Gå til innhold

På fredag kommer koronapasset


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Mitt serfikat er rødt og ugyldig selv om jeg har fått første dose for en del uker siden 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sinsiew skrev (21 minutter siden):

Det er kanskje den dårligste symbolpolitikken de har ført. 

Jeg er faktisk ikke enig der. Beslutningsdyktigheten sin kan de faktisk ha hjemmefra i stua. De trenger ikke en gang forlate sofaen for å få deltatt på viktige møter. Så kunne de få hundre dosene gått til barnehageansatte i svært utsatte områder. Her jeg bor, kunne vi fint vaksinert alle barnehageansatte i hele kommunen 🤪 

Gjenåpningen er et kapittel for seg selv. Jeg er "heldig". Jeg har leversvikt, og en historie med flere sepsisrunder, så jeg er en av de priviligerte som kan gjøre som jeg vil i sommer. Men jeg gjør jo ikke det. Jeg vet at jeg fortsatt kan smitte andre, og jeg er lite interessert i at kommunen jeg bor i skal stenges ned igjen. 

Dårlig symbolpolitikk ja, men noen få hundre doser avgjør ikke hvordan man kan prioritere generelt. Det hadde vært enkelt å la barnehageansatte, lærere, helsetjeneste osv. få først - og akkurat nå i sommer er det begrenset verdi med relativt lav smitte på grunn av været. Det burde man i så fall ha gjort mye tidligere. 

Ja, det er det. Virker som det er mange som så fort man åpner tar helt av med en gang, uten å tenke særlig over hva det kan medføre for andre, i form av økt smitterisiko og risiko for lang nedstengning i høst/vinter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (37 minutter siden):

Der kom det bitre budskapet. Det er rikingenes venner som står bak her også, blårussen. Det er deilig når en slipper å bli særlig rammet selv av tiltakene, da kan en sette klare retningslinjer for andre.

Det er egentlig ikke så veldig bitter, mer en stadfesting av hvem som er prioritert i pandemien, og hvem som ikke er det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laffatus
Flovef skrev (10 minutter siden):

Mitt serfikat er rødt og ugyldig selv om jeg har fått første dose for en del uker siden 🤔

Grunnen er du ikke er ferdig vaksinert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (31 minutter siden):

Hva er problemet med reising, alle risikogrupper er vaksinert. Trenger ingen tiltak i hele tatt egentlig

Problemet med reising er at de fleste fortsatt ikke er vaksinerte, og mange har kun fått et stikk. Det kan bli et problem, særlig med tanke på den indiske mutasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Flovef said:

Mitt serfikat er rødt og ugyldig selv om jeg har fått første dose for en del uker siden 🤔

Sjekk om vaksinen din er registrert i det hele tatt.

5 minutter siden, Laffatus said:

Grunnen er du ikke er ferdig vaksinert

Mitt er grønt og jeg har bare fått første dose, så jeg tror ikke det er grunnen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capt. Obvious skrev (1 time siden):

Man kan anta at rundt 5% av de som passerer grensen er potensielle smittebærere. Det høres kanskje ikke så mye ut, men hvis mange nok reiser rundt i Europa og evt. andre steder som er åpne i sommer, så kan det være nok til å starte en 4. smittebølge når de kommer tilbake siden det fortsatt er en de som er uvaksinerte eller har fått kun en dose (tenker da på indisk mutasjon, hvis den blir utbredt i sommer vil det være ca 15-20% som kan være potensielle smittebærere - også som fullvaksinerte). 

Syntes det virker lite lurt, men det er jo igjen et uttrykk for at dette ikke er en dugnad. Så fort de godt etablerte har fått sine vaksiner, gir de fingeren til resten og reiser utenlands. 

Det har aldri vært en dugnad.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laffatus skrev (3 minutter siden):

Klare virkelig ikke folk og være hjemme en sommer  

Klarer, gidder ikke. Ferie for meg er nok ikke det samme som ferie for deg, sånn er livet;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (4 minutter siden):

Det har aldri vært en dugnad.

I realiteten har man blitt tvunget inn i en dugnad - til nå vel og merke. Så får vi se hva som skjer når frislipp over landegrensene skjer i sommer for vaksinerte. Jeg tror ikke det kommer til å gå spesielt bra. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ulven said:

Sjekk om vaksinen din er registrert i det hele tatt.

Mitt er grønt og jeg har bare fått første dose, så jeg tror ikke det er grunnen.

Var det jeg leste også, at det skal bli grønt etter èn dose også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laffatus
Flovef skrev (Akkurat nå):

Var det jeg leste også, at det skal bli grønt etter èn dose også 

Vill det si at de med en dose kan reise til utlandet  eller mår mann ha dose 2 først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått. Fikk andre dose i 19. mai, men kun gyldig til starten av september? Veldig rart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor står det kun 3 måneders varighet/gyldighet på korona/vaksinepasset? Jeg kikket på mitt nå, og det var grønt, og så sto det en gyldighet til første uken i september?

Noen som vet hvorfor det er så kort gyldighet? Hva skal man liksom gjøre etter det? Vil de vurdere hele koronapass-greia på nytt da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (Akkurat nå):

Hvorfor står det kun 3 måneders varighet/gyldighet på korona/vaksinepasset? Jeg kikket på mitt nå, og det var grønt, og så sto det en gyldighet til første uken i september?

Noen som vet hvorfor det er så kort gyldighet? Hva skal man liksom gjøre etter det? Vil de vurdere hele koronapass-greia på nytt da?

Antakeligvis legges det opp til en ny nedstengning i høst, siden den indiske varianten da florerer. Da må man jo begrense varigheten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Capt. Obvious said:

Jepp, og det betyr vel en sovepute, så da tar man seg vel god tid under resten av vaksineringen. 

Sett på nyhetene i det siste? Vaksinering av 18-åringer starter allerede nå i enkelte deler av landet, og intervallet mellom dose to og en ble redusert til ni uker på grunn av god tilgang på vaksiner. Ja, vaksineringen har gått tregt, men nå begynner det virkelig å skyte fart. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Laffatus
Capt. Obvious skrev (7 minutter siden):

Antakeligvis legges det opp til en ny nedstengning i høst, siden den indiske varianten da florerer. Da må man jo begrense varigheten. 

Da er alle vaksinerte  litt rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laffatus skrev (Akkurat nå):

Da er alle vaksinerte  litt rart

EU har kjøpt inn 1,8 mrd flere doser med pfizer. Dette kommer til å bli en årlig runddans. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laffatus
frysja skrev (5 minutter siden):

EU har kjøpt inn 1,8 mrd flere doser med pfizer. Dette kommer til å bli en årlig runddans. 

De kan vell ikke  vaksinere alle hvert år 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...