Gå til innhold

Familietrøbbel og gårdsdrift

Bollemor12

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg trenger råd og tips, muligens flere perspektiv.

I flere år har mine svigerforeldre hatt et ønske om å pensjonere seg og gi gården videre til en av sine barn. Den som ønsker å drive gården videre. 

Saken er som så, jeg er gift inn i en gårdsfamilie. Min mann's storebror har odelen, altså førsteretten til å ta over gården etter min svigerfar. Min svigerfar har flere ganger tatt opp ar han ønsker å pensjonere seg og spurt sin eldste sønn om han vil ta over og bruke sin odel uten å få en tilbakemelding eller avgjørelse på dette. Dette er en prosess som har foregått i mange år. 

Etter flere år med usikkerhet har min mann sett at sin far nesten jobber seg ihjel og har ytret at han gjerne vil drifte gården videre om storebror ikke vil. Dessverre nekter storebroren til min mann å svare om han ønsker og ta over gården eller ikke. Det har vært tatt opp flere ganger gjennom de siste årene, men nekter å svare. Han syntes nok hele situasjonen er svært ubehagelig. 

Vi har alltid sagt og mener fortsatt at han har rettet og hvis han vil ta over så har vi full forståelse for det og vil trekke oss tilbake. Problemet er at han ikke ønsker å komme med en uttalelse om dette eller gi et svar til sin far. Mine svigerforeldre har heller ikke den beste helsen og har uttrykt at de vil pensjonere seg for å slippe alt ansvaret det medfører på en gård. Nyte pensjonstiden og være sammen med barnebarn. Storebror arbeider i dag på gården og har gjort dette i mange år. Min mann og hans bror har ulike perspektiver, som er normalt - men slik vi opplever storebror ser han ikke eller ikke ønsker å se at far (eier) må få pensjonere seg. Dette er ikke noe man kan la være å se, da det er helt tydelig at svigerfars helse har forverret seg de siste fem årene.

Min mann hjelper alltid til på gården med kjøring på jordene, våronn og alt som hører med. Vi jobber begge i dag 100% og tenker at enten må storebror ta mer ansvar, ta over gården eller gi mulighet til lillebror slik at svigerfar kan gå av med pensjon. 

Det hele enten med at storebror, min mann og svigerfar reiste på møte med en rådgiver fra landbruket for å komme til enighet, ikke engang her hadde storebror nevnt noe om sine ønsker og det enden på møtet ble at storebror fikk frist på seg fra sin far til å svare om han vil ta over eller ikke, og det er jo forsåvidt greit. Etter dette møtet fikk guttene beskjed av sin far om at de skulle sette seg ned, bli enige og finne en god løsning. Vi har valgt å trekke oss tilbake etter dette møtet for å gi storebror rom for avgjørelsen sin.

Vi har alltid sagt at han går først og vi stiller oss bak hans avgjørelse, likevel blir han sint og frustrert når vi tar opp saken og går unna, unngår og svare eller bytter tema...Det viser seg nå at storebror er sure på oss og mener vi er gribber som tvinger frem et svar selv om det egentlig er far selv som har satt en frist og ønsker en avgjørelse. Må informere om at storebror er 40, svigerfar 63 og min mann 30. Det er på høy tid med skifte etter min svigerfars og svigermors mening.

Dessverre har dette skapt dårlig stemning og går utover relasjonen mellom min mann og hans bror, som alltid har vært god.

Vi har på nåværende tidspunkt latt være å gjøre prosjekter på huset vi bor i fordi vi avventer svar. Vi er rett og slett leie av og vente, og ønsker en klarhet i situasjonen. Noen som har gode råd eller vært i lignende situasjoner??

Endret av Bollemor12
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bollemor12 skrev (3 minutter siden):

Hei. 

Jeg trenger råd og tips, muligens flere perspektiv. Saken er som så, jeg er gift inn i en gårdsfamilie og min mann er andre mann i odelsrekken. Min mann's storebror har odelen, altså førsteretten til å ta over gården etter min svigerfar. Problemet er at dette er en prosess som har foregått i to år. Min mann og jeg ønsker å ta over gården og driften, og vi ser at det er på tide at våre svigerforeldre pensjonerer seg slik at de får igjen noen gode år. Dessverre nekter storebroren til min mann å svare om han ønsker og ta over gården eller ikke. Det har vært tatt opp flere ganger gjennom de siste årene, men nekter å svare. Han syntes nok hele situasjonen er svært ubehagelig. 

Vi har alltid sagt og mener fortsatt at han har rettet og hvis han vil ta over så har vi full forståelse for det og vil trekke oss tilbake. Problemet er at han ikke svarer og alle vi rundt ser at våre svigerforeldre må få slippe unna alt ansvaret og arbeidet som følger med. Storebroren til min ser ikke det og ønsker ikke å ytre sin mening. Det må sies at storebror arbeider i dag på gården som avløser og har gjort dette i mange år. 

Min mann hjelper alltid til på gården med kjøring på jordene, våronn og alt som hører med. Vi jobber begge i dag 100% og tenker at vi enten må ta over eller så må storebror ta mer ansvar slik at svigerfar kan gå av med pensjon. 

Det hele enten med at storebror, min mann og svigerfar måtte på møte med en rådgiver fra landbruket for å komme til enighet, ikke engang her hadde storebror nevnt noe om sine ønsker og det enden på møtet ble at storebror fikk frist på seg til å svare om han vil ta over eller ikke, og det er jo forsåvidt greit - problemet er at vi vet at innen fristen vil han fremdeles ikke komme med noe svar eller ytre sin mening, da han ikke har sagt noe de siste to årene. 

Vi har alltid sagt at han går først og vi stiller oss bak hans avgjørelse, likevel blir han sint og frustrert når vi tar opp saken og går unna, unngår og svare eller bytter tema...Det viser seg nå at storebror er sure på oss og mener vi er gribber som tvinger frem et svar. Må informere om at storebror er 40, svigerfar 63 og min mann 30. Det er på tide med skifte..Dette skaper dårlig stemning og går utover relasjonen mellom min mann og hans bror, som alltid har vært god.

Vi har på nåværende tidspunkt latt være å gjøre prosjekter på huset vi bor i fordi vi avventer svar. Vi er rett og slett leie av og vente, og ønsker en klarhet i situasjonen. Noen som har gode råd eller vært i lignende situasjoner??

Jeg tenker dere må trekke dere tilbake. Først og fremst er det eieren av gården som må ta en avgjørelse selv på hva han makter av arbeid. 63 år er ingen alder i dag, og mange ønsker å jobbe for å ha noe å bedrive dagene med. Han er også en voksen oppegående mann som kan ta ansvar for seg selv.

For det andre så må nok broren til mannen din få lov å tenke på om han ønsker gården så lenge han ønsker. Synes dere virker urimelige og presser denne broren. Jeg forstår tankene bak hvorfor dere gjør det, men samtidig har broren gitt utrykk for at han ikke ønsker å svare på det nåværende tidspunkt. Det burde vært godt nok. Dere får heller forberede dere på at han ønsker å overta og planlegge fremtiden uten å være gårdeiere. 

Anonymkode: f91d1...354

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. 

Nå er det mye annet rundt som jeg ikke har skrevet i innlegget, men svigerfar ønsker å pensjonere seg og mister pensjonsmuligheter (penger) fra den dagen han fylte 62... Det er egne regler for bønder og gårdsdrift/pensjon. Og være 63 år som bonde er en alder jo, helsen til min svigerfar er heller ikke på topp og han er rett og slett utslitt. Svigerfar og storebror jobber sammen på gården, men storebror gjør kun det absolutt nødvendige, mens svigerfar på 63 år jobber 150% for å få det til og gå rundt, noe som tilsier at min mann som også jobber 100% ved siden av i en annen jobb må bistå på gården for at det skal gå rundt. 

Det har lenge vært et tema at noen andre må ta over gården og at svigerfar vil gi seg, problemet er at ingen får gjort noe med mindre den eldste med odelen svarer. 

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker dere må trekke dere tilbake. Først og fremst er det eieren av gården som må ta en avgjørelse selv på hva han makter av arbeid. 63 år er ingen alder i dag, og mange ønsker å jobbe for å ha noe å bedrive dagene med. Han er også en voksen oppegående mann som kan ta ansvar for seg selv.

For det andre så må nok broren til mannen din få lov å tenke på om han ønsker gården så lenge han ønsker. Synes dere virker urimelige og presser denne broren. Jeg forstår tankene bak hvorfor dere gjør det, men samtidig har broren gitt utrykk for at han ikke ønsker å svare på det nåværende tidspunkt. Det burde vært godt nok. Dere får heller forberede dere på at han ønsker å overta og planlegge fremtiden uten å være gårdeiere. 

Sier meg enig i dette.

Anonymkode: 9612b...1a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerfar har også sagt til sine barn at de må bli enige slik at han kan pensjonere seg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storebror er nok noe muggen fordi vi har nevnt at vi også vil ta over, om han ikke ønsker. Men vi har hele veien sagt og uttrykt at vi støtter han og at det er han som har retten på sin side. Når man er 40 år og har familie bør man vite om man vil ta over eller ikke. Han har arbeidet på gården siden han var 20 år. 

Alle, inkludert storebror og svigers har behov for avklaring. Det blir dårlig stemning av å at det alltid skal være usikkerhet rundt dette. Min svigerfar er også hofteopererte, har kols og generelt ikke veldig god helse. Det er dager hvor han ikke får sove på grunn av smerter, enda så vil ikke storebror innse at far må få slippe ansvaret. Må informere om at alle i den familien er svært konflikskye.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg det kan være lurt at yngste sønn trekker seg tilbake. Far bør gi eldste sønn en dato der han har valget mellom å forplikte seg og starte prosessen med å overta, eller si fra seg odel så yngste sønn kan overta. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har storebror barn? I så fall har de odelsrett før din mann dersom storebror ikke ønsker å overta. 

Anonymkode: 03a76...b75

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har barn. Og det vet vi. Vi har kjennskap til loven, reglene osv. Men de er 1 og 2 år.... Da må i såfall storebror ta over, drive gården i 20-25 år før de kan ta over :)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cassio skrev (3 minutter siden):

Her tenker jeg det kan være lurt at yngste sønn trekker seg tilbake. Far bør gi eldste sønn en dato der han har valget mellom å forplikte seg og starte prosessen med å overta, eller si fra seg odel så yngste sønn kan overta. 

Du har veldig rett, og det har vi gjort. Vi har ikke nevnt eller sagt noe siden desember. Det ble i vinter gjennomført et møte hos rådgiver, hvor storebror fikk frist av far.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

------- skrev (Akkurat nå):

Jeg synes dere skal ligge unna og la dette være en sak mellom far og eldste sønn. 

Du har nok helt rett, men da vil det aldri bli tatt en avgjørelse eller endring. De har gått slik i 20 år og da vil de fortsette til svigers ikke lenger klarer å arbeide. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (2 minutter siden):

Du har veldig rett, og det har vi gjort. Vi har ikke nevnt eller sagt noe siden desember. Det ble i vinter gjennomført et møte hos rådgiver, hvor storebror fikk frist av far.

Hvis den fristen er passert må nesten far komme over konfliktskyheten sin og legge to avtaler foran eldste sønn så kan han signere den han vil, enten overtakelse eller si fra seg odel. Hvis han nekter er det bare å starte prosessen med å overdra til dere, så tvinges han til en avgjørelse hvis han vil overta.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (Akkurat nå):

Du har nok helt rett, men da vil det aldri bli tatt en avgjørelse eller endring. De har gått slik i 20 år og da vil de fortsette til svigers ikke lenger klarer å arbeide. 

Hmm, kinkig. 

Kva seier svigerfar din om dette?

Anonymkode: 9ea69...b93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig han er der svogeren min var. Han vet at han ikke klarer å ta over, men klarer ikke å ta avgjørelsen da den dermed blir endelig og irreversibel.  

Min svoger er etter 2 år fremdeles i sorg og sinne over at han ble presset til å selge odelsgården som han ikke under noen omstendighet ville ha klart å ta seg av. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bollemor12 skrev (19 minutter siden):

Takk for innspill. 

Nå er det mye annet rundt som jeg ikke har skrevet i innlegget, men svigerfar ønsker å pensjonere seg og mister pensjonsmuligheter (penger) fra den dagen han fylte 62... Det er egne regler for bønder og gårdsdrift/pensjon. Og være 63 år som bonde er en alder jo, helsen til min svigerfar er heller ikke på topp og han er rett og slett utslitt. Svigerfar og storebror jobber sammen på gården, men storebror gjør kun det absolutt nødvendige, mens svigerfar på 63 år jobber 150% for å få det til og gå rundt, noe som tilsier at min mann som også jobber 100% ved siden av i en annen jobb må bistå på gården for at det skal gå rundt. 

Det har lenge vært et tema at noen andre må ta over gården og at svigerfar vil gi seg, problemet er at ingen får gjort noe med mindre den eldste med odelen svarer. 

Isåfall så bør papirene ordnes og som noen nevnte over her; settes en dato for overtakelse. Dette må de involverte part styre med selv uten innblanding fra dere. Antar at eier av gården bruker en advokat for at dette skal gjøres riktig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde enda vært så lett. Hvis storebror vil ta over, så er det jo bra og ønsker han ikke så er det også greit. Vi har bare behov for å vite hva som vil skje fremover med gården og alle i familien. Jeg og min mann kan ikke lenger bistå gården stadig og samtidig jobbe 100% ved siden av. Enten så driver vi gården, eller så må de klare seg selv. 

Høres brutalt ut men.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser en del holdninger mellom linjene her, vet ikke om de stemmer. Men jeg skyter: du/dere har satt eget ønske foran både fornuft, rimelighet og omtanke. Nå leser du alle forhold til din saks fordel, og ser ikke den andre siden. 

Anonymkode: 7048c...abd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...