Gå til innhold

Oppskrytte oppskrifter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pasta cabonara. Skal liksom være noe alle elsker og som er svært enkelt å lage. Men det er det ikke. Det kreves konsentrasjon og nøye tidsberegninger. Det er ikke en spesielt billig rett med mange råvarer. Og det er verken særlig sunt eller godt. Det er heller ikke enkelt å lage retten til mer enn to, toppen tre stk. OPPSKRYTT!🥵😝

https://www.godt.no/oppskrift/7036/fridtjof-nilsens-pasta-carbonara

Anonymkode: 270ca...dde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteinrundstykker.  Det er noe av det mest kvalmende jeg har spist.  Ble introdusert for oppskriften av en slanke-gjeng, og skjønner godt at de går ned i vekt hvis dette er ofte på menyen...  Jeg klarte å få i meg et halvt rundstykke, men da holdt jeg faktisk på å kaste opp 🤢

  • 300 g cottage cheese
  • 250 g havregryn
  • 2 egg
  • 1 ss solsikkekjerner eller hakkede mandler (kan sløyfes)

Anonymkode: e1ead...9b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Har enda tilgode å møte noen personlig som faktisk synes den var god 😅 orker ikke prøve den engang

Anonymkode: da245...85a

Vi har spist den en del ganger. Byttet ut pasta med hvitløksbrød en gang eller to.

Anonymkode: 930ad...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pasta cabonara. Skal liksom være noe alle elsker og som er svært enkelt å lage. Men det er det ikke. Det kreves konsentrasjon og nøye tidsberegninger. Det er ikke en spesielt billig rett med mange råvarer. Og det er verken særlig sunt eller godt. Det er heller ikke enkelt å lage retten til mer enn to, toppen tre stk. OPPSKRYTT!🥵😝

https://www.godt.no/oppskrift/7036/fridtjof-nilsens-pasta-carbonara

Anonymkode: 270ca...dde

HVA? Jeg elsker carbonara. Du må spise en ekte på en god nabolagsrestaurant i Roma! 

Det er da ikke mange ingredienser/råvarer? Pasta, parmesan, egg, guenciale (eller bacon), pepper? 

Det krever ikke så veldig mye konsentrasjon utover å passe på varmen så eggene ikke koagulerer, men jeg er enig i at det ikke er lett å lage til mange (men til 2 er det lett)  Men hvem bryr seg om at det er sunt? Det er ikke noe man spiser hver dag. Jeg elsker en god carbonara. NB - viktig med et glass rødvin til for å balansere fettet! ;) 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Proteinrundstykker.  Det er noe av det mest kvalmende jeg har spist.  Ble introdusert for oppskriften av en slanke-gjeng, og skjønner godt at de går ned i vekt hvis dette er ofte på menyen...  Jeg klarte å få i meg et halvt rundstykke, men da holdt jeg faktisk på å kaste opp 🤢

  • 300 g cottage cheese
  • 250 g havregryn
  • 2 egg
  • 1 ss solsikkekjerner eller hakkede mandler (kan sløyfes)

Anonymkode: e1ead...9b6

Måtte trekke på smilebåndet, for jeg spiser to av disse til lunsj hele arbeidsuka. Spiser ikke mel, så har disse ved siden av lunsjsalaten min. Litt andre mengdeforhold, og viktig å huske salt, bakepulver og krydder så det blir litt smak på dem da. Men tviler på at det hjelper hvis du syntes de var så ille. Noe som selvfølgelig er lov å synes.

Anonymkode: b9eb5...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Måtte trekke på smilebåndet, for jeg spiser to av disse til lunsj hele arbeidsuka. Spiser ikke mel, så har disse ved siden av lunsjsalaten min. Litt andre mengdeforhold, og viktig å huske salt, bakepulver og krydder så det blir litt smak på dem da. Men tviler på at det hjelper hvis du syntes de var så ille. Noe som selvfølgelig er lov å synes.

Anonymkode: b9eb5...36c

Sorry, dette blir skikkelig avsporing! 
Hvordan synes du de holder seg i matpakke? Jeg synes bakst med bakepulver alltid blir så tørt og hardt når de ligger litt før man får spist det, synes egentlig det bare er spiselig i det øyeblikket det kommer ut av ovnen. Men jeg tåler heller ikke mel så godt, så skulle gjerne spist noe sånt som dette til lunsj hvis det holder seg greit i matpakken, da?

Anonymkode: a5328...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvemsomhelst skrev (22 timer siden):

Jeg tenkte på de vanlige gulrotkakene.  Vi har fått en raw-kafé rundt her, men det har ikke fristet noe særlig.

Rawfood kaker er da supergodt! I hvert fall en del av dem. Ikke like kvalmende som vanlige kaker av sukker og mel.

Anonymkode: 3085e...6ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Kjøleskapgrøt eller overnight oats. 

Det skulle være så fantastisk godt, men synes ikke at det var godt i det hele tatt. Havregrøt er heller ikke godt selv om alle nettsider og blogger anbefaler det til frokost. Jeg har prøvd med ulike smaker, men det blir bare ikke godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soaked chocolate cake. Den hørte jeg så mye om at jeg til slutt måtte lage, men den er ikke god.

Pepperkakene fra Trines Matblogg. De er virkelig virkelig ikke gode. Den ene gangen jeg prøvde dem var det ingen i huset, ikke engang barna, som ville spise dem opp. Jeg kan ikke begripe at hun kaller dem verdens beste pepperkaker.

Og så er jeg delvis enig med hun som sier Det Søte Liv lenger opp. Det er mange bra oppskrifter der, men det er også mange som ikke er noe særlig. Det er tydelig at hun liker veldig søte kaker og flere av dem er rett og slett altfor søte og ikke gode (jeg har en mistanke om at hun ofte henter oppskrifter fra amerikanske sider). Man må velge oppskrifter derfra med omhu og vite litt hva som sannsynligvis er godt og hva man bør styre unna.

På generell basis: Jeg har alltid blitt skuffet de få gangene jeg har smakt f.eks. såkalt sunnere kaker hvor sukker er byttet i kunstig søtning og hvetemel byttet i andre alternative meltyper eller veganske oppskrifter som skal ligne kjøtt, og hvor eier av oppskriften hevder at ingen kjenner forskjellen. Jeg har aldri opplevd at det de sier stemmer. "Denne rødbetekikertseitanklumpen smaker heeeeelt som biff." Nope.

Endret av Arkana
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mercury_ skrev (På 28.5.2021 den 19.57):

Det Søte Liv. Det er så sykt mye rart der, jeg syns hun bare spyr ut oppskrifter og stoler ikke på at hun har testet skikkelig. Noen oppskrifter er selvfølgelig gode, men hvis jeg ser noe der som jeg syns ser godt ut så sammenlikner jeg først hvordan den oppskriften er på andre nettsider. 

Enig i dette! For noen år siden brukte jeg nettsiden til flere kaker, alle ble mislykket. Fikk tak i andre oppskrifter på det samme som ikke ble mislykket. Det viste seg at oppskriftene var helt på trynet. Så etter det bruker jeg aldri oppskrifter derfra.

Anonymkode: 57423...9d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Rawfood kaker er da supergodt! I hvert fall en del av dem. Ikke like kvalmende som vanlige kaker av sukker og mel.

Anonymkode: 3085e...6ff

Enig! Jeg er veldig glad i rawfoodkaker, men jeg er også generelt veldig glad i små mektige konfektkaker :) 

Anonymkode: 565dd...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (42 minutter siden):

 

På generell basis: Jeg har alltid blitt skuffet de få gangene jeg har smakt f.eks. såkalt sunnere kaker hvor sukker er byttet i kunstig søtning og hvetemel byttet i andre alternative meltyper eller veganske oppskrifter som skal ligne kjøtt, og hvor eier av oppskriften hevder at ingen kjenner forskjellen. Jeg har aldri opplevd at det de sier stemmer. "Denne rødbetekikertseitanklumpen smaker heeeeelt som biff." Nope.

Dette underskriver jeg på. Pluss at: når ble det et poeng at kaker skal være "sunne"? Dessuten er kunstig søtning minst like usunt som sukker i min bok.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lafamiglia skrev (4 timer siden):

Dette underskriver jeg på. Pluss at: når ble det et poeng at kaker skal være "sunne"? Dessuten er kunstig søtning minst like usunt som sukker i min bok.

Aner ikke.  Synes også disse "sunne kakene" miner om hvordan man prøver å lure små barn til å spise grønnsaker.  Spesielt at folk som ønsker å gå på en grønnsaksdiett ikke klarer å spise grønnsakene uten å sukre dem med honning. Det blir  samme opplegget som å gå på fiskediett og kun spise McDonalds sine friterte fiskeburgere. 

Anonymkode: f8355...f64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (På 28.5.2021 den 21.46):

Alle de med å bruke squash i stedet for pasta

Det er jo rågodt👍

Anonymkode: caff2...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo rågodt👍

Anonymkode: caff2...aaa

Joda, det er ganske godt, og jeg kunne gjerne hatt det som tilbehør til kjøtt/fisk.

Men det duger ikke som erstatning for spaghetti i f.eks. bolognese, synes jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lafamiglia skrev (5 timer siden):

Dette underskriver jeg på. Pluss at: når ble det et poeng at kaker skal være "sunne"? Dessuten er kunstig søtning minst like usunt som sukker i min bok.

Jeg kan skjønne det hvis man har matintoleranser. Har man cøliaki eller en mage som er følsom for hvete forstår jeg at man tester ut andre typer mel, har man diabetes eller vil unngå raffinert sukker forstår jeg at man bruker kunstig søtning eller andre måter å få sødme på, men for normale friske mennesker uten problemer kan jeg ikke helt forstå valget. Mulig de faktisk synes det smaker bedre, og det skal de selvsagt få lov til, men i min munn er det ikke godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (3 timer siden):

Jeg kan skjønne det hvis man har matintoleranser. Har man cøliaki eller en mage som er følsom for hvete forstår jeg at man tester ut andre typer mel,

Takk gud for glutenfritt mel og kaker med f.eks nøttebunn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke fanden for laktosefri og sukkerfri is, i hvertfall! Trenger ikke ribbe isen for ALT som er godt! Det er laktosen som skaper trøbbelet, ikke sukkeret!

Anonymkode: 83740...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (23 timer siden):

Pepperkakene fra Trines Matblogg. De er virkelig virkelig ikke gode. Den ene gangen jeg prøvde dem var det ingen i huset, ikke engang barna, som ville spise dem opp. Jeg kan ikke begripe at hun kaller dem verdens beste pepperkaker.

 

I grunnen det meste fra Trines matblogg. Oppskriftene hennes er dels gørr kjedelige, dels ser de ut til å være satt sammen av noen som ikke har særlig peiling på mat, og i særdeleshet smakskombinasjoner. 

Anonymkode: af713...dd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...