Gå til innhold

60% økning av vaksinedoser til Oslo og andre Østlandskommuner


Miss-Grey

Anbefalte innlegg

Endelig! 😀 Jeg synes at Erna godt kunne fulgt FHI’s råd om 80%, men hun er vel opptatt av å bli gjenvalgt.

Fint at fagfolkene i FHI var såpass tydelige i dette spørsmålet. Mitt inntrykk er at de skulle fått ansvar for å gi disse vurderingene fortløpende, da kunne vi ha unngått mange innleggelser, dødsfall og tap av arbeidsplasser i Oslo-regionen.

Synes også at den nye aldersfordelingen virker fornuftig.

Hva mener dere andre?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så pressekonferansen på en litt skurrete nettlinje, men var det noen som fikk med seg når endringene skulle tre i kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blekkulfina skrev (1 minutt siden):

Hvilke 24 kommuner er det snakk om?

Det står i denne artikkelen:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zgnoJ1/disse-kommune-faar-flere-vaksine-og-disse-faar-faerre

I tillegg er det noen kommuner som får fortsette vaksineringen i samme fart som nå (Bergen, Trondheim, Hamar, etc.). De er også nevnt i artikkelen overfor.

Synes at dette virker fornuftig!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at denne endringen først trer i kraft i uke 22?

Det er rimelig sent, det har jo blitt påpekt at Oslo trenger flere vaksiner siden januar i år.

Og når vi likevel får vaksiner så sent, hvorfor kunne vi ikke prioriteres opp med ytterligere 20%, slik det ble anbefalt? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

"Regjeringen går inn for skjevdeling av vaksine" skal visst IKKE forstås som at "Regjeringen innfører skjevdeling av vaksine". Oh noes. Det betyr bare at regjeringen har diskutert på kammerset, men det er slett ikke sikkert det BLIR slik. Gah. Var det nødvendig med å en pressekonferanse for å fortelle oss hva som kan skje? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt fjernt. Altså: jeg er 100% for å følge fagfolkenes råd her, og finner det absurd at regjeringen har utsatt og utsatt dette. Nå "går de inn for", men må først "sette seg ned med statsforvalterne", og hvis ikke kommunene som "mister" vaksiner mener de kan klare å jobbe ekstra tre uker midt i fellesferien, så blir ikke dette gjennomført??! Snakker om sleip vei ut av å måtte gi etter for en betydelig sterkere omfordeling. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en stor arbeidsplass og der har samtlige over 45 fått sin første dose mens i min kommune driver de med 65 åringer. Så at Oslo ikke har fått flere doser før det kan jeg ikke få til å stemme 

Endret av Snusmumrikken78
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusmumrikken78 skrev (6 timer siden):

Jobber på en stor arbeidsplass og der har samtlige over 45 fått sin første dose mens i min kommune driver de med 65 åringer. Så at Oslo ikke har fått flere doser før det kan jeg ikke få til å stemme 

Akkurat slik er det her og. Folk i 60-åra som ikke vaksineres ennå, kommunenen får mer enn 30% mindre og jeg kjenner flere i Oslo og Bærum som er nærmere 40 eller 50 som har fått. Jeg syns det er ikke riktig, samtidig ser jeg at de på Østlandet hadde det kjipt i ganske lang tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusmumrikken78 skrev (6 timer siden):

Jobber på en stor arbeidsplass og der har samtlige over 45 fått sin første dose mens i min kommune driver de med 65 åringer. Så at Oslo ikke har fått flere doser før det kan jeg ikke få til å stemme 

Pappa er over 70 og han har nettopp fått første dose. Byen han bor i har tydeligvis fått lite vaksiner 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig for. Samtidig har de valgt å ta vaksiner fra områder med smitteutbrudd der de ikke er ferdig å vaksinere eldre med underliggende sykdommer og helsepersonell som jobber med utsatte. Det blir feil. Jeg tok det som en selvfølge at dette ikke ble gjort før de mest utsatte var vaksinert.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronmelisse skrev (13 timer siden):

"Regjeringen går inn for skjevdeling av vaksine" skal visst IKKE forstås som at "Regjeringen innfører skjevdeling av vaksine". Oh noes. Det betyr bare at regjeringen har diskutert på kammerset, men det er slett ikke sikkert det BLIR slik. Gah. Var det nødvendig med å en pressekonferanse for å fortelle oss hva som kan skje? 

 

Erna er nok mest opptatt av hvordan det påvirker hennes politiske stilling, så hun mener begge deler for å sikre seg.

Dette er vel første gangen at journalister tør å stille kritiske spørsmål til Erna, Bent og Nakstad. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niek79

For øvrig understreker denne utviklingen at innvandring fra usiviliserte land er et dundrende tapsprosjekt.

Vi visste at det var det rent økonomisk, men nå er det også tydelig at det er en trussel mot den norske folkehelsen.

Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
frysja skrev (7 timer siden):

Erna er nok mest opptatt av hvordan det påvirker hennes politiske stilling, så hun mener begge deler for å sikre seg.

Dette er vel første gangen at journalister tør å stille kritiske spørsmål til Erna, Bent og Nakstad. 

Hun står i en skvis, Erna. Prioriterer hun vaksine til de sentrale strøk mister hun enda flere velgere til Sp. Så hun tør ikke stå for det; hun overlater til kommunene å liksom avgjøre om skjevfordelingen lar seg gjennomføre i praksis. DET kunne hun jo ha valgt å finne ut først, FØR hun innkalte til pressekonferanse. Men var nok greiere å ha noen å skylde på og slippe å stå for det hun mener. Det er jo valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden har jeg forståelse for at det er behov for å få vaksinert flere i Oslo enn i enkelte andre deler av landet. På den andre siden skjønner jeg frustrasjonen fra steder som også har stort smittetrykk, eller som er regionale knutepunkter andre stedet i landet. Skjønner også frustrasjonen hos mange som mener at man i alle fall må få vaksinert risikogruppene i landet før yngre Oslobeboere får vaksine. Det verste er å endre «spillereglene» underveis. Det gjør folk frustrert, og sympatien med Oslo synker. 

Endret av mmd
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Niek79
6 minutter siden, mmd said:

På den ene siden har jeg forståelse for at det er behov for å få vaksinert flere i Oslo enn i enkelte andre deler av landet. På den andre siden skjønner jeg frustrasjonen fra steder som også har stort smittetrykk, eller som er regionale knutepunkter andre stedet i landet. Skjønner også frustrasjonen hos mange som mener at man i alle fall må gå vaksinert risikogruppene i landet før yngre Oslobeboere får vaksine. Det verste er å endre «spillereglene» underveis. Det gjør folk frustrert, og sympatien med

Oslo synker. 

Problemet er også at Oslo i stor grad helt bevisst har mistet kontrollen. Raymond Johansen har sutret over for strenge tiltak gjennom hele 2020- er det rart velgerne hans ikke gidder å følge smitteverntiltak?

RJ er en ufyselig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig de burde ha bygget et mur rundt Oslo...er dritt lei Oslo Oslo Oslo!  

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (1 minutt siden):

Synes egentlig de burde ha bygget et mur rundt Oslo...er dritt lei Oslo Oslo Oslo!  

Det holder med mur rundt de østlige bydelene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daraya skrev (10 timer siden):

Akkurat slik er det her og. Folk i 60-åra som ikke vaksineres ennå, kommunenen får mer enn 30% mindre og jeg kjenner flere i Oslo og Bærum som er nærmere 40 eller 50 som har fått. Jeg syns det er ikke riktig, samtidig ser jeg at de på Østlandet hadde det kjipt i ganske lang tid.

Javel? Jeg bor i Oslo og kjenner ikke en eneste 45-åring som har sett snurten av en vaksine ennå.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...