AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #141 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): ENDELIG! Takk! Jeg er utslitt. Anonymkode: 0a8e1...350 Vi må bare fortsette å opplyse. Jeg ante ikke hvor galt det var selv, før jeg bestemt meg for å sette meg skikkelig inn i det. Anonymkode: 5bab8...4f4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #142 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo. Og hvis en kvinne snakker til deg og ber deg gå fordi du er mann, så kan du anmelde dem for trakassering og diskriminering. Og få støtte fra likestillingsombudet. Anonymkode: 5bab8...4f4 Jeg avslutte for kvelden før jeg får hjerteslag av frustrasjon. 😱 God natt! Anonymkode: 0a8e1...350 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 4. juni 2021 #143 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo. Og hvis en kvinne snakker til deg og ber deg gå fordi du er mann, så kan du anmelde dem for trakassering og diskriminering. Og få støtte fra likestillingsombudet. Anonymkode: 5bab8...4f4 Hvis det stemmer så er det jo helt sykt. Det er klart at ikke enhver mann skal kunne valse inn i damegarderoben. Jeg tenker at personen da må ha gjennomgått hormonbehandling og tatt operasjoner slik at vedkomne ser ut som kvinne. Noen transkvinner har kommet i gang med behandling så tidlig at ingen kan se at de ble født gutt. De bør selvsagt ha tilgang på damegarderoben, men ikke de som bare hevder seg trans uten å ha fått diagnosen eller kjønnskorrigerende behandling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #144 Del Skrevet 4. juni 2021 Gjenferdet skrev (2 minutter siden): Når du nevner voldtektsmottak, henviser du til der man henvender seg akutt etter et overgrep, eller tenker du mer på overgrepssentre hvor ofre kommer inn til samtaler, slik som SMSO Det spørs nok på hvordan disse stedene er utformet. For eksempel så er voldtektsmottaket i Oslo for alle (og bra er det), men så fungerer det også som en type akuttmottak på sykehus. Man møter egentlig ikke andre som er der i samme ærend. Anonymkode: 5bab8...4f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #145 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg avslutte for kvelden før jeg får hjerteslag av frustrasjon. 😱 God natt! Anonymkode: 0a8e1...350 God natt og sov godt. 😊 Anonymkode: 5bab8...4f4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 4. juni 2021 #146 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det spørs nok på hvordan disse stedene er utformet. For eksempel så er voldtektsmottaket i Oslo for alle (og bra er det), men så fungerer det også som en type akuttmottak på sykehus. Man møter egentlig ikke andre som er der i samme ærend. Anonymkode: 5bab8...4f4 Det er veldig bra at man ikke møter andre i en slik situasjon, menn eller kvinner. Jeg vil tro at man har særlig behov for ro og skjerming, og det vet jeg, etter alt jeg har lest om overgrepsmottak, at de er opptatt av også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #147 Del Skrevet 4. juni 2021 Gjenferdet skrev (5 minutter siden): Hei. Ja, jeg har beklagelig ikke fått svart på innlegget. Jeg vet heller ikke hvordan det er på overgrepsmottaket (ettersom jeg aldri har vært der), men slik jeg har forstått det så er det åpent for overgrepsofre uavhengig av kjønn. Overgriperen, skal så langt det er mulig, til legevakta for å sikre spor (ved behov) for å hindre at offer og voldtektsperson møtes. Når du nevner voldtektsmottak, henviser du til der man henvender seg akutt etter et overgrep, eller tenker du mer på overgrepssentre hvor ofre kommer inn til samtaler, slik som SMSO (nå, NOK-senter)? På vårt NOK-senter er det åpent for alle kjønn, men gruppetimer skiller på menn og kvinner. De har en gruppe for voldtatte kvinner og en for menn. På krisesenteret er det kjønnssegregert. Jeg har vært på krisesenter for kvinner, og der er det bare kvinner og barn som har tilgang. De ansatte er også kvinner. Hva angår transpersoner er jeg usikker på. Jeg har ikke spurt, men jeg regner med at de tar individuelle vurderinger før de slipper inn folk. Når det er sagt så er jeg ikke for at enhver mann, som ikke definerer seg som trans engang, skal få lov til å entre alle kvinnerom. Jeg tenker at det må komme med et visst krav, for eksempel hormonbehandling og kjønnsskifte. Ikke bare endret personnummer i passet. Enhver mann som har endret juridisk kjønn på nett kan tiltvinge seg tilgang til kvinners kjønnsegregerte rom, krisesentre inkludert. Også som ANSATT. Jeg skrev et langt svar til deg, jeg kommer ikke til å skrive det igjen. Om du ønsker å lese det til du forstår innholdet er opp til deg. Jeg må ta kvelden, jeg blir svært opprørt over den totale likegyldighet til kvinner, kvinners liv og rettigheter på denne tråden. Ha en god natt. Anonymkode: 0a8e1...350 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 4. juni 2021 #148 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enhver mann som har endret juridisk kjønn på nett kan tiltvinge seg tilgang til kvinners kjønnsegregerte rom, krisesentre inkludert. Også som ANSATT. Jeg skrev et langt svar til deg, jeg kommer ikke til å skrive det igjen. Om du ønsker å lese det til du forstår innholdet er opp til deg. Jeg må ta kvelden, jeg blir svært opprørt over den totale likegyldighet til kvinner, kvinners liv og rettigheter på denne tråden. Ha en god natt. Anonymkode: 0a8e1...350 Jeg er ikke likegyldig til kvinner, kvinners liv og rettigheter. Jeg leser av innlegget ditt at mange har utnyttet lovverket til å skremme og begå kriminelle handlinger. Det er jo forferdelig, og skal aldri skje, og det er jo noe å være bekymret for hvis det ikke skal være noen "kriterier" (som hormonbehandling, kjønnskorrigerende operasjoner, utseende som det kjønnet man identifiserer seg som) for å få tilgang til kvinnefengsler, krisesentre og voldtektsmottak. Jeg er for transpersoners rettigheter også, men det betyr ikke at jeg forsømmer kvinners sikkerhet. Biologiske kvinner skal også være trygge, og særlig viktig er det i sårbare situasjoner, men transpersoner (da sikter jeg til de som har fått diagnosen kjønnsdysfori og har gått gjennom årelange behandlinger med hormoner og operasjoner) bør heller ikke diskrimineres. Jeg anser det ikke som diskriminering hvis en 50 år gammel, biologisk, mann får "nei" til innpass på et krisesenter for kvinner hvis vedkomne ikke har gjennomgått noe form for hormonbehandling eller operasjoner for å se ut som en kvinne. Hvis vedkomne derimot, for eksempel, ikke har gjennomgått mannlig pubertet, og heller har blitt satt på hormoner i tidlig alder, så vil det også være vanskelig å se at personen er biologisk mann, og da bør personen selvsagt ha tilgang på kvinnerom. Som sagt, jeg mener ikke at enhver mann skal kunne entre ethvert kvinnerom. Det bør være kriterier, altså snakk om en ekte transperson, ikke bare en som kler seg ut for å få tilgang på kvinner i sårbare situasjoner. Biologiske kvinner skal også ha et vern og oppleve seg trygge. Når det er sagt er situasjonen ofte også motsatt dessverre. Transpersoner får virkelig gjennomgå. De er overrepresentert i statistikken som ofre for vold, voldtekt, mobbing og selvmord. Og i mange tilfeller er det snakk om mennesker som har vært transpersoner fra de var helt små barn. Det er også diskriminering hvis ikke disse skal få tilgang på kvinnerom etter fullstendig transformasjon fra MTF. Det er du vel enig i? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 4. juni 2021 #149 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Voksne menn må gjerne ta kirurgi og hormoner for meg, men de har ikke noe i kvinneidrett å gjøre. Never ever. Anonymkode: 5bab8...4f4 Sier meg ikke uenig, men reagerer på at noen vil ha kirurgi. Forstår ikke hvordan en penis kan være prestasjonsfremmende. Snarere tvert om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #150 Del Skrevet 4. juni 2021 Majer skrev (13 minutter siden): Sier meg ikke uenig, men reagerer på at noen vil ha kirurgi. Forstår ikke hvordan en penis kan være prestasjonsfremmende. Snarere tvert om. Nei, jeg sier bare at voksne mennesker får gjøre hva de vil med kroppen sin. Jeg kan synes det er rart, men det er ikke min kropp. Kjenner forøvrig en som valgte å fjerne brystene sine. Jeg respekterer det og har ingen problemer med å tro på at det var riktig valg for denne personen. Og dette skjedde før det gikk fullstendig over stokk og stein i samfunnet med «født i feil kropp»-narrativet og selv-id for gud og hvertrans. Anonymkode: 5bab8...4f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #151 Del Skrevet 4. juni 2021 Det er idiotisk at biologiske menn skal kunne konkurrere mot biologiske kvinner uten å måtte befinne seg på "naturlig" hormonnivå for kvinner. Men selv da vil mange ha en unaturlig stor kropp, så det enkleste/beste hadde vært å ikke tillate det. Idrett er ikke inndelt i kjønn pga kjønnsidentitet, men pga kroppslige/biologsike forskjeller. Alle som tenker seg om skjønner det, men transaktivismen har blitt som en religion - sammen med resten av "woke". Det er viktig å huske på at ikke alle transpersoner er en del av dette, og at mange som skriker høyest ikke er trans selv, men allikevel transaktivister. Anbefaler denne kronikken i The Guardian, om at kropp/biologisk virkelighet er en viktig del av kjønn (som virker selvsagt, men som mange ikke lenger "tror på"). Journalisten mistet jobben etter dette (hun følte seg tvunget til å si opp), som hun skriver om her. (Den siste er ganske lang, men verdt å lese allikevel!) Anonymkode: 3b579...8cf 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #152 Del Skrevet 5. juni 2021 Gjenferdet skrev (30 minutter siden): Som sagt, jeg mener ikke at enhver mann skal kunne entre ethvert kvinnerom. Det bør være kriterier, altså snakk om en ekte transperson, ikke bare en som kler seg ut for å få tilgang på kvinner i sårbare situasjoner. Biologiske kvinner skal også ha et vern og oppleve seg trygge. Når det er sagt er situasjonen ofte også motsatt dessverre. Transpersoner får virkelig gjennomgå. De er overrepresentert i statistikken som ofre for vold, voldtekt, mobbing og selvmord. Og i mange tilfeller er det snakk om mennesker som har vært transpersoner fra de var helt små barn. Det er også diskriminering hvis ikke disse skal få tilgang på kvinnerom etter fullstendig transformasjon fra MTF. Det er du vel enig i? Det er ikke meg du siterer, men jeg slenger meg på. Jeg tenker det kommer an på kvinnerommet. Det er et faktum at transkvinner og kvinner som er født som kvinner, har ulike erfaringer. Og mange av de erfaringene kvinner gjør seg, har mange kvinner nytte av å snakke om i egne rom. F.eks. er det fremdeles store tabuer rundt mensen, abortrettigheter ble utfordret for få år siden, kvinnehelse blir ikke tatt på alvor og forsket på, f.eks. vet man lite om endometriose, selv om dette er noe mange kvinner lider av, hjerteinfarkt hos kvinner utarter seg annerledes enn hos menn, men det er de mannlige tegnene det er oppmerksomhet rundt, verden er bokstavlig talt designet for menn, som det beskrives veldig godt i denne boka. Alt fra helse, som kan få dødelige utfall, men også så "uskyldige" ting som at mobiltelefoner flest ofte er vel store for kvinnehender. Det er forskjell på transkvinner og kvinner, men det er ikke lov å snakke om lenger. Vi har ulike erfaringer, og ulike kropper med ulike behov. Grunnen til at kvinner har blitt og fortsatt i en viss grad er undertrykt er kroppene våre - at det er kvinner som bærer fram barn. Transaktivister prøver å få fram et syn, og har i stor grad klart det i øyeblikket, hvor kjønn ikke har noe med kropp å gjøre, at kjønnsidentitet er noe uavhengig av denne, hvor man sier at det å være kvinne ikke har noe med kropp å gjøre. Men det er så historieløst som det går an å få det. Og kvinner er nødt til å ha egne rom hvor man kan få snakket om disse tingene, hvor transkvinner ikke har noe å gjøre fordi de ikke deler disse erfaringene. Selv om transpersoner får gjennomgå, som du skriver, betyr ikke det at kvinner skal "ofre seg" og sine hardt tilkjempede arenaer av den grunn. Men det er vanlig å forvente at kvinner skal ofre seg, og det er nok grunnen til at hele trans-debatten handler om hvordan kvinner er nødt til å tilpasse seg og tilrettelegge for transkvinner, også i en selvutslettende grad (de mest ekstreme mener jo at selve ordet kvinne må utgå og erstattes av "livmorbærere", "menstruerende mennesker" o.l) og ikke et ord om hvordan menn må tilpasse seg for å inkludere transmenn. - Men så er det kanskje forskjell på mennesker som er vokst opp som jenter og som er vokst opp som gutter - de ene har blitt lært opp i å ofre seg for andre og gå stille i dørene, mens de andre har blitt lært opp i å stå på sin rett og forlange det de vil ha... Anonymkode: 3b579...8cf 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 5. juni 2021 #153 Del Skrevet 5. juni 2021 Det virker som at en relativt stor andel har lyst til å ignorere århundre med kvinnekamp. Årsaken til kjønnssegregering er i hovedsak for trygghet samt tillate kvinner å stille uten gigantiske handikapp i idrett. Transmenneskers ønsker og behov kan ikke gå på bekostning av kvinners hardkjempede rettigheter. Det hele er en relativt ny problemstilling for samfunnet, og vi må vi ta avgjørelser basert på det store bildet, og ikke bare følelser. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. juni 2021 #154 Del Skrevet 5. juni 2021 (endret) Gjenferdet skrev (3 timer siden): På krisesenteret er det kjønnssegregert. Jeg har vært på krisesenter for kvinner, og der er det bare kvinner og barn som har tilgang. De ansatte er også kvinner. Hva angår transpersoner er jeg usikker på. Jeg har ikke spurt, men jeg regner med at de tar individuelle vurderinger før de slipper inn folk. Etter loven skal juridiske kvinner ha rett til å være på krisesenteret for kvinner. Lov om endring av juridisk kjønn sier: § 6.Rettslige konsekvenser av å endre juridisk kjønn Det juridiske kjønnet skal legges til grunn ved anvendelsen av andre lover og forskrifter. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2016-06-17-46 Krisesenterlova sier: § 2 Butilbodet til kvinner og butilbodet til menn skal vere fysisk skilde. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-44 Siden Lov om endring av juridisk kjønn sier at det er det juridiske kjønnet som skal legges til grunn ved anvendelse av andre lover og siden kjønn brukes i krisesenterlova så er det det juridiske kjønnet som skal brukes i krisesenterlova. Alle skjønner at denne loven er helt håpløs. Det blir poengløst å ha kjønnsdelte botilbud på krisesenteret om man fritt kan velge hvilket kjønn man har. I tillegg så skjønner alle at det kan være viktig for voldsutsatte kvinner å få slippe å bo med menn. Toppen på kransekaka er at om en voldsutsatt kvinne på krisesenteret ber en mann som juridisk sett er kvinne om å forlate krisesenteret så kan den voldsutsatte kvinnen bli dømt for trakassering. Om kvinnene ikke godtar menn på krisesenteret så er det kvinnene som risikerer å bli kastet ut, siden det er de som etter loven driver med trakassering. Endret 5. juni 2021 av Nimbus2000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jr.Garcon Skrevet 5. juni 2021 #155 Del Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 7.41): Hun er 1,90 høy og veier 100 kilo. Hannah Mouncey, som for noen år siden het Callum og spilte herre-VM for Australia, får ikke lov til å spille håndball mot kvinner etter kjønnskifte. I tillegg er de andre jentene på laget ikke komfortable med å dele dusj med henne. Er det diskriminering? Anonymkode: da16f...2dd Hvis du mener at det går an å skifte kjønn, at en mann kan bli en dame og en dame kan bli en mann, så skal hun selvfølgelig få lov til å spille. Hun er jo en dame, du kan jo ikke diskriminere henne bare fordi hun er en stor og sterk dame, og heller ikke fordi hun muligens fortsatt har en pikk. Du som er født dame har ikke noe mer rett til å være i garderoben for damer enn henne. # Velkommen til 2021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 5. juni 2021 #156 Del Skrevet 5. juni 2021 (endret) 8 hours ago, Gjenferdet said: Hvis det stemmer så er det jo helt sykt. Det er klart at ikke enhver mann skal kunne valse inn i damegarderoben. Jeg tenker at personen da må ha gjennomgått hormonbehandling og tatt operasjoner slik at vedkomne ser ut som kvinne. Noen transkvinner har kommet i gang med behandling så tidlig at ingen kan se at de ble født gutt. De bør selvsagt ha tilgang på damegarderoben, men ikke de som bare hevder seg trans uten å ha fått diagnosen eller kjønnskorrigerende behandling. Jeg er veldig glad for at du har fått oppklart det. Før man selv kunne ærklære sitt kjønn, måtte man ha lang behandling og kjønnskorrigerende operasjoner. Mange som kjemper for transpersoners sak i 2021, tror at det fremdeles er slik. De har ikke fått med seg hvor egoistisk selværklæring er, og hvor overgripende loven om diskriminering er. Man har ikke lov til å be om at transkvinnen skal se ut som en kvinne. Operasjoner kalles "uønsket, unødvendig og kjønnslemlestelse". Interessant at man hevder å være kvinne, men vil beholde mannlig gentitalia. Derav kommer slagordet "Kvinner kan ha penis og være 100% kvinne" som nå er anerkjent. .Det er blitt kriminelt å hindre personer med juridisk kjønn som kvinne, adgang til noen steder for kvinner. For å delta i idrett, er det nok å innta østrogen til testosteronnivået synker til 5 nmol/L. Det er fremdeles HØYT over det biologiske kvinner har, også toppatleter. (0.12 - 1.79 nmol/L) Men det er også det eneste kravet. De trenger ikke operere hverken topp eller bunn. Den atleten i første innlegg, har ikke hatt noen av delene. Hun har fått noe mer fettvev i brystene på grunn av østrogenbehandling. Men nå skal ikke puppestørrelsen eller silikon/ikke silikon være et tema. Det som henger mellom bena, derimot, er grunnen til at kvinnene ikke ville dele garderobe med henne. Transkvinner har allerede fått en helt syk fordel på grunn av at testosteronnivået for å konkurrere er satt så høyt. Husk Therese Johaug og alt styret med leppekremen som inneholdt en versjon av testosteron? Transkvinner kan helt lovlig ha forhøyet testosteronnivå og ingen vil gjøre noe med det. For å vinne mesterskap, kan en mann selværklære seg som kvinne, konkurrere som kvinne i noen år, og så slutte med østrogentilskudd og leve som 100% mann igjen. Endret 5. juni 2021 av ops2 skrivefeil og la til et par setninger 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 5. juni 2021 #157 Del Skrevet 5. juni 2021 Å være enig i utsagnet over, er nå kalt "a recognised symbol of a “transphobic hate group" av selveste BBC i Storbritania, et land hvor transkvinner får igjennom alt de ønsker. Menn bestemmer nå hva definisjonen av kvinne er, ikke et biologisk fakta, men en "følelse". https://lilymaynard.com/adult-human-female-a-red-flag/ Quote The answer is fairly simple and hugely complex at the same time. There’s a very small group of men who don’t like the fact that adult human females use the word ‘woman’ to describe ourselves. Because of this, we are no longer allowed to say that women is a biological fact. We must now accept that ‘woman’ is a feeling in the head. Quote Acknowledging this truth doesn’t mean we hate you. It doesn’t mean we want to ‘erase’ you or hurt you, or deny you basic human rights. We just don’t want to give you the word ‘woman’. We need it. We’re using it. It means something already. If you take it away, how do we define ourselves? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #158 Del Skrevet 5. juni 2021 9 hours ago, Gjenferdet said: Transkvinner som har gjennomgått fullstendig kjønnsskifte er ikke menn. De er kvinner. Det er de ikke. De har fortsatt to X kromosomer. Altåså er de kvinner. Anonymkode: da16f...2dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #159 Del Skrevet 5. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er de ikke. De har fortsatt to X kromosomer. Altåså er de kvinner. Anonymkode: da16f...2dd IKKE kvinner. Anonymkode: da16f...2dd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artemisia Skrevet 5. juni 2021 #160 Del Skrevet 5. juni 2021 (endret) Gjenferdet skrev (9 timer siden): Jeg er ikke likegyldig til kvinner, kvinners liv og rettigheter. Jeg leser av innlegget ditt at mange har utnyttet lovverket til å skremme og begå kriminelle handlinger. Det er jo forferdelig, og skal aldri skje, og det er jo noe å være bekymret for hvis det ikke skal være noen "kriterier" (som hormonbehandling, kjønnskorrigerende operasjoner, utseende som det kjønnet man identifiserer seg som) for å få tilgang til kvinnefengsler, krisesentre og voldtektsmottak. Jeg er for transpersoners rettigheter også, men det betyr ikke at jeg forsømmer kvinners sikkerhet. Biologiske kvinner skal også være trygge, og særlig viktig er det i sårbare situasjoner, men transpersoner (da sikter jeg til de som har fått diagnosen kjønnsdysfori og har gått gjennom årelange behandlinger med hormoner og operasjoner) bør heller ikke diskrimineres. Jeg anser det ikke som diskriminering hvis en 50 år gammel, biologisk, mann får "nei" til innpass på et krisesenter for kvinner hvis vedkomne ikke har gjennomgått noe form for hormonbehandling eller operasjoner for å se ut som en kvinne. Hvis vedkomne derimot, for eksempel, ikke har gjennomgått mannlig pubertet, og heller har blitt satt på hormoner i tidlig alder, så vil det også være vanskelig å se at personen er biologisk mann, og da bør personen selvsagt ha tilgang på kvinnerom. Som sagt, jeg mener ikke at enhver mann skal kunne entre ethvert kvinnerom. Det bør være kriterier, altså snakk om en ekte transperson, ikke bare en som kler seg ut for å få tilgang på kvinner i sårbare situasjoner. Biologiske kvinner skal også ha et vern og oppleve seg trygge. Når det er sagt er situasjonen ofte også motsatt dessverre. Transpersoner får virkelig gjennomgå. De er overrepresentert i statistikken som ofre for vold, voldtekt, mobbing og selvmord. Og i mange tilfeller er det snakk om mennesker som har vært transpersoner fra de var helt små barn. Det er også diskriminering hvis ikke disse skal få tilgang på kvinnerom etter fullstendig transformasjon fra MTF. Det er du vel enig i? Jeg skifter til å bruke navn nå (Anonymkode: 0a8e1...350). Det var feil av meg å være anonym på denne tråden. (Til moderator, Det følgende er en fortsettelse av en diskusjon om norske lover, lovens virkemåte og en saklig og faktuell beskrivelse av en problemstilling. Jeg ytrer videre min mening om at kvinner er mennesker, ikke kulisser, noe som jeg håper er tillatt på KvinneGuiden.) Svaret ditt handler om alt du ønsker for transpersoner. I en samtale om kvinners rett til ikke å ha menn i sine kvinnerom så er ditt fokus på menns rettigheter. Jeg spurte deg om vi kunne diskutere virkeligheten, heller enn fiksjon, men du snakker fortsatt om hvordan du ideelt og teoretisk sett mener det burde være. Det er ikke feminister som har gått vekk fra å skille mellom transseksuelle (TS) (de du snakker om) og transvestitter (TV), det er transaktivister som har definert enhver person som egenerklærer seg trans (null diagnose, null kroppsdysmorfi, null hormoner/kirurgi nødvendig), for en hvilken som helst grunn (TS, TV, ikke-binær, "queer", ukonvensjonelt kjønnsuttrykk, unge med diverse psykiske problemer, voksne med alvorlige psykiske lidelser, personer med omfattende seksuelle forstyrrelser, kriminelle osv) som en hellig "transperson" som skal ha rett til å gjøre det INGEN andre personer tillates, nemlig å gjøre nøyaktig som de vil (diverse uønsket adferd, seksuell adferd osv.) i rom hvor vi har klare lover og regler for alle andre, det være seg kvinnerom, skole, arbeidsplass, organisasjonsliv og offentlig liv. Resultatet ser du blant annet i kvinneidretten på denne tråden. Konsekvensene og implikasjonene av lovene Lov om endring av juridisk kjønn og Lov om hatytring angående subjektiv kjønnsidentitet/kjønnsuttrykk medfører en total reorganisering av språk, lover, kvinners rettigheter og virkeligheten selv (kjønn/biologi) hvor menn kan fritt bruke ethvert kvinnerom og hvor det å ytre seg om faktisk kjønn i en debatt om kvinner og kvinners rettigheter er "hatytring". Så nei, jeg er ikke enig med deg. For det første så er ditt fokus på det som er rundt 10-20% av mannlige transpersoner, TS, og selv i denne gruppen ønsker mange ikke operasjon. Blant hovedgruppen, TV, så er transheten en seksuell fetisj, de ønsker typisk ikke operasjon og deres bruk av kvinnerom er av seksuell art. Så hvordan har du tenkt å juridisk skille mellom disse to gruppene for å gi "ekte" TS tilgang til kvinnerom? Til sist vil jeg spørre deg hva som er grunnen til at du insisterer på denne ENE gruppen menn skal ha tilgang til kvinnerom? Verden er full av mennesker med diverse psykiske lidelser som gjerne vil ha tilgang til rom som er utilgjengelige for dem (rom for folk med funksjonsnedsettelser, barn, unge, religion, etnisitet, seksuell legning, eldre osv.), så hva er det som er så spesielt med menn som har kjønnsdysmorfi som gjør at deres ønsker er viktigere enn kvinner og jenters behov og ønsker? Kvinners livserfaringer omfatter menstruasjon, prevensjon, abort, graviditet, fødsel, fødselsskader, spontanabort, dødfødsel, amming, omsorg for nyfødte, klimakteriet. Dette er kvinners biologiske virkelighet, deres kjønn, og kjønn er GRUNNEN til at de utsettes for så mye mannlig seksuell trakassering og seksuell og fysisk vold. Menn, uavhengig av kjønnsidentitet, opplever ikke noe av dette og jeg lurer på om du anser alt dette som former og begrenser kvinners liv som noe uvesentlig eller i det minste noe som ikke er tilstrekkelig for at kvinner som flykter fra vold eller må i fengsel ikke skal kunne ha et tilbud hvor de kan føle seg trygge og ivaretatt av andre kvinner som vet hva et kvinneliv er? Er det overflødig å ha kvinnegrupper hvor kvinner kan organisere seg politisk og ellers snakke fritt om sine kvinneliv og kvinnehelse med andre kvinner, fordi et lite antall menn har kjønnsdysfori? Teller kvinner og jenter så lite at hvis menn har kjønnsdysfori så skal ethvert kvinnerom de ønsker tilgang til oppheves? Du ser jo selv av tråden hva som foregår i kvinneidretten med Mounsey, Hubbard, Fallon Fox, Terry Miller, Rachel McKinnon osv. Kvinneidrett, det er bare toppen av isfjellet i denne saken. Kvinner er ikke samfunnets tjenere, kvinner er ikke kulisser i menns liv, kvinner er ikke hjelpemidler. Kvinner er mennesker. Kvinner ber ikke om stort så det er forunderlig at de ikke skal kunne få ha sine få, og små, kvinnerom i fred. Endret 5. juni 2021 av Artemisia Lagt inn min anonymkode fra tidligere i tråden. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå