AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #161 Del Skrevet 30. mai 2021 Bruker kun bind. Er 28 år. Aldri fått til tampong, og bind funker helt fint. Bruker alltid truseinnlegg utenom mensen også. Anonymkode: 93625...770 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #162 Del Skrevet 30. mai 2021 Bruker bind. Brukte menskopp for 15 år siden et par ganger, men det er så mye styr. Liker ikke å bruke tampong. Bruker bare bind, jeg. Enklest! Anonymkode: 73acc...80b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #163 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor kjøper dere tøybind? 😊 Kan ikke bruke tamponger og menskopp er uaktuelt. K28 Anonymkode: ea489...916 Jeg syr tøybind selv, det er ganske enkelt om man har bittelitt sykunnskaper. Anonymkode: e81f3...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #164 Del Skrevet 30. mai 2021 Og hvordan funker tøybind egentlig? Hva er inni dem så det ikke går gjennom? Og må man ikke ha sykt mange? Og myye klesvask ? Anonymkode: e24f4...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #165 Del Skrevet 30. mai 2021 Jeg er 31 og Bruker to nattbind samtidig, for å få det langt nok. Må skifte etter maks 1t og 30min. Bruker voksenbleie om natten. Mensen min er helt regelmessig, og varer 8-9 dager pr gang. Natt til dag 8 kan jeg bruke to nattbind istedenfor bleia. Klarer ikke ha noe som helst inn i underlivet når jeg har mensen, så både tampong og menskopp (som jeg synes virker genialt) utgår. Venter på innkalling for å få fjerna livmora nå, så snart slipper jeg alt av det helvetes mens slitet. Anonymkode: b2b4f...179 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 30. mai 2021 #166 Del Skrevet 30. mai 2021 Det kommer stadig nye typer bind, så markedet er nok der enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #167 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor kjøper dere tøybind? 😊 Anonymkode: ea489...916 Jeg kjøpte mine på reise i UK. Var egentlig veldig skeptisk, men fant plutselig noen med et fint mønster og kjøpte på impuls. Viste seg å være det beste kjøpet jeg noensinne har gjort. Hehe Er så deilig å slippe den klamme, kløende følelsen av plastbind. Pluss at man slipper den vonde lukten. Har hørt mye positivt om Imsevimse (f.eks. herfra https://www.vidunderbarn.no/products/imse-vimse-tybind2), men har ikke prøvd dem selv enda. Har fremdeles tøybindene jeg kjøpte i England for seks år siden, så det er absolutt et veldig mye mer økonomisk valg enn plastbind. Anonymkode: 3c31c...c45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #168 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Og hvordan funker tøybind egentlig? Hva er inni dem så det ikke går gjennom? Og må man ikke ha sykt mange? Og myye klesvask ? Anonymkode: e24f4...685 Hvor mange man må ha avhenger selvfølgelig av hvor lenge man har mensen og hvor mye man blør, og eventuelt hvor mange i husstanden som har mensen samtidig. Vi har MANGE, for her er det kraftig mens og to som menstruerer samtidig, men kjøper man mange istedenfor å vaske flere ganger underveis i mensen, er det jo bare lenger til de er utslitt og man må kjøpe nye. De varer i årevis, men de blir utslitt på et tidspunkt. Det som kan være smart er å kjøpe bare et eller to tøybind først og prøve om man trives med det, og så bruke engangsbind resten av perioden. For det første slipper man å ha kjøpt haugevis hvis man ender med å bruke engangs likevel, for det andre finnes det mange ulike passformer, størrelser, tykkelser og overflatematerialer, og det hender man må prøve ulike typer før man finner en som passer en selv. For det tredje kan man ved å kjøpe bare noen i slengen finne ut hvor mange tøybind man faktisk trenger, så slipper man å kjøpe 29 fordi noen på nettet mente man trenger det, mens man egentlig bare trenger seks bind selv. Mye ekstra klesvask blir det ikke, her vasker vi en vask med tøybind i måneden, og da vasker vi truser i samme vask hvis det blir plass. Inni de fleste tøybind er det et lag med noe som heter PUL, det er et plastmateriale som sperrer for væske og luft den ene veien, men som slipper inn luft andre veien så det ikke skal bli så klamt. Hvis man ikke vil ha plast inni, kan man bruke ullfilt istedenfor, men det blir ofte både varmere og tykkere, selv om det også puster bedre. Anonymkode: 8a680...a98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 30. mai 2021 #169 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Menstruajon og eggløsning opphører ikke ved sterilisering. Anonymkode: 90e14...b38 Jeg tenkte man fjernet livmor, kjenner en som gjorde det i forbindelse med siste keisersnitt. Hun kaller det sterilisering, men det er kanskje noe annet. My bad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #170 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvor mange man må ha avhenger selvfølgelig av hvor lenge man har mensen og hvor mye man blør, og eventuelt hvor mange i husstanden som har mensen samtidig. Vi har MANGE, for her er det kraftig mens og to som menstruerer samtidig, men kjøper man mange istedenfor å vaske flere ganger underveis i mensen, er det jo bare lenger til de er utslitt og man må kjøpe nye. De varer i årevis, men de blir utslitt på et tidspunkt. Det som kan være smart er å kjøpe bare et eller to tøybind først og prøve om man trives med det, og så bruke engangsbind resten av perioden. For det første slipper man å ha kjøpt haugevis hvis man ender med å bruke engangs likevel, for det andre finnes det mange ulike passformer, størrelser, tykkelser og overflatematerialer, og det hender man må prøve ulike typer før man finner en som passer en selv. For det tredje kan man ved å kjøpe bare noen i slengen finne ut hvor mange tøybind man faktisk trenger, så slipper man å kjøpe 29 fordi noen på nettet mente man trenger det, mens man egentlig bare trenger seks bind selv. Mye ekstra klesvask blir det ikke, her vasker vi en vask med tøybind i måneden, og da vasker vi truser i samme vask hvis det blir plass. Inni de fleste tøybind er det et lag med noe som heter PUL, det er et plastmateriale som sperrer for væske og luft den ene veien, men som slipper inn luft andre veien så det ikke skal bli så klamt. Hvis man ikke vil ha plast inni, kan man bruke ullfilt istedenfor, men det blir ofte både varmere og tykkere, selv om det også puster bedre. Anonymkode: 8a680... Takk 😊 Anonymkode: e24f4...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 30. mai 2021 #171 Del Skrevet 30. mai 2021 tussi84 skrev (3 timer siden): Jeg bruker to bind på dagtid de 3 første dagene også. Skifter hver 4 eller 5 t, med mindre de må skiftes før. Totalt blør jeg ca 5 dager. Jeg har en hormonforstyrrelse som heter pcos. Så har vært med på lite blødninger også, men da varte mensen i flere uker. Rekorden er 7 uker. Etter jeg har blitt eldre derimot har jeg nå stabil syklus selv om litt lang (40 dager). Jeg blør derimot mye mer, men er ferdig på kort tid. Foretrekker det siste, istedenfor å holde på i flere uker. Hadde jeg ikke hatt lyst på et barn til så hadde jeg nok satt inn en spiral, da en del ikke får menstruasjon/blødninger blir kraftig redusert med spiral. Jeg tenker at det får jeg heller vurdere etter evt barn nr 2 kommer/evt om noen år om ikke barn kommer. Så rart! Ikke deg, men at det kan være så forskjellig hvor blodet kommer på forskjellige kvinner. Jeg kan liksom ikke skjønne hvordan blodet kommer så langt bak eller foran på dagtid, for hos meg kommer det jo bare rett ned. 😅 På natten har det skjedd for noen år siden, men som regel blør jeg ikke på natten, alt renner ut når jeg dusjer om morningen (og det ser ut som en scene fra en skrekkfilm på badegulvet hvis jeg ikke må tisse før jeg dusjer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #172 Del Skrevet 30. mai 2021 Jeg bruker bare bind! Tampong dersom jeg skal bade, men that's it. Har vurdert prøve menskopp da, men synes bind er så komfortabelt. Anonymkode: ceef2...3af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #173 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bruker bare bind! Tampong dersom jeg skal bade, men that's it. Har vurdert prøve menskopp da, men synes bind er så komfortabelt. Anonymkode: ceef2...3af Jeg er forresten 28. Og bruker nattbind hele dagen. Anonymkode: ceef2...3af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #174 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hvordan funker tøybind egentlig? Hva er inni dem så det ikke går gjennom? Og må man ikke ha sykt mange? Og myye klesvask ? Anonymkode: e24f4...685 I det nederste laget bruker jeg fleece, så har jeg et lag flanell, et lag zorb (absorberende materiale som brukes til tøybleier) eller en gammel håndduk jeg har klippet opp, så 1-3 lag flanell igjen og så en form for bomull på toppen. Noen tøybind har jeg laget med kun flanell. Jeg har noen få bind jeg har sydd med et lag pul over det nederste laget, men jeg har funnet ut at det ikke er behov for det. Har aldri blødd igjennom med tøybind og jeg synes de har en større absorberingsevne framfor vanlige bind. Jeg har kraftig mens. Synes ikke det blir så mye mer klesvask. Hiver de inn med håndklær og truser. Bruker kanskje en kvart til halv maskin på det i mnd eller noe slikt? Har en del siden jeg har sydd selv, tror jeg bruker en plass mellom 15-20 per mens på det. En veldig stor fordel med tøybind er at jeg kan sy de slik at de passer for hvordan jeg blør. For de kraftigste dagene der jeg blør mye og er redd for å blø utenfor om natten så har jeg sydd noen lange og brede. Det er helt fantastisk å føle seg så trygg når man sover. Anonymkode: e81f3...6ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 30. mai 2021 #175 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg kjøpte mine på reise i UK. Var egentlig veldig skeptisk, men fant plutselig noen med et fint mønster og kjøpte på impuls. Viste seg å være det beste kjøpet jeg noensinne har gjort. Hehe Er så deilig å slippe den klamme, kløende følelsen av plastbind. Pluss at man slipper den vonde lukten. Har hørt mye positivt om Imsevimse (f.eks. herfra https://www.vidunderbarn.no/products/imse-vimse-tybind2), men har ikke prøvd dem selv enda. Har fremdeles tøybindene jeg kjøpte i England for seks år siden, så det er absolutt et veldig mye mer økonomisk valg enn plastbind. Anonymkode: 3c31c...c45 Tøytampong?? Kan man virkelig vaske det rent når så mye stoff er samlet sammen som en ball? Man må også oppbevare de i noe som er veldig rent for å ikke tilføre dem masse bakterier. Jeg hadde ikke turt å bruke tøytampong. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eris Skrevet 30. mai 2021 #176 Del Skrevet 30. mai 2021 Jeg er faktisk veldig overrasket over at nesten alle skriver at de bruker bind 🤔 jeg brukte bind den første menstruasjonen min fordi det var mamma som handlet det. Men neste periode kjøpte jeg selv tamponger. Og fra jeg var 13 år har jeg brukt kun tamponger. Og nå er jeg 34. Kunne aldri falt meg inn å bruke bind. Husker det som veldig klamt og ekkelt å ha på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #177 Del Skrevet 30. mai 2021 Eris skrev (36 minutter siden): Jeg er faktisk veldig overrasket over at nesten alle skriver at de bruker bind 🤔 jeg brukte bind den første menstruasjonen min fordi det var mamma som handlet det. Men neste periode kjøpte jeg selv tamponger. Og fra jeg var 13 år har jeg brukt kun tamponger. Og nå er jeg 34. Kunne aldri falt meg inn å bruke bind. Husker det som veldig klamt og ekkelt å ha på.. Og jeg er overrasket over at så mange bruker tampong om natta med tanke på tampongsyke. Anonymkode: 21651...64d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Realverdien Skrevet 30. mai 2021 #178 Del Skrevet 30. mai 2021 Har vært med dusinvis av kvinner i alderen 20-40 år de siste par årene. Samtlige har brukt bind i forskjellig grad der jeg har vært uheldig å få 'innblikk' i slikt. Tror nok aldri bind vil forsvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2021 #179 Del Skrevet 30. mai 2021 Realverdien skrev (3 minutter siden): Har vært med dusinvis av kvinner i alderen 20-40 år de siste par årene. Samtlige har brukt bind i forskjellig grad der jeg har vært uheldig å få 'innblikk' i slikt. Tror nok aldri bind vil forsvinne. Uansett, så kan man ikke fjerne bind. Det er mange som bare kan bruke det, ikke bare pga mensen, men også pga urinlekkasje. Så uansett så mye disse bind-motstanderne ønsker å fjerne bind, så vil mange aldri klare å bruke menskopp eller tampong. Anonymkode: fb16e...513 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missyyyy Skrevet 30. mai 2021 #180 Del Skrevet 30. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 28.5.2021 den 23.39): Finnes det fortsatt damer som bruker bind? 🤔 ser jo det fortsatt selges i butikkene. Og hvis du bruker bind - er du over eller under 50 år? Anonymkode: 43676...c6a Er 22 og aldri brukt tampong! Det gjør for vondt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå