men fordi selve uttalen blir helt feil ellers.

Anonymkode: a35f2...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det går an å skrive arabisk med norske bokstaver altså.

F eks Hei = marhaba

På arabisk:

م - m

ر - r

ح - h

ب - b

ا - a

Man må ikke bruke det arabiske alfabetet for å skrive arabiske ord.

Men på grunn av uttalelsen av Jonas så må man skrive Younes på arabisk. Ikke fordi bokstavene ikke finnes, men fordi selve uttalen blir helt feil ellers.

Anonymkode: a35f2...f13

Jeg får ikke det helt til å rime. يُونُس‎ transkriberes fra arabisk på flere forskjellige måter. Engelske Wikipedia lister jo opp Yonas som en av flere stavemåter. Uttalen skulle da bli det samme som Jonas. Der Y-en blir et naturlig valg på fransk og engelsk, blir J det naturlige på norsk. Til sammenligning blir det russiske etternavnet Юран til Yuran på engelsk og Juran på norsk.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere arabiske som heter Younes. Og de uttaler det ”Yones.” Det stammer fra Yunus. Nevnt flere ganger i koranen.

Selv om det er den arabiske VERSJONEN av et annet navn så er det jo uansett arabisk. Men ser ikke helt problemet liksom, hvorfor skal man diskutere det🤣

Er forresten ute etter et navn som ikke nødvendigvis høres norsk ut, men som er lett å uttale for alle.😊🤍

Anonymkode: a35f2...f13

Store deler av den arabiske verden har hatt mye med Frankrike å gjøre de siste par århundrene. Da faller det seg naturlig at det har blitt vanlig for arabere å stave navnet på en fransk måte når det latinske alfabetet brukes. Det funker ikke like bra verken skriftlig eller fonetisk på norsk da. Samtidig er Yunus i koranen samme karakter som Jonas i bibelen.

Min innfallsvinkel er tilpasning til norsk skriftspråk og navnetradisjoner, og tilhørighet til landet man bor i. Du legger mindre vekt på det, og det er jo greit nok det. 

Jeg ser ikke noe poeng i å gi et barn utenlandsk navn for at det stadig skal påminnes om sitt delvis utenlandske opphav. Men jeg kan se det som en gest overfor din svigerfamilie. Det vil kanskje hjelpe til med å skape et sterkere bånd mellom barnet og familie som befinner seg i utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora
Nadia
Nelia
Maryam
Mariama
Heliya
Leila
 

Adel
Asif
Yaya
Alasana
Lamin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (På 21.6.2021 den 17.47):

Kan være lurt å tenke på, så barnet ditt slipper å bli utsatt for dette. 

Ja. Utenforståendehet er en realitet.

En halvrussisk gutt som heter Alexander får tilgang til de norske gruppene betydelig lettere enn om han heter Boris.

Samme gjelder motsatt. En Ali vil sopes opp av minoritetsmiljøer han kanskje ikke har noen forankring i, på en måte som en 'Bjørn-Even' aldri vil bli. Eksemplene er mange. Er man arabisk 'nok' så blir man påtvunget islam i fengsel om man er inne til soning. Somaliere stopper (vennlig) andre somaliere på gaten og vil prate og invitere til dagdriveri om jeg skal tro Hassan på jobb. 

 

Også er det jo jobbsøknadene så klart... Skal ikke underslå at 'insider' knowledge i mange stillinger innen logistikk, finans, admin med mer teller langt mer enn en grad fra høyskole. Hadde ikke ansatt en tsjekker til Kundehåndtering eller anbudsprosesser hos firmakunder i en halvstor norsk by for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...