AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Skrevet 5. juni 2021 Jeg har tre barn, som tilsammen har fire barn alderen 3-6 år. Jeg jobber 87% i helsesektoren og hver 4 helg. Vi bor i ett område hvor det har vært veldig lite smitte. Jeg er så lei mas om barnevakt. I løpet av det siste året har jeg hatt barn på overnatting ihvertfall 9-10 netter. Jeg er 55 år og føler meg ferdig med små barn. Jeg synes det er krevende og slitsomt, mannen min er mer positiv ihvertfall. For 2 uker siden gav jeg beskjed til alle tre barna at vi kan ha barn på overnatting 2 ganger i året, tilsammen 6 ganger. Jeg må også få beskjed i god tid hvis det er mulig. Jeg føler jeg går glipp av så mye sosialt spesielt siden jeg jobber turnus. Dette ble tatt dårlig i mot. Fikk beskyldninger at "vi var hos mormor neste annen hver helg, it takes a village" osv. Han ene sønnen min ringte også søsteren min og ønsket hun skulle snakke med meg. Jeg er veldig glad i familien min, fikser med bunader og kaker til bursdager osv. Jeg føler den generasjonen som nå fostrer opp barn ikke forstår oss foreldregenerasjonen. Håper på ærlige svar. De fleste av mine venninner er ikke blitt bestemødre så jeg har bare mine barns ord hvor lite de har barnepass.... Anonymkode: 0fef5...f7d 11
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #2 Skrevet 5. juni 2021 Min mormor var hjemmeværende. Så det jo ikke så rart hun hadde mer tid. Virker som dagens foreldre ikke skjønner at deres foreldre fortsatt ofte er i fulle jobber! Anonymkode: 80454...8c9 30
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #3 Skrevet 5. juni 2021 De bør selvfølgelig respektere deg og at du synes det blir mye, men 9-10 netter på ett år er jo ikke en natt i måneden en gang. Det har jeg vanskelig for å forså er mye. Mine foreldre er 10 år eldre enn det, begge jobber fullt og min mor 100 % som sykepleier. De har i løpet av det siste halve året passet min nevø i allefall i 3 helger. Anonymkode: 3bf21...3de 31
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #4 Skrevet 5. juni 2021 Jeg synes ikke 9-10 netter på et helt år var så voldsomt akkurat.. jeg tenker at når man får barn, så følger det ofte naturlig barnebarn etterhvert også. Særlig når du har fått tre barn. Det betyr ikke at du skal være en dørmatte og måtte passe barn hele tiden, men føler du virkelig det tærer på ditt sosiale liv å ha barnebarn på overnatting 10 av 365 netter? Anonymkode: 40742...dde 42
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #5 Skrevet 5. juni 2021 Jeg forstår at dine barn reagerer, tenker det er spesielt å sette en maks grense, da virker det som du ikke setter pris på å være med barnebarn...tenker at du er en ung bestemor og ser ikke helt problemet. 6 overnattinger i løpet av et år er da ikke mye. Anonymkode: d182c...190 26
mereo Skrevet 5. juni 2021 #6 Skrevet 5. juni 2021 Hvorfor forventer folk at besteforeldre skal stille opp hele tiden? Det er jo ikke sånn at du ikke vil være sammen med de, men det må være lov å ikke orke også? 23
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #7 Skrevet 5. juni 2021 Tipper barna dine glemmer at de er mange om beinet. Vi er ekstremt priviligerte, og har eneste barnebarn på begge kanter. Besteforeldrene får derfor ikke sitti nok barnevakt, og ringer for å mase. Skal tipse svigermor, som helst vil ha ham en natt i uka, om at hun kanskje kan bli reservebestemor for barnebarna til venninnene sine - særlig til de som fremdeles er i full jobb! Anonymkode: dfec7...ccc 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #8 Skrevet 5. juni 2021 Ts her. Takk for svar. Det som plager meg og som jeg vet er helt galt og tenke er at jeg gruer meg litt før de kommer. Men det er jo koselig når de er her. Jeg har tidligere hatt dårlig helse med uregulert lavt stoffskifte, som nå har vært bra I 5 år. Føler jeg har fått livet litt tilbake. Jeg håper jeg får en tettere tilknytning til barnebarn når de blir litt større. Anonymkode: 0fef5...f7d 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #10 Skrevet 5. juni 2021 Men hvis de var støtt hos besteforeldre. Har du jo oppdratt dem til å tro at når man får barn kan man støtt sende dem til besteforeldre. De vet jo ikke bedre. Anonymkode: 1de97...632 25
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #11 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvis de var støtt hos besteforeldre. Har du jo oppdratt dem til å tro at når man får barn kan man støtt sende dem til besteforeldre. De vet jo ikke bedre. Anonymkode: 1de97...632 Min mor jobbet kun 50% og hadde svært få venninner/ omgangskrets. Hun har faktisk hatt oldebarna på overnatting. Så hun har god helse. Anonymkode: 0fef5...f7d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #12 Skrevet 5. juni 2021 Oj oj oj, her har du virkelig trampet skikkelig i salaten ts. Nå kommer kravstore småbarnsmødre til å fylle tråden med at du blir sittende alene når du blir gammel, og at når du valgte å få barn, så valgte du også barnebarn. Dagens småbarnsforeldre har null forståelse for at man blir fortere sliten når man har bikka 50. De har heller ingen forståelse for at besteforeldregenerasjonen også har foreldre i live, og at det krever mye å være pårørende for eldre idag - selv om de er på sykehjem. I tillegg til det så er ofte dagens besteforeldre i full jobb. Men småbarnsforeldre har null forståelse for at deres foreldre er for slitne til å være barnevakt når de selv er slitne. De tror at foreldren har et utømmelig energilager som bare venter på å bli brukt til å være barnevakt. Anonymkode: 3d978...2f4 24
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #13 Skrevet 5. juni 2021 Forstår dem godt. Her har vi ikke hatt barnevakt på 1.5 år. Vi spør aldri, prøver alltid å ordne oss selv. Det betyr at vi aldri gjør noe utenfor hjemmet, uten unger, sammen som par. Besteforeldre på begge sider er i jobb, det har vi forståelse for, og vil derfor ikke "bry" dem. De tar heller aldri initiativ til å treffe barnebarna, så det er kanskje like greit. Spoiler Anonymkode: 163fd...409 2
Minlillelykke Skrevet 5. juni 2021 #14 Skrevet 5. juni 2021 Jeg er småbarnsmamma selv, og skjønner godt du er sliten! Synes ikke de kan forvente dette av dere. Jeg mener dere må få være besteforeldre på deres premisser. Det har hvertfall vært viktig for oss og ta hensyn til. Sett grenser. 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #15 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min mor jobbet kun 50% og hadde svært få venninner/ omgangskrets. Hun har faktisk hatt oldebarna på overnatting. Så hun har god helse. Anonymkode: 0fef5...f7d Men kan du se det at du faktisk har oppdratt barna dine til å forvente at når man har barn kan man få masse egentid ved å sende dem til besteforeldre? For det var dems barndom. Men jeg skjønner jo nå at de burde heller forvente at du sendte barna sine mye bort når de var barn å nå som du har barnebarn vil du helst ikke ha de heller. Anonymkode: 1de97...632 16
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #16 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forstår dem godt. Her har vi ikke hatt barnevakt på 1.5 år. Vi spør aldri, prøver alltid å ordne oss selv. Det betyr at vi aldri gjør noe utenfor hjemmet, uten unger, sammen som par. Besteforeldre på begge sider er i jobb, det har vi forståelse for, og vil derfor ikke "bry" dem. De tar heller aldri initiativ til å treffe barnebarna, så det er kanskje like greit. Skjul innhold Anonymkode: 163fd...409 Hvorfor skaffer dere ikke barnevakt? Det blir helt feil av deg å legge ansvaret for at dere ikke har gjort kjæresteting på 1,5 fordi at ikke besteforeldrene stiller opp. Det er deres ansvar som foreldre og skaffe barnevakt. Dessuten, kjærestetid får dere vente med noen år når dere har fått barn. Anonymkode: 3d978...2f4 11
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #17 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oj oj oj, her har du virkelig trampet skikkelig i salaten ts. Nå kommer kravstore småbarnsmødre til å fylle tråden med at du blir sittende alene når du blir gammel, og at når du valgte å få barn, så valgte du også barnebarn. Dagens småbarnsforeldre har null forståelse for at man blir fortere sliten når man har bikka 50. De har heller ingen forståelse for at besteforeldregenerasjonen også har foreldre i live, og at det krever mye å være pårørende for eldre idag - selv om de er på sykehjem. I tillegg til det så er ofte dagens besteforeldre i full jobb. Men småbarnsforeldre har null forståelse for at deres foreldre er for slitne til å være barnevakt når de selv er slitne. De tror at foreldren har et utømmelig energilager som bare venter på å bli brukt til å være barnevakt. Anonymkode: 3d978...2f4 Joda, det har jeg forståelse for. Men la oss kalle en spade for en spade, noen besteforeldre ønsker faktisk å se barnebarna (i normal mengde), andre har ikke dette ønsket like sterkt. Jeg føler det er lett å dra kortet "jeg er ferdig med småbarn, jeg er i jobb, jeg har passert 50. Kan man ikke bare si at man faktisk ikke har lyst på mye omgang med barnebarna? Mange besteforeldre i jobb eller til og med med dårlig helse, som trives med å ha barnebarna nå og da, innen rimelighetens grenser. Min mor må jeg selv faktisk begrense, for jeg tenker på helsen hennes. Selvfølgelig skal ikke besteforeldre slite seg ut med barnepass i hytt og gæver, men er 10 netter i året virkelig mye? Personlig synes jeg det er merkelig å få barn, mens barnebarna de skal man liksom knapt ha noe med å gjøre, for da er man ferdig med unger. Det er jo ungene til barna dine? Din familie? Er ikke et bånd med barnebarna fint? Anonymkode: f3a5e...c2a 19
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #18 Skrevet 5. juni 2021 Jeg vokste opp med å være minst 5 uker sammenhengende på besøk hver sommer hos mormor ogmorfar( bodde langt unna). Begge jobbet fullt i fysisk krevende yrker, men jeg hadde alltid inntrykk av at de elsket å ha meg på besøk! 50 netter i året, mot dine 6 netter i året..... Anonymkode: e7d8f...f5b 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #19 Skrevet 5. juni 2021 Hvorfor må det være overnatting? Holder det ikke med å besøke besteforeldre. Og at besteforeldre har ungene av og til på dagtid eller kveld. De blir mye mer styr med overnatting. Anonymkode: 51b5a...f8f 8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #20 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skaffer dere ikke barnevakt? Det blir helt feil av deg å legge ansvaret for at dere ikke har gjort kjæresteting på 1,5 fordi at ikke besteforeldrene stiller opp. Det er deres ansvar som foreldre og skaffe barnevakt. Dessuten, kjærestetid får dere vente med noen år når dere har fått barn. Anonymkode: 3d978...2f4 Skjønner godt du lurer. Vi har prøvd å skaffe barnevakt, men det viser seg vanskeligere enn man skulle tro. Vi kan ikke skylde alt på besteforeldre for manglende kjærestetid utenfor hjemmet, men det hadde selvsagt hjulpet en del om de hadde hatt tid til en overnatting/kveld i ny og ne. Som sagt, vi forventer ingenting, får ting til å gå i hop likevel. Vi blir gode på hverdagslig kjærestetid om ikke annet. 😉 Nå er eldste 8 år, så ja, om 7 år er nok ting annerledes på den fronten. 👍 Anonymkode: 163fd...409 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå