Gå til innhold

Skjønner ikke hvorfor svigers ikke kan erkjenne at vi har det travelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette høres sikkert ut som en «ikke-sak» for noen, men dette irriterer faktisk. 

Vi bor 25 mil unna de. Har tre barn, begge jobber turnus. Vi har ikke noe barnevakt her, til nød min søster (som har egne små). Vi har tre aktive barn og drar fra den ene aktiviteten til den andre. Vi gjør det såklart mer enn gjerne, men det er lov å si at det er travelt likevel. Vi har ALDRI barnefri. 
 

Svogeren min og kona bor 100 meter fra de. De har større barn enn oss som ikke går på aktiviteter i det hele tatt. Min svoger må kjøre litt for å hente barna sine annenhver helg, men det er det. De har fri annenhver helg sammen, pluss at når svoger har barna går han alltid med de til foreldrene sine, eller tar de med på hytta med foreldrene. 
 

Likevel sier min svigermor så ofte at min svoger har det så travelt hele tiden. Og det provoserer meg?! Kan hun ikke bare si det til oss og, og at vi er flinke?! Jeg blir så lei av at han har det så travelt, men ikke et ord om oss. Svoger er en fullt fungerende mann, og det er ikke noen forutsetninger for at han ikke skal kunne ha barna eller takle stress! 
 

Tenker dere at jeg må si ifra neste gang hun sier det? Her sitter vi og er helt utslitt til tider, og det kunne vært godt om de for en gangs skyld kunne anerkjent at vi gjør en god jobb!

Anonymkode: 4a474...4c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,du kan si fra. Det høres ut som passiv aggressiv oppførsel. At han har det så travelt (men besøker dem fortsatt oftere). Ikke finn deg i det, blir for dumt.

Anonymkode: f669f...1b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du gjerne kan si ifra. Men avhengig av hvordan svigerforeldrene dine er, så er det jo ikke gitt at du får «siste ord». Men hvis det betyr mye for deg å få frem din side av saken, så bør du selvfølgelige si noe. 

Anonymkode: a8e4c...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du, ts, at å «ha det så travelt» er ros? :klo:

I mine øre oversetter «har det så travelt» til: «er dårlig på å organisere eget liv» og har en barn oversetter det enda verre til «klarer ikke å ta vare på barnas behov for ro».

Du bør nok revurdere hva folk mener når de sier dette til deg, ts. For det er vesentlig mer sannsynlig at «har det så travelt» er en fordekt kritikk enn at det er rosende. I alle fall er det ikke noe skryte av at en velger dårlig tidsplanlegging. Og ikke noe en ber andre om å bli fortalt: «svigers - kan dere kritisere vår måte å leve livet på også?» er unektelig en søkt tilbakemelding. 

Anonymkode: 991cf...1cd

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så vanlig. Det gjør meg oppgitt og lei meg.  Det er forskjellsbehandling.  Hvis du sier i fra blir det som personen over her sier. det fremstår passivt aggressivt og kommer bare til å gjøre det verre. 

Vokste opp med at min hjemmeværende tante med voksne barn og bodde i  nabohuset til sin mor alltid var så travel. Mens mine foreldre som også jobbet turnus og hadde tre små barn alltid måtte stille opp for min bestemor.  Kjører på butikken, til lege, stable ved, klippe gress.  Hvis ikke min far kunne så måtte mamma(svigerdatter) stille opp.  

Min tante og hennes mann var ofte invitert på middag og kaffe der, mens vi en sjelden gang om sommeren fikk vafler ute i hagen.  

Gudene vet hva min tante hadde det så travelt med.  Hørte aldri hun snakket om noe annet enn å vaske hjemme. 

Anonymkode: 884a6...fd3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor mener du, ts, at å «ha det så travelt» er ros? :klo:

I mine øre oversetter «har det så travelt» til: «er dårlig på å organisere eget liv» og har en barn oversetter det enda verre til «klarer ikke å ta vare på barnas behov for ro».

Du bør nok revurdere hva folk mener når de sier dette til deg, ts. For det er vesentlig mer sannsynlig at «har det så travelt» er en fordekt kritikk enn at det er rosende. I alle fall er det ikke noe skryte av at en velger dårlig tidsplanlegging. Og ikke noe en ber andre om å bli fortalt: «svigers - kan dere kritisere vår måte å leve livet på også?» er unektelig en søkt tilbakemelding. 

Anonymkode: 991cf...1cd

Jeg ser hva du mener, og det er et godt poeng. 
Her er det nok mer «det er så synd på de» som ligger bak.. 

Anonymkode: 4a474...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kanskje ikke jeg skjønte innlegget helt. 

Må man få skryt for at man kjører barna sine på aktiviteter? Er ikke det en ganske naturlig del av foreldrerollen?

Blir ikke skryt man selv må be om litt unaturlig? Både for den som blir «tvunget» til å fremsi den, og for den som mottar vel vitende om at den ikke kommer fra hjertet? 

Og er det egentlig så rart at de merker bedre at han som bor nært er travel, enn dere som bor såpass langt unna - er du sikker på at det er vondt ment og noe å bli provosert av? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo lettere for å se hvor travelt svoger har det når han er i nærheten. Så har vi også forskjellig stressnivå. Skjønner at det er frustrerende, men blir det bedre av å få "ros" for egen travelhet? Hatt det akkurat likt. Vi tok valget med å bosette oss langt unna, og må selv ta konsekvensen av det. Synes det er dumt med "hvem har det travlest" konkurranse innad i familien..

Anonymkode: 6775c...3da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare sagt typ: åh, fy søren altså.. nå kjenner jeg meg sliten. Anbefaler virkelig ikke å kombinere tre barn på fulltid med turnusjobbing. Men, vi får det jo til å gå rundt. Er glad for at «Ole» er en så god pappa, og at vi begge trår til for å få dette til å gå rundt. Etc.

Handler om å først vise litt sårbarhet, men vise at dere greier dere - da får folk litt mer sympati :P 

Anonymkode: 80c3c...711

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS.

Jeg håper du ikke tar det ille opp, men når jeg leser hva du skriver får jeg det inntrykket av at det å ha et travelt liv er status, og noe man fortjener anerkjennelse for å ha.

Du sier også at din svoger er langt mindre travel enn dere fordi han har sine barn mindre enn dere har.
Kan han ikke være travel med andre ting enn barna?
Kanskje er det andre ting som gjør at han oppfattes som travel av dem?
(Min bror har ikke barn, og jeg som bor 30 mil unna kan føle at jeg har det mer travelt enn ham i dagliglivet, for han har jo bare jobb og hjem.  Men de som ser ham i det daglige beskriver ham som en blekksprut som har armer overalt, og som hjelper til både her og der hos venner, naboer og familie når han ikke er på jobb)
At de sier at din svoger har det travelt baserer seg kanskje ikke på hva han gjør med barna, men hva han gjør ellers?

Jeg forstår at du er sliten, og at det hadde vært godt med noen positive tilbakemeldinger av og til, det er lett å føle seg utilstrekkelige når man har lagt opp til et slikt løp som du beskriver, men dette har ingenting med din svoger å gjøre, og jeg tror du vil få det bedre hvis du slutter å sammenligne deres liv med hans og konas liv. :)

Anonymkode: 2a9b8...8db

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjære TS.

Jeg håper du ikke tar det ille opp, men når jeg leser hva du skriver får jeg det inntrykket av at det å ha et travelt liv er status, og noe man fortjener anerkjennelse for å ha.

Du sier også at din svoger er langt mindre travel enn dere fordi han har sine barn mindre enn dere har.
Kan han ikke være travel med andre ting enn barna?
Kanskje er det andre ting som gjør at han oppfattes som travel av dem?
(Min bror har ikke barn, og jeg som bor 30 mil unna kan føle at jeg har det mer travelt enn ham i dagliglivet, for han har jo bare jobb og hjem.  Men de som ser ham i det daglige beskriver ham som en blekksprut som har armer overalt, og som hjelper til både her og der hos venner, naboer og familie når han ikke er på jobb)
At de sier at din svoger har det travelt baserer seg kanskje ikke på hva han gjør med barna, men hva han gjør ellers?

Jeg forstår at du er sliten, og at det hadde vært godt med noen positive tilbakemeldinger av og til, det er lett å føle seg utilstrekkelige når man har lagt opp til et slikt løp som du beskriver, men dette har ingenting med din svoger å gjøre, og jeg tror du vil få det bedre hvis du slutter å sammenligne deres liv med hans og konas liv. :)

Anonymkode: 2a9b8...8db

Jeg må legge til at det går selvsagt andre veien også.

Akkurat som at du ikke har oversikt over travelheten til din svoger, har ikke din svoger og øvrige svigerfamilie oversikt over hva som skjer i din families hverdagsliv.  De snakker om det de ser, og det de ser er deres virkelighet.

Som sagt tror jeg du vil få det bedre om du ignorerer slikt, og slutter sammenligne deg selv med andre.  :)

Anonymkode: 2a9b8...8db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (16 minutter siden):

Tror kanskje ikke jeg skjønte innlegget helt. 

Må man få skryt for at man kjører barna sine på aktiviteter? Er ikke det en ganske naturlig del av foreldrerollen?

Blir ikke skryt man selv må be om litt unaturlig? Både for den som blir «tvunget» til å fremsi den, og for den som mottar vel vitende om at den ikke kommer fra hjertet? 

Og er det egentlig så rart at de merker bedre at han som bor nært er travel, enn dere som bor såpass langt unna - er du sikker på at det er vondt ment og noe å bli provosert av? 

Jeg tolker det som at de skryter av de, og at de virkelig ikke ser og skjønner oss. 
Jeg skrev at vi kjører de mer enn gjerne, men det er lov å bli sliten likevel! 
 

Jeg sier ikke at jeg skal tvinge frem skryt!! Men om hvordan jeg kan si det til de, at « vet du, vi har det rimelig mer hektisk enn hva de har»… 

Anonymkode: 4a474...4c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare begynt å le neste gang hun sa det. Le og si «kaller du det travelt? Vi har forskjellig definisjon på det begrepet i alle fall».

Anonymkode: 63703...56b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tolker det som at de skryter av de, og at de virkelig ikke ser og skjønner oss. 
Jeg skrev at vi kjører de mer enn gjerne, men det er lov å bli sliten likevel! 
 

Jeg sier ikke at jeg skal tvinge frem skryt!! Men om hvordan jeg kan si det til de, at « vet du, vi har det rimelig mer hektisk enn hva de har»… 

Anonymkode: 4a474...4c7

Hvorfor skal det være et poeng å bevise at dere har det mer hektisk enn svoger og kona? Du høres bare smålig ut, TS. Kanskje lever de et travelt liv, det er ikke kun småbarnsforeldre som gjør det, vet du. 

Anonymkode: 6d74f...054

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville bare begynt å le neste gang hun sa det. Le og si «kaller du det travelt? Vi har forskjellig definisjon på det begrepet i alle fall».

Anonymkode: 63703...56b

Kommer det noe godt ut av «travelhetskonkurranse»? 

Anonymkode: a8e4c...da6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ser jo dem jevnlig, og tett på. Mens dere ser de sjeldnere, sikkert med overnatting og helg på grunn av avstanden. Da er det naturlig å få et skjevt syn på ting. 

Uansett, jeg hadde virkelig ikke brydd meg. Både mine foreldre og svigers kan slenge ut mye rart om søsken og barnebarn. Men det har virkelig aldri gått inn på meg. Jeg trenger ikke anerkjennelse på den måten, for jeg vet jo hva vi gjør og ikke gjør. 

Anonymkode: 60c66...4e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror jeg skjønner litt hva du mener, og tror det kommer av at der får de i mye større grad innblikk i hverdagen.
Jeg har det litt sånn jeg også. Jeg har en svoger som bor like ved foreldrene sine, og som er mye mer til å klage enn mannen min, og de var det alltid då synd på. De var såå slitne og hadde såå krevende barn +++
Skal innrømme at jeg har tatt meg selv i å «klage» litt til svigermor selv, for å vise at joda, vi har hatt de samme utfordringene som svoger m/familie, og blitt utslitte vi også, men vi bor noen timer unna og mannen min er ikke typen til å klage, så da regner de jo med at alt er bra. 
 

Nå har det forresten bikka ei grense, der de synes det har blitt litt for mye med svogeren min sin familie, samtidig som de får dårlig samvittighet for å ikke stille mer opp for oss (det er vi som har valgt å bosette oss et annet sted, så vi forventer ikke noe), så nå kommer de på ferie til oss, og er med barnebarna så mye de ønsker og orker, mens vi tar oss av alt det praktiske som henting og levering i barnehagen, handling og matlaging. 

Anonymkode: ad7be...763

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette høres sikkert ut som en «ikke-sak» for noen, men dette irriterer faktisk. 

Vi bor 25 mil unna de. Har tre barn, begge jobber turnus. Vi har ikke noe barnevakt her, til nød min søster (som har egne små). Vi har tre aktive barn og drar fra den ene aktiviteten til den andre. Vi gjør det såklart mer enn gjerne, men det er lov å si at det er travelt likevel. Vi har ALDRI barnefri. 
 

Svogeren min og kona bor 100 meter fra de. De har større barn enn oss som ikke går på aktiviteter i det hele tatt. Min svoger må kjøre litt for å hente barna sine annenhver helg, men det er det. De har fri annenhver helg sammen, pluss at når svoger har barna går han alltid med de til foreldrene sine, eller tar de med på hytta med foreldrene. 
 

Likevel sier min svigermor så ofte at min svoger har det så travelt hele tiden. Og det provoserer meg?! Kan hun ikke bare si det til oss og, og at vi er flinke?! Jeg blir så lei av at han har det så travelt, men ikke et ord om oss. Svoger er en fullt fungerende mann, og det er ikke noen forutsetninger for at han ikke skal kunne ha barna eller takle stress! 
 

Tenker dere at jeg må si ifra neste gang hun sier det? Her sitter vi og er helt utslitt til tider, og det kunne vært godt om de for en gangs skyld kunne anerkjent at vi gjør en god jobb!

Anonymkode: 4a474...4c7

Haha høres ut som vi har samme type svoger! Min svoger ble skilt da barna hans var små, og han har hatt dem 50%. Det er ikke måte på hvor mye hjelp han har fått fra svigers opp gjennom årene, fordi, som svigermor sier: Han har det sååååå travelt han som er alenefar! 🙄 

Svoger har barnefri annenhver uke, og likevel har svigers passet barna hans i hans helger nesten hver gang han har dem. Svigermor har laget middag til ham og barna 4-5 ganger i uka og svigerfar har kjørt barna på trening ol. Svigermor har til og med vasket huset hans og vasket klær for dem. 

Da er det faktisk ganske provoserende å stadig høre hvor travelt det er for ham. 
Mannen og jeg har også barn, vi jobber begge to og mannen er borte på jobb i lengre perioder, og vi får hjelp en sjelden gang, blir invitert på middag der annenhver måned kanskje. Og våre barn har sjelden fått overnatte der fordi svigers er slitne av å passe barna til svoger hele tiden. 

Jeg har etterhvert innsett at det ikke er noe vits i å la seg provosere, jeg kan ikke forandre på dette uansett. Men jeg forstår irritasjonen din ts. Som en annen skriver, det handler sikkert mye om hvor mye man klager. Vi klager sjelden selv om hverdagen er hektisk, og da tenker sikkert de rundt at vi ikke har behov for hjelp. 
 

Så jeg skjønner irritasjonen ts. 

Anonymkode: 11144...9b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Dette høres sikkert ut som en «ikke-sak» for noen, men dette irriterer faktisk. 

Vi bor 25 mil unna de. Har tre barn, begge jobber turnus. Vi har ikke noe barnevakt her, til nød min søster (som har egne små). Vi har tre aktive barn og drar fra den ene aktiviteten til den andre. Vi gjør det såklart mer enn gjerne, men det er lov å si at det er travelt likevel. Vi har ALDRI barnefri. 
 

Svogeren min og kona bor 100 meter fra de. De har større barn enn oss som ikke går på aktiviteter i det hele tatt. Min svoger må kjøre litt for å hente barna sine annenhver helg, men det er det. De har fri annenhver helg sammen, pluss at når svoger har barna går han alltid med de til foreldrene sine, eller tar de med på hytta med foreldrene. 
 

Likevel sier min svigermor så ofte at min svoger har det så travelt hele tiden. Og det provoserer meg?! Kan hun ikke bare si det til oss og, og at vi er flinke?! Jeg blir så lei av at han har det så travelt, men ikke et ord om oss. Svoger er en fullt fungerende mann, og det er ikke noen forutsetninger for at han ikke skal kunne ha barna eller takle stress! 
 

Tenker dere at jeg må si ifra neste gang hun sier det? Her sitter vi og er helt utslitt til tider, og det kunne vært godt om de for en gangs skyld kunne anerkjent at vi gjør en god jobb!

Anonymkode: 4a474...4c7

Det er lettere å snakke om en tredjepart en direkte til den man snakker med. For alt du vet sitter hun og snakker med svogeren din om hvor stressende liv dere lever, og hvor mye ekstra dere styrer for å rekke alle aktivitetene. 
 

Sånn - syns du det var bedre?

Noen har også ekstra behov for bekreftelse fra den man snakker med. Så om du ikke svarer bekreftende på at svogeren din har det travelt, vil hun fortsette å gi eksempler på hvor travelt det er - siden du ikke gir ønsket respons.

Uansett: Å henge seg opp i å behøve ros fra andre er smålig. For veldig mange er det helt uhørt å skulle sitte og rose den man prater med opp i skyene. Særlig for noe så banalt som å leve det livet man har valgt.

Anonymkode: 37ff6...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kommer det noe godt ut av «travelhetskonkurranse»? 

Anonymkode: a8e4c...da6

Tror du siterte feil, fordi jeg foreslo ingen konkurranse .

Jeg ville sørget for å få slutt på «klagingen». Lite er så kjedelig som å høre andre gjenfortelle om andres hverdag, og i tillegg forsøke å få sympati for det.

Anonymkode: 63703...56b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...