Gå til innhold

Trans blir nektet å spille på det australske kvinnelandslaget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Storebror
Yuumi skrev (1 time siden):

Kan legge til at  Caster Semenya er tvekjønnet. Hun er født med kvinnelig kjønnsorgan, mannlig kromosomer og testikler på innsiden av kroppen. Det er derfor hun har så høyt testosteronnivå. 

Da hun vant OL-gull i 2016 på kvinner 800m var både sølv og bronesvinneren tvekjønnede. 

Endret av Storebror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Altså; transkvinner har vel fremdeles ganske høyt testosteronnivå i kroppen i forhold til andre kvinner, så jeg tenker at det er som om at en biologisk født kvinne deltar etter å ha tatt testosterontilskudd over lengre tid. Hvis sistnevnte ikke er lov, hvorfor skal det da være lov for transkvinner å delta?
Jeg støtter gjerne transseksuelles rettigheter og er imot diskriminering, men i dette tilfeller vil det jo være diskriminering av de biologisk fødte kvinnene å la en kvinne med mannekropp full av testosteron delta. Det er jo som å la en bloddopet kvinne delta i idrett på like vilkår som de andre kvinnene.

Når det gjelder dusjing, er jeg litt delt. I utgangspunktet er jeg for at trasseksuelle skal få bruke den garderoben de føler seg mest "hjemme" i. Føler de seg som kvinne, er det ikke særlig greit å dusje sammen med menn, og sikkert omvendt også. Men i dette tilfellet må jeg ærlig innrømme at dama ser så mandig ut at jeg ville ha slitt med å slappe av i garderoben med henne til stede.
Denne saken utfordrer virkelig fordommene mine, for Hannah ser så mandig ut og ser ikke ut til å ha gjort noe annet enn å spare langt hår, at jeg nesten mistenker at dette er juks og bedrag. At h*n leker dame for å lettere vinne,

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 12.20):

Jeg synes at det ville vært greit, om hun hadde fullført hele prosessen. Jeg mener at alt av kjønnksorigerende operasjoner må være fullført, for å kunne få delta i slik sport, og få lov til å juridisk endre på kjønnet man er født med.

Jeg er ikke mot trans, men skal en gjøre noe, så får en gjøre det skikkelig 😅 det er en prosess, det er jeg klar over. Som Emma her i Norge, det ble gjort i mange omganger. Snakk med psykolog, leger ol. Og man skal fint få lov til å kalle seg selv kvinne, selv om man har penis. Men juridisk mener jeg at man ikke kan få være et annet kjønn med mindre man fullfører prosessen med å foreta kjønnksorigerende operasjoner. 

Anonymkode: 21867...5b6

Jeg er faktisk enig med deg. Det er kanskje litt voldsomt, men i det minste unngår man de tilfellene der folk faktisk later som om de er et annet kjønn for å oppnå goder. Jeg synes det er noe veldig suspekt over denne Hannah...

Anonymkode: c8ebc...214

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Yuumi skrev (1 time siden):

Nettopp. Reglene bør gjelde for alle. Transkvinner har vel mest sannsynlig like høyt testosteronnivå som tvekjønnede og kvinner med hyperandrogenisme, så de burde i de minste ta hormonnedsettende for å kunne delta som kvinnelig idrettsutøver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså; transkvinner har vel fremdeles ganske høyt testosteronnivå i kroppen i forhold til andre kvinner, så jeg tenker at det er som om at en biologisk født kvinne deltar etter å ha tatt testosterontilskudd over lengre tid. Hvis sistnevnte ikke er lov, hvorfor skal det da være lov for transkvinner å delta?
Jeg støtter gjerne transseksuelles rettigheter og er imot diskriminering, men i dette tilfeller vil det jo være diskriminering av de biologisk fødte kvinnene å la en kvinne med mannekropp full av testosteron delta. Det er jo som å la en bloddopet kvinne delta i idrett på like vilkår som de andre kvinnene.

Når det gjelder dusjing, er jeg litt delt. I utgangspunktet er jeg for at trasseksuelle skal få bruke den garderoben de føler seg mest "hjemme" i. Føler de seg som kvinne, er det ikke særlig greit å dusje sammen med menn, og sikkert omvendt også. Men i dette tilfellet må jeg ærlig innrømme at dama ser så mandig ut at jeg ville ha slitt med å slappe av i garderoben med henne til stede.
Denne saken utfordrer virkelig fordommene mine, for Hannah ser så mandig ut og ser ikke ut til å ha gjort noe annet enn å spare langt hår, at jeg nesten mistenker at dette er juks og bedrag. At h*n leker dame for å lettere vinne,

Jeg er faktisk enig med deg. Det er kanskje litt voldsomt, men i det minste unngår man de tilfellene der folk faktisk later som om de er et annet kjønn for å oppnå goder. Jeg synes det er noe veldig suspekt over denne Hannah...

Hvis du tar en kikk på videoen over så vil du se at det er tillatt for kvinner å ta testosteron og konkurrere mot andre kvinner. Fortsatt at vedkommende er trans da, såklart. For hvis man er trans så er man hevet over de lover og regler som gjelder for resten av samfunnet.

(Angående dusjing. Det er ikke slik at du får velge hvilke menn som får dusje sammen med deg, det er enten enhver mann som ønsker det, eller ingen.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Meg bekjent har Hannah stadig sine mannlige genitalier. Så i garderoben blir det atter en penis i ansiktet man ikke har samtykket til. 

Hva man føler seg som og hvilket juridisk kjønn man har fått på papiret er irrelevant. Dingler det så er plassen din i herregarderoben.

Men personlig mener jeg at separate garderober har utspilt sin rolle og det bør tilrettelegges for den individuelles rett til privatliv når man skal skifte tøy og dusje. På campingplasser i Danmark har det ofte vært "stellerom" med båser for toalett, omkledning og dusj som er unisex. Jeg hadde foretrukket en sånn løsning da jeg liker tanken på å få vasket meg uten at det står en drittunge med mobilen sin og tar bilde for å gjøre narr på snapchat.

Uavhengig om man er trans eller tvekjønnet, så har man egentlig ingenting i idrett å gjøre. Uansett hvordan man vrir på det så står man der med biologisk fortrinn. Og det er latterlig det skal være greit å dytte biologiske kvinner til side. De som allerede har kjempet hardt for at den idrettsgrenen skal være tilgjengelig for kvinner i det hele tatt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje man skal slutte med herre- og kvinneidrett og heller dele opp idrett i vektklasser uavhengig av kjønn. Eventuelt måle menge testosteron for å dele inn i lag deretter. 

Anonymkode: 49605...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje man skal slutte med herre- og kvinneidrett og heller dele opp idrett i vektklasser uavhengig av kjønn. Eventuelt måle menge testosteron for å dele inn i lag deretter. 

Virker som en lang vei å gå over bekken for at en håndfull transpersoner skal kunne delta i noe det absolutt ikke er en menneskerett å delta i..

Anonymkode: eec98...927

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er faktisk feil. Trans kvinner har som regel lavere testosteronnivå enn cis kvinner, da de ofte tar testesteron-dempene medisiner i tillegg til østrogen. Og all forskning som er gjort på trans kvinner i idrett, viser at de ikke har noen fordeler sammenlignet med cis kvinner. Ja, de er ofte høyere enn cis kvinner, men høyde betyr ikke at man er god i idrett. Turnere er f.eks er lave. Den høyeste kvinnen som har deltatt i turn i OL var Marie Sophie Hindermann i 2008 som var 175cm. Danmark hadde jo også en trans kvinne på sitt håndballag i forrige sommer-OL, og de kom ikke spesielt langt. 
Transpersoner har hatt lov til å delta i OL siden 2004, og ikke en eneste medaljist var trans. For OL i 2020 var den en som var god nok, og det var en trans mann. 
I tillegg er det strenge regler for testosteronnivåer innen idrett, så kan bli rett og slett diskvalifisert om man har for høyt nivå. 

Ellers kan det vært verdt å lese om Renée Richards, en trans kvinne som spilte i US Open på 70-tallet. Hun var flink, men ikke best. 

Scientific American: Trans Girls Belong on Girls’ Sports Teams

Det er jo ikke sånn at cis kvinner alltid er feminine og ser ut som Disney-prinsesser, mens trans kvinner ser mannlige ut. Ja, Hannah ser kanskje ikke superfeminin ut, men det er cis kvinner som ser sånn ut også. Bare se på reaksjonen til folk da de så karakteren Abby i "The last of us 2". Abby er cis, men så maskulin at folk nektet å godta henne som kvinne i begynnelsen. Det samme med karakternen i "Horizon zero dawn". Dette fordi vi blir dyttet på med bilder av slanke, superfeminine, photoshopede kvinner daglig, så vi får et forvrengt syn på hvordan kvinner (og menn) skal se ut og oppføre seg. 
Har sett ganske mange butche kvinner som er like maskuline som Hannah. Hadde du følt ubehag om du måtte dele dusj med en butch lesbe? (dama på bildet er cis)

d4c18a_e7e798b5f7d246958a46350e514a9a00~mv2.webp

Jeg håper virkelig du tenker deg om når du dømmer andre på utseende, for holdninger om at kvinner som er maskuline er ubehagelige og farlige går ikke bare negativt utover trans kvinner, men cis kvinner også:
Butch lesbian opens up about ‘increasing harassment’ she faces when she uses public toilets

Både maskulint utseende, høyde og evt muskelvekst som skyldes testosteron kan hindres ved å gi trans ungdom pubertetsutsettende medisiner. Dette har vært brukt av cis barn i flere ti-år, og er helt ufarlig og hjelper mange ungdom. 

Anonymkode: 89143...571

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tror at menn og kvinner er like sterke hvis de har lik vekt? At hvis Marit Bjørgen og Petter Northug koordinerer sin vekt så kan de gå femmila sammen og vi vil alle vente i åndeløs spenning for å finne ut hvem som vinner?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Artemisia said:

Du tror at menn og kvinner er like sterke hvis de har lik vekt? At hvis Marit Bjørgen og Petter Northug koordinerer sin vekt så kan de gå femmila sammen og vi vil alle vente i åndeløs spenning for å finne ut hvem som vinner?

Det ville helt klart vært døden for kvinneidrett. 
Litt skremmende at noen tror at det er en god ide. Enkelte jeg snakker med mener at transkvinner burde få delta i kvinneidrett, siden den gruppen uansett er så liten. Men det skal jo ikke noe mer en en person per sport for å ødelegge grenen helt. De kan jo sannsynligvis sette rekorder en biologisk kvinne aldri vil ha mulighet til å slå. 
Det er stor forskjell på fysisk styrke mellom menn og kvinner, og en transkvinne som har gått gjennom mannlig pubertet vil jo ha en enorm fordel, selv om hun har gått på medisin for senke testosteronnivået. 

Anonymkode: c3143...185

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er uenig, og mener tvert om at det er transaktivister som bygger opp om gammeldagse kjønnsroller hvor menn og kvinner har ulike interesser, måter å være på, måter å kle seg på, bruk av sminke, preferanser osv. osv. og at hvis noen som er født i en herrekropp har altfor mange av det vi ser på som "feminine" interesser, væremåte, trekk, personlighet osv. betyr det at han egentlig er en kvinne, og omvendt noen født i en kvinnekropp og som har mange "maskuline" trekk, interesser osv. er egentlig en mann.

Hvis man virkelig vil kvitte seg med disse ødeleggende og bakstreverske måtene å tenke kjønn på, bør man kjempe mot disse kjønnsrollene og forventningene og innse at det ikke har noe å si hva slags kropp du er født i (dvs hvilket kjønn du har), men at du kan ha de interessene du selv ønsker, kle deg på den måten du ønsker osv. uavhengig av kjønnet ditt. For de kjønnsrollene er ødeleggende for alle, både kvinner og menn.

Anonymkode: 3b579...8cf

Her tar du veldig feil. Å være trans har ingenting med interesser eller noe av det andre du nevner. Det finnes massevis av "feminine" trans menn og "maskuline" trans kvinner, men cis folk har en sterk tendens til å ikke godta trans menn som ikke er hypermaskuline og trans kvinner som ikke er hyperfeminine, så det at du skylder på transaktivister for kjønnsroller er helt baklengs. 

Cis folk kan til nød godta trans kvinner om de er som Emma Ellingsen, men om man ikke er like feminin som hun er så blir de kalt perverse voldtektsmenn. Da er det ikke transaktivister som tviholder på gamle kjønnsrollene. 

Bare se på hvor forskjellig cis og trans folk reagerte da Harry Styles tok på seg EN kjole. Hvem var det som ble hysteriske og hadde raserianfall på sosiale medier? Det var cis folk. Trans folk hadde ingen problemer med det, siden det bare var en fyr som tok på seg en kjole for et portrett. Så de som ønsker å tvinge tradisjonelle, kristne kjønnsroller på folk er anti-trans-gjengen. 

Kjønnsidentitet er ikke interesser, men det er vanskelig å forklare til hverdagslige cis folk. Hjernen er programmert slik, og det kan ikke endres ved hjelp å psykolog. Veldig mange cis folk mener de ikke har en kjønnsidentitet, men allikevel hører jeg stadig kvinner si ting som "ååå! det er så typisk MENN å holde på sånn!" og menn si "tenker ikke på sånt. Er mann, jeg". Menn som får vite at de er sterile eller at de må fjerne en eller begge testiklene pga kreft føler ofte at de er "mindre mann" enn de var. Kvinner som får vite at de er sterile, eller må fjerne livmor/eggstokker/bryst pga kreft føler også ofte at det er "mindre kvinne" enn de var. At det er noe feil med dem. Og disse får hjelp til å rekonstruere testikler/bryst, fordi det hjelper psyken deres. Omtrent sånn er det for transpersoner også. Fordi som mann/kvinne så er man programmert til å ha følelsen av å være mann/kvinne, og som cis så trenger man ikke tenke på kjønnsidentiteten sin siden kroppen matcher med kjønnsidentiteten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det du sier om testosteron er ikke korrekt,. Det er allmennkunnskap at det ikke er korrekt så jeg kommer ikke til å føre noe bevis for noe som alle vet er virkeligheten. Din sammenlikning av Mounsey og andre menn med lesbiske kvinner er et hån mot lesbiske kvinner, det er et hån mot alle kvinner. Du sier at kvinner, kvinners kjønn og deres biologiske virkelighet, er så ubetydelig for dem at det bør ikke verdiges ord eller kategori.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det ville helt klart vært døden for kvinneidrett. 
Litt skremmende at noen tror at det er en god ide. Enkelte jeg snakker med mener at transkvinner burde få delta i kvinneidrett, siden den gruppen uansett er så liten. Men det skal jo ikke noe mer en en person per sport for å ødelegge grenen helt. De kan jo sannsynligvis sette rekorder en biologisk kvinne aldri vil ha mulighet til å slå. 
Det er stor forskjell på fysisk styrke mellom menn og kvinner, og en transkvinne som har gått gjennom mannlig pubertet vil jo ha en enorm fordel, selv om hun har gått på medisin for senke testosteronnivået. 

Anonymkode: c3143...185

Skremmende er bare fornavnet. At vi blir bedt om å føre bevis og argumentere for at menn er sterkere enn kvinner er så absurd at jeg nekter å gjøre det. Jeg nekter å delta i idioteri.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hjernen er programmert slik, og det kan ikke endres ved hjelp å psykolog

Trodde kjønn var en sosial konstruksjon jeg. Men ok.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bare se på hvor forskjellig cis og trans folk reagerte da Harry Styles tok på seg EN kjole. Hvem var det som ble hysteriske og hadde raserianfall på sosiale medier? Det var cis folk. Trans folk hadde ingen problemer med det, siden det bare var en fyr som tok på seg en kjole for et portrett.

Dette er bare tøv. Man snakker om ytterst få personer som reagerte på det kjolebildet. Den helt store majoriteten så bare en fyr i kjole. Det eneste som gjorde det litt kleint var at en artist liksom skulle gjøre seg interessant og grensesprengende med noe så banalt. 40 år etter David Bowie. Bowie gjorde det nå med stil, han her tok bare på seg en kjole og så tjoho, se på meg - hvor edgy og ukonvensjonell jeg er!!!!

Anonymkode: 87c84...2a7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Her tar du veldig feil. Å være trans har ingenting med interesser eller noe av det andre du nevner. Det finnes massevis av "feminine" trans menn og "maskuline" trans kvinner, men cis folk har en sterk tendens til å ikke godta trans menn som ikke er hypermaskuline og trans kvinner som ikke er hyperfeminine, så det at du skylder på transaktivister for kjønnsroller er helt baklengs. 

Cis folk kan til nød godta trans kvinner om de er som Emma Ellingsen, men om man ikke er like feminin som hun er så blir de kalt perverse voldtektsmenn. Da er det ikke transaktivister som tviholder på gamle kjønnsrollene. 

Bare se på hvor forskjellig cis og trans folk reagerte da Harry Styles tok på seg EN kjole. Hvem var det som ble hysteriske og hadde raserianfall på sosiale medier? Det var cis folk. Trans folk hadde ingen problemer med det, siden det bare var en fyr som tok på seg en kjole for et portrett. Så de som ønsker å tvinge tradisjonelle, kristne kjønnsroller på folk er anti-trans-gjengen. 

Kjønnsidentitet er ikke interesser, men det er vanskelig å forklare til hverdagslige cis folk. Hjernen er programmert slik, og det kan ikke endres ved hjelp å psykolog. Veldig mange cis folk mener de ikke har en kjønnsidentitet, men allikevel hører jeg stadig kvinner si ting som "ååå! det er så typisk MENN å holde på sånn!" og menn si "tenker ikke på sånt. Er mann, jeg". Menn som får vite at de er sterile eller at de må fjerne en eller begge testiklene pga kreft føler ofte at de er "mindre mann" enn de var. Kvinner som får vite at de er sterile, eller må fjerne livmor/eggstokker/bryst pga kreft føler også ofte at det er "mindre kvinne" enn de var. At det er noe feil med dem. Og disse får hjelp til å rekonstruere testikler/bryst, fordi det hjelper psyken deres. Omtrent sånn er det for transpersoner også. Fordi som mann/kvinne så er man programmert til å ha følelsen av å være mann/kvinne, og som cis så trenger man ikke tenke på kjønnsidentiteten sin siden kroppen matcher med kjønnsidentiteten.

Slutt, det finnes ikke noe cis. Det finnes kvinner, vi er født kvinner og vil fortsette å være kvinner til vi dør. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fordi som mann/kvinne så er man programmert til å ha følelsen av å være mann/kvinne, og som cis så trenger man ikke tenke på kjønnsidentiteten sin siden kroppen matcher med kjønnsidentiteten.

Kjønnsidentitet har ikke bare med kropp å gjøre. Aller mest har det å gjøre med hvilke forventninger man opplever fra samfunnet rundt, og i hvilken grad man føler at man tilfredsstiller disse forventningene. Så "cis" menn og kvinner går faktisk mye rundt og tenker på kjønnsidentiteten sin. Altså ikke at de er forvirret om hvilket kjønn de er, men i hvilken grad de tilfredsstiller kravene. Dersom man føler at man ikke gjør det, har man en identitetskrise. Kjønnsideal er ikke oppfylt simpelthen med å være biologisk mann eller dame.

Jeg har forøvrig alltid syntes det var litt pussig at noen kan gå rundt og "føle" at de er et annet kjønn enn det de er født som. En person som er født og oppvokst som han, men som sier han alltid har følt seg som hun... hvordan vet han egentlig det? Hvordan vet han hvordan det er å føle seg som en kvinne? Hele livet har han jo blitt behandlet som en gutt, som en mann, og har hatt en hjerne påvirket av mannlige, ikke kvinnelige, kjønnshormoner. Han har aldri vært premenstruell, han har aldri blitt bedømt av andre opp mot et kvinneideal og har dermed ikke kjent følelsen av å bli bedømt... Så hvordan vet han hvordan det er å føle seg som en kvinne? Det samme gjelder motsatt vei også, selvfølgelig.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, jeg tar ikke feil.

Alle såkalte "cis" folk reagerte ikke negativt da Harry Styles tok på seg en kjole, tvert i mot. Personlig applauderer jeg det.

Du avslører deg selv når du tror at "hjernen er programmert slik" - jeg antar at du mener programmer til å være kvinnlig eller mannlig? Det stemmer ikke. Ser du på en tilfeldig hjerne, er det umulig å si om den tilhører en mann eller en kvinne. Det er nettopp slike forestillinger som dette, at det finnes noe mannlig og noe kvinnlig rent bortsett fra de reproduktive organene, jeg er i mot og som jeg mener at transmennesker er med på å opprettholde.

Det er også avslørende at eksemplene dine over ting som får menn og kvinner til å føle seg som "mindre" menn og kvinner enn de var, har å gjøre med fjerning av de reproduktive organene... Ingen er programmert til å føle seg som mann eller kvinne fordi kjønn ikke er en følelse, men en fysisk realitet. Det er ingen typisk kvinnelig eller mannelig måte å føle seg på, være på, tenke på osv. Hjernen har ikke kjønn. Det eneste naturgitte som har med kjønn å gjøre, har å gjøre med reproduksjon. Alt annet som vi som mennesker på individnivå og på samfunnsnivå knytter til kjønn, er konstruert. For 200 år siden så kjønnsrollene ganske så annerledes ut enn de gjør i dag. De fleste av dagens kvinner ville bli sett på som maskuline og ukvinnelige. Slike kjønnsroller har dermed ingen verdi når det kommer til å si noe om hva slags kjønn noen er. Et banalt eksempel er at rosa var guttefarge fram til tidlig 1900-tallet og blått en jentefarge. Betyr det at jenter som liker rosa i dag egentlig er gutter, fordi dette opprinnelig var en guttefarge? Nei. Det betyr at hvilken farge man liker ikke har noe med kjønn å gjøre. Som absolutt alt annet som ikke har med de reproduktive organene å gjøre.

Jeg har aldri påstått at det ikke finnes kjønnsroller og -stereotyper hos andre enn transpersoner, selvfølgelig gjør det det, og det er et stort problem. Vi må kjempe like mye mot disse for å bekjempe dette. Selv om mange sier ting som "det er så typisk menn", betyr ikke det at det riktig. Slike kjønnsstereotyper er skadelige for alle, og som samfunn burde vi jobbe for å kvitte oss med dem, ikke opprettholde dem slik som transaktivister bidrar til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
K.A. skrev (9 minutter siden):

Kjønnsidentitet har ikke bare med kropp å gjøre. Aller mest har det å gjøre med hvilke forventninger man opplever fra samfunnet rundt, og i hvilken grad man føler at man tilfredsstiller disse forventningene. Så "cis" menn og kvinner går faktisk mye rundt og tenker på kjønnsidentiteten sin. Altså ikke at de er forvirret om hvilket kjønn de er, men i hvilken grad de tilfredsstiller kravene. Dersom man føler at man ikke gjør det, har man en identitetskrise. Kjønnsideal er ikke oppfylt simpelthen med å være biologisk mann eller dame.

Jeg har forøvrig alltid syntes det var litt pussig at noen kan gå rundt og "føle" at de er et annet kjønn enn det de er født som. En person som er født og oppvokst som han, men som sier han alltid har følt seg som hun... hvordan vet han egentlig det? Hvordan vet han hvordan det er å føle seg som en kvinne? Hele livet har han jo blitt behandlet som en gutt, som en mann, og har hatt en hjerne påvirket av mannlige, ikke kvinnelige, kjønnshormoner. Han har aldri vært premenstruell, han har aldri blitt bedømt av andre opp mot et kvinneideal og har dermed ikke kjent følelsen av å bli bedømt... Så hvordan vet han hvordan det er å føle seg som en kvinne? Det samme gjelder motsatt vei også, selvfølgelig.

Jeg vil tro det har mer med å gjøre at man ikke føler at man lever opp til de forventningene om hva en gutt/mann skal være, og at man har typiske "feminine" interesser og trekk som å leke med dukker, sminke og klær, og å være omsorgsfull, rolig osv. Så ødelegger man kroppen sin og må gå på medisiner resten av livet, fordi man tenker at det er noe feil med den, i stedet for å tenke at det er noe feil med måten samfunnet forholder seg til kjønn på, med alle sine forventninger og kjønsstereotyper som blir tvunget på oss.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.A. skrev (1 minutt siden):

Husker jo bare alt det faktiske hatet J. K. Rowling ble utsatt for da trans-aktivister tolket det hun sa i verste mening, og anklaget henne for hat-ytringer (hun hadde latterliggjort en artikkel for bevisst å unngå ordet "mødre", og som i stedet brukte "fødepersoner").

Hatytringer mot kvinner eksisterer ikke ifølge loven, kun grupper som innbefatter menn kan utsettes for hat (etnisitet, religion, legning, kjønnsidentitet). Så når du hører menn fråtse i h*re, f*tte og b*tch 100 ganger daglig i alle mediekanaler, populærmusikk og underholdning, så er dette altså som seg hør og bør. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For å komme seg inn i en kvinnegarderobe.

Anonymkode: bb658...7a5

Det er en avsporing å late som at dette kun hander om hvilken garderobe man skal skifte i, en avsporing transaktivister ofte tyr til, som om det er det dette handler om.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...