Gå til innhold

Ventar på minihjarte.


mammahjarte

Anbefalte innlegg

15 hours ago, Eira2020 said:

Måtte ta en tur innom dagboken din etter å ha lest i andre tråden. Skjønner at det må være tunge dager for deg denne uka. Håper du klarer å slappe av hjemme med sykemeldingen, selv om det sikkert er vanskelig. Krysser fingrene for deg ❤️

Ja ikkje den beste veka. Venter på at telefonen skal ringa, sikkelig nervøs. Håper ikkje det tar alt for mange timar til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 + 5 fekk høyra at hcg burde ha steget meir. Same beskjed som eg fekk med min datter når eg blødde med henna. Er ikkje det veldig rart? Eg er tydeligvis ein som lager hcg litt seinare då. Kanskje.. Det var uansett innafor tabellen for gestasjonslengde så eg tenkjer ikkje nødvendigvis at det trenger å væra så ille at prøven ikkje dobla seg heilt. Den har ikkje sunket, så ser eigentlig positivt på det.

Men eg har time på måndag. Det er fryktelig lenge å venta, tar sikkert ny hcg prøve då. Så må eg venta til dagen etterpå for å vita resultatet. Så då blir det masse venting og usikkerhet...

På den positive sida så har eg per nå slutta å blø (trur eg). Det kjem kun ut koagulert blod, så kan sjå ut som den ferske blødninga har stoppa (per nå). Kanskje eg bare er ein av dei som blør masse i første trimester og ingen veit kvifor.

Blir ikkje heilt klok. Har eigentlig litt lyst å ta ein ultralyd, men det er for langt vekke og dyrt. Eg må også ta det med ro, det blir ikkje rolig med over 6 timar tur retur reise.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (4 minutter siden):

6 + 5 fekk høyra at hcg burde ha steget meir. Same beskjed som eg fekk med min datter når eg blødde med henna. Er ikkje det veldig rart? Eg er tydeligvis ein som lager hcg litt seinare då. Kanskje.. Det var uansett innafor tabellen for gestasjonslengde så eg tenkjer ikkje nødvendigvis at det trenger å væra så ille at prøven ikkje dobla seg heilt. Den har ikkje sunket, så ser eigentlig positivt på det.

Men eg har time på måndag. Det er fryktelig lenge å venta, tar sikkert ny hcg prøve då. Så må eg venta til dagen etterpå for å vita resultatet. Så då blir det masse venting og usikkerhet...

På den positive sida så har eg per nå slutta å blø (trur eg). Det kjem kun ut koagulert blod, så kan sjå ut som den ferske blødninga har stoppa (per nå). Kanskje eg bare er ein av dei som blør masse i første trimester og ingen veit kvifor.

Blir ikkje heilt klok. Har eigentlig litt lyst å ta ein ultralyd, men det er for langt vekke og dyrt. Eg må også ta det med ro, det blir ikkje rolig med over 6 timar tur retur reise.

 

Hvor mange ganger har du målt HCG nå? Hvorfor vente til mandag, og ikke måle i morgen, altså etter 48 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, JuliaKepler said:

Hvor mange ganger har du målt HCG nå? Hvorfor vente til mandag, og ikke måle i morgen, altså etter 48 timer?

Målte måndag og onsdag. Så måndag blir tredje gongen eg måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (3 minutter siden):

Målte måndag og onsdag. Så måndag blir tredje gongen eg måler.

Kan jeg spørre hvilke verdier du fikk på mandag og onsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, JuliaKepler said:

Kan jeg spørre hvilke verdier du fikk på mandag og onsdag?

Måndag: 4300.
Onsdag: 5800.

Kva tenkjer du om tala?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mammahjarte skrev (20 minutter siden):

Same beskjed som eg fekk med min datter når eg blødde med henna. Er ikkje det veldig rart? Eg er tydeligvis ein som lager hcg litt seinare då. Kanskje..

Ja kan virke at din kropp bare er sånn :vetikke:

Jeg syns uansett det er lovende at du ikke blør så mye nå! Det viktigste er jo at det ikke blir masse... man forstår når det er SA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Amatariel said:

Ja kan virke at din kropp bare er sånn :vetikke:

Jeg syns uansett det er lovende at du ikke blør så mye nå! Det viktigste er jo at det ikke blir masse... man forstår når det er SA.

Ja kanskje.

Detta er historien med første barn:

Der hadde eg vesentlige høgare hcg i uke 7+5 på den tida. Så tidspunkta er ikkje heilt like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (2 timer siden):

Måndag: 4300.
Onsdag: 5800.

Kva tenkjer du om tala?

Jeg hadde nok ønsket å måle en hCG på fredag også, fordi økningen ikke er helt som forventet. Er det ikke fordobling, men fortsatt økning på fredag, så hadde jeg roet meg godt på det. Jeg synes det er for lenge å vente til mandag, kanskje ikke få svar før på tirsdag. 
 

Med det ene barnet mitt hadde jeg en kjempestor blødning. Legen var helt tydelig på at det var en spontanabort. Noe det ikke var. På UL klarte de å se et stort hematom ved siden av fosteret. Var i ca uke 7. Blødde i noen dager, så ga det seg. 
 

Jeg har fortsatt troen på at det har gått bra med deg, siden det har vært økning, selv etter at du begynte å blø. 

Endret av JuliaKepler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, JuliaKepler said:

Jeg hadde nok ønsket å måle en hCG på fredag også, fordi økningen ikke er helt som forventet. Hadde det vært ikke vært fordobling, men fortsatt økning på fredag, så hadde jeg roet meg godt på det. Jeg synes det er for lenge å vente til mandag, kanskje ikke få svar før på tirsdag. 
 

Med det ene barnet mitt hadde jeg en kjempestor blødning. Legen var helt tydelig på at det var en spontanabort. Noe det ikke var. På UL klarte de å se et stort hematom ved siden av fosteret. Var i ca uke 7. Blødde i noen dager, så ga det seg. 
 

Jeg har fortsatt troen på at det har gått bra med deg, siden det har vært økning, selv etter at du begynte å blø. 

Ja gruer meg til helga, det blir fryktelig masse venting. Samtidig er eg ikkje heilt i kjellaren (endå) fordi eg har lik historie med første barn og det vart konstatert hjertelyd. Har masse symtomer på svangerskap også. Det eg er litt redd for er at det er eit hematom som truer bønna, eg veit jo ikkje kor det ligger. Kanskje det er noko heilt anna! Uansett kjipt å spekulera over kva det kan væra. Fekk jo aldri vita kva det var med førstemann heller, ukjent svangerskapsrelatert blødning var det næraste dei kom. Man får ikkje alltid vite..

Men synest det er veldig bra å vita at alt ser normalt ut der nede. Blodprosent var fin, folsyra var super bra fordi eg har tatt det i eit år, resten av vitaminer og mineral var fine. Stoffskifte og leverprøver var fine, det er på ein måte ingenting galt med meg. Men det er noko rart med svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6+6

Tung dag, har ligget for det mesta på sofa. Slappa av, deppa og sett seriar. Har kun spotta brunt idag. Sorterte og litt klær mens eg satt på sofaen, eg tenkte lille kunne bruka klærne om alt går bra. Veklser mellom å væra trist, håpeful, tom og nøytral. Det er litt berg og dalbane eigentlig. Samtidig synest eg det er litt greitt å ta det med ro, det har hjulpet på blødningene. Kjente i sted eit eller anna som skjedde i livmora, fekk sånn tyngdefølelse med stekk. Sikkert berre ligasmerter, men er paranoid på alt. Eg tørr ikkje gjera noko som helst som anstrenger nå. Eg må også sove på sidene nå, det synest eg er veldig merkelig så tidlig i svangerskapet. Det er vondt å sova på ryggen eller sånn at det presser litt på magen.

Føler meg litt makteslaus, det er så lite eg kan gjera. Må på ein måte berre håpa at det går bra. Venting.

Tenkjer og at om det ikkje gjer det så kan det fint ta eit heilt år å bli gravid igjen. Er det lov å sørga over noko som er på størrelse med eit blåbær? Vårt ufødte lille embryo, det er meir potensialet som blir sørga over. Det som kunne bli og det som ikkje vart. Samtidig priser eg meg lykkelig for at vi ikkje har større fertilitetsproblemer enn at vi "jukser" litt med inseminering heima. Eg kan bli gravid, eg er priviligert.

Merkelig at eg undervurderte kor tøff ein graviditet kan væra. Det var jo tøft første gongen også, man gløymer kanskje litt fordi resultatet er så fantastisk. Det betyr liksom ikkje noko når man endelig har barnet i armane. Man er villig til å gå igjennom nesten kva som helst.

Håper helga går dritfort.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

"S-hCG Ved normal graviditet skal hCG-verdiene dobles hvert 2. døgn inntil hCG-nivået er ca 1200 U/L. Ved hCG-verdier mellom 1200 U/L og 6000 U/L skal verdien dobles hvert 3. døgn, og ved hCG-verdier over 6000 U/L skal verdien dobles hvert 4. døgn frem til ca uke 10. Det er vanskelig å sette grenser som skiller mellom ekstrauterint og normalt svangerskap, men fall eller manglende stigning i konsentrasjonen tyder på unormal utvikling, oftest ekstrauterint svangerskap.

Siden hCG-verdiene i svangerskapet er meget høye vil det være målbare verdier av hCG i serum i dager etter provosert abort, spontan abort og fødsel. Halveringstiden for hCG i sirkulasjon er ca 1 døgn. Manglende fall tyder på vedvarende produksjon, enten fra intakt graviditet, fungerende placentrarester eller pga utvikling av blæremola."

Kjelde: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/kliniske-problemstillinger/svangerskapets-innflytelse-pa-laboratorieverdier/

Altså eg har ingen kompetanse på dette, men tenkjer at på måndag så bør eg ligga på sånn sånn... uuu... 11 600 - 12 000 minst. Om eg tolkar detta rett. Sist graviditet i nesten uke 8 (7+5) hadde eg 47241.

Om eg hadde hatt ekstrauterint svangerskap ville eg hatt meir smerter, så trur ikkje det er det. Eg trudde blæremola gjorde at man produserte masse Hcg, trur ikkje det er det heller.

Vente vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7+1 

Helga er snart over og legetimen er imorgen. Eg har blødd koagulert blod og spotta brunt siste to døgn. Liten antydning til ferskt blod, men ingenting i forhold til kva det var. 

Kjenner eg er litt forvirret. Skal eg ta endå ein hcg prøve? Kva om den ikkje stiger som den skal? Kva skjer då? 

Føler meg kjempegravid, ekstremt ømme bryster, meir trang til å tisse, cravings. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mammahjarte skrev (5 minutter siden):

7+1 

Helga er snart over og legetimen er imorgen. Eg har blødd koagulert blod og spotta brunt siste to døgn. Liten antydning til ferskt blod, men ingenting i forhold til kva det var. 

Kjenner eg er litt forvirret. Skal eg ta endå ein hcg prøve? Kva om den ikkje stiger som den skal? Kva skjer då? 

Føler meg kjempegravid, ekstremt ømme bryster, meir trang til å tisse, cravings. 

Når du er så langt på vei som du er nå, er ultralyd det som gir best svar :) hcg så langt på vei kan være misvisende. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Neutral90 said:

Når du er så langt på vei som du er nå, er ultralyd det som gir best svar :) hcg så langt på vei kan være misvisende. Lykke til! 

Håper eg får det. Berre for å sjå om det ser normalt ut for uke 7 + 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får kontakt med legen din i dag og blir henvist til UL! Noe annet går da ikke an! Får være måte på hvor lenge man skal gå og være usikker, småblø osv... Tærer jo utrolig på psyken. Du må kreve en UL nemlig.gif.a30e285a645a8f60676a8f258b791494.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Amatariel said:

Håper du får kontakt med legen din i dag og blir henvist til UL! Noe annet går da ikke an! Får være måte på hvor lenge man skal gå og være usikker, småblø osv... Tærer jo utrolig på psyken. Du må kreve en UL nemlig.gif.a30e285a645a8f60676a8f258b791494.gif

Tok ny hcg prøve idag, får svar i morgon. Er framleis usikker på kva som skjer vidare, han kunne ikkje sei om det gjekk bra eller dårlig med denna graviditeten. Resultatet skulle avgjera kva som skjer vidare. Dersom prøven hadde auka greitt så kunne man anta at svangerskapet var intakt, dersom det har sunket er det eit tapt svangerskap. Blir uansett henvist til gynekolog.

Kjenner eg er heilt i frå meg. Vurderer berre å dra til privat ultralyd nå. Eg orker ikkje meir venting og usikkerhet. Kan liksom ikkje forhalda meg til det eine eller det andre, kan ikkje gleda meg over graviditeten og kan ikkje byrja ein prosess med sorg heller. Fryktelig slitsomt...

Får ringe litt rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få henvisning til UL. Jeg ringte min lege i dag og forklarte situasjonen. Hun sendte henvisning med en gang. Jeg for min del kan fint vente en uke, men forstår deg godt hvis ikke du orker. 
Du bør ha en plan for hva du ønsker skal skje hos FL i morgen, og få det til å skje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, JuliaKepler said:

Du bør få henvisning til UL. Jeg ringte min lege i dag og forklarte situasjonen. Hun sendte henvisning med en gang. Jeg for min del kan fint vente en uke, men forstår deg godt hvis ikke du orker. 
Du bør ha en plan for hva du ønsker skal skje hos FL i morgen, og få det til å skje

Fekk høyra at vi måtte finna ut om hcg sank først.

For å væra litt meir spesifikk er det faktisk sjukehuset som er litt restriktive på å ta inn gravide så tidlig i forløpet. FL vil at eg skal bli prioritert, helst for fleire dagar sidan. Ser for meg at det eigentlig handlar litt om økonomi, om alle med ganske sannsynlig SA tidlig i ein graviditet kom inn til ultralyd hadde det sikkert blit veldig ressurskrevjande. Men det hjelper ikkje meg nå, meiner eg definitivt burde bli prioritert pga uforklarlige blødninger, psykisk omsorg. Eg har og betalt skatt i alle år og vore ekstremt lite sjukemeldt over åra.

Samtidig tenkjer eg litt sånn, ja kva om hcg har sunket. Kva betyr det da? Er ikkje ultralyd greitt uansett? Kva om det berre har auka litt? På eit eller anna tidspunkt (helst fort) må nokon ta standpunkt til om denna graviditeten har potensiale eller ikkje. Det er jo ikkje greitt at folk går rundt sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (46 minutter siden):

Fekk høyra at vi måtte finna ut om hcg sank først.

For å væra litt meir spesifikk er det faktisk sjukehuset som er litt restriktive på å ta inn gravide så tidlig i forløpet. FL vil at eg skal bli prioritert, helst for fleire dagar sidan. Ser for meg at det eigentlig handlar litt om økonomi, om alle med ganske sannsynlig SA tidlig i ein graviditet kom inn til ultralyd hadde det sikkert blit veldig ressurskrevjande. Men det hjelper ikkje meg nå, meiner eg definitivt burde bli prioritert pga uforklarlige blødninger, psykisk omsorg. Eg har og betalt skatt i alle år og vore ekstremt lite sjukemeldt over åra.

Samtidig tenkjer eg litt sånn, ja kva om hcg har sunket. Kva betyr det da? Er ikkje ultralyd greitt uansett? Kva om det berre har auka litt? På eit eller anna tidspunkt (helst fort) må nokon ta standpunkt til om denna graviditeten har potensiale eller ikkje. Det er jo ikkje greitt at folk går rundt sånn..

Har hCG synket, da er det nok en SA/ MA. Verre hvis det har økt noe bare.. Får du ikke UL via det offentlige, så ville jeg tatt en privat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...