Gå til innhold

Til folk som klager på at andre er feite:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eilis skrev (50 minutter siden):

Hva kommer de da av? I mange tilfeller har disse sykdommene alt med kostholdet å gjøre. Det er livsstilssykdommer som de ofte ikke vet årsaken til. Det snakkes om at noe er arvelig, noe som til et visst punkt stemmer, men det er i hovedsak kostholdet man er vokst opp med som er arvelig. I tillegg til at helsedirektoratets anbefalinger ikke er helsefremmende. Hva skjer når kroppen hele livet går med microbetennelser som følge av myse, antibetestoffer fra korn, og kjappe karbohydrater etc? Mange klarer å nesten bli kvitt symptomene på mange diagnoser bare de endrer til et helsefremmende kosthold, hadde de spist riktig fra start ville man mest sannsynlig unngått sykdommen.

Dette er synsing fra din side. Du har lest for mye useriøst tull.F.eks. ME og fibromyalgi, disse diagnosene har ikke beviselig sammenheng med kost, selv om enhver tilstand kan optimaliseres med et sunt kosthold.

Anonymkode: b2c1b...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er synsing fra din side. Du har lest for mye useriøst tull.F.eks. ME og fibromyalgi, disse diagnosene har ikke beviselig sammenheng med kost, selv om enhver tilstand kan optimaliseres med et sunt kosthold.

Anonymkode: b2c1b...d1c

De jeg kjenner med me er tynne. His fibro er det en blanding. Inaktivitet skaper overvekt og det er resultatet av smerter. Medisiner mot fiebo har også vektøkning som bivirkning.

Jeg hadde perfekt kosthold når jeg ble syk og blir ikke bedre av kosthold. Det er mulig sykdommen ble utløst av en annen kronisk genetisk diagnose. Arven i dette tilfellet er dominant gen som gir mer plager hos jenter enn gutter. Jeg er forresten ikke feit.

Anonymkode: 09365...61e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge det ikke plager deg, er det ingen grunn til at du skal være nødt til å endre på noe. Det er ikke kriminelt å være overvektig.

Er dette et godt råd å til overvektige? Alle overvektige har godt av å få en normal vekt, på mange måter. Bedre for rygg, skuldre, ben, ledd, osv. Og spiser de sunnere også i vektnedgang og videre i livet, vil det selvfølgelig være sunnere på sikt.

Det er stor forskjell på en som spiser sunt hele uken og unner seg et par glass brus/øl og junkfood til ett måltid på lørdager og noe snacks/godteri samme kveld, kontra en som spiser 1-3 usunne måltid hver eneste dag, inkl drikke med mye kalorier om det er juice, saft, brus, energidrikke, øl, vin, og lignende.

Hvorfor oppmuntre til å fortsette å spise usunt kun fordi vedkommende «ikke plages» av det. For det tror jeg faktisk vedkommende gjør, om ikke så vil hen gjøre det etterhvert. 
 

Derimot så tar ikke folk skade av grønnsaker og frukt daglig. Ikke vann heller.

Anonymkode: cc07e...7d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er overvektige bare på grunn av kostholdet sitt, det vil jeg bare skyte inn først! Vet av flere med andre sykdommer, stoffskifteproblemer f.eks, som selv om de spiser sunt ikke klarer å holde vekten nede.

Men bortsett fra det. Vel mat er kjempegodt det! Jeg er også sjokoman for å si det sånn! Men jeg har også opplevd mangel på mat, og til syvende og sist så kommer jeg frem til at den gyldne middelvei er det beste. Ingen mangel på mat, ikke leve etter noe regime, men ei heller overspise. Spise forholdsvis sunt, men kjøpe sjokkis og cola akkurat når jeg har lyst (men jobber ned lysten til et minimum). Ønsker å gro mer grønnsaker hjemme av den grunn, enklere når man bare kan "ta fra masse godt fra hagen". Mer bønner og linser, mer naturlig mat uten så mye sukker -etterhvert så blir man ikke like "hungrig", får lyst på ordentlig mat istedet for frossenpizza. Men jeg synes altså det skal være lov å kose seg, om det så betyr en liten ekstra valk så er det helt greit.

Kom plutselig på den tristeste, fæleste låta, sier nesten unnskyld for at jeg deler den haha! Det var noen kristne amerikanere som fant ut at denne låta, jo den skulle de både skrive og fremføre, for her skal virkelig ALT ofres for Gud! I allefall første måltidet om dagen... Ikke noe diskriminering av kristne altså, men dette var vel litt i overkant synes dere ikke..!!? :sukk::bond:Må jo ha LITT glede igjen i hverdagen liksom!! :sjokolade::kokk:

 

Anonymkode: 32ca6...7c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han mener vel faktisk egentlig at han ikke trenger no frokost når han dør og kommer til himmelen. Men det høres jo ut som om han er trist, eller glad, eller trist? Han ramser opp alt han aldri skal få smake igjen liksom.. haha, uff

Anonymkode: 32ca6...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trøst
AnonymBruker skrev (På 2021-7-28 den 13.20):

Er dette et godt råd å til overvektige? Alle overvektige har godt av å få en normal vekt, på mange måter. Bedre for rygg, skuldre, ben, ledd, osv. Og spiser de sunnere også i vektnedgang og videre i livet, vil det selvfølgelig være sunnere på sikt.

Det er stor forskjell på en som spiser sunt hele uken og unner seg et par glass brus/øl og junkfood til ett måltid på lørdager og noe snacks/godteri samme kveld, kontra en som spiser 1-3 usunne måltid hver eneste dag, inkl drikke med mye kalorier om det er juice, saft, brus, energidrikke, øl, vin, og lignende.

Hvorfor oppmuntre til å fortsette å spise usunt kun fordi vedkommende «ikke plages» av det. For det tror jeg faktisk vedkommende gjør, om ikke så vil hen gjøre det etterhvert. 
 

Derimot så tar ikke folk skade av grønnsaker og frukt daglig. Ikke vann heller.

Anonymkode: cc07e...7d2

Å være noen kg overvektig er ikke usunt eller farlig for helsen. Å lide av fedme er problematisk og det kategoriseres også som en kronisk sykdom. Gang på gang har forskere og leger gått ut med at nei, det er ikke farlig å ha 5-10 kg ekstra på kroppen. Tvert imot kan det være helsefremmende og en fordel i møte med andre sykdommer. Jeg syns det forsøpler debatten litt å dra alle med overvekt under en kam, for det er betydelig forskjell på en person som er 5 kg overvektig og en som er 50 kg overvektig. Det er også stor forskjell på en som er 50 kg overvektig og har veid det i 5 år, og en som er 50 kg overvektig etter å ha gått ned 30 kg. Når man lider av fedme kan et mål om normalvekt i følge BMI-skalaen være urealistisk over lengre tid. En vektreduksjon på bare noen kg vil være betydelig helsefremmende. 

Tittelen på denne tråden er ".... andre er feite". Folk definerer det å være tjukk, feit, overvektig, sykelig overvektig på helt ulike måter. Noen kaller en tjukk person lubben. Noen kaller en sykelig overvektig kvinne for formfull. Mens noen kan finne på å kalle en slank person, med litt mage, for tjukk. Jeg har beveget meg inn i flere debatter om overvekt de siste årene, og helt ærlig har jeg kun lært at mennesker som lider av fedme i stor grad blir diskriminert i samfunnet. En skulle trodd at man i 2021 hadde bredere forståelse for hvor komplekst fedme er, men nei. 

Jeg og mange andre uttaler oss uten å ha faglig tyngde bak svarene, men noen av oss forholder seg gjerne til forskning. Vi har kanskje personlige erfaringer og har hentet kunnskap fra mange ulike kilder. Noen av oss tror blindt på hva en tilfeldig person på instagram skriver, mens oss andre hører på leger og ernæringsfysiologer. Problemet er at de av samme yrke ikke alltid sier det samme. 

Til deg jeg siterte: du kan ikke se på en persons kropp om de spiser sunt 6 dager i uken og så skeier ut på den 7-ende dagen. Du kan ikke se om en person er sunn eller ikke. Det kommer også an på hva man mener er sunt. Vi vet at fedme ikke er sunt. Men vi vet også at noen kilo ekstra, ikke er problematisk eller usunt. Likevel vil noen mene at alle som er over 25 i BMI, er usunne. Til og med de som har lav fettprosent og høy muskelmasse, da spesielt menn. 

Jeg syns det er veldig viktig at vi tar høyde for at mennesker er ulike, samtidig som en forholder seg til fakta. Fedme er et folkehelseproblem, men det hjelper ikke om vi påfører disse menneskene skam for å lide av en sykdom, som i stor grad er påvirket av miljø og samfunn. Det skal bare noen kjappe google-søk til for å finne forskning gjort på dette området. Fedme er ofte miljøbetinget, og noe så enkelt som hvem foreldrene dine er, kan ha mye å si for helsen din. Samtidig er man som voksen ansvarlig for sine handlinger og sin helse, og man har mulighet til å gjøre noe med det. 

Ble mye her, men kjenner dette engasjerer meg voldsomt. Det er så mye å ta hensyn til, og så mye å si, og når man sier "spis mindre beveg deg mer" som løsning på et åpenbart stort problem, da tenker jeg at man egentlig ikke bryr seg særlig mye, man er bare ute etter å slenge dritt. Teoretisk sett så er det akkurat dèt som skal til - ligge i kaloriunderskudd og øke aktivitetsnivået. Det er i teorien helt vanvittig enkelt, men for de aller fleste kjempe vanskelig i praksis. Det er en grunn til at mange som går ned i vekt, ender opp med å legge på seg igjen. Dette er heller ikke ment som unnskyldning på vegne av de som går opp igjen - det er ment som en forklaring, og man må dermed finne en løsning som gjør at det ikke vil skje igjen. 

Endret av Trøst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke sove, så da ble det en tur på Esso for litt nattmat 🙂 En 500 gr burger med ekstra ost, bacon og dressing, stor fries og 1,5 liter cola, etterfulgt av softis og to sjokoladedonuts! 😍 Da blir denna kroppen glad! 

Et par cigg på rappen nå, så få en snus under leppa. Da er det klart for å få disse 160 kiloene under dyna! 
God natt!

Anonymkode: c2cde...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøst
AnonymBruker skrev (På 2021-7-29 den 5.07):

Fikk ikke sove, så da ble det en tur på Esso for litt nattmat 🙂 En 500 gr burger med ekstra ost, bacon og dressing, stor fries og 1,5 liter cola, etterfulgt av softis og to sjokoladedonuts! 😍 Da blir denna kroppen glad! 

Et par cigg på rappen nå, så få en snus under leppa. Da er det klart for å få disse 160 kiloene under dyna! 
God natt!

Anonymkode: c2cde...b9d

Jeg ønsker på ingen måter å være nedlatende, men å konsumere et så stort måltid på kort tid vitner om spiseproblematikk. Det er ganske mye mat, men en stor kropp trenger også mye mat. Vil råde deg til å søke hjelp og få kostholdsveiledning. Ikke fordi du er tjukk og det er stygt, men fordi du lever bare en gang, og det ville være kjedelig å spise på seg problemer som kan ødelegge livet ditt for alltid. Men om du virkelig elsker livet du lever nå og maten du spiser, så er det vel kanskje ikke så mye å gjøre. 

Det aner meg hva formålet med dine innlegg er, men man vet aldri hvem som skriver og hva som er sant. Tenker jeg skal forholde meg til dette som om det er sannhet og virkelighet, for det er det for mange. Men de blir ikke glad av å ha det slik, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst skrev (På 2021-7-29 den 0.42):

Å være noen kg overvektig er ikke usunt eller farlig for helsen. Å lide av fedme er problematisk [...] 

👏👏👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rååååsa

Ser det blir sagt at såkalt dårlig kost og fedme fører til MS. Det er tull. 

Røyking, D-vitaminmangel, en viss genkombinasjon og en enda ukjent miljøfaktor fører til MS. I blant. 

Fordommer mot tykke i helsevesenet fører til mye uhelse blant tykke. Overvekt er ikke farlig, og fedme er ikke så alvorlig som vi skal ha det til. 

Jeg er en slank MS-syk. Så er det opplyst om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker på ingen måter å være nedlatende, men å konsumere et så stort måltid på kort tid vitner om spiseproblematikk. Det er ganske mye mat, men en stor kropp trenger også mye mat. Vil råde deg til å søke hjelp og få kostholdsveiledning. Ikke fordi du er tjukk og det er stygt, men fordi du lever bare en gang, og det ville være kjedelig å spise på seg problemer som kan ødelegge livet ditt for alltid. Men om du virkelig elsker livet du lever nå og maten du spiser, så er det vel kanskje ikke så mye å gjøre. 

Det aner meg hva formålet med dine innlegg er, men man vet aldri hvem som skriver og hva som er sant. Tenker jeg skal forholde meg til dette som om det er sannhet og virkelighet, for det er det for mange. Men de blir ikke glad av å ha det slik, da. 

Det er som du sier, en stor kropp trenger mye mat 🙂 Jeg har i følge kalorikalkulator et forbruk på 4900 kcal daglig. Selvom jeg aldri har brydd meg om kalorier, så sjekka jeg måltidet som du refererer til, og det utgjorde ca 2600 kcal…
Jeg har alltid vært feit… Var vel over 100kg til konfirmasjon, og hadde vel passert 150 da jeg var 20… Nå er jeg 27 år, og ca 160kg på 180cm. Og selvom alle skal ha det til at feite folk har det fælt, så har jeg aldri hatt det fælt! Jeg har aldri vært flau over at jeg er stor! Jeg er feit og har det helt fint med det! Jeg spiser hva jeg vil, drikker mye cola og er lat… men jeg trives og er fornøyd med meg selv! En bamse med pondus 🙂

C380D731-8A7F-44B8-89B8-BFFCB86A1605.jpeg

Anonymkode: c2cde...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er som du sier, en stor kropp trenger mye mat 🙂 Jeg har i følge kalorikalkulator et forbruk på 4900 kcal daglig. Selvom jeg aldri har brydd meg om kalorier, så sjekka jeg måltidet som du refererer til, og det utgjorde ca 2600 kcal…
Jeg har alltid vært feit… Var vel over 100kg til konfirmasjon, og hadde vel passert 150 da jeg var 20… Nå er jeg 27 år, og ca 160kg på 180cm. Og selvom alle skal ha det til at feite folk har det fælt, så har jeg aldri hatt det fælt! Jeg har aldri vært flau over at jeg er stor! Jeg er feit og har det helt fint med det! Jeg spiser hva jeg vil, drikker mye cola og er lat… men jeg trives og er fornøyd med meg selv! En bamse med pondus 🙂

C380D731-8A7F-44B8-89B8-BFFCB86A1605.jpeg

Anonymkode: c2cde...b9d

Det der så virkelig ikke sunt ut😳 glem vekten, magemålet der er livsfarlig. Mistenker egentlig at du lager denne tråden for å trolle og at bildet er av en stakkar som ikke vet at bilde hans er publisert på kg 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trøst
Rååååsa skrev (På 2021-7-31 den 22.48):

Ser det blir sagt at såkalt dårlig kost og fedme fører til MS. Det er tull. 

Røyking, D-vitaminmangel, en viss genkombinasjon og en enda ukjent miljøfaktor fører til MS. I blant. 

Fordommer mot tykke i helsevesenet fører til mye uhelse blant tykke. Overvekt er ikke farlig, og fedme er ikke så alvorlig som vi skal ha det til. 

Jeg er en slank MS-syk. Så er det opplyst om. 

Jeg er nysgjerrig på hvilke kilder du har brukt for å komme frem til denne konklusjonen. Kunne også tenkt meg å vite hva du definerer som alvorlig. Det er ikke bare kroppen som lider under fedme, men også livskvaliteten. Jeg hevder på ingen måte at alle som sliter med fedme har nedsatt livskvalitet, men mange ser på det som hemmende og belastende å ha denne sykdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klager vel fordi det til syvende og sist er våre skattepenger det går utover, når dere blir uføre, må ha hjerteoperasjon osv. fordi dere eier null selvkontroll og selvrespekt, men heller eter dere syke. 

Ta dere sammen - as simple as that! 

Anonymkode: cc281...316

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rååååsa
Trøst skrev (5 timer siden):

Jeg er nysgjerrig på hvilke kilder du har brukt for å komme frem til denne konklusjonen. Kunne også tenkt meg å vite hva du definerer som alvorlig. Det er ikke bare kroppen som lider under fedme, men også livskvaliteten. Jeg hevder på ingen måte at alle som sliter med fedme har nedsatt livskvalitet, men mange ser på det som hemmende og belastende å ha denne sykdommen. 

Stort sett Landsforeningen for overvektige (som igjen presenterer en god del relevant forskning). 

F.eks. så viste det seg at det var ikke fedme i seg selv som var grunnen til at flere fete ble alvorlig syke eller døde av covid, men at helsepersonell syntes en fet kropp var ekkel og ta på. 

De samme fordommene folk flest har mot fete finner vi igjen hos helsepersonell. 

Så hva er uhelse pga fedme og hva er uhelse på grunn av dårlig helsehjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi klager vel fordi det til syvende og sist er våre skattepenger det går utover, når dere blir uføre, må ha hjerteoperasjon osv. fordi dere eier null selvkontroll og selvrespekt, men heller eter dere syke. 

Ta dere sammen - as simple as that! 

Anonymkode: cc281...316

På den annen siden vil de fete dø tidlig og dermed sparer samfunnet masse penger på pensjon.

Anonymkode: b2c1b...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rååååsa skrev (4 timer siden):

Stort sett Landsforeningen for overvektige (som igjen presenterer en god del relevant forskning). 

F.eks. så viste det seg at det var ikke fedme i seg selv som var grunnen til at flere fete ble alvorlig syke eller døde av covid, men at helsepersonell syntes en fet kropp var ekkel og ta på. 

De samme fordommene folk flest har mot fete finner vi igjen hos helsepersonell. 

Så hva er uhelse pga fedme og hva er uhelse på grunn av dårlig helsehjelp? 

Dette er tull. For å si det forsiktig. Orker ikke gå inn på detaljene, men herregud for en latterlig påstand.

Anonymkode: b2c1b...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rååååsa
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er tull. For å si det forsiktig. Orker ikke gå inn på detaljene, men herregud for en latterlig påstand.

Anonymkode: b2c1b...d1c

En AB som bare vil kjefte og ikke argumentere. Hva er vitsen? Ta deg en kopp kaffe og slapp litt av. 

https://forskning.no/a/306555

Endret av Rååååsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ditt valg. Ikke ok at noen kommenterer direkte til deg. Men er lov for andre å være bekymret generelt for økende overvekt i befolkningen. Økt overvekt gir faktisk ikke bare problemer for den overvektige, men oss andre også. Da snakker vi økonomi, velferdssamfunn og skatt. Økt overvekt gir flere innleggelser og behandling pga blant annet hjerte og karsykdommer. Økt vekt hos foreldre øker sjansen for Økt velt hos egne barn. Det må være lov å ytre bekymring. Er selvsagt de som er så syk at de ikke helt kan noe for overvekt, men er også veldig mange som bare trykker i seg det de vil ha uten å bry seg.

Anonymkode: 0bbbc...d21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...