Gå til innhold

60% økning av vaksinedoser til Oslo og andre Østlandskommuner


Miss-Grey

Anbefalte innlegg

Sequoia skrev (5 minutter siden):

Du skjønner jo tydeligvis ikke hva jeg skriver i det hele tatt. Jeg er drittlei. Skriver igjen og igjen at det sikkert er statistisk forsvarlige grunner bak prioriteringene, men jeg er likevel drittlei av å havne lenger og lenger bak i køen. Sier ikke det faktisk ER urettferdig engang, for det er helt mulig at det faktisk ikke egentlig er urettferdig, men følelsen jeg sitter igjen med er at nå er jeg drittlei likevel! 

Jeg har det ikke spesielt forferdelig, misforstå meg rett. Det er mange som har hatt det langt verre enn meg. Men når til og med jeg, som burde ha gode forutsetninger for å stå i dette, og som har fulgt hver anbefaling og regel til punkt og prikke, føler at jeg ikke orker mer av restriksjoner (for ja, vi har faktisk det på andre siden av Hardangervidden også) så stiller jeg faktisk spørsmålstegn ved om denne skjevfordelingen gjør mer skade enn nytte. 

Selvfølgelig skal jeg ikke ut og feste som en tulling. Og ja, parkfestingen jeg refererte til var i aller høyeste grad inspirert av ungdommer i min egen by.

Angående etterlevelse av smittevernsråd og anbefalinger og risiko for å bli smittet er det jo en klar sammenheng. Folk som fester, folk som drar på ferie/unødvendige reiser til utland/steder med høyere smittetrykk «yter» jo klart mindre! Folk som ikke overholder avstandsanbefaling og begrensninger i besøk og nærkontakter «yter» ikke. Folk som ikke gidder å teste seg og holde seg hjemme når de har symptomer «yter» ikke. 

Smitte skjer i stor grad ved brudd på disse anbefalingene, altså at folk ikke bryr seg. Eller påstår du at all smitte som foregår i Norge nå er resultat av uunngåelige situasjoner? Selvsagt ikke. Og ja, selvfølgelig blir da flere «uskyldige» smittet når det er mange egoistiske folk som bryr seg mer om seg selv enn smittevern. Men det er likevel egoistene som driter i reglene sin «skyld», og det bidrar til at det føles som at de premieres for å drite i reglene. 

Og igjen, jeg sier ikke at det ER urettferdig, jeg sier at det FØLES kjipt og urettferdig selv om det statistisk sett kanskje dessverre er gir mening.

Jeg skjønner fint hva du skriver, og har ikke noe problem med å forstå at du er «drittlei». De fleste av oss er det.

Men det er mange antydninger og tynt faktagrunnlag her. Spesielt når du antyder at områder med høyt smittetrykk er fulle av «folk som ikke yter» og egoister.

Etter min oppfatning er du svært dårlig orientert om situasjonen i Oslo. Det ville kanskje føles mindre kjipt og urettferdig dersom du hadde hatt bedre kjennskap til dagliglivet her de siste månedene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NorthernLight skrev (2 timer siden):

Det vil jo hjelpe en del. De sier jo at de prioriterte kommunene får 60% mer vaksinedoser til alle over 18 år har har fått tilbud om første vaksinedose i de kommunene. 

Ja. Vi får håpe det. Det er logisk sett det riktige å gjøre. Jo fortere hele landet kan slippe opp, jo bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (1 time siden):

Jeg skjønner fint hva du skriver, og har ikke noe problem med å forstå at du er «drittlei». De fleste av oss er det.

Men det er mange antydninger og tynt faktagrunnlag her. Spesielt når du antyder at områder med høyt smittetrykk er fulle av «folk som ikke yter» og egoister.

Etter min oppfatning er du svært dårlig orientert om situasjonen i Oslo. Det ville kanskje føles mindre kjipt og urettferdig dersom du hadde hatt bedre kjennskap til dagliglivet her de siste månedene. 

Nå er det engang slik at korona er SMITTSOMT. Derfor SMITTER det når folk ikke overholder smittevernregler/anbefalinger. Det er ikke slik at korona har valgt seg ut østlandsområder og på mystisk vis velger å være mer smittsomt der. Det er nødvendigvis fordi smittevernregler/anbefalinger i mindre grad overholdes. Så kan vi jo synse videre om grunnene til at det er så fryktelig mye vanskeligere å følge regler akkurat i disse områdene, men faktum er uansett det samme: smittevernreglene/anbefalingene overholdes i mindre grad enn andre steder.
 

Har ingen problemer med å forestille meg at det har vært kjipt i Oslo også de siste mnd, men helt hva som er så radikalt annerledes fra andre storbyer med vedvarende smitte skjønner jeg ikke helt faktisk. Kanskje du kan utdype så jeg kan bli bedre orientert? 

Endret av Sequoia
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (På 12.5.2021 den 18.26):

Endelig! 😀 Jeg synes at Erna godt kunne fulgt FHI’s råd om 80%, men hun er vel opptatt av å bli gjenvalgt.

Fint at fagfolkene i FHI var såpass tydelige i dette spørsmålet. Mitt inntrykk er at de skulle fått ansvar for å gi disse vurderingene fortløpende, da kunne vi ha unngått mange innleggelser, dødsfall og tap av arbeidsplasser i Oslo-regionen.

Synes også at den nye aldersfordelingen virker fornuftig.

Hva mener dere andre?

seriøst. Har de ikke kommet lengre i vaksineringen ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prt90 skrev (På 18.5.2021 den 19.49):

Nå er det jo på bygda man har vært desidert dårligst på smittevern gjennom hele pandemien. Heldigvis sprer ikke corona seg så godt der der knapt bor folk.

Hvordan i alle dager an du påstå noe sånn? Det bør du utdype for det er såklart helt feil. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusmumrikken78 skrev (På 13.5.2021 den 1.53):

Jobber på en stor arbeidsplass og der har samtlige over 45 fått sin første dose mens i min kommune driver de med 65 åringer. Så at Oslo ikke har fått flere doser før det kan jeg ikke få til å stemme 

Oslo har omfordelt innad i kommunen. Det finnes bydeler som fremdeles vaksinerer 60 åringer. Og ALLE i Oslo har levd med tiltak, redusert oppholdstid i bhg, stengte skoler osv i månedsvis. Vi er dritt lei - med grunn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sequoia skrev (57 minutter siden):

Nå er det engang slik at korona er SMITTSOMT. Derfor SMITTER det når folk ikke overholder smittevernregler/anbefalinger. Det er ikke slik at korona har valgt seg ut østlandsområder og på mystisk vis velger å være mer smittsomt der. Det er nødvendigvis fordi smittevernregler/anbefalinger i mindre grad overholdes. Så kan vi jo synse videre om grunnene til at det er så fryktelig mye vanskeligere å følge regler akkurat i disse områdene, men faktum er uansett det samme: smittevernreglene/anbefalingene overholdes i mindre grad enn andre steder.

Har ingen problemer med å forestille meg at det har vært kjipt i Oslo også de siste mnd, men helt hva som er så radikalt annerledes fra andre storbyer med vedvarende smitte skjønner jeg ikke helt faktisk. Kanskje du kan utdype så jeg kan bli bedre orientert? 

«Faktum» er nok ikke så enkelt som du fremstiller det. Det er mange faktorer som bidrar til at det er vanskeligere å bekjempe smitten i enkelte områder.

Jeg har brukt rimelig mye tid på å forklare dette i ulike tråder på KG de siste månedene, og tror ikke at jeg gidder å bruke tid på å skrive en lang utredning enda en gang. Men det finnes både relevante nyhetssaker og forskning som du kan lese deg opp på, dersom du googler. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sequoia skrev (8 timer siden):

Nå er det engang slik at korona er SMITTSOMT. Derfor SMITTER det når folk ikke overholder smittevernregler/anbefalinger. Det er ikke slik at korona har valgt seg ut østlandsområder og på mystisk vis velger å være mer smittsomt der. Det er nødvendigvis fordi smittevernregler/anbefalinger i mindre grad overholdes. Så kan vi jo synse videre om grunnene til at det er så fryktelig mye vanskeligere å følge regler akkurat i disse områdene, men faktum er uansett det samme: smittevernreglene/anbefalingene overholdes i mindre grad enn andre steder.
 

Har ingen problemer med å forestille meg at det har vært kjipt i Oslo også de siste mnd, men helt hva som er så radikalt annerledes fra andre storbyer med vedvarende smitte skjønner jeg ikke helt faktisk. Kanskje du kan utdype så jeg kan bli bedre orientert? 

Det handler nok i større grad om at brudd på regler og anbefalinger har større konsekvenser i tettbygde områder. Hver person som drar med seg smitte inn i landet rekker å smitte flere, og det får større konsekvenser. Hver lille utskeielse i hverdagen får potensielt større konsekvenser. Det handler ikke nødvendigvis om at små områder utenfor Østlandet ikke er såmye flinkere, men at brudd der gjerne ikke får de samme konsekvensene fordi det rett og slett ikke er smitte der.

Vi ser jo gjerne store utbrudd på små steder når de først får smitte. Dette sier noe om at atferden er annerledes, og at man er vant til at samling av mennesker får mindre konsekvenser. Når smitten først er der, så smeller det gjerne skikkelig, og man får større enkeltutbrudd enn steder som har hatt jevnt med smitte. 

Jeg ser et i egen kommune. Vi har hatt jevnt med smitte en stund, men få større utbrudd. Folk vet at det er smitte i området, og handler deretter. Det føles litt absurd når små steder andre steder i landet plutselig får store utbrudd gjerne knyttet til små og store arrangementer. Samlinger som ville vært utenkelig å delta på for de fleste på det sentrale Østlandet. 

Så er det neppe noen hemmelighet at byer med en høy andel innvandrere har mer smitte. Mange har reist mer enn nødvendig, og bringer med det ny smitte inn. Personlig tror jeg obligatorisk karantenehotell for reiser til land utenfor EØS vil løse dette problemet ganske bra. Det er ikke tilfeldig at det er Oslo, Drammen, Fredrikstad og Sarpsborg som gang på gang er rammet i så måte.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at i byer som Ålesund klager 60-åringer i risikogruppene over at de ikke har fått tilbud om vaksine ennå. 

Mens i Oslo sitter Dag Sørås, Gunnar Tjomlid og flere andre unge, friske kjendiser, og hevder at de fikk sin første dose allerede for noen uker siden? 

Er skjevfordelingen såpass stor, altså? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psilocybe skrev (4 minutter siden):

Jeg ser at i byer som Ålesund klager 60-åringer i risikogruppene over at de ikke har fått tilbud om vaksine ennå. 

Mens i Oslo sitter Dag Sørås, Gunnar Tjomlid og flere andre unge, friske kjendiser, og hevder at de fikk sin første dose allerede for noen uker siden? 

Er skjevfordelingen såpass stor, altså? 

Nei, men alderssammensettingen er annerledes. Oslo har mange yngre borgere som har flyttet dit fra blant annet Ålesund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebarna har rett på sommerferie. Jepp. Bybarna har gått glipp av så mye skole/læring pga vedvarende høyt smittetrykk og hjemmeskole/rødt nivå/ufaglærte for å dekke opp slik at hver kohort får sin lærer til at de strengt tatt burde tilbringe sommeren på skolen. Videre har bybarna vært uten fritidsaktiviteter, svømmeopplæring (foruten de 10 timene som foregår i regi av skolen i ca 4. klasse), bursdagsfeiringer, museer, teater, kino, bestemorbesøk,... Men ja, stakkars bygda. Kan vi slutte å sette svake grupper opp mot hverandre? Alle ønsker å få en ende på dette, og fagfolk forteller hvordan landet som helhet vil lide minst, nemlig med å sette vaksinene der det har vært trykk over tid. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psilocybe skrev (3 timer siden):

Jeg ser at i byer som Ålesund klager 60-åringer i risikogruppene over at de ikke har fått tilbud om vaksine ennå. 

Mens i Oslo sitter Dag Sørås, Gunnar Tjomlid og flere andre unge, friske kjendiser, og hevder at de fikk sin første dose allerede for noen uker siden? 

Er skjevfordelingen såpass stor, altså? 

Nei. Den nye skjevfordelingen skal ikke tiltre før juli. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 timer siden):

Det handler nok i større grad om at brudd på regler og anbefalinger har større konsekvenser i tettbygde områder. Hver person som drar med seg smitte inn i landet rekker å smitte flere, og det får større konsekvenser. Hver lille utskeielse i hverdagen får potensielt større konsekvenser. Det handler ikke nødvendigvis om at små områder utenfor Østlandet ikke er såmye flinkere, men at brudd der gjerne ikke får de samme konsekvensene fordi det rett og slett ikke er smitte der.

Vi ser jo gjerne store utbrudd på små steder når de først får smitte. Dette sier noe om at atferden er annerledes, og at man er vant til at samling av mennesker får mindre konsekvenser. Når smitten først er der, så smeller det gjerne skikkelig, og man får større enkeltutbrudd enn steder som har hatt jevnt med smitte. 

Jeg ser et i egen kommune. Vi har hatt jevnt med smitte en stund, men få større utbrudd. Folk vet at det er smitte i området, og handler deretter. Det føles litt absurd når små steder andre steder i landet plutselig får store utbrudd gjerne knyttet til små og store arrangementer. Samlinger som ville vært utenkelig å delta på for de fleste på det sentrale Østlandet. 

Så er det neppe noen hemmelighet at byer med en høy andel innvandrere har mer smitte. Mange har reist mer enn nødvendig, og bringer med det ny smitte inn. Personlig tror jeg obligatorisk karantenehotell for reiser til land utenfor EØS vil løse dette problemet ganske bra. Det er ikke tilfeldig at det er Oslo, Drammen, Fredrikstad og Sarpsborg som gang på gang er rammet i så måte.

Takk! Det var denne utredningen jeg ikke orket å skrive i går kveld.

I tillegg er det verdt å nevne at denne brukeren sammenligner Oslo med «andre storbyer» (i Norge). 

Det er kjent fra resten av Europa at de største byene gjerne har mest smitte. Så når man henviser til «andre norske storbyer», er det verdt å nevne at Bergen (vår nest største by) har et befolkningstall som er rundt halvparten av Oslo. Trondheim er enda mindre, og jeg tror ingen av disse byene har bydeler med like høy befolkningstetthet som f.eks. Stovner i Oslo.

I tillegg er det en rekke andre faktorer som gjør Oslo spesielt utsatt.

Kan legge til at jeg selv er fra en middels stor norsk by, og har vært på besøk der under pandemien (på grunn av dødsfall i familien, etter å ha blitt smittetestet og satt meg selv i frivillig karantene).

Dette er en av Norges 15 største byer. Smittevernet der er en katastrofe i emning, for å si det slik! Det er et kultursjokk å komme dit fra Oslo. Tipper at rundt 30-40% bruker munnbind på butikken, og nesten ingen bruker anti-bac på vei inn. Jeg har sett én person uten munnbind på min lokale matbutikk i Oslo i løpet av de siste månedene, og vedkommende ble kastet ut tvert. 

Dessuten var det arrangementer der da jeg var på besøk, som ville ha vært helt uhørte i Oslo. Observerte sikkert 70-80 mennesker samlet på ett sted, veldig tett.

Observerte også at folk møtte hverandre tilfeldig på gata, klemte og sa: «lenge siden sist!». Dette føles helt absurd når man kommer fra Oslo.

Dersom folk i Groruddalen hadde oppført seg slik som man gjør i min hjemby, ville halve Norge hatt Korona nå. De synes selv at de er veldig flinke, og klager voldsomt over «udugelige Oslo-folk» som har skylda for at vi fortsatt har pandemi. Likevel har de ikke lyst til å gi fra seg vaksiner til de områdene som er hardest rammet, og noen klager på at de ikke kan reise på ferie til Gran Canaria. 🙄

Man blir veldig frustrert når man kommer fra lockdown i Oslo og møter disse holdningene. Og deretter leser dem på nytt på dette forumet, gang etter gang.

Enkelte i distriktene bruker Oslo som syndebukk hver gang man har anledning. Forstår godt psykologien bak Lillebror-fenomenet, men likevel; under en pandemi burde det være mulig å kutte ut skadefro, mistenkeliggjøring og usmakelige beskyldinger mot den delen av sivilbefolkningen som har gjort den desidert hardeste innsatsen, under de strengeste restriksjonene.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (På 20.5.2021 den 6.51):

Det handler nok i større grad om at brudd på regler og anbefalinger har større konsekvenser i tettbygde områder. Hver person som drar med seg smitte inn i landet rekker å smitte flere, og det får større konsekvenser. Hver lille utskeielse i hverdagen får potensielt større konsekvenser. Det handler ikke nødvendigvis om at små områder utenfor Østlandet ikke er såmye flinkere, men at brudd der gjerne ikke får de samme konsekvensene fordi det rett og slett ikke er smitte der.

Vi ser jo gjerne store utbrudd på små steder når de først får smitte. Dette sier noe om at atferden er annerledes, og at man er vant til at samling av mennesker får mindre konsekvenser. Når smitten først er der, så smeller det gjerne skikkelig, og man får større enkeltutbrudd enn steder som har hatt jevnt med smitte. 

Jeg ser et i egen kommune. Vi har hatt jevnt med smitte en stund, men få større utbrudd. Folk vet at det er smitte i området, og handler deretter. Det føles litt absurd når små steder andre steder i landet plutselig får store utbrudd gjerne knyttet til små og store arrangementer. Samlinger som ville vært utenkelig å delta på for de fleste på det sentrale Østlandet. 

Så er det neppe noen hemmelighet at byer med en høy andel innvandrere har mer smitte. Mange har reist mer enn nødvendig, og bringer med det ny smitte inn. Personlig tror jeg obligatorisk karantenehotell for reiser til land utenfor EØS vil løse dette problemet ganske bra. Det er ikke tilfeldig at det er Oslo, Drammen, Fredrikstad og Sarpsborg som gang på gang er rammet i så måte.

Støtter denne! 

Tror tvunget karantenehotell på innreise til Norge burde vært innført mye tidligere, og gjennomført mye strengere, så hadde vi hatt bedre kontroll på smitten, også på østlandet. 

At mindre steder som har hatt lite smitte har store grupper som oppfører seg mer som om det ikke er smittefare, ser man jo f.eks. på smitteutbruddet i Ålesund, og Hammerfest. 

Der jeg bor, i Oslo, rapporteres det i avisen om at et "stort" utbrudd har sendt 100 personer i karantene. (Utvidet TISK). Og normalt sett medfører dette sjelden mer enn 1 eller 2 påviste tilfeller til slutt, for smittevernet har vært overholdt. 

Jeg opplever også at flertallet er veldig gode på smittevern, og har begrenset sine nærkontakter til et absolutt minimum det siste året. (For en voksen person på hjemmekontor, er antallet personer man har møtt i løpet av et år begrenset til nærmeste familie, foreldre, søsken, søskens barn, evt. besteforeldre om man tør, og 4-5 kollegaer. Og i sommer, kanskje en venn eller 3, utendørs. ) 
Vi har jo hatt lov til å ha besøk av 2 personer, men de færreste har hatt besøk likevel. Vi vil jo ikke spre smitte, selv om vi ikke føler oss smittet eller syke.

Det er få av oss som kjenner oss igjen i en verden der man møter mange mennesker og utsetter seg eller andre for risiko for smitte. 
Samtidig forsøker vi jo å legge til rette for at f.eks. barna skal ha et liv. Altså får de møte en og annen fra egen kohort når det er rødt nivå. Og de får leke litt tettere enn en meter med akkurat disse barna. Det er jo *litt* begrensende for dem at alt samvær på fritiden skal foregå digitalt. (Men de har jo blitt gode i engelsk, og i Fortnite, Minecraft og Amongus.) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2021 at 5:27 PM, Mmmwhatever said:

Men barna har krav på sommerferie og skolebarn har i tillegg en skoleferie å forholde seg til, så barnepass i form av barnehage/SFO løser ikke problemet. Barna har krav på fri. Man kan ikke forvente at unger skal være på «dugnad» på barnehage/SFO hele sommeren fordi mammas sommerferie ble inndratt og flyttet til september. 
 

Det må være mulighet til å sende store mengder helsepersonell til kommunene. Enormt mye mer enn det Oslo-sykehusene har fått fra andre landsdeler per i dag. For at det skal være en reell mulighet for kommunene som må vaksinere størstedelen av innbyggerne sine i slutten av juli, det kan ikke være en pool på 40 sykepleiere som holder til kanskje 20 kommuner, og så toer staten sine hender når det ikke er noen sykepleiere til de andre 280 kommunene... Det må være mer enn et symbolsk tilbud. Og pengene må følge med! 

Hvorfor snakker du om barn?  Det er ikke bare barnefamilier som tar felles ferie.  Mener du at ALLE some jobber innen helsevesen har barn så da MÅ de ta fri?  Jeg mener alle felles ferie burde bli avviklet og de med barn med 2 omsorgspersoner kan like jobbe halvparten av juli.  De uten barn den andre halvparten.  Det er en pandemi, da er det ikke normale tider her og ALLE skal ta sin del! 

 

Og Oslo folk kan bite me in the ass.  Er DRITT lei OsloOsloOsloOslo.  Bare fordi dere klarer ikke å faktisk gjør det dere er bedt om skriker dere om flere vaksiner.  Det er folk som bor i andre del av landet som fortsatt har ikke sett familien sin eller tør ikke å gå ut og bli sosialt fordi de havner mellom "risiko" stoler og venter for vaksinen.  Egentlig burde dere ha fått de resterende Astra Zeneca vaksiner og tatt det valget om du vil gå foran alle andre i Norge, får du ta den da. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Susan Sto Helit said:

Støtter denne! 

Tror tvunget karantenehotell på innreise til Norge burde vært innført mye tidligere, og gjennomført mye strengere, så hadde vi hatt bedre kontroll på smitten, også på østlandet. 

At mindre steder som har hatt lite smitte har store grupper som oppfører seg mer som om det ikke er smittefare, ser man jo f.eks. på smitteutbruddet i Ålesund, og Hammerfest. 

Der jeg bor, i Oslo, rapporteres det i avisen om at et "stort" utbrudd har sendt 100 personer i karantene. (Utvidet TISK). Og normalt sett medfører dette sjelden mer enn 1 eller 2 påviste tilfeller til slutt, for smittevernet har vært overholdt. 

Jeg opplever også at flertallet er veldig gode på smittevern, og har begrenset sine nærkontakter til et absolutt minimum det siste året. (For en voksen person på hjemmekontor, er antallet personer man har møtt i løpet av et år begrenset til nærmeste familie, foreldre, søsken, søskens barn, evt. besteforeldre om man tør, og 4-5 kollegaer. Og i sommer, kanskje en venn eller 3, utendørs. ) 
Vi har jo hatt lov til å ha besøk av 2 personer, men de færreste har hatt besøk likevel. Vi vil jo ikke spre smitte, selv om vi ikke føler oss smittet eller syke.

Det er få av oss som kjenner oss igjen i en verden der man møter mange mennesker og utsetter seg eller andre for risiko for smitte. 
Samtidig forsøker vi jo å legge til rette for at f.eks. barna skal ha et liv. Altså får de møte en og annen fra egen kohort når det er rødt nivå. Og de får leke litt tettere enn en meter med akkurat disse barna. Det er jo *litt* begrensende for dem at alt samvær på fritiden skal foregå digitalt. (Men de har jo blitt gode i engelsk, og i Fortnite, Minecraft og Amongus.) 

Tja, vi må se litt om folk som reiser i utlandet for "begravelser" men på SoMe er de på bryllup med 600stk uten en smule av smittevern. Så kommer de hjem og reise rundt uten å bry seg i det hele tatt.  Og disse skal få flere vaksiner.  Samt egoistiske nordmenn som tenker kun om fest, fest, reise, fest.  Alle som gjør dette burde automatisk havne helt bakerst i vaksine kø som straff. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Atheena
Snusmumrikken78 skrev (På 13.5.2021 den 1.53):

Jobber på en stor arbeidsplass og der har samtlige over 45 fått sin første dose mens i min kommune driver de med 65 åringer. Så at Oslo ikke har fått flere doser før det kan jeg ikke få til å stemme 

Jobber du på sykehus da eller? eller er de i risikogruppe?

Dette stemmer virkelig ikke. I noen østlige bydeler har de sant nok kommet litt lenger, men der har man da altså veldig mye større risiko for smitte over lang tid også. Så det er da virkelig rett og rimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen av juli er alle i Oslo vaksinert. Dette kan følge raymond. 

Mens resten av landet ikke er det. Der kommer alle vaksinene i fellesferien. Mange blir da ikke vaksinert, men da vil erna og høie bare skylde på innbyggere i Bergen, Trondheim osv. Oslo mediene vil følge opp og si at disse innbyggerne i Bergen og Trondheim er egoister som ikke offrer ferie for å la seg vaksinere. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Outlander skrev (7 minutter siden):

Hvorfor snakker du om barn?  Det er ikke bare barnefamilier som tar felles ferie.  Mener du at ALLE some jobber innen helsevesen har barn så da MÅ de ta fri?  Jeg mener alle felles ferie burde bli avviklet og de med barn med 2 omsorgspersoner kan like jobbe halvparten av juli.  De uten barn den andre halvparten.  Det er en pandemi, da er det ikke normale tider her og ALLE skal ta sin del! 

 

Og Oslo folk kan bite me in the ass.  Er DRITT lei OsloOsloOsloOslo.  Bare fordi dere klarer ikke å faktisk gjør det dere er bedt om skriker dere om flere vaksiner.  Det er folk som bor i andre del av landet som fortsatt har ikke sett familien sin eller tør ikke å gå ut og bli sosialt fordi de havner mellom "risiko" stoler og venter for vaksinen.  Egentlig burde dere ha fått de resterende Astra Zeneca vaksiner og tatt det valget om du vil gå foran alle andre i Norge, får du ta den da. 

Wow! Snakk om å avsløre sin egen uvitenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
frysja skrev (7 minutter siden):

I begynnelsen av juli er alle i Oslo vaksinert. Dette kan følge raymond. 

Mens resten av landet ikke er det. Der kommer alle vaksinene i fellesferien. Mange blir da ikke vaksinert, men da vil erna og høie bare skylde på innbyggere i Bergen, Trondheim osv. Oslo mediene vil følge opp og si at disse innbyggerne i Bergen og Trondheim er egoister som ikke offrer ferie for å la seg vaksinere. 

Vi har vell allerede ofret barna våre sin skolegang siden starten av november. Etterdønningene av tiltakene som har vart i Oslo i snart 7 mnd vil bli store. Så er det faktisk slik at Oslo selv har valgt at det skal gå mye lenger intervaller mellom 1. og 2. dose og så må du huske på at i Oslo så bor det omtrent bare innflyttere så det vil helt klart gagne hele Norge når disse skal til hjemstedene sine i sommer. 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...