Amatariel Skrevet 29. juni 2021 Forfatter #241 Del Skrevet 29. juni 2021 11+0 Den siste uken har heldigvis gått relativt raskt. Men nå er vi hjemme igjen etter en liten tur utenbys, og to lange uker venter. De to siste ukene før ferie fra jobb. Er sååå klar for ferie. Er så lei av å stå tidlig opp og være "på plass". Men vet jeg er heldig med hjemmekontorløsning, så det er jo bare ned i kjellerstua jeg må tasse og her sitter jeg som et takras Og jeg tar en liten blund rundt lunchtid hver dag. Da gruer jeg meg mer til neste uke når jeg skal være fysisk til stede. Hele uken pga. ferieavviking. Det blir helt sykt tungt. Har ikke vært fysisk på kontoret mandag - fredag siden mars i fjor... Men ettersom det er min siste uke før jeg selv tar ferie så skal jeg vel komme meg igjennom det. Svangerskapsmessig er det lite å fortelle. Ingen forandringer noen veier. Formen fin, men er mye trøtt. Brystene fortsatt ømme. Spiser nok litt mer enn vanlig, og craver alt som er salt. Noe som resulterer i at potetgull er det eneste jeg har lyst på på kveldene Vektoppgang siden positiv test er + 2,4 kg. Jeg er fortsatt hver dag - og hvert minutt - uendelig takknemlig for denne graviditeten. At jeg har lagt bort EL-testing, temping og alt som har med prøving å gjøre er ubeskrivelig deilig. Men jo mer jeg er takknemlig, jo mer frykt får jeg. Tanker om at dette umulig kan vare. Jeg har hatt to ganske greie uker sånn fryktmessig bak meg, men nå har det kommet for fullt igjen. Det har nok noe med at det er lenge siden forrige TUL og lenge til neste. I helgen som gikk nå toppet det seg veldig der jeg fikk sterke følelser på at noe er galt. Føles selvsagt ikke bra og jeg blir både lei meg og sur. Ikke vært særlig hyggelig rundt mannen osv. 16 dager igjen til TUL.... Men en ting som skjer denne uken er svangerskapskontroll! Skal på den første på fredag. Ser frem til det, for legen min er hyggelig og da føles det som jeg gjør noe. Kanskje jeg føler meg mer gravid da også? Jeg vurderer også sterkt å fortelle mine tre nærmeste venninner om graviditeten i helgen, da hovedsakelig fordi jeg skal møte hun ene. Mye av meg vil bare vente vente... men samtidig føles det litt 'falskt' og feil det også ovenfor dem. Jeg har jo fortsatt ikke fortalt noen om dette, så det er skummelt. Jo flere som får vite, jo mer må jeg evnt. reversere... så skal tenke på det. Mulig det føles greit fordi det er venninner og ikke familie. Er f.eks fortsatt helt uaktuelt å si noe til våre barn, foreldre o.l. pr. nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 29. juni 2021 #242 Del Skrevet 29. juni 2021 Amatariel skrev (10 timer siden): 11+0 Den siste uken har heldigvis gått relativt raskt. Men nå er vi hjemme igjen etter en liten tur utenbys, og to lange uker venter. De to siste ukene før ferie fra jobb. Er sååå klar for ferie. Er så lei av å stå tidlig opp og være "på plass". Men vet jeg er heldig med hjemmekontorløsning, så det er jo bare ned i kjellerstua jeg må tasse og her sitter jeg som et takras Og jeg tar en liten blund rundt lunchtid hver dag. Da gruer jeg meg mer til neste uke når jeg skal være fysisk til stede. Hele uken pga. ferieavviking. Det blir helt sykt tungt. Har ikke vært fysisk på kontoret mandag - fredag siden mars i fjor... Men ettersom det er min siste uke før jeg selv tar ferie så skal jeg vel komme meg igjennom det. Svangerskapsmessig er det lite å fortelle. Ingen forandringer noen veier. Formen fin, men er mye trøtt. Brystene fortsatt ømme. Spiser nok litt mer enn vanlig, og craver alt som er salt. Noe som resulterer i at potetgull er det eneste jeg har lyst på på kveldene Vektoppgang siden positiv test er + 2,4 kg. Jeg er fortsatt hver dag - og hvert minutt - uendelig takknemlig for denne graviditeten. At jeg har lagt bort EL-testing, temping og alt som har med prøving å gjøre er ubeskrivelig deilig. Men jo mer jeg er takknemlig, jo mer frykt får jeg. Tanker om at dette umulig kan vare. Jeg har hatt to ganske greie uker sånn fryktmessig bak meg, men nå har det kommet for fullt igjen. Det har nok noe med at det er lenge siden forrige TUL og lenge til neste. I helgen som gikk nå toppet det seg veldig der jeg fikk sterke følelser på at noe er galt. Føles selvsagt ikke bra og jeg blir både lei meg og sur. Ikke vært særlig hyggelig rundt mannen osv. 16 dager igjen til TUL.... Men en ting som skjer denne uken er svangerskapskontroll! Skal på den første på fredag. Ser frem til det, for legen min er hyggelig og da føles det som jeg gjør noe. Kanskje jeg føler meg mer gravid da også? Jeg vurderer også sterkt å fortelle mine tre nærmeste venninner om graviditeten i helgen, da hovedsakelig fordi jeg skal møte hun ene. Mye av meg vil bare vente vente... men samtidig føles det litt 'falskt' og feil det også ovenfor dem. Jeg har jo fortsatt ikke fortalt noen om dette, så det er skummelt. Jo flere som får vite, jo mer må jeg evnt. reversere... så skal tenke på det. Mulig det føles greit fordi det er venninner og ikke familie. Er f.eks fortsatt helt uaktuelt å si noe til våre barn, foreldre o.l. pr. nå. Hvis du skal på svangerskapskontroll denne uka kan kanskje jordmor høre med doppler? Jeg hadde en TUL i uke 8, og deretter ikke ultralyd før OUL i uke 20. Så jeg satte veldig pris på at jordmor ville finne hjertelyd i uke 12 på kontroll. Det roet meg ned og var veldig beroligende og få høre hjertet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 29. juni 2021 Forfatter #243 Del Skrevet 29. juni 2021 Kassiopeia8 skrev (Akkurat nå): Hvis du skal på svangerskapskontroll denne uka kan kanskje jordmor høre med doppler? Jeg hadde en TUL i uke 8, og deretter ikke ultralyd før OUL i uke 20. Så jeg satte veldig pris på at jordmor ville finne hjertelyd i uke 12 på kontroll. Det roet meg ned og var veldig beroligende og få høre hjertet. Kanskje... Jeg har bare dårlig erfaring. Har vært på kontroll hos lege før der vi hørte hjertelyd i uke 12 og jeg ble så glad og fornøyd, og fortalte mange om graviditeten, inkl. våre barn. Så viste UL i uke 13 så store avvik at svangerskapet måtte avsluttes. Men joda, hvis vi klarer å høre hjertelyd på fredag så slipper jeg å være redd for MA i det minste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fhuzzy Skrevet 30. juni 2021 #244 Del Skrevet 30. juni 2021 Godt å høre at vi er flere som ser frem til litt ferie nå! 😊 Jeg har også denne og neste uke igjen før jeg går ut i ferie, men jeg var så redd for å ikke få feriefølelsen at jeg frivillig er fysisk på kontoret hver dag nå frem til siste dag før ferien. Kjenner meg veldig igjen i følelsen av at det går galt. Jeg har særlig hatt mange sånne episoder i periodene jeg har vært ekstra sliten og nedfor i utgangspunktet. Jeg ville nok vurdert doppler som foreslått over her, da får du i alle fall en bekreftelse på at det er liv 💖 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 30. juni 2021 Forfatter #245 Del Skrevet 30. juni 2021 Fhuzzy skrev (1 minutt siden): Jeg ville nok vurdert doppler som foreslått over her, da får du i alle fall en bekreftelse på at det er liv 💖 Jeg skal ta det opp, men jeg har erfaring i mange andre svangerskap at leger er veldig restriktive med å bruke dette før uke 12-14. Det har hun sagt før, at det er bedre å ikke forsøke fordi det er så vanlig å ikke finne lyden så tidlig og da blir jo mødre bare enda mer bekymret. Men med min historie kan det hende hun gjør et forsøk - bekymret er jeg jo uansett 😅 Det blir bare en bonus om hun faktisk klarer å finne den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safirblå Skrevet 1. juli 2021 #246 Del Skrevet 1. juli 2021 Så godt å se at du har kommet til uke 11 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saschi Skrevet 1. juli 2021 #247 Del Skrevet 1. juli 2021 Gratulerer med å komme til uke 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 2. juli 2021 Forfatter #248 Del Skrevet 2. juli 2021 11+3 I dag har jeg vært på den aller første svangerskapskontrollen og møtt legen min. God stund siden sist, så det var fint (kom meg f.eks aldri dit i fjor før jeg hadde MA). Åh så raaart det er å snakke om dette svangerskapet!! En ny verden for meg. En hel time bare om meg og svangerskapet 😳 Det føltes veldig spesielt. Først var det jo lab og masse prøver. Flere glass med blod ble tømt. Og så utfylling av helsekortet som tar sin tid... alle tidligere fødsler og svangerskap skal nedtegnes og jeg har jo en avhandling 🙄 Med legen snakket jeg litt om alt fra formen min nå, fysisk og psykisk. Om jobben, ferie og fremtidige kontroller. Ble enige om at neste kontroll ikke trenger å være før uke 22. Har jo ultralyder i uke 13 og 19, og de er jo de viktigste. Jeg har ingen historie med lavt blodtrykk, eller andre ting. Svarene på dagens prøver var helt fine - til og med blodsukkeret. Er alltid litt bekymret for det mtp. at jeg har en BMI på over 33. Har aldri vært i grensen til å få svangerskapsdiabetes før, men ettersom jeg alltid er tyngre for hvert svangerskap jeg har så blir jeg jo litt bekymret. Men alt vel enn så lenge. Jeg hadde i bakhodet at jeg ønsket legen skulle forsøke å lete etter hjertelyd, men så spurte hun om jeg ville at vi skulle forsøke en liten UL 😱 Ikke sikkert det gikk mtp. utvendig, magen min med ekstra polstring og hennes UL-apparat som er pittelite og mer som en snøstorm. Men jeg sa selvsagt ja! Kunne uansett ikke ble mer nervøs enn det jeg var pr. nå. Så eneste som kunne skje var en positiv nyhet. Og det fikk jeg! Var ikke lett å se noe, og absolutt ingen detaljer - ble f.eks for vanskelig å se etter hjerteslag. Men at det var en klump inni der som tydelig bevegde seg var det ingen tvil om ♥️ Så med den aktiviteten var det liv ja, sa legen. Såååå deilig med den bekreftelsen. Selv om jeg er over tidspunktet når jeg opplevde MA i fjor så betyr det ikke at jeg ikke er redd for senere MA også. Vet at uke 10-12 ikke er uvanlig. Så nå skal jeg gå inn i denne solskinnshelgen med et smil! 🌞 Og skal klare å holde ut til TUL som er om 13 dager! Jeg planlegger også å fortelle mine tre venninner nyheten i kveld. Føles fryktelig skummelt å fortelle noen kjente, og jeg vil jo egentlig helst vente til etter TUL. Men jeg skal treffe hun ene i morgen, og jeg føler det blir mest riktig å ta dette i fellesskap med dem nå. Blir via gruppechat da. Mine viktige datoer Du er nå 11 uker og 3 dager på vei Unnfangelsen finner sted: 27. april 2021 Like langt som opplevd SA: 17.mai 2021 Hjertet begynner å slå: 22.mai 2021 Like langt som opplevd SA: 24.mai 2021 Tidlig ultralyd: 14.juni 2021 Like langt som opplevd MA: 20.juni 2021 Første svangerskapskontroll: 2.juli 2021 Ferdig med medisin: 6.juli 2021 Tidlig ultralyd: 15.juli 2021 Andre trimester: 15.juli 2021 Like langt som opplevd senabort: 22.juli 2021 Ordinær ultralyd: 20.august 2021 Planlegger å fortelle søsken og annen familie: 20.august 2021 Halvveis i svangerskapet: 1.september 2021 Blir barnet født nå, vil man forsøke å redde det: 21.september 2021 Fosteret kan høre: 25.september 2021 100 dager igjen til termin: 13.oktober 2021 Tid for å fylle ut fødselspermisjonspapirer: 19.oktober 2021 Tredje trimester: 20.oktober 2021 Nå regnes ikke babyen som prematur: 28.desember 2021 Fødselspermisjoner begynner: 31.desember 2021 Termin: 21.januar 2022 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 2. juli 2021 #249 Del Skrevet 2. juli 2021 Så fint med en liten ultralyd som kunne bekrefte liv 🥰 Jeg unner deg så veldig at dette går fint 💖 Kan se for meg spenningen din rundt å dele med gode venninner, nyt overaskingen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niny Skrevet 2. juli 2021 #250 Del Skrevet 2. juli 2021 Åååh så herlig lesning! Bare det å se bevegelsen må jo være fantastisk! 😍 13 dager er plutselig ikke så lenge til, og da vil du få de fine og klare bildene og videoene med deg hjem kanskje 🤩 Dette gav meg et smil for dagen hvertfall! 💖 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 2. juli 2021 Forfatter #251 Del Skrevet 2. juli 2021 Niny skrev (1 minutt siden): 13 dager er plutselig ikke så lenge til, og da vil du få de fine og klare bildene og videoene med deg hjem kanskje Ja jeg håper virkelig det. Eller, bilder og videoer trenger jeg ikke. Vil bare vite at alt er bra 🙏 Det er UL på samme tidspunkt som da vi fikk avdekket organfeil da jeg måtte ha senaborten min. Så jeg kommer til å være et nervevrak uten like innen den timen er overstått. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillrex Skrevet 2. juli 2021 #252 Del Skrevet 2. juli 2021 Ååh, så hyggelig at du fikk tatt en titt 🥰 Så deilig å gå sett at det er liv. Håper du får litt fri fra bekymringene nå ❤ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niny Skrevet 2. juli 2021 #253 Del Skrevet 2. juli 2021 Amatariel skrev (3 timer siden): Ja jeg håper virkelig det. Eller, bilder og videoer trenger jeg ikke. Vil bare vite at alt er bra 🙏 Det er UL på samme tidspunkt som da vi fikk avdekket organfeil da jeg måtte ha senaborten min. Så jeg kommer til å være et nervevrak uten like innen den timen er overstått. De gangene jeg kjente på en form for skepsis eller tvil etter jeg var på TUL så syntes jeg det var så fint å finne fram videoen av der lille vred og strakk på seg, for å berolige meg om at det faktisk var helt fint da 😅🤷🏻♀️ Så sikkert den filmen 50 ganger innen OUL 🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noldi Skrevet 2. juli 2021 #254 Del Skrevet 2. juli 2021 Ååå så fin oppdatering!😍 Masse lykke til med å dele nyheten til venninnene dine, det gjorde hele svangerskapet mye mer virkelig for meg iallfall😄 Når man går rundt og tenker på det så mye uten å være komfortabel med å si det til noen skaper det en litt rar følelse rundt det hele, så det blir nok fint å si det til et par stykker. Håper du får en super helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SUPERMIRI Skrevet 2. juli 2021 #255 Del Skrevet 2. juli 2021 Ååå, denne oppdateringen gjorde meg glad ❤️ Så heldig du er som fikk se den lille på legekontoret. Det er stas! Blir spennende å fortelle jentegjengen! Regner med du bare får positive tilbakemeldinger 🤗 Ha en super helg 🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bittelillebolla Skrevet 2. juli 2021 #256 Del Skrevet 2. juli 2021 Såå utrolig hyggelig å titte innom her! 🥰 Gratulerer med vel overstått første svangerskapskontroll, og tenkt at du fikk se lille på skjermen. Selv om bilde kanskje ikke var så tydelig, så forstår jeg så godt lettelsen din over å se bevegelse! Håper at de siste dagene frem mot neste UL blir levelig for deg, og at den verste frykten vil slippe litt taket igjen. Må være veldig tungt å gå å bære på den konstante redselen. Unner deg sånn å nyte det aller siste svangerskapet ditt, og jeg tror du vil komme dit til slutt. ❤️ Så stas at du skal fortelle det til venninnene dine i kveld! Skjønner godt at det både er skummelt og spennende på samme tid! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 2. juli 2021 Forfatter #257 Del Skrevet 2. juli 2021 Akkurat fortalt de tre venninnene mine! Ble akkurat så rart som jeg hadde forestilt meg 😶 Men på en positiv måte. Ønsket ingen gratulasjoner, men fikk fortalt, snakket litt og svart på noen spørsmål. Så nå er det fint (men litt skummelt) at noen vet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 3. juli 2021 #258 Del Skrevet 3. juli 2021 Så fint alt var bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 6. juli 2021 Forfatter #259 Del Skrevet 6. juli 2021 12+0 Jeg var litt usikker på om jeg skulle skrive dette innlegget, for jeg føler fortsatt at jeg kommer med så negativ stemning her. Men fant ut at ettersom det er min dagbok så kjører jeg på 🙊 Først og fremst er jeg sååå glad for at uke etter uke går og jeg tilsynelatende fortsatt er gravid. Ingen blødning! De få symptomene jeg har fortsatt gjeldende. Men å bikke over 12 uker gjør meg vettskremt. Veldig trist, for vanligvis blir man så glad for å komme hit. Flere snakker om "de magiske 12 ukene". For meg er det absolutt ikke noe magisk med det, tvert i mot det motsatte. Overgangen til uke 12 er tung og skummel. Det representerer utrolig mye mer styr og psykisk påkjenning - hvis man skulle miste. Jeg har opplevd begge deler, og før uke 12 så får man i alle fall utført en MA hjemme i sin egen seng og det går relativt 'enkelt' for seg. Men etter uke 12 er det ueeendelig med venting på sykehus, møte foran abortnemnda og innleggelse for å få det gjennomført. Uansett hvor store avvik fosteret måtte ha. Dette var jævlig sist, og jeg orker ikke gjennomgå det igjen 😭 En del av meg fatter ikke at jeg faktisk ville bli gravid igjen slik at jeg potensielt utsetter meg for en lignende situasjon igjen. Nå er det ikke annet å gjøre enn å krysse fingrene for at alt går bra på UL i uke 13 og 19. Må over begge før jeg kan tro at dette blir baby. Men èn om gangen, og nå er alt jeg ønsker meg en vellykket UL i neste uke! 🙏 Ekstra jævlig om det ikke går bra, for vi er faktisk på ferie 😲 Ikke helt gjennomtenkt det... at jeg kanskje må legges inn på feriesykehuset midt i familieferien for å ha abort om det er organsvikt/MA. Shit... dette bare MÅ gå bra. 9 dager til TUL. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fioritura Skrevet 6. juli 2021 #260 Del Skrevet 6. juli 2021 Skjønner veldig godt at det ikke er betryggende å komme til uke 12, kjenner på mye av det samme selv. Og har jo på langt nær samme historikk som deg. Syns det er vanskelig å slå seg til ro med at det skal gå bra før etter OUL. Krysser fingrene for at det går bra med deg denne gangen ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå