Gå til innhold

Har du vært under særskilt skikkethetsvurdering på studiet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tok det før de kom med en konklusjon (dvs. at den skulle, eller ikke skulle, sendes til skikkethetsnemda) ? 

Anonymkode: 0d92b...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor lang tid tok det før de kom med en konklusjon (dvs. at den skulle, eller ikke skulle, sendes til skikkethetsnemda) ? 

Anonymkode: 0d92b...802

jeg trodde den automatisk ble sendt dit og at nemda vurderte hva videre, ikke at lærere/veiledere/andre skulle gjøre noen vurdering. Mulig det praktiserers ulikt fra uni til uni, men jeg kan ikke nok om dette

Anonymkode: 49a6c...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

praktiseres nesten aldri, tror jeg. det skal ekstremt mye til.

Anonymkode: 7738f...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

praktiseres nesten aldri, tror jeg. det skal ekstremt mye til.

Anonymkode: 7738f...761

Hva praktiseres nesten aldri?

Anonymkode: 0d92b...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva praktiseres nesten aldri?

Anonymkode: 0d92b...802

Skikkethetsvurdering er ikke vanlig. Da må man ha oppført seg virkelig ekstremt

Anonymkode: 7738f...761

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skikkethetsvurdering er ikke vanlig. Da må man ha oppført seg virkelig ekstremt

Anonymkode: 7738f...761

tidene har endret seg, det er blitt mer vanlig enn før

Anonymkode: 49a6c...026

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skikkethetsvurdering er ikke vanlig. Da må man ha oppført seg virkelig ekstremt

Anonymkode: 7738f...761

Det er ikke sant. For det første er det løpende skikkethetsvurdering på alle studentene gjennom hele studiet. For det andre er det snakk om særskilt skikkethetsvurdering, som kan igangsettes dersom det kommer en begrunnet tvilsmelding om en student, som både ansatte, praksislærere og medstudenter kan sende. Det kan sendes tvilsmeldinger på sviktende grunnlag, eller det som står i den kan være usant. I 2019 kom det inn 300 tvilsmeldinger på norske studenter, og de tror at det er store mørketall for hvor mange uskikkede studenter som kommer seg igjennom studiet. 

Anonymkode: 0d92b...802

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store mørketall, de fleste foretar ikke en «løpende skikkethetsvurdering». Det er bare en ideologi. 

Anonymkode: f7683...23f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk for dette! Vanskelig å finne nok info på nett, skal se om jeg får lånt den slik at det forhåpentligvis går an å bli litt klokere. 

Anonymkode: 0d92b...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er store mørketall, de fleste foretar ikke en «løpende skikkethetsvurdering». Det er bare en ideologi. 

Anonymkode: f7683...23f

Jo, særlig i praksisperiodene er dette under vurdering. Praksislæreren har som oppgave å vurdere hvor skikket studenten er til å utføre de nødvendige oppgavene opp mot den sårbare gruppen en jobber med. 

Anonymkode: 0d92b...802

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

jeg trodde den automatisk ble sendt dit og at nemda vurderte hva videre, ikke at lærere/veiledere/andre skulle gjøre noen vurdering. Mulig det praktiserers ulikt fra uni til uni, men jeg kan ikke nok om dette

Anonymkode: 49a6c...026

Slik jeg forstår det, er gangen slik: 

1. Det sendes en begrunnet tvilsmelding 

2. Institusjonsansvarlige vurderer at tvilsmeldingen må tas på alvor

3. Studenten får utvidet veiledning

4. Institusjonsansvarlige vurderer om vedkommende har tatt til seg veiledningen og vist utvikling eller søkt nødvendig hjelp

5. Institusjonsansvarlige velger å sende, eller ikke sende, saken videre til skikkethetsnemnda

6. Skikkethetsnemda, bestående av blant annet rektor, jurist og studentrepresentant, vurderer om studenten er skikket og fatter vedtak 

7. Studenten får beholde studieplassen eller blir utestengt fra studiet i en viss periode

8. Studenten godtar vedtaket, eller sender det til felles klagenemd(?)

9. Dersom dette ikke fører frem, kan studenten ta dette videre i rettssystemet som kan fatte en dom. 


Jeg har altså relativt god oversikt over selve gangen, men savner informasjon om hvor lang tid det skal ta, hvilke vurderinger som kan medføre at en sak blir sendt eller ikke blir sendt til skikkethetsnemda, og hvordan skikkethetsnemda vurderer saker som blir sendt til dem. 

Anonymkode: 0d92b...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan en god del tid mellom hvert steg.  
 

Spørsmålet er om samme praksisperiode må tas igjen, om utvidet veiledning skal gjelde for denne eller neste praksisperiode (ev annet emne)  Studenten kan feks pga progresjonskrav pga manglende bestått praksisemner ikke gå videre før praksis med utvidet veiledning er bestått. Det er veldig mange ulike scenarier her avhengig av studieplan.   

Både skikkethetsnemnder og klagenemder har kanskje maks møte en gang i måneden og det er nødvendig med saksbehandlingstid.
 

Ikke usannsynlig at prosessen fra tvilsmelding til klagenemnd tar et halvt år.  
 

Mange saker går ikke videre til skikkethetsnemnd eller klagenemnd, istedet veiledes studenten ut av studiet (ofte i håp om at studenten forstår at utdanningen ikke passer)   Det er fordi det er krevende å føre saker for nemnder, og det er vanskelig å dokumentere alt som må til.  Mange praksislærere/praksissteder kvier seg veldig for tvilsmeldinger av den grunn.

Studenten kan også miste studieretten fordi flere praksisperioder av ulike grunner blir vurdert til ikke bestått. Flere ikke beståtte praksiser i samme emne vil ikke likevel bety skikkethetsvurdering, bare at man ikke når målene som er satt for emnet.

 

Anonymkode: 1d862...4cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan en god del tid mellom hvert steg.  
 

Spørsmålet er om samme praksisperiode må tas igjen, om utvidet veiledning skal gjelde for denne eller neste praksisperiode (ev annet emne)  Studenten kan feks pga progresjonskrav pga manglende bestått praksisemner ikke gå videre før praksis med utvidet veiledning er bestått. Det er veldig mange ulike scenarier her avhengig av studieplan.   

Både skikkethetsnemnder og klagenemder har kanskje maks møte en gang i måneden og det er nødvendig med saksbehandlingstid.
 

Ikke usannsynlig at prosessen fra tvilsmelding til klagenemnd tar et halvt år.  
 

Mange saker går ikke videre til skikkethetsnemnd eller klagenemnd, istedet veiledes studenten ut av studiet (ofte i håp om at studenten forstår at utdanningen ikke passer)   Det er fordi det er krevende å føre saker for nemnder, og det er vanskelig å dokumentere alt som må til.  Mange praksislærere/praksissteder kvier seg veldig for tvilsmeldinger av den grunn.

Studenten kan også miste studieretten fordi flere praksisperioder av ulike grunner blir vurdert til ikke bestått. Flere ikke beståtte praksiser i samme emne vil ikke likevel bety skikkethetsvurdering, bare at man ikke når målene som er satt for emnet.

 

Anonymkode: 1d862...4cb


Ok, takk for info! Hva hvis studenten passer til utdanningen, og det ikke kommer frem av veiledningen at studenten blir rådet til å slutte på studiet? Er det da sannsynlig at saken blir sendt til skikkethetsnemd likevel? 

Anonymkode: 0d92b...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange saker som først kan virke som skikkethetssaker løser seg gjennom utvidet veiledning, mange ganger er det mest spørsmål om modenhet, men alle saker eller tvil bør dokumentert på studenten. Kan til og med være mange ting, men som til sammen ikke er nok til å bli en skikkethetssak.   Det er veldig ulikt hvor mye som dokumenteres. Har studenten kommet langt i studiet og ingenting har blitt dokumentert før fordi f.eks en praksislærer hadde en følelse det første året, så er det vanskelig å ta en sak i 3. året når flere har latt studenten bestå praksisperioder. 

Mange praksislærere har også veldig ulik oppfattelse om de vil vite noe om studentens tidligere praksisperioder eller ikke, noen vil ha blanke ark, andre vil vite om tidligere vurderinger.

Saker som blir sendt til skikketsnemnda er som oftest veldig godt begrunnet og dokumentert. Det er derfor man sier det er mye mørketall, for veldig få saker kommer så langt, enda færre går videre til klagenemnda. Alle nemnder er veldig opptatt av dokumentasjon og jusen idet og studentenes rettigheter. 

Tilbake til utvidet veiledning, her handler det mye om hvor villig man er til å ta til seg læring. Tar man ikke til seg kritikken som kommer frem og gjør noe med den vil studenten få problem med å klare seg gjennom studiet.  Så er det spørsmål på hvilket grunnlag man utgjør en fare, veldig mange aspekter der som kan spille inn, mye går på hvordan man behandler andre mennesker.

Til slutt, det er ikke en skam å bli fanget opp for å få utvidet veiledning. Da får man praksislærere med lang erfaring og man får bedre oppfølging. Dessverre kan enkelte tvilsmeldinger opprinnelig komme av at studenten har fått lite opplæring fra praksisstedet, ikke alltid studentens skyld vil man si. Det som er verre er om studenten ikke tar til seg kritikken og gjør noe med den. Noen ganger går det helt fint, andre ganger ikke mulig, og da vil det gås videre med saken.  

 

 

Anonymkode: 1d862...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik jeg forstår det, er gangen slik: 

1. Det sendes en begrunnet tvilsmelding 

2. Institusjonsansvarlige vurderer at tvilsmeldingen må tas på alvor

3. Studenten får utvidet veiledning

4. Institusjonsansvarlige vurderer om vedkommende har tatt til seg veiledningen og vist utvikling eller søkt nødvendig hjelp

5. Institusjonsansvarlige velger å sende, eller ikke sende, saken videre til skikkethetsnemnda

6. Skikkethetsnemda, bestående av blant annet rektor, jurist og studentrepresentant, vurderer om studenten er skikket og fatter vedtak 

7. Studenten får beholde studieplassen eller blir utestengt fra studiet i en viss periode

8. Studenten godtar vedtaket, eller sender det til felles klagenemd(?)

9. Dersom dette ikke fører frem, kan studenten ta dette videre i rettssystemet som kan fatte en dom. 


Jeg har altså relativt god oversikt over selve gangen, men savner informasjon om hvor lang tid det skal ta, hvilke vurderinger som kan medføre at en sak blir sendt eller ikke blir sendt til skikkethetsnemda, og hvordan skikkethetsnemda vurderer saker som blir sendt til dem. 

Anonymkode: 0d92b...802

Dette skjedde for meg. Og jeg "beviste" at det gikk fint og jeg gjennomførte den utvidede veiledningen i praksis. Praksis ble bestått og saken ble avsluttet. Jeg vil si tvilsmeldingen var "storm i vannglass". Selvsagt potensielt alvorlige ting, men basert på misforståelser og en mulig agenda fra visse personer. 

Anonymkode: 69406...48a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette skjedde for meg. Og jeg "beviste" at det gikk fint og jeg gjennomførte den utvidede veiledningen i praksis. Praksis ble bestått og saken ble avsluttet. Jeg vil si tvilsmeldingen var "storm i vannglass". Selvsagt potensielt alvorlige ting, men basert på misforståelser og en mulig agenda fra visse personer. 

Anonymkode: 69406...48a

Takk for at du deler din erfaring.

Hvor lang tid tok det fra du mottok siste veiledning, til du fikk beskjed om at saken var avsluttet? 

Trist dersom en tvilsmelding kan bunne i en agenda fra visse personer, det sier vel egentlig mer om skikketheten til den som melder. Jeg synes derfor at det er en uting at studenter kan sende tvilsmeldinger på hverandre. Klart at man da potensielt kan fange opp flere, men da blir det jo også selvsagt sendt mange uriktige tvilsmeldinger. Selv om en skulle tro det motsatte, finnes det mange studenter på høyskoler og universiteter som dessverre ikke er kommet særlig lenger enn til ungdomsskolen i sin mentale modning, og slikt som mobbing forekommer i aller høyeste grad fortsatt der. Å være under særskilt skikkethetsvurdering er en stor påkjenning for den det gjelder, og kan ta  fullstendig fra en gleden ved å ta den aktuelle utdanningen. Jeg mener at de eneste som skal kunne melde tvil om skikkethet er de som er fagfolk i utdanningsinstitusjonen og i praksisfeltet, ikke medstudenter. 

Anonymkode: 0d92b...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lurt å alltid tillegge hverken andre studenter, prsksislærere eller praksissted onde hensikter fra starten av, tvilsmeldinger fra andre studenter kan de fra deres side føles som grunn nok, ofte ser de andre sider ved studenten.    Jeg har vært borti mange tvilsmeldinger og ingen av de skyldes noe hevnaksjon, kun bekymrede medstudenter. Flere av sakene fra medstudenter har ført til annen respons enn utvidet veiledning, og fagfeltet har vært enig med medstudentene.

Det er klart det er en belastning med alt som ikke betyr full progresjon, men beskyldninger mot andre lønner seg ikke.

 

Anonymkode: 1d862...4cb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for at du deler din erfaring.

Hvor lang tid tok det fra du mottok siste veiledning, til du fikk beskjed om at saken var avsluttet? 

Trist dersom en tvilsmelding kan bunne i en agenda fra visse personer, det sier vel egentlig mer om skikketheten til den som melder. Jeg synes derfor at det er en uting at studenter kan sende tvilsmeldinger på hverandre. Klart at man da potensielt kan fange opp flere, men da blir det jo også selvsagt sendt mange uriktige tvilsmeldinger. Selv om en skulle tro det motsatte, finnes det mange studenter på høyskoler og universiteter som dessverre ikke er kommet særlig lenger enn til ungdomsskolen i sin mentale modning, og slikt som mobbing forekommer i aller høyeste grad fortsatt der. Å være under særskilt skikkethetsvurdering er en stor påkjenning for den det gjelder, og kan ta  fullstendig fra en gleden ved å ta den aktuelle utdanningen. Jeg mener at de eneste som skal kunne melde tvil om skikkethet er de som er fagfolk i utdanningsinstitusjonen og i praksisfeltet, ikke medstudenter. 

Anonymkode: 0d92b...802

Altså. Disse "visse personene" var ikke medstudenter. Heller vitenskapelige ansatte. 

Jeg hadde jo praksis med litt ekstra veiledning. Fikk bestått praksis. Leverte arbeidskrav iht. fagets/semesterets krav. Husker ikke akkurat når jeg fikk brev om at saken var avsluttet, men det var en gang i løpet av det samme semesteret. Typ varselet kom i september, avsluttet i november/desember(?). 

Anonymkode: 69406...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for at du deler din erfaring.

Hvor lang tid tok det fra du mottok siste veiledning, til du fikk beskjed om at saken var avsluttet? 

Trist dersom en tvilsmelding kan bunne i en agenda fra visse personer, det sier vel egentlig mer om skikketheten til den som melder. Jeg synes derfor at det er en uting at studenter kan sende tvilsmeldinger på hverandre. Klart at man da potensielt kan fange opp flere, men da blir det jo også selvsagt sendt mange uriktige tvilsmeldinger. Selv om en skulle tro det motsatte, finnes det mange studenter på høyskoler og universiteter som dessverre ikke er kommet særlig lenger enn til ungdomsskolen i sin mentale modning, og slikt som mobbing forekommer i aller høyeste grad fortsatt der. Å være under særskilt skikkethetsvurdering er en stor påkjenning for den det gjelder, og kan ta  fullstendig fra en gleden ved å ta den aktuelle utdanningen. Jeg mener at de eneste som skal kunne melde tvil om skikkethet er de som er fagfolk i utdanningsinstitusjonen og i praksisfeltet, ikke medstudenter. 

Anonymkode: 0d92b...802

Medstudenter kan fange opp ting som ikke lærere og praksisveiledere gjør. Men det er ofte mye dokumentasjon i en slik sak, ikke bare fra medstudenter.

Husk at mange blir utestengt fra en kortere tidsperiode. Man kan være uskikket i en periode, uten å være permanent uskikket.

Et tenkt eksempel; en sykepleierstudent opplever et samlivsbrudd, og to uker senere mister hun hele familien sin i en brann. Hun må også avlive hunden sin, som hun har hatt i mange år. Hun får en psykisk reaksjon, som gjør at hun ikke fungerer i studiepraksis. Det er ikke utelukket at hun kan bli en god sykepleier på et senere tidspunkt, og kanskje kan erfaringene hennes gjøre henne bedre rustet til å møte mennesker i krise. Men på vurderingstidspunktet er hun ikke skikket, og hun blir derfor utestengt fra studiet i en periode.

Jeg har selv hatt en omfattende livskrise, som er på nivå med det jeg skriver ovenfor. Jeg tviholdt på jobben min, og forsto ikke at jeg burde sykemelde meg. Nå jobber jeg riktignok ikke med noe som krever skikkethetsvurdering, men jeg forstår godt hvordan noen kan havne i en slik situasjon.

Så husk det - en skikkethetsvurdering er ikke en livstidsdom. Folk kan være uskikket i en periode av livet, men godt skikket i en annen periode.

Anonymkode: 02e50...227

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...