Gå til innhold

Har du vært under særskilt skikkethetsvurdering på studiet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Medstudenter kan fange opp ting som ikke lærere og praksisveiledere gjør. Men det er ofte mye dokumentasjon i en slik sak, ikke bare fra medstudenter.

Husk at mange blir utestengt fra en kortere tidsperiode. Man kan være uskikket i en periode, uten å være permanent uskikket.

Et tenkt eksempel; en sykepleierstudent opplever et samlivsbrudd, og to uker senere mister hun hele familien sin i en brann. Hun må også avlive hunden sin, som hun har hatt i mange år. Hun får en psykisk reaksjon, som gjør at hun ikke fungerer i studiepraksis. Det er ikke utelukket at hun kan bli en god sykepleier på et senere tidspunkt, og kanskje kan erfaringene hennes gjøre henne bedre rustet til å møte mennesker i krise. Men på vurderingstidspunktet er hun ikke skikket, og hun blir derfor utestengt fra studiet i en periode.

Jeg har selv hatt en omfattende livskrise, som er på nivå med det jeg skriver ovenfor. Jeg tviholdt på jobben min, og forsto ikke at jeg burde sykemelde meg. Nå jobber jeg riktignok ikke med noe som krever skikkethetsvurdering, men jeg forstår godt hvordan noen kan havne i en slik situasjon.

Så husk det - en skikkethetsvurdering er ikke en livstidsdom. Folk kan være uskikket i en periode av livet, men godt skikket i en annen periode.

Anonymkode: 02e50...227

Tvilsomt. Da må hun ha vært direkte farlig mot pasientene for å få et varsel som skal kunne bli vurdert. Å stryke praksis alene er ikke nok. Du må gjøre noe alvorlig og potensielt helseskadelig fysisk eller psykisk. 

Anonymkode: 69406...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke lurt å alltid tillegge hverken andre studenter, prsksislærere eller praksissted onde hensikter fra starten av, tvilsmeldinger fra andre studenter kan de fra deres side føles som grunn nok, ofte ser de andre sider ved studenten.    Jeg har vært borti mange tvilsmeldinger og ingen av de skyldes noe hevnaksjon, kun bekymrede medstudenter. Flere av sakene fra medstudenter har ført til annen respons enn utvidet veiledning, og fagfeltet har vært enig med medstudentene.

Det er klart det er en belastning med alt som ikke betyr full progresjon, men beskyldninger mot andre lønner seg ikke.

 

Anonymkode: 1d862...4cb

Jeg vet om tilfeller der tvilsmelding har vært direkte konsekvens av at noen studenter ønsket å «ta» en annen student. Og ja, jeg vet nok om situasjonene, og nei, det har ikke vært jeg som har vært meldt. 

Anonymkode: 0d92b...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tvilsomt. Da må hun ha vært direkte farlig mot pasientene for å få et varsel som skal kunne bli vurdert. Å stryke praksis alene er ikke nok. Du må gjøre noe alvorlig og potensielt helseskadelig fysisk eller psykisk. 

Anonymkode: 69406...48a

Dette stemmer ikke. 

Anonymkode: 0d92b...802

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Medstudenter kan fange opp ting som ikke lærere og praksisveiledere gjør. Men det er ofte mye dokumentasjon i en slik sak, ikke bare fra medstudenter.

Husk at mange blir utestengt fra en kortere tidsperiode. Man kan være uskikket i en periode, uten å være permanent uskikket.

Et tenkt eksempel; en sykepleierstudent opplever et samlivsbrudd, og to uker senere mister hun hele familien sin i en brann. Hun må også avlive hunden sin, som hun har hatt i mange år. Hun får en psykisk reaksjon, som gjør at hun ikke fungerer i studiepraksis. Det er ikke utelukket at hun kan bli en god sykepleier på et senere tidspunkt, og kanskje kan erfaringene hennes gjøre henne bedre rustet til å møte mennesker i krise. Men på vurderingstidspunktet er hun ikke skikket, og hun blir derfor utestengt fra studiet i en periode.

Jeg har selv hatt en omfattende livskrise, som er på nivå med det jeg skriver ovenfor. Jeg tviholdt på jobben min, og forsto ikke at jeg burde sykemelde meg. Nå jobber jeg riktignok ikke med noe som krever skikkethetsvurdering, men jeg forstår godt hvordan noen kan havne i en slik situasjon.

Så husk det - en skikkethetsvurdering er ikke en livstidsdom. Folk kan være uskikket i en periode av livet, men godt skikket i en annen periode.

Anonymkode: 02e50...227

Og jeg betviler jo som sagt ikke at flere potensielt kan fanges opp når medstudenter kan melde hverandre. Problemet er at da kan medstudenter melde hverandre over en lav sko og som en form for aksjon mot den det gjelder, uten at det i seg selv er grunn til å tvile på studentens skikkethet, og det er svært uheldig. 

Anonymkode: 0d92b...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tvilsomt. Da må hun ha vært direkte farlig mot pasientene for å få et varsel som skal kunne bli vurdert. Å stryke praksis alene er ikke nok. Du må gjøre noe alvorlig og potensielt helseskadelig fysisk eller psykisk. 

Anonymkode: 69406...48a

Dette er ikke riktig.

Anonymkode: 49a6c...026

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan dette føles, vær reflektert og fremstå som at du ønsker å forbedre deg. 

Dette kan bli en vanskelig prosess for deg, men du må prøve å tenke at dette er noe du skal lære av ,og ingenting som skal ødelegge mer for deg enn det må.

Jeg forstår dette virker urettferdig. Jeg har vært borti lignende. Noen ganger må vi bare forstå at andre er over oss i hiarkiet. Noen har mer makt enn andre, og det er ikke alle vi kan få innpass hos. Da må man være ydmyk uansett hva.

Anonymkode: 67fcb...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tvilsomt. Da må hun ha vært direkte farlig mot pasientene for å få et varsel som skal kunne bli vurdert. Å stryke praksis alene er ikke nok. Du må gjøre noe alvorlig og potensielt helseskadelig fysisk eller psykisk. 

Anonymkode: 69406...48a

Det er ikke nødvendigvis riktig. Les lov og forskrift.

I mitt tenkte eksempel burde studenten sikkert ha sykemeldt seg eller søkt permisjon til hun kom til hektene igjen. Og skolens prioritet ville ha vært å få studenten til å forstå dette, før utestengelse ble aktuelt.

Det er alt for mye stigma knyttet til dette, man kan være uskikket i en periode men likevel bli en god yrkesutøver på sikt. 

Anonymkode: 02e50...227

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis riktig. Les lov og forskrift.

I mitt tenkte eksempel burde studenten sikkert ha sykemeldt seg eller søkt permisjon til hun kom til hektene igjen. Og skolens prioritet ville ha vært å få studenten til å forstå dette, før utestengelse ble aktuelt.

Det er alt for mye stigma knyttet til dette, man kan være uskikket i en periode men likevel bli en god yrkesutøver på sikt. 

Anonymkode: 02e50...227

Min erfaring er at universiteter og høyskoler legger lite til rette for at studenter skal kunne leve det virkelige liv med sykdom, dødsfall, dårlige perioder , tregedier med mer. Man skal være flink, flink , flink, uten mulighet til å forklare seg. Selvsagt skal man aldri sette pasienter eller andre i fare, men min erfaring er at det ikke alltid er i den kategorien.

Anonymkode: 67fcb...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les gjerne denne som eksempel på sak https://sykepleien.no/2021/05/sykepleierstudent-gikk-til-sak-etter-ha-blitt-vurdert-som-uskikket-tapte-i-retten

Jeg har aldri vært under slik vurdering, men jeg har opplevd studenter som ble meldt uskikket av avdelingen. Det var gjerne studenter som strøk praksis, fikk ny praksisperiode uten at det kom seg, og der man så at det var forhold både faglig og personlig som gjorde studenten uegnet. De fleste lar seg "veilede ut av studiet" som det så pent heter, og forstår hvorfor ting ikke går deres vei og at de kan gjøre det bedre i et annet fag. Noen fortsetter imidlertid å insistere på at dette er studiet for de, og så er det bare helt, helt feil. Vet faktisk om en tidligere kollega som gikk til sak mot studiestedet da hun ble funnet uegnet, hun tape saken og flyttet etterhvert til en annen del av ladet for å gjøre ett nytt forsøk. Det er en omstendelig prosess og utfallet avhenger jo av grunnen til at det er meldt, evt dokumentasjon og alvorlighetsgrad. I lenken med en som er dømt for vold og trusler syns jeg det er helt på sin plass å miste muligheten til å bli sykepleier. 

Anonymkode: e3921...832

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uansett hvordan dette føles, vær reflektert og fremstå som at du ønsker å forbedre deg. 

Dette kan bli en vanskelig prosess for deg, men du må prøve å tenke at dette er noe du skal lære av ,og ingenting som skal ødelegge mer for deg enn det må.

Jeg forstår dette virker urettferdig. Jeg har vært borti lignende. Noen ganger må vi bare forstå at andre er over oss i hiarkiet. Noen har mer makt enn andre, og det er ikke alle vi kan få innpass hos. Da må man være ydmyk uansett hva.

Anonymkode: 67fcb...003

Det er ikke jeg som er under særskilt skikkethetsvurdering.

Anonymkode: 0d92b...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min erfaring er at universiteter og høyskoler legger lite til rette for at studenter skal kunne leve det virkelige liv med sykdom, dødsfall, dårlige perioder , tregedier med mer. Man skal være flink, flink , flink, uten mulighet til å forklare seg. Selvsagt skal man aldri sette pasienter eller andre i fare, men min erfaring er at det ikke alltid er i den kategorien.

Anonymkode: 67fcb...003

Jeg er enig med deg, bortsett fra det med mulighet til å forklare seg. Det har man en lovpålagt rett til, så det får man. Om man blir hørt derimot, er noe annet, og min erfaring er også at det er samme faen hva studenten har å si til det. 

Anonymkode: 0d92b...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

les gjerne denne som eksempel på sak https://sykepleien.no/2021/05/sykepleierstudent-gikk-til-sak-etter-ha-blitt-vurdert-som-uskikket-tapte-i-retten

Jeg har aldri vært under slik vurdering, men jeg har opplevd studenter som ble meldt uskikket av avdelingen. Det var gjerne studenter som strøk praksis, fikk ny praksisperiode uten at det kom seg, og der man så at det var forhold både faglig og personlig som gjorde studenten uegnet. De fleste lar seg "veilede ut av studiet" som det så pent heter, og forstår hvorfor ting ikke går deres vei og at de kan gjøre det bedre i et annet fag. Noen fortsetter imidlertid å insistere på at dette er studiet for de, og så er det bare helt, helt feil. Vet faktisk om en tidligere kollega som gikk til sak mot studiestedet da hun ble funnet uegnet, hun tape saken og flyttet etterhvert til en annen del av ladet for å gjøre ett nytt forsøk. Det er en omstendelig prosess og utfallet avhenger jo av grunnen til at det er meldt, evt dokumentasjon og alvorlighetsgrad. I lenken med en som er dømt for vold og trusler syns jeg det er helt på sin plass å miste muligheten til å bli sykepleier. 

Anonymkode: e3921...832

Jeg er helt enig i at skikkethetsvurdering er en viktig ting, men måten det gjøres på fungerer ikke tilstrekkelig og jeg synes det er rart at det ikke tas større hensyn til at det er svært krevende å oppleve å bli satt under særskilt skikkethetsvurdering. I de tilfellene jeg kjenner til er det ikke tilstrekkelig grunnlag for tvil heller, og særlig den ene jeg vet om er jo basert på rent oppspinn fra den som har meldt. Da synes jeg ikke at det er slik at den som blir meldt skal fortjene å miste sine framtidsutsikter med utdanningen. For om utfallet er at studenten ikke blir vurdert uskikket, kan det like gjerne ende med at studenten slutter likevel som ren konsekvens av det helvetet en blir stilt ovenfor. At de ikke makter å tenke mer på det rett og slett. Og det er IKKE en svakhet. 

Anonymkode: 0d92b...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke jeg som er under særskilt skikkethetsvurdering.

Anonymkode: 0d92b...802

Du er en av de som venter i spenning etter å ha meldt noen du?

Anonymkode: 67fcb...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du er en av de som venter i spenning etter å ha meldt noen du?

Anonymkode: 67fcb...003

Nei? Hvorfor tror du det? 

Anonymkode: 0d92b...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 23.09):

Har lest denne nå og det som slår meg mest er at det står der at det er «sjelden eller aldri» at medstudenter melder hverandre som en hevnaksjon. Jeg kan sikkert være med på at det skjer sjelden, for det håper jeg jo at det gjør. Men at det «aldri» skjer..? Nå har jeg som enkeltperson vært med på at det har blitt sendt tvilsmeldinger på TO ulike medstudenter, og jeg vet 100% at det som står i dem er ren løgn og hevnaksjon. Det slår meg at institusjonene virker å ha alt for mye makt i å avgjøre hva som er hva... Fikk rett og slett et gufs over hvor lett dette kan bli grovt urettferdig mot den som har blitt meldt!  
- TS 

Anonymkode: 0d92b...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 11.23):

Har lest denne nå og det som slår meg mest er at det står der at det er «sjelden eller aldri» at medstudenter melder hverandre som en hevnaksjon. Jeg kan sikkert være med på at det skjer sjelden, for det håper jeg jo at det gjør. Men at det «aldri» skjer..? Nå har jeg som enkeltperson vært med på at det har blitt sendt tvilsmeldinger på TO ulike medstudenter, og jeg vet 100% at det som står i dem er ren løgn og hevnaksjon. Det slår meg at institusjonene virker å ha alt for mye makt i å avgjøre hva som er hva... Fikk rett og slett et gufs over hvor lett dette kan bli grovt urettferdig mot den som har blitt meldt!  
- TS 

Anonymkode: 0d92b...802

Unner ingen et slikt helvete.

Anonymkode: 346f7...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 11.23):

Har lest denne nå og det som slår meg mest er at det står der at det er «sjelden eller aldri» at medstudenter melder hverandre som en hevnaksjon. Jeg kan sikkert være med på at det skjer sjelden, for det håper jeg jo at det gjør. Men at det «aldri» skjer..? Nå har jeg som enkeltperson vært med på at det har blitt sendt tvilsmeldinger på TO ulike medstudenter, og jeg vet 100% at det som står i dem er ren løgn og hevnaksjon. Det slår meg at institusjonene virker å ha alt for mye makt i å avgjøre hva som er hva... Fikk rett og slett et gufs over hvor lett dette kan bli grovt urettferdig mot den som har blitt meldt!  
- TS 

Anonymkode: 0d92b...802

Hva gjorde du i disse tilfellene? Meldte du fra om at tvilsmeldingene var hevnaksjoner? Eller sto du bare å så på at uskyldige studenter fikk dette mot seg?

Anonymkode: 699f8...6f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere som medelever vite at tvilsmeldinger ikke føltes reelt fra den sim sendte den, utifra hvordan DE tolker forskriftene.   
En tvilsmelding vil bli vurdert, men jeg har sett flere tvilsmeldinger som ikke engang blir sendt til skikkethetsansvarlig på studiet. men blitt værende hos praksisansvarlig, programansvarlig og studiekonsulenten, som har valgt å ikke gå videre med den.  Eneste som ble var at tvilsmeldingene ble lagt inn i studentmappen.    
 

At det foregår en skikketsvurdering på en student behøver ikke være noe som noen andre enn studenten og de som har med studenten på praksisstedet.  Synes flere som føler seg utsatt bør gå i seg og se om det faktisk ER noe i det.   Kan forstå om det føles som personlighetskollisjon og at man føler det som feil, men INGEN av de jeg har vært borti i skikketssaker har oppført seg helt bra i MINE øyne (og det ikke som student), men knapt noen av sakene gikk videre til skikkethetsnemnda.  
 

Anonymkode: 1d862...4cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2021 den 11.23):

Har lest denne nå og det som slår meg mest er at det står der at det er «sjelden eller aldri» at medstudenter melder hverandre som en hevnaksjon. Jeg kan sikkert være med på at det skjer sjelden, for det håper jeg jo at det gjør. Men at det «aldri» skjer..? Nå har jeg som enkeltperson vært med på at det har blitt sendt tvilsmeldinger på TO ulike medstudenter, og jeg vet 100% at det som står i dem er ren løgn og hevnaksjon. Det slår meg at institusjonene virker å ha alt for mye makt i å avgjøre hva som er hva... Fikk rett og slett et gufs over hvor lett dette kan bli grovt urettferdig mot den som har blitt meldt!  
- TS 

Anonymkode: 0d92b...802

Å bli meldt ser jeg på som uproblematisk. Om du har oppført deg som et vanlig anstendig menneske vel å merke :) 

Er helt enig med deg forøvrig angående den der sjelden eller aldri setningen. Jeg tror ikke så mye på det. Men, jeg skulle ønske medstudenter faktisk var flinkere til å melde i tilfeller der det faktisk er viktig å melde.

Anonymkode: 49a6c...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at jeg har vært borti studenter som gjerne VILLE levere tvilsmelding på medstudenter, men var livredde for at den som det skulle sendes inn tvilsmelding på ville finne ut hvem som sendte det og det ville få konsekvenser.   Har også sett praksislærere ikke sende inn tvilsmeldinger fordi de ikke orket å stå i prosessen, og bare håpet at neste lærerer ville ta tak i det, det samme gjaldt å stryke studenter i praksis. Har i ettertid hørt praksislærere innrømme at en student aldri skulle ha fått blitt ferdig utdannet den profesjonen. 

På noen studiesteder så kan studenter som prater seg i mellom få følelse av at enkelte lærere både stryker flere studenter i praksis og har flere tvilsmeldinger. Dette har god grunn. Er det svake studenter som man er litt mer usikker på når de skal ut i praksis, så får de "sterkere" praksislærere som passer på mer og som er mer obs.  Nye, ferske praksislærere sendes i større grad ut til studenter som anses som flinke med forventningen om at studenten vil klare seg.

Har også sett at skikkethetssaker har blitt opprettet allerede FØR studenten har kommet ut i praksis, det har vært nok med praksisøving før......  

Anonymkode: fb9fa...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...