Gå til innhold

Er jeg empatisk eller bare falsk som faen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vet at empati betyr at man klarer å sette seg i andres sko, se ting fra personens synspunkt og forstå hvordan de har det osv osv. Jeg gjør alt riktig etter fasiten, men jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre likevel?

F.eks. Hvis en venninne kommer gråtende etter en krangel med typen prøver jeg å trøste henne og vise forståelse. Eller om en annen forteller om et dødsfall så viser jeg støtte og sier de riktige tingene. Men er ikke jeg heller falsk enn empatisk?  
 

Jeg driter oppriktig i hva de føler eller hvor vanskelig de har det, men jeg ønsker heller ikke å fremstå som en psykopat og skremme dem. Det blir som å ta på en maske og skjule mitt virkelige ansikt så godt som mulig. Føler meg som en vandrende maskeradeball til tider. 

noen hobbypsykologer som vil fortelle meg hvorfor er jeg som jeg er? 

 

Anonymkode: e0690...4a3

Alle er falske som faen. Har opplevd mange ganger at enkelte sier i fra om ting de ikke liker, og jeg tenker FLOTT OG FINT, da dropper vi dét fra regnestykket. Men det de mente var egentlig: kan du droppe å gjøre X? Jeg har nemlig planlagt at JEG skal gjøre det, ikke du. 
 

Litt som at mennesker sier i fra om at de ikke godtar mobbing, men hvis de selv gjør det, da er det helt greit. Selv om de hater det selv. 
 

Trodde liksom man kunne slappe litt av rundt slike personer, men det er vel de man skal være mest på vakt overfor. Selve ‘varslerne’. Kanskje mange av de som blir mobbet nettopp blir mobbet fordi folk vet instinktivt at den personen er en mobber. 

Anonymkode: 7b0b7...c3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skogsalv
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle er falske som faen. Har opplevd mange ganger at enkelte sier i fra om ting de ikke liker, og jeg tenker FLOTT OG FINT, da dropper vi dét fra regnestykket. Men det de mente var egentlig: kan du droppe å gjøre X? Jeg har nemlig planlagt at JEG skal gjøre det, ikke du. 
 

Litt som at mennesker sier i fra om at de ikke godtar mobbing, men hvis de selv gjør det, da er det helt greit. Selv om de hater det selv. 
 

Trodde liksom man kunne slappe litt av rundt slike personer, men det er vel de man skal være mest på vakt overfor. Selve ‘varslerne’. Kanskje mange av de som blir mobbet nettopp blir mobbet fordi folk vet instinktivt at den personen er en mobber. 

Anonymkode: 7b0b7...c3d

Håper ikke du snakker om små barn som utsettes for mobbing ! 

Ellers er det mange fasetter ute og går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...