Gå til innhold

På fredag kommer koronapasset


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Gjest Laffatus
Cappuccino skrev (13 minutter siden):

Alle i risikogruppene er ikke vaksinert,hvor tar du det fra? 

Det er noen som ikke har  fått jeg er i risikogruppa bli vaksinert nå er ferdig om 6 uker men skal ikke ut og reise  da min forlovede kke er vaksinert enda han er ikke i risiko 

Endret av Laffatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

von Dünkel skrev (5 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/X8Pw5n/koronapasset-rulles-ut

Koronasertifikatet ligger på Helsenorge.no , og kan vises ved kontroll, lastes ned på mobil eller skrives ut fra disse sidene. Alle som logger seg inn på Helsenorge, kan allerede nå se den oppdaterte versjonen med grønt og rødt lys og QR-koder for kontroll.

Fullvaksinerte og beskyttede, det vil si folk som har hatt korona eller fått første vaksinedose for tre uker eller mer siden, får grønt, mens uvaksinerte får rødt.

Fra fredag skal passet kunne brukes i Norge, for eksempel på arrangementer og ved innreise.

64e8f8dd-92a7-4d2b-a68a-5921a5c640a0?fit=crop&h=1365&w=2048&s=ef225e09717679016f6073538de895a15ff300bb

Skjønner ikke hvordan det skal brukes på «arrangementer»? Det er jo ikke lov å arrangere store arrangementer og hvorfor skal evt de som enda ikke er vaksinert ikke få lov å delta på det som er når det er smittevernregler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (11 minutter siden):

Vi må testes og være i karantenehotell. Ja, det er diskriminering. Men det er tydeligvis lov med forskjellsbehandling nå..

Men man trenger ikke være på karantenehotell har jeg forstått. De som ikke har villet det og har reist hjem har ikke fått bot. De får alle beskjed om at saken er henlagt. Det har stått i media mange ganger og Elden skal vel ta dette med karantenehotell til retten fordi det er brudd på diverse lover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønncaps skrev (4 timer siden):

Det er så tåpelig å ha et vaksinepass når det er så mange som ikke har fått tilbud om vaksine engang…0

Vel, det kommer jo an på hva man mener formålet med vaksinepasset er.

Det har blitt solgt som et middel til å åpne opp enkelte ting tidligere for noen, i påvente av at mange nok er vaksinert.
Og da er det nettopp før alle har fått tilbud om vaksine at det har noen hensikt å bruke det.
Men det er jo tydelig at både du og andre her anser det mer som en permanent straffereaksjon overfor de som ikke tar vaksinen. Og det vil ikke forundre meg om det er nettopp det regjeringen egentlig anser det som også.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Flovef skrev (3 timer siden):

Mitt serfikat er rødt og ugyldig selv om jeg har fått første dose for en del uker siden 🤔

Så rart. Jeg fikk første 5/5 og mitt er grønt. Gyldig til august.  Kanskje treghet i systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Justlooking skrev (3 minutter siden):

Men man trenger ikke være på karantenehotell har jeg forstått. De som ikke har villet det og har reist hjem har ikke fått bot. De får alle beskjed om at saken er henlagt. Det har stått i media mange ganger og Elden skal vel ta dette med karantenehotell til retten fordi det er brudd på diverse lover.

Ja det er brudd på lover å tvinges til å være på karantenehotell. Men det virker som det ikke er noen hindring for de. Men det er ikke rart det blir henlagt- det er jo ikke lovlig:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (3 timer siden):

Hvorfor står det kun 3 måneders varighet/gyldighet på korona/vaksinepasset? Jeg kikket på mitt nå, og det var grønt, og så sto det en gyldighet til første uken i september?

Noen som vet hvorfor det er så kort gyldighet? Hva skal man liksom gjøre etter det? Vil de vurdere hele koronapass-greia på nytt da?

Kanskje fordi vaksinen ikke gir immunitet lenger enn noen få mnd og dermed må ha flere doser i sept? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står info på helsenorge om vaksinepasset, ser en del av spørsmålene her besvares der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Hvemsomhelst said:

Så rart. Jeg fikk første 5/5 og mitt er grønt. Gyldig til august.  Kanskje treghet i systemet?

Er nok litt treghet ja, tok den litt etter deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Flovef skrev (Akkurat nå):

Er nok litt treghet ja, tok den litt etter deg :) 

Var inne og leste litt på helsenorge nå, og det sto at av og til ble det ikke registrert, og da skal man ta kontakt med de som vaksinerte.  Men det går nok fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Til fredag 11. får vi vite hva myndighetene vil med slike vaksinepass, hva det åpner for osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
mima skrev (3 timer siden):

Jeg vil ikke ha vaksinen-så ved å velge selv hva jeg vil ha i min kropp-blir jeg straffet ved å få færre rettigheter. 

Når du ikke er med på dugnaden får du ikke delta på festen i klubbhuset etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (Akkurat nå):

Når du ikke er med på dugnaden får du ikke delta på festen i klubbhuset etterpå. 

Problemet er vel heller at festen allerede har startet, mens noen fortsatt står igjen med jobben. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

Problemet er vel heller at festen allerede har startet, mens noen fortsatt står igjen med jobben. 

Men er det virkelig riktig at vi skal tviholde på alle restriksjonene for alle i sympati med de som ikke er vaksinert? For la oss være realistiske, det er faktisk det som er alternativet, enten vi liker det eller ikke. Det er nok lenge til jeg er fullvaksinert og jeg synes det er dødskjipt å måtte vente, men at andre heller ikke kan leve normalt gjør ikke situasjonen noe bedre for meg og i alle fall ikke for millioner av permiterte eller arbeidsløse innen kultur, reise og uteliv verden over.

Jeg er ikke noen stor fan av koronapass, men jeg ser egentlig ikke noe annet alternativ. Det gule vaksinepasset har vi Jo hatt i tiår allerede og mange land krever det ved innreise. Koronapasset er  ikke noe annerledes, sett bort fra at den gule pappskiva plutselig ikke var sikker nok lenger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alterego666
Example skrev (11 minutter siden):

Problemet er vel heller at festen allerede har startet, mens noen fortsatt står igjen med jobben. 

De som er ferdig med sin del av dugnaden står nå med en aperitif i hånden og konverserer lett, det stemmer. Unnasluntrerne er på utsiden i skumringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (1 minutt siden):

Men er det virkelig riktig at vi skal tviholde på alle restriksjonene for alle i sympati med de som ikke er vaksinert? For la oss være realistiske, det er faktisk det som er alternativet, enten vi liker det eller ikke. Det er nok lenge til jeg er fullvaksinert og jeg synes det er dødskjipt å måtte vente, men at andre heller ikke kan leve normalt gjør ikke situasjonen noe bedre for meg og i alle fall ikke for millioner av permiterte eller arbeidsløse innen kultur, reise og uteliv verden over.

Jeg er ikke noen stor fan av koronapass, men jeg ser egentlig ikke noe annet alternativ. Det gule vaksinepasset har vi Jo hatt i tiår allerede og mange land krever det ved innreise. Koronapasset er  ikke noe annerledes, sett bort fra at den gule pappskiva plutselig ikke var sikker nok lenger.

Alternativet er å åpne mer opp for alle.

Slik det er nå vil mange uvaksinerte tenke at det er over, og man trenger ikke bry seg. Det har vi sett drøssevis av eksempler på. De fleste yngre mennesker er ikke spesielt redde for å bli smittet selv nå.

Det hadde vært mer troverdighet igjen i tiltakene om man hadde behandlet folk mer likt.

Og hvor urettferdig er det at man må leve med noen restriksjoner selv om man er vaksinert? Da har man allerede vært heldig og valgt ut til å bli beskyttet mot sykdommen. Fullvaksinerte som sutrer over restriksjoner de aller fleste må følge gjør meg kvalm.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (1 minutt siden):

De som er ferdig med sin del av dugnaden står nå med en aperitif i hånden og konverserer lett, det stemmer. Unnasluntrerne er på utsiden i skumringen.

Styret sørget for å møte opp til festlokalet da det åpnet i alle fall.

Så får vi se hvor mange av de som er igjen med riva som gidder å gjøre noe nå, og eventuelt møter opp til neste dugnad.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 minutter siden):

Alternativet er å åpne mer opp for alle.

Slik det er nå vil mange uvaksinerte tenke at det er over, og man trenger ikke bry seg. Det har vi sett drøssevis av eksempler på. De fleste yngre mennesker er ikke spesielt redde for å bli smittet selv nå.

Det hadde vært mer troverdighet igjen i tiltakene om man hadde behandlet folk mer likt.

Og hvor urettferdig er det at man må leve med noen restriksjoner selv om man er vaksinert? Da har man allerede vært heldig og valgt ut til å bli beskyttet mot sykdommen. Fullvaksinerte som sutrer over restriksjoner de aller fleste må følge gjør meg kvalm.

Så lenge en kan bli smittet og smitte videre som fullvaksinert bør en ha noen restriksjoner.  Dog bør de lempe litt for de som er vaksinert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...