Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å være i ro?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som alltid er urolig og det må skje noe alltid.

Hun må være i aktivitet hver eneste dag uansett om hun har sovet 8 eller 2 timer, om hun er forkjølet.

Nå er hun nyoperert i magen og er sydd og bandasjert.

Hun kom fra sykehuset for 3 dager, og la ut rapport på sosiale medier med bilde av bandasjert mage og skrev at legen sa hun skulle ta det med ro den neste uken.

Dagen etterpå legger hun ut et ny oppdatering på sosiale medier der hun skriver at hun har vært på venninnetur og gått 7 km med to Paracet innabords!

 Jeg tenker at det er helt idiotisk når man har åtte Sting og har fått beskjed om å ta det med ro den neste uken.

I dag legger hun ut bilde av at hun har feber og er forkjølet og at det kribler i kroppen etter å komme seg ut og være i aktivitet, og at det er en utfordring for henne å holde seg i ro til tross for smerter i magen.

Jeg forstår ikke hvorfor hun har sånne problemer med å være i ro?

Anonymkode: a1d6b...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7km rolig gange er for meg en veldig rolig dag. Det er ingen fare med tanke på sting, da det verken strekker eller strammer, eller medfører høy puls. Selv da jeg var overstimulert med forstørrede eggstokker under prøverørsforsøk, bekreftet legene at jeg fint kunne gå så langt jeg ville hver dag, så lenge jeg ikke tok et eneste løpesteg, eller hopp. 

Tenker at mennesker som liker å bruke kropp og hode er inspirerende, utviklingen har gått alt for langt i at man sitter passiv foran en skjerm i timesvis hver dag. 

Anonymkode: 2e14b...ea6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timeplan

Folk er vel bare forskjellige da, jeg hadde slitt med å sitte i sofaen en hel uke selv. Samboeren min er litt motsatt, kan godt starte fridagen med tv og bli sittende der hele dagen. Jeg kjenner fort på at jeg må gjøre noe fornuftig eller i det minste ta meg en tur utenfor leiligheten. Det blir rett og slett fryktelig kjedelig å bare sitte der å se på en skjerm eller lese en bok hele dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

7km rolig gange er for meg en veldig rolig dag. Det er ingen fare med tanke på sting, da det verken strekker eller strammer, eller medfører høy puls. Selv da jeg var overstimulert med forstørrede eggstokker under prøverørsforsøk, bekreftet legene at jeg fint kunne gå så langt jeg ville hver dag, så lenge jeg ikke tok et eneste løpesteg, eller hopp. 

Tenker at mennesker som liker å bruke kropp og hode er inspirerende, utviklingen har gått alt for langt i at man sitter passiv foran en skjerm i timesvis hver dag. 

Anonymkode: 2e14b...ea6

Er du lege eller operasjonssykepleier siden du uttaler deg så skråsikkert?

Det kommer jo helt an på hva man har sydd.

Venninnen min har sydd sammen magemuskler,ikke bare et overfladisk kutt i huden.

Ts

Anonymkode: a1d6b...277

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeplan skrev (1 minutt siden):

Folk er vel bare forskjellige da, jeg hadde slitt med å sitte i sofaen en hel uke selv. Samboeren min er litt motsatt, kan godt starte fridagen med tv og bli sittende der hele dagen. Jeg kjenner fort på at jeg må gjøre noe fornuftig eller i det minste ta meg en tur utenfor leiligheten. Det blir rett og slett fryktelig kjedelig å bare sitte der å se på en skjerm eller lese en bok hele dagen. 

Jo men denne damen er nyoperert!

Anonymkode: a1d6b...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Til alle dere som nevner ADHD: Jeg kjenner flere late folk med ADHD som ikke trenger å være i aktivitet så lenge de får stimuli i form av spill eller tv. Unødvendig å diagnostistisere folk bare fordi de foretrekker en aktiv hverdag. 

Anonymkode: efdc1...f62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Til alle dere som nevner ADHD: Jeg kjenner flere late folk med ADHD som ikke trenger å være i aktivitet så lenge de får stimuli i form av spill eller tv. Unødvendig å diagnostistisere folk bare fordi de foretrekker en aktiv hverdag. 

Anonymkode: efdc1...f62

Det Jeg lurer på er jo hvorfor hun ikke klarer å holde seg i ro når hun er nyoperert? Hvem f*** orker å gå 7 km når man har sydd sammen magemuskler i flere lag, og har fått beskjed om å holde seg i ro de kommende dagene. Jeg har spurt henne om det men da ler hun bare.

 Da jeg opererte ut visdomstennene orket jeg så vidt å gå ut i oppgangen og hente posten det neste døgnet. TS

Anonymkode: a1d6b...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det Jeg lurer på er jo hvorfor hun ikke klarer å holde seg i ro når hun er nyoperert? Hvem f*** orker å gå 7 km når man har sydd sammen magemuskler i flere lag, og har fått beskjed om å holde seg i ro de kommende dagene. Jeg har spurt henne om det men da ler hun bare.

 Da jeg opererte ut visdomstennene orket jeg så vidt å gå ut i oppgangen og hente posten det neste døgnet. TS

Anonymkode: a1d6b...277

Er det så vanskelig å ta innover seg at folk er forskjellige? At smerte og funksjonsnivå oppleves forskjellig? 

Anonymkode: efdc1...f62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Til alle dere som nevner ADHD: Jeg kjenner flere late folk med ADHD som ikke trenger å være i aktivitet så lenge de får stimuli i form av spill eller tv. Unødvendig å diagnostistisere folk bare fordi de foretrekker en aktiv hverdag. 

Anonymkode: efdc1...f62

Og så har du de som trenger å få utløp fysisk. TS sier venninnen er ''alltid urolig'', som kan tolkes som at hun er mye rastløs uansett situasjon. Vi diagnostiserer ikke, men prøver å finne en forklaring så TS kan forstå hvorfor venninnen hennes tilsynelatende går i mot medisinske råd etter operasjon.

Hvorfor kaller du noen av de du kjenner for late? Vet du med 100% sikkerhet at de bare er late, og at det ikke er et symptom på deres ADHD?

Anonymkode: 5a3bd...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er du lege eller operasjonssykepleier siden du uttaler deg så skråsikkert?

Det kommer jo helt an på hva man har sydd.

Venninnen min har sydd sammen magemuskler,ikke bare et overfladisk kutt i huden.

Ts

Anonymkode: a1d6b...277

 

Er du lege, eller den opererte, i og med at du uttaler deg så sikkert om dette?

Selv etter en større operasjon er anbefalingen bevegelse så raskt som mulig, for å unngå blodpropp. 

Men det jeg virkelig ikke forstår er hvorfor du bryr deg så mye om andres aktivitetsnivå. Er det bare for å forsvare egen latskap? 

Anonymkode: 2e14b...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

Er du lege, eller den opererte, i og med at du uttaler deg så sikkert om dette?

Selv etter en større operasjon er anbefalingen bevegelse så raskt som mulig, for å unngå blodpropp. 

Men det jeg virkelig ikke forstår er hvorfor du bryr deg så mye om andres aktivitetsnivå. Er det bare for å forsvare egen latskap? 

Anonymkode: 2e14b...ea6

Jeg er overhodet ikke lat .

Jeg trener styrke 3 til 4 ganger per uke og trener kondisjon de andre dagene. Grunnen til at jeg er jo at det er fullstendig riv ruskende galt å gå nesten en mil på tur dagen etter at du har hatt en større mageoperasjon, derfor begynner jeg å tro at hun sliter med noe siden hun ikke klarer å ta det med ro iallfall den første dagen etter en operasjon.

Ts

Anonymkode: a1d6b...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

anoreksi?

Anonymkode: 20cfe...f81

Hun har tatt av 10 kg det siste halve året og hun er tynn.

Hun er veldig opptatt av fysisk trening og legger ut på Facebook hvor mye hun går hver dag, og hvor mange kalorier hun har forbrent, og legger ut bilde av det hun spiser i løpet av en dag og det er ikke så mye synes jeg, men hun trenger jo ikke å ha anorexia for det.

Ts

 

Anonymkode: a1d6b...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er overhodet ikke lat .

Jeg trener styrke 3 til 4 ganger per uke og trener kondisjon de andre dagene. Grunnen til at jeg er jo at det er fullstendig riv ruskende galt å gå nesten en mil på tur dagen etter at du har hatt en større mageoperasjon, derfor begynner jeg å tro at hun sliter med noe siden hun ikke klarer å ta det med ro iallfall den første dagen etter en operasjon.

Ts

Anonymkode: a1d6b...277

Det er ikke unormalt, og sunt med tanke på blodomløp/blodpropp etter operasjon. 

Hvorfor bryr du deg så mye, så lenge det ikke er deg det går ut over? Spekulere i andres helse på den måten? 

Anonymkode: 2e14b...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke unormalt, og sunt med tanke på blodomløp/blodpropp etter operasjon. 

Hvorfor bryr du deg så mye, så lenge det ikke er deg det går ut over? Spekulere i andres helse på den måten? 

Anonymkode: 2e14b...ea6

Jeg forstår bare ikke hvorfor hun går lange turer like etterpå en stor operasjon, når hun har fått beskjed om å ta det med ro og kun være i bevegelse i leiligheten. Hun klager jo over smerter i magen og at hun blir verre av det, men likevel fortsetter hun. TS

Anonymkode: a1d6b...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår bare ikke hvorfor hun går lange turer like etterpå en stor operasjon, når hun har fått beskjed om å ta det med ro og kun være i bevegelse i leiligheten. Hun klager jo over smerter i magen og at hun blir verre av det, men likevel fortsetter hun. TS

Anonymkode: a1d6b...277

Har legen sagt til henne at hun kun kan være i bevegelse i leiligheten? Det er nytt faktum i tråden. 

Høres uansett merkelig ut. Har alltid fått beskjed om å være på beina, gjerne rolige gåturer, etter operasjon. 

Anonymkode: 2e14b...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har tatt av 10 kg det siste halve året og hun er tynn.

Hun er veldig opptatt av fysisk trening og legger ut på Facebook hvor mye hun går hver dag, og hvor mange kalorier hun har forbrent, og legger ut bilde av det hun spiser i løpet av en dag og det er ikke så mye synes jeg, men hun trenger jo ikke å ha anorexia for det.

Ts

Anonymkode: a1d6b...277

Om hun er undervektig og trener så mye- selv ved sykdom, så vil jeg påstå der er en problematikk i gata, anoreksi, inne i bildet. Muligens udiagnostisert

Anonymkode: 20cfe...f81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har legen sagt til henne at hun kun kan være i bevegelse i leiligheten? Det er nytt faktum i tråden. 

Høres uansett merkelig ut. Har alltid fått beskjed om å være på beina, gjerne rolige gåturer, etter operasjon. 

Anonymkode: 2e14b...ea6

Nå er ikke jeg kirurg men jeg tror ikke de anbefaler pasienter som har vært operert i magen å gå 7 km dagen etter operasjonen, og deretter gå 3-4 km morgen og kveld i dagene etterpå. I ettermiddag skrev hun på Facebook at hun har fått beskjed av lege å roe ned, men hun klarer det ikke.

Ts

Anonymkode: a1d6b...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...