Gå til innhold

Hvordan kan folk ha hundrevis av venner på Facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De jeg kjenner som har så mange er folk som er desperate etter å legge deg til før de har møtt deg nærmest og folk som jobber i yrker der nettverksbygging er alfa og omega. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke snakk om venner på den måten du mener. De kunne heller kalt det kontakter. Jeg har noen hundre kontakter på Facebook. Bare ca 15 er det jeg vil kalle venner, og bare 3 av dem igjen er virkelig nære venner. Resten er kolleger, tidligere kolleger, folk jeg har studert med, slekt og familie, naboer, folk jeg kjenner gjennom fritidsinteresser, foreldre til barnas venner, bekjentskaper jeg har gjennom jobben, venner av mannen og lignende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde over 1000 venner på Facebook på  det meste. Var student, så hadde et stort nettverk (studievenner, romkamerater, romkameraters venner, studievenners romkamerater, jobb, folkehøyskole året før +++). Regnet det som "godt nok" å være Facebook-venn dersom jeg hadde hilst på personen på gata. Hadde opprydning for et par år siden og har nå ca 100 venner. Folk jeg faktisk omgås, pluss jobb.

Anonymkode: 8ef62...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på grunnskolen to steder ( flyttet midt i) og derfra har jeg mange venner. Og alle vennene mine har jeg truffet. Hadde flere før, ca 900, alle truffet og , men jeg fjernet mange jeg ikke brydde meg om. Har nå ca 300, og det er mennesker jeg liker og kjenner. Når man har bodd mange steder og hatt endel jobber og skole, så blir det jo sånn! 

Anonymkode: 30306...1ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har jeg vel ca 70-100 stk bare som er familie! Altså tanter/onkler/barn/foreldre/kusiner/fettere, nevøer osv. 

Anonymkode: 30306...1ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Facebook er jeg venner med folk fra barne- og ungdomsskole, videregående, studietiden, kollegaer (tidligere og nye), familie, osv. Rundt 250 stk. Legger aldri til folk er jeg ikke kjenner eller ikke har møtt, selv om vi har felles venner eller sånt. 
Har slettet noen opp gjennom, og da fordi jeg ikke kjente dem noe særlig i utgangspunktet og fordi det er lite trolig jeg vil ha noe mer med dem å gjøre. Har også slettet noen fordi de la ut mye rart eller delte meninger ol som jeg mislikte sterkt (feks en som stadig la ut drit om overvektige damer på treningssenteret). 

Anonymkode: 7d9be...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En grunn er jo at noen har større omgangskrets enn andre. Særlig om man i mange år ha drevet med organiserte aktiviteter f.eks innen idrett, politikk eller hobbyer.

En annen grunn er de som ganske ukritisk legger til alle de noen gang kan huske å ha møtt. Da kan det fort bli flere hundre og over tusen.
Selv er jeg ganske selektiv. Jeg ser ingen mening i å legge til folk fra barneskolen som jeg aldri hadde særlig kontakt med, eller en person jeg møtte en gang på fest i 1998. Jeg ser ofte folk på Facebook som jeg vet hvem er, men jeg sender ikke venneforespørsel bare av den grunn. Synes også det blir rart når folk som knapt hilser irl sender venneforespørsler og tenker jeg da kun er interessant som listefyll. Noen er desverre veldig opptatt av å ha flest mulig Facebook-venner og ser på det som status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook er ikke sånn at en må være venn med alle en har lagt til lengre, vet ikke om det noensinne har vært sånn heller. For noen som er veldig privat av seg er det kanskje slik. Men for det store og hele er fb en arena med nettverks bygging.. En kjenner noen her en kjenner noen der, noen har en møtt på fest og noen på festivaler, noen gjennom jobber osv

Mangen jeg vet om som er frilansere bygger broer og skaffer seg jobb nettopp ved å ha et stort nettverk på fb.

Selv om du ts bare legger til dine nærmeste bruker alle fb veldig forskjellig, det synes jeg også det skal være rom for at en kan gjøre uten at det er noe galt i dette...

Selv har jeg ikke fb lengre, men når jeg hadde så merket jo jeg også at dess mer en involverte seg og var åpen ved å legge til andre dess lettere var det også å bli invitert med på ting eller få jobbsøknader igjennom.. Så en bruker fb til litt forskjellig, selv om en har over 1000 venner trenger jo en ikke følge med på alle eller være venn med alle av den grunn.. Om en tror folk har mange venner av den grunn synes jeg en har låst seg til 2007 varianten av Facebook, og ikke vært med på utviklingen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook-venner er da ikke venner, hadde man kun hatt nære venner der hadde jo poenget vært borte....

Jeg har ca 1000 venner, folk jeg gikk på skole med, mange gamle kollegaer, mye hundefolk da det er hobbien min.

Har mye folk som legger meg til som jeg har truffet en gang på jobb, og mange som har lagt meg til som venn pga hundebildene jeg tar.

Ser IKKE på Facebook-venner som venner! 

Anonymkode: c7ad8...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt mer enn 140 venner siden jeg kom på FB i 2008. Vet ikke helt hvorfor, men føler ikke behov for å legge til fler.

Anonymkode: ea3cc...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over av flere, skole som barn, studier og jobb utgjør mange av mine kontakter også. Endel venner og bekjente. Ettter jeg begynte å reise så ble det endel der, og mange av de har jeg kontakt med, i allefall sporadisk. 

Anonymkode: a80c4...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som nevnt over av flere, skole som barn, studier og jobb utgjør mange av mine kontakter også. Endel venner og bekjente. Ettter jeg begynte å reise så ble det endel der, og mange av de har jeg kontakt med, i allefall sporadisk. 

Anonymkode: a80c4...ace

Har forresten endel jeg kunne tatt vekk, folk jeg har møtt en gang eller to, eller folk som jeg ikke husker lengre. Men det er under 30 eller no slike. Har vel 500-600 kontakter på fb

Anonymkode: a80c4...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har vært på Facebook siden 2008. Har ikke klart å få mer enn 3 venner.

Anonymkode: f5563...583

De fleste har familie på Facebook også. Har du kun 3 familie medlemmer? Ingen kollegaer? Ingen du kjente på VGs og utdanning? Har du ikke kontakt med naboer? 

Anonymkode: 3c34a...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er lenge siden det var kult å ha masse venner på fb. 

Anonymkode: 77750...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 450 venner, alle er personer jeg har møtt, snakket med og hatt såpass kjemi med at jeg ønsket å beholde kontakten. Jeg er 34 år, har gått på to ulike ungdomsskoler og vgser, har studert, reist mye og bodd i utlandet mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger aldri til folk jeg ikke kjenner og ei heller godtar, likevel har jeg godt over 1000 "venner" på Facebook.

Det er folk jeg har gått på skole med (grunnskole og vgs), folk jeg kjenner fra politikken, folk fra samme organisasjoner, folk fra samme miljø (feks personer jeg har danset med, spilt fotball med), venner og familie. 

Anonymkode: d333b...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skule(R), arbeidsplasser, familie, venners venner en treffer fra tid til annen, folk fra samme treningsmiljø eller andre hobbier. Og enkelte som jobber i yrker hvor man treffer mange folk (treffer feks mange flere nå som PT enn da jeg jobbet på kontor, og en del legger meg til på sosiale medier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten 1600 venner på Facebook, og har møtt alle sammen (med unntak av tre brevvenner jeg hadde da jeg var liten fra Ghana, Sør-Korea og Ukraina). Jeg er derimot ikke venner med eller omgås med særlig mange av dem, det er stort sett gamle bekjente fra barneskole, ungdomsskole, videregående, universitet, to ulike høyskoler, kollegaer fra flere ulike arbeidsplasser, det er gamle lærere, tidligere elever og deres foreldre, folk fra organisasjoner, folk fra rehabiliteringsopphold og mestringskurs, gamle og nåværende naboer, fjerne slektninger, venner av foreldrene mine og sånn helt til slutt: samboeren min, familie, nær slekt, vennene mine og samboers venner. Kun de siste har jeg noen interesse for å ha på lista, og de er de eneste jeg har sendt (eller kunne ha sendt, jeg husker ikke hvem av oss som sendte først) venneforespørsel til. Alle andre har sendt forespørsel til meg. Jeg har i perioder prøvd meg på å avvise forespørsler eller rydde i vennelista mi, men det er blitt så mye sure miner, såre følelser, konflikter og vissvass av det at jeg nå velger å bare godta alle og beholde vennelista som den er. Jeg bruker uansett bare Facebook til kjøp og salg og har vel ikke engang bytta profilbilde på snart 10 år. 

Bare sånn til dere som tror alle med mange venner samler på venner og sender forespørsler i øst og vest... 

Anonymkode: 07fa3...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er så rart. Jeg har 3 venner på Facebook. Kjenner ikke flere. Hvor får folk så mange venner fra?

Anonymkode: f5563...583

Jeg har deaktivert facebook nå, men da jeg logget meg ut (forhåpentligvis for godt), så hadde jeg drøyt 500 "venner". Det er familie, venner, bekjente, kolleger - både nåværende og tidligere. Når man har jobbet i barnehage og skole i over 30 år, får man utrolig mange bekjentskaper. 

Det er vel i grunnen mer rart å ikke kjenne mer enn 3 mennesker. 

Anonymkode: e1202...f44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"venner" er egentlig et dårlig benevnelse når det gjelder FB. " Bekjente" eller " kontakter " hadde vært bedre.

Av 350 er det 15 stk jeg ikke har møtt IRL men som jeg har hatt spesielle bånd til via grupper på FB eller noe. Har slettet mange jeg ikke har møtt som var på lista da. Men vil heller ha folk jeg ikke har møtt der enn f.eks kollegaer som aldri bidrar til noe positivt. 

Anonymkode: 9c8ed...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...