Gå til innhold

Sliten bestemor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er noen av barna stort sett på overnatting hos besteforeldre en gang i uka, det liker de alle sammen.

Anonymkode: 6195b...5f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Trussel? Du tror det er meg det angår? 

Tror du at besteforeldre som settee av 2 ganger i året til barnebarn og for å bistå sine egne barn blir verdsatt som gammel? Tror du familie som kjenner på å bli nedprioritert kommer til å prioritere gamla når hun skrumper inn og ikke har noen andre? 😊

Anonymkode: a97e5...1be

Enorm kortslutning.

Å ha barnebarn på overnatting to ganger i året betyr jo ikke at det er eneste gangene hun ser barnebarna.

Vi overnatta nøyaktig null ganger i året hos besteforeldre - det er tette og nære bånd der likevel :) 

Å ha gode opplevelser sammen med barnebarn er virkelig ikke lik at det må være overnattingsbesøk. 

Anonymkode: 37a19...afd

• Liker 12
Skrevet

Jeg er oppvokst med å være hos bestemor/bestefar eller farmor veldig ofte. Jeg elsket å være hos bestemor, kunne fint sove der annen hver helg - hun jobbet også. Hun ville med glede ha meg der, så ofte som mulig. Det samme med farmor, hun jobbet ikke. 

Syntes det er så trist med besteforeldre som gir uttrykk for at dem er lite interessert i barnebarna sine. Stakkars unger som går glipp av en så fantastisk relasjon tenker jeg, bestemoren min betydde (hun døde av kreft) nesten alt for meg. Høres ut som at du TS ikke er så interessert i barnebarna, men at du gjør dine "plikter" som å bake kake bare. Det er ditt valg selvfølgelig,, men veldig merkelig holdning. Du vil heller være med venninner enn barnebarn. Ikke alle er like glad i familie. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel ikke forvente at en voksen skal gå til grus for at andre skal få barnefri? Uavhengig av om det er barnebarn eller andre barn. Hun må jo kunne orke å stå i alt dette og det virker ikke som om barna forstår henne. 

Anonymkode: 3cd52...add

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Det kan nok hende at jeg er mer preget av stoffskifte en jeg innrømmer. Jeg har to nære kolleager som også er bestemødre "nå gleder jeg meg til å ha med Lukas (1,5år) på hyttetur i 4 dager" eller "nå kommer Mikkel (4år) på besøk fra torsdag til vi leverer i barnehagen på mandag, ungdommen trenger litt fri". Jeg hadde aldri i verden orket det. 

Anonymkode: 0fef5...f7d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det er mye med nesten en gang i mnd, når du også jobber en helg i mnd. Annenhver helg fri liksom? 

Hilsen barnløs 

Anonymkode: 05660...44c

• Liker 6
Skrevet

Jeg mener helt det motsatte som deg ts. Jeg mener at når man får barn, så må man være inneforstått med at det kan komme både barnebarn og oldebarn ettervært. Jeg mener at familien stiller man opp for. Enn stiller opp for den eldre generasjon som trenger kanskje hjelp til praktiske oppgaver i og utenfor hjemmet, enn hjelper den yngre generasjon med å feks ha barnebarna på besøk/overnatting i Ny og ne. Enn hjelper kanskje et søsken med å flytte/kjøre flytte Lass, eller man hjelper en i familien med å feks rengjøring av og til. (Alt selvfølgelig til en viss grad)

Dette er i alle fall slik jeg er vant til, og oppvokst med at man stiller opp for hverandre når det kommer til familie, og det gjelder så lenge enn har helse til det. Jeg forventer ikke som mamma feks at besteforeldrene skal være barnevakter hele tiden, men jeg forventer at de ønsker å ha barnebarna sine på besøk av og til. Dette så barnebarn og besteforeldre får et godt forhold til hverandre.

Heldigvis har både jeg og mannen foreldre på hver vår side, som ønsker å tilbringe tid med barnebarna sine så ofte som mulig. Svigermor spør om Hun kan komme på besøk eller få passe barnet vårt flere ganger i mnd. Mine foreldre bor lenger unna, men de er her minst 1 gang i mnd, og vi besøker de engang i mnd. De har ønske om at barnet vårt skal komme på overnatting etterhvert når han blir gammel nok, og de har ytret fram på et ønske om ca 1 gang i mnd + i ferier når han blir enda eldre igjen.

Både jeg og mannen vokste også opp med besteforeldre som stilte opp for oss og var der for oss fra vi var bitte små. Det samme gjorde våre foreldre igjen. Om jeg blir mormor eller farmor en dag skal jeg gjøre det samme. Å bli kjent med barnebarna mine ser jeg på som viktig. Det å ha en god relasjon til dem, ser jeg på som en god investering i livet. Mine egne interesser blir aldri like viktig som gleden av det å ha barnebarn. Det jeg kommer til å huske på slutten av livet er da gleden jeg fikk med både barn og barnebarn, og at jeg hadde et liv med familien rundt meg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her. Det kan nok hende at jeg er mer preget av stoffskifte en jeg innrømmer. Jeg har to nære kolleager som også er bestemødre "nå gleder jeg meg til å ha med Lukas (1,5år) på hyttetur i 4 dager" eller "nå kommer Mikkel (4år) på besøk fra torsdag til vi leverer i barnehagen på mandag, ungdommen trenger litt fri". Jeg hadde aldri i verden orket det. 

Det er jo nesten litt rart at foreldrene til disse barna ikke vil tilbringe helgene sammen med sine egne barn. Det blir jo ofte lite kvalitetstid på hverdagene, også velger de å sende barna bort i helgene 🤔

Anonymkode: dcd59...d99

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner det er mye med nesten en gang i mnd, når du også jobber en helg i mnd. Annenhver helg fri liksom? 

Hilsen barnløs 

Anonymkode: 05660...44c

Ikke sant, og hvorfor må det være helg?

Om kontakten med besteforeldre virkelig var hovedhensikten, så kunne en jo like godt hatt overnatting en ukedag og levere ungene på skole/barnehage dagen etterpå.

Men noe sier meg at det ikke er så mye interesse for det...

En kan faktisk ha tid sammen med barnebarn en helt vanlig torsdags ettermiddag. Fine opplevelser skjer uansett ikke når ungene sover.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo nesten litt rart at foreldrene til disse barna ikke vil tilbringe helgene sammen med sine egne barn. Det blir jo ofte lite kvalitetstid på hverdagene, også velger de å sende barna bort i helgene 🤔

Hun ene moren til 1,5 åringen er mye sykemeldt, tror det er litt av årsaken. Barnebarnet elsker også å være hos de. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Mamma er 65 og jobber skift i helsesektoren. 100 prosent stilling. Hun henter ungene i barnehage og skole når hun kan. Gjerne flere ganger i mnd. Tar de med på badeland månedlig. Turer og til byen for å kjøpe is hvis det er fint vær. Innimellom overnatter de men det er sjelden. Jeg trenger ikke pass og har de bare 50%. Må begrense henne. Hun elsker å være med ungene og jeg elsker det med henne. Føler vi er så heldige som har mamma. Ungene forguder henne. 

Anonymkode: 91756...3e4

heldig du. ; ) hun fortjener en medalje. jeg er alene og min far orker knapt kontakt..

Anonymkode: 55fb9...c2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange foreldre idag som også sender ungene i barnehagen når de selv har fri.

Folk orker ikke sine egne unger lengre. Fryktelig trist.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt, TS. 

Anonymkode: 8d57a...547

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det blir interessant å se hvordan det går når dagens hjelpeløse foreldre får de samme kravene om barnevakt fra sine barn.

Anonymkode: 8c1a9...b4b

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Mange foreldre idag som også sender ungene i barnehagen når de selv har fri.

Folk orker ikke sine egne unger lengre. Fryktelig trist.

Hadde ikke barnehage når jeg var lita jeg. Var alene hjemme. Mamma var opptatt med hus og lekte ikke med meg. Jeg vandret ute alene og fikk ikke den sosiale treningen de andre fikk. Fikk heller ikke vennskapene de andre barna utviklet. 

Heldige barn som har barnehage sier nå jeg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir interessant å se hvordan det går når dagens hjelpeløse foreldre får de samme kravene om barnevakt fra sine barn.

De er vel ikke hjelpesløse om de ikke får hjelp, eller?

Det er vel heller de som alltid får avlastning som er "hjelpesløse" 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er vel ikke hjelpesløse om de ikke får hjelp, eller?

Det er vel heller de som alltid får avlastning som er "hjelpesløse" 

Det er jo tydeligvis katastrofe om de ikke får ubegrenset tilgang på både tid og penger fra egne foreldre lenge etter at de burde kunne klare seg selv.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil få dårlig forhold til barna dine og bli lite kjent med barnebarna så er vell dette veien å gå.

DU har valgt å få 3 barn; med alt det ansvaret som medfølger. 

Jeg har 2 bestemødre, 1 som var og villet være mye med oss, tok med på hytta så ofte som mulig og passet oss, og hadde fast middag i uken hvor vi kom en dag hver uke å spise middag med henne — hun jobbet fulltid og var alene!

den andre bestemoren min ville sjeldent passe oss og virket ikke helt som om hun brydde seg. 

HVEM av de bestemødrene tror du jeg ringer og besøker og kommer til å få en ufattelig stor sorg jeg ikke vet hvordan skal fylles den dagen hun dør?

Anonymkode: e4fd3...5e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo tydeligvis katastrofe om de ikke får ubegrenset tilgang på både tid og penger fra egne foreldre lenge etter at de burde kunne klare seg selv.

Jeg skjønner jo at barna mine blir slitne, full jobb og masterskriving, syke svigerforeldre og ene barnebarnet er veldig allergisk mot pollen. Jeg prøver jo å ringe hvis jeg er i byen om jeg skal kjøpe med noe tøy, og tilby hjelp til annet enn barnepass. Men alle har sitt i livet som ikke er en dans på roser. Jeg tror jeg kommer til å følge meg mer nyttig når barnebarna blir litt større. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (53 minutter siden):

Eh, med det ordvalget der, så tror jeg ikke at du vil bry deg om din gamle mor uansett hvor mye hun hadde stilt opp for deg.

Selvfølgelig tar vi vare på min mor, hun har alltid vært til stede både for meg og sine barnebarn og vi har derfor hatt år på år med opparbeidet omsorg og kjærlighet som går begge veier. Akkurat slik mine besteforeldre gjorde for oss barnebarn, derfor ringer vi og besøker ofte og savner de når de ikke er der fordi vi er glade i dem 😊 min manns mor og min egen far derimot, de er veldig ensome på sine eldre dager. Det kommer ikke mye herifra ihvertfall, hverken fra meg, mann eller barnebarn. Hvorfor skal vi plutselig stille opp for dem når de så tydelig ikke har prioritert oss opp igjennom? I samme bane som TS stiller. Kjedelig å angre på de relasjonene som ikke ble bygget. Egoisme lenge leve. 

Anonymkode: a97e5...1be

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...