Gå til innhold

Til folk som klager på at andre er feite:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Trøst
Rååååsa skrev (4 timer siden):

Stort sett Landsforeningen for overvektige (som igjen presenterer en god del relevant forskning). 

F.eks. så viste det seg at det var ikke fedme i seg selv som var grunnen til at flere fete ble alvorlig syke eller døde av covid, men at helsepersonell syntes en fet kropp var ekkel og ta på. 

De samme fordommene folk flest har mot fete finner vi igjen hos helsepersonell. 

Så hva er uhelse pga fedme og hva er uhelse på grunn av dårlig helsehjelp? 

Det gjør de nok, men jeg syns det er sterkt å påstå at fedme ikke er så farlig som man tror. Man trenger ikke forskning for å forstå at 30 kg ren overvekt i form av fett, er skadelig for ledd og kropp. Samtidig ser man sykelig overvektige mennesker leve i mange år. Det er ikke ofte man ser en svært overvektig, eldre person, men det hender det også. De fleste som blir syke som gammel mister gjerne vekten i forbindelse med annen sykdom, og i sine eldre år er det lurt å ha noen kg å gå på, selv om ting også kan bli tyngre da. 

Man kommer ikke fra at fedme er usunt. Og jeg ville ikke bagatellisert det. Men dette med folks meninger og diskriminering er også et problem, og jeg syns det er verre at mennesker har slike syn på andre, enn at noen er sykelig overvektige. 

Rååååsa skrev (30 minutter siden):

Stikker i magen når jeg leser denne typen forskning. Det er trist. Vi mennesker er like mye verdt, uansett størrelse eller hudfarge, enten vi liker det eller ikke. Åpenbart ikke like mye verdt hos alle, men vi er alle mye for noen. Å tenke at man er mer verdifull enn de som lider av fedme, er en banal tankegang. Samtidig er ikke det overraskende.

Jeg vil ta med meg kunnskap om dette i jobben min og jeg vil aldri være en av de som diskriminerer. Jeg håper jeg ikke gjør det ubevisst, men jeg har personlig erfaring med fedme, så kanskje det hjelper meg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er ditt valg. Ikke ok at noen kommenterer direkte til deg. Men er lov for andre å være bekymret generelt for økende overvekt i befolkningen. Økt overvekt gir faktisk ikke bare problemer for den overvektige, men oss andre også. Da snakker vi økonomi, velferdssamfunn og skatt. Økt overvekt gir flere innleggelser og behandling pga blant annet hjerte og karsykdommer. Økt vekt hos foreldre øker sjansen for Økt velt hos egne barn. Det må være lov å ytre bekymring. Er selvsagt de som er så syk at de ikke helt kan noe for overvekt, men er også veldig mange som bare trykker i seg det de vil ha uten å bry seg.

Anonymkode: 0bbbc...d21

Jeg er i den siste kategorien 😂 

Anonymkode: c2cde...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digg med biffsnadder og Coca cola i dag ☺️

Anonymkode: 09ee8...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Digg med biffsnadder og Coca cola i dag ☺️

Anonymkode: 09ee8...43f

Fint for oss som ikke har startet dagen med cola og biffsnadder at du nører opp under fordommene om at overvektige bare er late og spiser masse usunn mat. 

Anonymkode: 9a568...474

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fint for oss som ikke har startet dagen med cola og biffsnadder at du nører opp under fordommene om at overvektige bare er late og spiser masse usunn mat. 

Anonymkode: 9a568...474

Jeg gikk faktisk ned til byen og hjem igjen da, telles det som trim? Faktisk så startet jeg dagen med karbonade på brød ☺️ 

Anonymkode: 09ee8...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rååååsa skrev (På 2.8.2021 den 11.46):

Det er et stykke mellom innholdet i den artikkelen og den påstanden her:

Gjest Rååååsa skrev (På 2.8.2021 den 7.25):

F.eks. så viste det seg at det var ikke fedme i seg selv som var grunnen til at flere fete ble alvorlig syke eller døde av covid, men at helsepersonell syntes en fet kropp var ekkel og ta på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...