AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #241 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her plukket du ut en setning og tok fra den konteksten. Konteksten er: Ingen journalistar ringjer Emma Ellingsen for å spørje om kor ho tissar, eller om ho ikkje fryktar at ho kan kome til å skremme vatnet av cis-kvinner om ho ein dag dukkar opp i ein garderobe. «Ho ser jo HEILT ut som ei jente», seier dei. Men, Karoline, det gjer ikkje du. Det er vel få som kjenner meir på utsjåandefokuset enn det transfolk gjer. Utsjånaden blir den historia ein skal forsøkje å fortelje til andre, narrativet folk skal tru på. Åpenbart skjønner Karoline i artikkelen at de som er født kvinner også opplever utseendefokus. Vedkommende er ikke tilbakestående. Men som transperson så blir man bedømt etter hvor mye man ligner på en kvinne. Karolines leserinnlegg handler stort sett om det samme som det du skriver i ditt innlegg. Ikke alle kvinner går i rosa og høye heler. Det Karoline ønsker er å slippe å operere seg mer feminine trekk, gå i kjole og fake lys stemme for å kunne hente en pakke uten å høre at hun ser for maskulin ut til å være Karoline. Anonymkode: 26e60...183 Jeg ser ikke hvordan et lenger utdrag/"konteksten" gjør dette sitatet til noe annet? Poenget mitt er at man kun har fokus på å være trans, selv om det man påstår at man ønsker er å være kvinne. Men i stedet for å være litt ydmyk å gå inn i den lange tradisjonen vi har for å være kvinne, kommer man trampende inn og insisterer på å omdefinere alt som ikke passer til ens egen erfaring med å være født i en guttekropp, men føle seg som en kvinne, og samtidig ignorerer at hele grunnen til at kvinner har vært undertrykket og sett ned på handler om kroppen vi er født med, og at mye forskjellsbehandling og opplevelsen av å være kvinne også i dag går på nettopp det som har med kvinnekroppen å gjøre. Konteksten kan også sies å være at dette er en person som har alle kjennetegnene til å være mannkjønn, men allikevel insisterer på å være kvinne pga en vag følelse om å være det. Og som noen andre påpeker: som kvinne blir man også bedømt etter hvor feminin man er. Man blir dømt etter hvor pen man er, hvor søt man er osv. osv. Og dette begynner fra man er babier - jentebarn blir bedømt utfra utseende (så søt), guttebarn utfra hva de gjør (så flink). Anonymkode: 3b579...8cf 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #242 Del Skrevet 6. juni 2021 Det ironiske er jo at blod-feministene i en del stater i USA har kjempet frem at slike får sone i kvinnefengsel, hvor de deler celle med biologiske kvinner. En del kvinner som rapporterer at det å dele celle med "kvinner" på 90 kg, og velfungerende penis ikke er så stas. Anonymkode: 12971...68b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 6. juni 2021 #243 Del Skrevet 6. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men hva med de jeg viste til over her, som identifiserer seg som menneske med en annen hudfarge og med en annen alder enn de har på papiret? Skal vi ikke tilrettelegge for disse også, når det er noe de identifiserer seg som, på samme måte som transpersoner gjør med et annet kjønn? Anonymkode: 3b579...8cf Hva slags tilrettelegging trenger en som identifiserer seg som en annen hudfarge? I Norge så får man ikke rettigheter og plikter etter hvilke hudfarge man har. Nei, en som identifiserer seg som en pensjonist vil selvsagt ikke få pensjon om han/hun ikke er gammel nok. Det er ikke mulig å ha en pensjonsordning hvor man selv kan velge når man er pensjonist. Det er lite praktisk med en regel om at "enten skal alle få tilrettelegging eller så skal ingen få tilrettelegging". Man må se konkret på hva slags tilrettelegging det er snakk om, hvor mye som kreves av samfunnet og hvor stort behov for tilrettelegging de aktuelle personene har. Sånn er det med alt i samfunnet. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og som noen andre påpeker: som kvinne blir man også bedømt etter hvor feminin man er. Man blir dømt etter hvor pen man er, hvor søt man er osv. osv. Og dette begynner fra man er babier - jentebarn blir bedømt utfra utseende (så søt), guttebarn utfra hva de gjør (så flink). Anonymkode: 3b579...8cf ALLE blir bedømt etter utseende, både menn og kvinner. Ingen grunn til å sette menn og kvinner opp mot hverandre. Både gutter og jenter blir bedømt både etter utseende og ferdigheter. Største forskjellen mellom menn og kvinner når det kommer til utseendefokus er at det er mer akseptert at kvinner klager enn at menn klager. Menn forventes å ta det som en mann. Endret 6. juni 2021 av Nimbus2000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 6. juni 2021 #244 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det ironiske er jo at blod-feministene i en del stater i USA har kjempet frem at slike får sone i kvinnefengsel, hvor de deler celle med biologiske kvinner. En del kvinner som rapporterer at det å dele celle med "kvinner" på 90 kg, og velfungerende penis ikke er så stas. Anonymkode: 12971...68b Hvilke "blod-feminister" er dette? Er det huset Clinton, Obama og Biden? Er det alle de mannlige senatorer og guvernører som har transaktivister på telefonen hver dag og LGBTQI XYZÆØÅ i hvert eneste møte som ser det politisk og økonomisk lønnsomt å ofte samfunnets mest sårbare kvinner, kvinner i fengsel, for personlig vinning? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #245 Del Skrevet 6. juni 2021 On 6/3/2021 at 8:12 AM, ops2 said: Det er en biologisk mann med langt hår, som har tatt akkurat nok kjønnshormoner til å få testosteron under en grense som er satt høyt over biologiske kvinner. Kvinner, inludert eliten i sport har naturlig testosteron 0.12 til 1.79 nanomoles per liter Transkvinner får delta når de har fått testosteron under eller lik 5 nanomoles per liter. Ingen biologisk kvinnelig atlet ville ha et nivå 5 ganger det biologiske uten at det er noe galt. For øvrig har ikke Hannah Mouncey tatt noen kjønnskorrigerende operasjoner, når hun er i damegarderoben er hun visuelt mannlig over det hele. Jeg kan godt kalle transkvinner hun og henne, men det må være visse grenser. Det er ingen menneskerett å kreve "Jeg skal delta i kvinneidrett, ellers er det diskriminering". De burde fortsatt ikke få konkurrere mot kvinner pga. bein- og muskelutvikling i puberteten som følge av testosteron. Anonymkode: d7bb4...eef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 6. juni 2021 #246 Del Skrevet 6. juni 2021 Nimbus2000 skrev (2 timer siden): Hva slags tilrettelegging trenger en som identifiserer seg som en annen hudfarge? I Norge så får man ikke rettigheter og plikter etter hvilke hudfarge man har. ALLE blir bedømt etter utseende, både menn og kvinner. Ingen grunn til å sette menn og kvinner opp mot hverandre. Både gutter og jenter blir bedømt både etter utseende og ferdigheter. Største forskjellen mellom menn og kvinner når det kommer til utseendefokus er at det er mer akseptert at kvinner klager enn at menn klager. Menn forventes å ta det som en mann. Ditt svar avslører både uvitenhet og en bagatellisering av seksualisering av kvinner og den seksuelle trakassering som rettferdiggjøres gjennom fokus på kvinners utseende. Kronen på verket er vel "den eneste forskjellen er at kvinner klager mer". Å gi menn tilgang til kvinners rom er ikke "tilrettelegging" for menn, det er et overgrep mot Kvinner. Kvinners rom er ikke "tilrettelegging", det er en grunnleggende organisering av et samfunn bestående av 50% kvinner som, tro det eller ei, har rett til å politisk styre seg selv og organisere sitt eget samfunn slik de finner det hensiktsmessig. Kvinner har kjempet for og skapt disse rommene, menn har ikke gitt dem tillatelse og "tilrettelegging". Du sier at å ha brun hud krever ingen "tilrettelegging" så derfor er det irrelevant å sammenligne med hvite som "identifiserer" seg som brune. Tror du hvite folk i USA kan spasere inn og ta seg til rette i svartes politiske grupper, programmer for å hjelpe vanskeligstilte eller stillinger/verv/posisjoner avsatt for svarte for å motvirke diskriminering? Tror du hvit vestkantungdom kan stille opp på fritidsaktiviteter for ubemidlede innvandrere på østkanten og kreve tilgang og bruk av ressurser? Tror du en hvit person kan identifisere seg som brun og kreve at antirasistisk senter skal bruke ressurser på deres interesser? Det er kun når det gjelder å forfordele og stjele fra KVINNER at alle plutselig blir så generøse. Det er den eneste gruppen hvis menneskelighet kan diskuteres og filosoferes over som om man diskuterer dyr eller teoretiske idéer. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 6. juni 2021 #247 Del Skrevet 6. juni 2021 Artemisia skrev (1 time siden): Ditt svar avslører både uvitenhet og en bagatellisering av seksualisering av kvinner og den seksuelle trakassering som rettferdiggjøres gjennom fokus på kvinners utseende. Kronen på verket er vel "den eneste forskjellen er at kvinner klager mer". Å gi menn tilgang til kvinners rom er ikke "tilrettelegging" for menn, det er et overgrep mot Kvinner. Kvinners rom er ikke "tilrettelegging", det er en grunnleggende organisering av et samfunn bestående av 50% kvinner som, tro det eller ei, har rett til å politisk styre seg selv og organisere sitt eget samfunn slik de finner det hensiktsmessig. Kvinner har kjempet for og skapt disse rommene, menn har ikke gitt dem tillatelse og "tilrettelegging". Du sier at å ha brun hud krever ingen "tilrettelegging" så derfor er det irrelevant å sammenligne med hvite som "identifiserer" seg som brune. Tror du hvite folk i USA kan spasere inn og ta seg til rette i svartes politiske grupper, programmer for å hjelpe vanskeligstilte eller stillinger/verv/posisjoner avsatt for svarte for å motvirke diskriminering? Tror du hvit vestkantungdom kan stille opp på fritidsaktiviteter for ubemidlede innvandrere på østkanten og kreve tilgang og bruk av ressurser? Tror du en hvit person kan identifisere seg som brun og kreve at antirasistisk senter skal bruke ressurser på deres interesser? Det er kun når det gjelder å forfordele og stjele fra KVINNER at alle plutselig blir så generøse. Det er den eneste gruppen hvis menneskelighet kan diskuteres og filosoferes over som om man diskuterer dyr eller teoretiske idéer. Gitt at vi lever i et land der enorme summer overføres fra menn til kvinner gjennom skattesystemet og velferdsstaten omtrent uten at det er diskusjonstema har jeg litt vanskelig for å se at det kun er når en tar fra kvinner en blir generøs. Sitat Menn: 54.000 kroner i pluss fra fylte 25 år og resten av livet Kvinner: 99.000 kroner i minus fra fylte 25 år og resten av livethttps://www.klikk.no/vitenskap/kvinner-koster-staten-113000-kroner-mer-i-aret-enn-menn-4402331 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #248 Del Skrevet 6. juni 2021 Duff skrev (7 timer siden): Men det skjer jo med biologisk fødte kvinner også, der er det ikke noen som snakker om å operere seg mere feminin. De som opererer seg plastisk av oss kvinner er de som er feminine og "pene" fra før, ikke de andre. Min kusine ser ut som både mann og kvinne, det er mange som kommenterer det til tross for at hun nermere seg 60 år og alltid har sett slik ut. Hun er født med usikkert kjønn og levde med det noen år før det ble bestemt at det skulle være en jente. Det var foreldrene som valgte kjønnet. Så, jeg er ganske sikker på at kjønn og det å leve med sitt kjønn er noe mange strever med men de aller aller fleste tar ett oppgjør og bestemmer seg for å leve med det fordi det er slik. På ungdomsskolen var vi flere jenter som mente det hadde vert kulere å være gutt og snakket om at vi skulle ønske vi var det. Vel, det døde jo ut og vi lever greitt med å være kvinner i dag alle sammen. Den gangen var ikke operasjoner og hormoner en mulighet, hva om det hadde vert det og hva om det dengang fantes en organisasjon som kom og sa "følg oss og bytt".... Det er så merkelig dette med å føle seg som et kjønn. Jeg er jente, men jeg går ikke rundt og føler meg som en jente. Det er ikke det som definerer meg som person. Jeg er meg med mine erfaringer, oppvekst, holdninger, verdier og meninger. Det er mitt biologiske kjønn og det kan ikke endres med plastiske operasjoner (transkvinner har ikke menstruasjon, kan ikke bli gravid, må ikke ta stilling til abort, har ikke kvinnehelse, osv, osv.) og kan ikke endre kromosomene sine selvom de tar plastiske operasjoner. Folk flest er jo vanligvis mot plastistke operasjoner og det har vært mye snakk om et stort utseendefokus blant jenter, men her hyller man transkvinner som tar neseoperasjon, store silikonpupper, falske lepper, falskt hår og vipper (ja, alt er fake) og det fokuseres på det unaturlige. Anonymkode: 5a783...c62 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #249 Del Skrevet 6. juni 2021 herzeleid skrev (10 minutter siden): Gitt at vi lever i et land der enorme summer overføres fra menn til kvinner gjennom skattesystemet og velferdsstaten omtrent uten at det er diskusjonstema har jeg litt vanskelig for å se at det kun er når en tar fra kvinner en blir generøs. Frem til noen få år siden var det også kun menn som måtte ha verneplikt og det var kun menn som måtte risikere livene sine i krig. Kvinner fikk først verneplikt etter verneplikten ble så godt som frivillig og det ikke er en reell sjanse for at vernepliktige blir tvunget til å kjempe i en krig. Menn har helt åpenbart fått bestemme mer enn kvinner gjennom historien. Men blir helt håpløst å late som om kvinner er de eneste som har måttet gi noe til samfunnet. Anonymkode: bd5c8...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #250 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er så merkelig dette med å føle seg som et kjønn. Jeg er jente, men jeg går ikke rundt og føler meg som en jente. Det er ikke det som definerer meg som person. Jeg er meg med mine erfaringer, oppvekst, holdninger, verdier og meninger. Det er mitt biologiske kjønn og det kan ikke endres med plastiske operasjoner (transkvinner har ikke menstruasjon, kan ikke bli gravid, må ikke ta stilling til abort, har ikke kvinnehelse, osv, osv.) og kan ikke endre kromosomene sine selvom de tar plastiske operasjoner. Folk flest er jo vanligvis mot plastistke operasjoner og det har vært mye snakk om et stort utseendefokus blant jenter, men her hyller man transkvinner som tar neseoperasjon, store silikonpupper, falske lepper, falskt hår og vipper (ja, alt er fake) og det fokuseres på det unaturlige. Anonymkode: 5a783...c62 Det virker som at det er dette som er det viktige med å være jente. Hva gjør at disse mennene føler seg som kvinner? Er det klær og sminke som gjør det? Hva føler man seg når man føler seg som en kvinne? Anonymkode: 5a783...c62 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #251 Del Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det virker som at det er dette som er det viktige med å være jente. Hva gjør at disse mennene føler seg som kvinner? Er det klær og sminke som gjør det? Hva føler man seg når man føler seg som en kvinne? Anonymkode: 5a783...c62 Alle disse spørsmålene hadde du fått svar på om du googlet. Anonymkode: bd5c8...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #252 Del Skrevet 6. juni 2021 Nimbus2000 skrev (4 timer siden): Hva slags tilrettelegging trenger en som identifiserer seg som en annen hudfarge? I Norge så får man ikke rettigheter og plikter etter hvilke hudfarge man har. Nei, en som identifiserer seg som en pensjonist vil selvsagt ikke få pensjon om han/hun ikke er gammel nok. Det er ikke mulig å ha en pensjonsordning hvor man selv kan velge når man er pensjonist. Det er lite praktisk med en regel om at "enten skal alle få tilrettelegging eller så skal ingen få tilrettelegging". Man må se konkret på hva slags tilrettelegging det er snakk om, hvor mye som kreves av samfunnet og hvor stort behov for tilrettelegging de aktuelle personene har. Sånn er det med alt i samfunnet. ALLE blir bedømt etter utseende, både menn og kvinner. Ingen grunn til å sette menn og kvinner opp mot hverandre. Både gutter og jenter blir bedømt både etter utseende og ferdigheter. Største forskjellen mellom menn og kvinner når det kommer til utseendefokus er at det er mer akseptert at kvinner klager enn at menn klager. Menn forventes å ta det som en mann. Tilrettelegging i form av melanininbehandling for å gjøre huden mørkere, glutation-behanding for å gjøre huden lysere, plastiske operasjoner for å få mer "riktige" stereotypiske trekk ettersom hvilken etnisitet man egentlig føler seg som. I tilfelle du misforstår meg: Jeg mener ikke at dette er noe vi burde innføre i Norge. Poenget mitt var at når det kom frem at Rachel Dolezal, som hadde levd og identifisert seg som afro-amerikans i åresvis, var født hvit, fikk hun ingen støtte fordi man mente at hun var hvit, uansett hvor mye hun følte seg som noe annet. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er annerledes enn de som føler seg som et annet kjønn, det er akkurat det samme. Man har noe biologisk som det er knyttet en hel masse kulturelle og samfunnsmessige verdier og normer til. Når det kommer til etnisitet, henger disse to sammen, sånn at det kun er de som har det biologiske som skal til "hører til" kulturen, mens når det kommer til kjønn er det fritt fram for alle som vil. Det henger ikke på greip, og det var det jeg prøvde å få fram. Ang. alder: hvorfor skal staten diskriminere mot de som føler seg som pensjonister, når det tross alt er snakk om en veldig liten gruppe og at denne gruppen vil få betydelig bedre helse av dette og sliter psykisk fordi de ikke får lov til å leve som de pensjonistene de egentlig er? Det er ikke en veldig stor kostnad, når alternativet er at disse menneskene blir sykemeldt for psykiske plager og uansett må motta støtte fra staten ... Igjen må man være prinsipielt for at folk kan forandre alder ut fra hva de føler, hvis man er for at folk skal kunne forandre kjønn. Jeg setter ikke menn og kvinner opp mot hverandre, jeg har ikke nevnt menn. Selvfølgelig blir alle bedømt etter utseendet. Men kvinner blir i større grad dømt etter utseendet enn det menn gjør og har større press på seg utseendemessig. Når det kommer til at det er akseptert at kvinner klager ... Det er ikke mitt inntrykk. Tvert i mot er det lite aksept for det. Hver eneste gang en kvinne sier at noe er negativt ved å være kvinne, kommer det alltid noen på banen og sier "Ja men det er minst like ille for menn, kanskje verre, hvorfor klager dere kvinner på dette når det gjelder alle?!?!" Som din kommentar er et eksempel på. Anonymkode: 3b579...8cf 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 7. juni 2021 #253 Del Skrevet 7. juni 2021 herzeleid skrev (2 timer siden): Gitt at vi lever i et land der enorme summer overføres fra menn til kvinner gjennom skattesystemet og velferdsstaten omtrent uten at det er diskusjonstema har jeg litt vanskelig for å se at det kun er når en tar fra kvinner en blir generøs. Siste ord i denne saken. At kvinner har lavere skatteevne enn menn skyldes at kvinner har vert undertrykket i arbeidslivet. Vi har vert bundet til å være hjemme med barna og legge til rette for at mannen kunne jobbe som det passet han. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #254 Del Skrevet 7. juni 2021 Jeg synes bare det er latterlig at det er lov å bytte kjønn. Greit, vær homo og kle deg feminint, men IKKE operer bort penisen og få skapt en vagina. Jeg mener, HJELP. Hvor uetisk?? Hvis de er så opptatt av å være seg selv, så må de heller slå et slag for å være akkurat som de er, uten å endre på noe, og så får de oppføre seg så feminint de bare orker. Men kroppen skal man ikke kødde med. Man har bare en og den skal man ha hele livet. Det aller viktigste burde være at man er frisk! Jeg synes samfunnet har sviktet dem. Det er et stort press i dag om å være og se ut på visse måter. Man lever jo gjennom mobilen i dag og blir påvirket fra alle hold. Og de fancy foreldrene som støtter barna når de skal operere rumpa eller bytte kjønn gjør dem en skikkelig bjørnetjeneste. Kan ikke foreldrene sette seg ned og fortelle lille Karl at kroppen går det ikke an å gjøre noe med, sånn EGENTLIG. Anonymkode: c1d5b...cc0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #255 Del Skrevet 7. juni 2021 On 6/3/2021 at 2:48 PM, brandi90 said: ok, var bare et tankeeksperiment. Tenker bare på hvor vanskelig det kanskje vil bli for kvinner født i feil kropp og motsatt, som ønsker å drive med idrett. Er ikke riktig at de skal ekskluderes fra idrett heller. Min personlige mening er at man er det kjønnet man er (uavhengig hva man defineres som når man er nyfødt), og derav skal gå i den garderoben/kjønnede laget du definerer deg med. Ergo har det ingenting å si om man har vært mann før om man er kvinne nå, du hører til med resten av kvinnfolket i idretten også i så fall. Er det rett at en persons kjønnsvanskeligheter skal ødelegge vinnermuligheten til 7 andre i feks et friidrettsløp? Hvor lang tid tar det da før flere av dem slutter? Anonymkode: 34994...461 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frekkulf Skrevet 7. juni 2021 #256 Del Skrevet 7. juni 2021 Er man født med pikk men vil være jente, for man drive med en mer kjønnsnøytral idrett/sport eller lære seg å spille trekkspill. Rt godt eksempel er skyting. Når man ser på sendingene fra Landsskytterstevnrt, så konkurrerer kvinner og menn på lik linje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 7. juni 2021 #257 Del Skrevet 7. juni 2021 (endret) On 6/6/2021 at 1:31 AM, Nimbus2000 said: Jeg synes ikke det er diskriminering av kvinner å la personer som juridisk er kvinner og fysisk ser ut som kvinner får tilgang til kvinnegarderoben. I dag logger man seg inn på Altinn og endrer juridisk kjønn. Så kommer du til punktet hvor de som er juridiske kvinner saksøker staten. Aktivister som Karoline Skarstein for eksempel. Saken de stiller er :Skal Staten kreve at jeg opererer bort en kroppsdel for å få mine rettigheter? Slike aktivister som Karoline Skarstein kommer ikke til å se ut som en kvinne etter at man fjerner penis. Idrettsutøveren som denne tråden startet med, vil ikke se ut som en kvinne selv uten penis. A_L_D_R_I. Og da kommer vi til problem to, diskriminering på grunn av utseende. Jeg er ikke pen nok eller feminin nok? Kan du tenke deg hvordan "din" advokat skal forsvare ditt synspunkt i retten. Det kommer aldri til å fungere som du argumenterer for. Gir man transaktivister en rettighet, kan en ikke forskjellsbehandle på grunn av utseende. Det må vel du og andre som vil være snille og slippe inn "de som kan passere som en kvinne". Hun som spiller Brienne of Tarth i GoT og Plasme i Star Wars, er den høyeste på settet, unntatt Chewbacca. Men så klikker alle de andre kjønnsidentifiserende trekkene inn, og da ser man hun er en kvinne. Endret 7. juni 2021 av ops2 la til noen setninger 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 7. juni 2021 #258 Del Skrevet 7. juni 2021 ops2 skrev (4 timer siden): I dag logger man seg inn på Altinn og endrer juridisk kjønn. Så kommer du til punktet hvor de som er juridiske kvinner saksøker staten. Aktivister som Karoline Skarstein for eksempel. Saken de stiller er :Skal Staten kreve at jeg opererer bort en kroppsdel for å få mine rettigheter? Slike aktivister som Karoline Skarstein kommer ikke til å se ut som en kvinne etter at man fjerner penis. Idrettsutøveren som denne tråden startet med, vil ikke se ut som en kvinne selv uten penis. A_L_D_R_I. Og da kommer vi til problem to, diskriminering på grunn av utseende. Jeg er ikke pen nok eller feminin nok? Kan du tenke deg hvordan "din" advokat skal forsvare ditt synspunkt i retten. Det kommer aldri til å fungere som du argumenterer for. Gir man transaktivister en rettighet, kan en ikke forskjellsbehandle på grunn av utseende. Det må vel du og andre som vil være snille og slippe inn "de som kan passere som en kvinne". Hun som spiller Brienne of Tarth i GoT og Plasme i Star Wars, er den høyeste på settet, unntatt Chewbacca. Men så klikker alle de andre kjønnsidentifiserende trekkene inn, og da ser man hun er en kvinne. Kan vi alle gjøre det? Hva om noen tusen kvinner (gjerne menn også) går sammen og endrer kjønn i protest mot dette. La staten få se hvor kaotisk det blir når så mange gjør dette bare fordi vi kan. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #259 Del Skrevet 7. juni 2021 Nei, det går ikke an å bytte kjønn på Altinn. https://www.helsenorge.no/rettigheter/endring-av-juridisk-kjonn/ Slik gjør du det. Praktisk informasjon om endring av juridisk kjønn For å endre juridisk kjønn i folkeregisteret må du sende søknad til folkeregistermyndighetene. Søknadsblankett får du ved å henvende deg til Skatteetaten. Søknadsblanketten du vil motta fra Skatteetaten, vil inneholde nærmere informasjon om vilkår for endring og selve søknadsprosessen. Informasjonen og veiledningen er ment for at du lettere skal kunne legge opp en plan for enkelte av de praktiske konsekvensene ved å endre juridisk kjønnsstatus i folkeregisteret. Du må returnere en svarslipp for å bekrefte søknaden og du bestemmer selv når du ønsker å bekrefte den. Når skattekontoret har mottatt en slik bekreftelse vil det bli registret et nytt personnummer for deg i folkeregisteret. Da vil du i løpet av 2–3 uker motta et brev med det nye nummeret til din folkeregistrerte adresse. Navneendring og endring av personnummer: Endring av navn og endring av personnummer er to ulike prosesser. Retten til endring av navn er hjemlet i navneloven og endring av personnummer er hjemlet i lov om folkeregistrering. Uansett om du kun bytter navn eller både navn og personnummer er det en del praktiske ting som ikke går automatisk, men som krever at du selv må henvende deg til ulike instanser for å få endret opplysningene som er registrert om deg. ID-papirer/legitimasjon som er knyttet til personnummeret ditt må du selv sørge for å få utstedt på nytt. Eksempler på dette er pass, førerkort og bankkort. Politiet utsteder pass, veikontoret i kommunen utsteder førerkort og banken din utsteder nytt bankkort. Når du har fått nytt personnummer, blir din tidligere brukerprofil ved ID-porten automatisk stengt. Dersom du har BankID, må du derfor kontakte banken din for å utstede ny BankID. Bruker du annen eID, som Commfides eller Buypass, må disse kontaktes. Hvis du bruker MinID, kan du få ny PIN-kode her. Anonymkode: ecf70...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 7. juni 2021 #260 Del Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det går ikke an å bytte kjønn på Altinn. https://www.helsenorge.no/rettigheter/endring-av-juridisk-kjonn/ Slik gjør du det. Praktisk informasjon om endring av juridisk kjønn For å endre juridisk kjønn i folkeregisteret må du sende søknad til folkeregistermyndighetene. Søknadsblankett får du ved å henvende deg til Skatteetaten. Søknadsblanketten du vil motta fra Skatteetaten, vil inneholde nærmere informasjon om vilkår for endring og selve søknadsprosessen. Informasjonen og veiledningen er ment for at du lettere skal kunne legge opp en plan for enkelte av de praktiske konsekvensene ved å endre juridisk kjønnsstatus i folkeregisteret. Du må returnere en svarslipp for å bekrefte søknaden og du bestemmer selv når du ønsker å bekrefte den. Når skattekontoret har mottatt en slik bekreftelse vil det bli registret et nytt personnummer for deg i folkeregisteret. Da vil du i løpet av 2–3 uker motta et brev med det nye nummeret til din folkeregistrerte adresse. Navneendring og endring av personnummer: Endring av navn og endring av personnummer er to ulike prosesser. Retten til endring av navn er hjemlet i navneloven og endring av personnummer er hjemlet i lov om folkeregistrering. Uansett om du kun bytter navn eller både navn og personnummer er det en del praktiske ting som ikke går automatisk, men som krever at du selv må henvende deg til ulike instanser for å få endret opplysningene som er registrert om deg. ID-papirer/legitimasjon som er knyttet til personnummeret ditt må du selv sørge for å få utstedt på nytt. Eksempler på dette er pass, førerkort og bankkort. Politiet utsteder pass, veikontoret i kommunen utsteder førerkort og banken din utsteder nytt bankkort. Når du har fått nytt personnummer, blir din tidligere brukerprofil ved ID-porten automatisk stengt. Dersom du har BankID, må du derfor kontakte banken din for å utstede ny BankID. Bruker du annen eID, som Commfides eller Buypass, må disse kontaktes. Hvis du bruker MinID, kan du få ny PIN-kode her. Anonymkode: ecf70...749 Jeg forstår ikke poenget ditt? Er det noen vesensforskjell mellom å gjøre det på Altinn versus å fylle ut et skjema og sende det til skatteetaten? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå