Gå til innhold

Barnet mitt skal i barnehagen på fredag,selvom jeg har fri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Virker som om mange barnehager rundt om i landet, holder på på denne måten - det er en jævla uting. Kjenner jeg blir provosert. 

Jeg skal på jobb på fredag, akkurat som veldig mange andre. Si meg, hvordan hadde det fremstått dersom det var vi foreldre som spurte og grov om ansatte i barnehager, sine arbeidstider? 

Meget uprofesjonelt. 

Og ja - om vi betaler for en fulltidsplass, er det fordi vi har behov for dette. Da kommer argumentet "dere betaler bare en brøkdel av hva plassen egentlig koster!" - oh really? Skal jeg fortelle deg hva tjenestene du benytter deg av i for eks. helsevesenet, egentlig koster? Det finnes knapt en tjeneste i det norske velferdssamfunnet som ikke er subsidiert. Ah, dere er så utrolig enkle, mange av dere. 

Det er ikke foreldre sitt problem at dere ønsker eventuelle inneklemte fridager o.l. (noe mange av oss bare kan drømme om) - da må DERE skaffe vikar og ordne opp - slik alle andre arbeidsplasser må for å få kabalen til å gå opp. 

Dere gjør og sier jaggu mye som provoserer i en hverdag som er travel og jævlig nok for mange allerede. SLUTT MED DET.

Anonymkode: 393c4...185

Man, skal få kabalen til å gå opp i en barnehage også så å spørre èn gang  om "per" skal i barnehagen på en inneklemt dag er greit, man får svaret sitt og sier ok. Masing blir helt feil, graving i foreldres privatliv om hvorfor barnet må i barnehagen den dagen blir ennå mer feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber turnus og har ofte fri midt i uka, guttongen skal da i barnehagen uansett? Muligens litt kortere dager osv, men barnehagen har da ingenting med hva foreldrene foretar seg imens.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehage i årevis, og hos oss er det slik at vi må ta ut avspasering og feriedager på denne type dager, da det ofte er mange barn som har fri. Problemet er at svært få foreldre gir beskjed i forkant om at barna har fri. Så kommer dagen, og det viser seg at halve avdelingen skal ha fri, og vi hadde kun fått beskjed om at to barn skulle ha fri. Dermed kunne flere av avspasert. Dette har også med vikarbruk og budsjett å gjøre (noen har bedt om ferie denne dagen). 

Vi skriver på ukeplanen uka før at det er fint om vi får beskjed hvis noen tar fri. Ett foreldrepar svarer. Så diskuterer vi om det er greit eller ikke å spørre resten om de tar barnet fri på fredag. Jeg syns personlig dette er ubehagelig og burde vært unødvendig. Men som sagt, det gjøres hos oss for å kartlegge hvordan vi må organisere denne dagen. Og vi spør alltid på en fin måte og forklarer hvorfor vi spør og at barnet selvsagt er velkommen den dagen. 
Oppfordrer alle til å gi beskjed om slike ting, så slipper vi å spørre. Å spørre flere ganger og å legge press på foreldre om å ta fri syns jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 88295...3cb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har jobbet i barnehage i årevis, og hos oss er det slik at vi må ta ut avspasering og feriedager på denne type dager, da det ofte er mange barn som har fri. Problemet er at svært få foreldre gir beskjed i forkant om at barna har fri. Så kommer dagen, og det viser seg at halve avdelingen skal ha fri, og vi hadde kun fått beskjed om at to barn skulle ha fri. Dermed kunne flere av avspasert. Dette har også med vikarbruk og budsjett å gjøre (noen har bedt om ferie denne dagen). 

Vi skriver på ukeplanen uka før at det er fint om vi får beskjed hvis noen tar fri. Ett foreldrepar svarer. Så diskuterer vi om det er greit eller ikke å spørre resten om de tar barnet fri på fredag. Jeg syns personlig dette er ubehagelig og burde vært unødvendig. Men som sagt, det gjøres hos oss for å kartlegge hvordan vi må organisere denne dagen. Og vi spør alltid på en fin måte og forklarer hvorfor vi spør og at barnet selvsagt er velkommen den dagen. 
Oppfordrer alle til å gi beskjed om slike ting, så slipper vi å spørre. Å spørre flere ganger og å legge press på foreldre om å ta fri syns jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 88295...3cb

Dette tenkte jeg også. Ansatte i bhg får ikke overtidsbetalt og mange har mye overtid til gode. Da ender det opp med at de enten må ta avspasering senere når mange flere/alle barna er i bhg, eller så jobber de ekstra gratis.

Anonymkode: 6e1dc...97e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ikke fri da siden du må jobbe. Så misvisende overskrift.

Batnehagen har ikke noe med å spørre når du allerede har bedt barnet om fri. 

Anonymkode: 8a90e...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva slags barnehager dere har ungene i. Har selv jobbet i forskjellige barnehager og har aldri opplevd eller tenkt over at barn er i bhg på inneklemte dager fordi foreldrene jobber. 

Når det er sagt, så vil jeg forsvare enkelte kommentarer som kan oppleves sårende for foreldre. At den som jobber i barnehagen for eksempel spør om du ikke har mulighet til å ta fri, eller lurer på om du er hjemme den inneklemt dagen kan godt være fordi de ser at ditt barn kanskje hadde hatt godt av litt pause også. Mange foreldre glemmer at barn har fulle "arbeidsdager" i barnehagen, med aktiviteter, høyt tempo, mange mennesker og mye lyd - ofte i flere timer enn foreldrene er på jobb. 

Det er likevel ikke sånn at det skal settes som krav, og det er heller ikke en forventning - og spørsmålene blir aldri stilt fordi "vi vil ha fri den dagen". Det handler sjelden om den ansattes ønsker, og oftest om barnas behov. For det er jobben vår - å sette deres barn behov først! 

Anonymkode: 5f0a4...a7f

Godt skrevet , dessverre ikke alle som skjønner dette

Anonymkode: 7405b...c46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er det med folk som jobber i barnehage og som nekter å gjøre jobben sin? Får de ikke betalt for å passe på barn? Hver gang jeg leser her inne ser jeg en post om at barnehage ansatte ikke vil ha barn i barnehagen! Hva skjer? 

Er man kokk må man lage mat. Er man buss sjåfør så må man kjøre buss. Er man lege kan man ikke bare forlange å ikke ha pasienter men fortsatt få betalt!

Anonymkode: 7e3cf...e17

Vel nå leser du kun innlegg fra folk som er misfornøyde da for det er de som skriver innlegg, de som er fornøyd gjør ikke det!!

Anonymkode: 7405b...c46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva slags barnehager dere har ungene i. Har selv jobbet i forskjellige barnehager og har aldri opplevd eller tenkt over at barn er i bhg på inneklemte dager fordi foreldrene jobber. 

Når det er sagt, så vil jeg forsvare enkelte kommentarer som kan oppleves sårende for foreldre. At den som jobber i barnehagen for eksempel spør om du ikke har mulighet til å ta fri, eller lurer på om du er hjemme den inneklemt dagen kan godt være fordi de ser at ditt barn kanskje hadde hatt godt av litt pause også. Mange foreldre glemmer at barn har fulle "arbeidsdager" i barnehagen, med aktiviteter, høyt tempo, mange mennesker og mye lyd - ofte i flere timer enn foreldrene er på jobb. 

Det er likevel ikke sånn at det skal settes som krav, og det er heller ikke en forventning - og spørsmålene blir aldri stilt fordi "vi vil ha fri den dagen". Det handler sjelden om den ansattes ønsker, og oftest om barnas behov. For det er jobben vår - å sette deres barn behov først! 

Anonymkode: 5f0a4...a7f

Hvis mitt barn så ut til å ha spesielt behov for pause, kortere dager etc, så hadde jeg forventet beskjed om dette fra barnehagen når de observerte dette, ikke bare hinting om at det hadde vært fint med en fridag når det tilfeldigvis passet fint for barnehagens del. Så lenge jeg bare observerer og hører at barnet trives og ikke virker utslitt etter dagen så kunne jeg glatt ha sendt i barnehagen selv om jeg var hjemme for å f.eks fikse litt. Hun vil jo i barnehagen.

Nå har riktig nok min korte dager generelt, hvis ikke hadde jeg sikkert prøvd å få fri - men skjønner godt at ikke alle kan det, og likevel kunne trengt noen sjeldne timer for seg selv. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har jobbet i barnehage i årevis, og hos oss er det slik at vi må ta ut avspasering og feriedager på denne type dager, da det ofte er mange barn som har fri. Problemet er at svært få foreldre gir beskjed i forkant om at barna har fri. Så kommer dagen, og det viser seg at halve avdelingen skal ha fri, og vi hadde kun fått beskjed om at to barn skulle ha fri. Dermed kunne flere av avspasert. Dette har også med vikarbruk og budsjett å gjøre (noen har bedt om ferie denne dagen). 

Vi skriver på ukeplanen uka før at det er fint om vi får beskjed hvis noen tar fri. Ett foreldrepar svarer. Så diskuterer vi om det er greit eller ikke å spørre resten om de tar barnet fri på fredag. Jeg syns personlig dette er ubehagelig og burde vært unødvendig. Men som sagt, det gjøres hos oss for å kartlegge hvordan vi må organisere denne dagen. Og vi spør alltid på en fin måte og forklarer hvorfor vi spør og at barnet selvsagt er velkommen den dagen. 
Oppfordrer alle til å gi beskjed om slike ting, så slipper vi å spørre. Å spørre flere ganger og å legge press på foreldre om å ta fri syns jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 88295...3cb

Ukeplan kan fort gå i glemmeboken, hadde heller hengt opp lapp i garderoben/dør inn til avdelingen. Ser ut til å fungere veldig godt i begge barnehager vi har vært i. 

Ellers er det greit å si "det er inneklemt dag på fredag, så lurer på om X skal være hjemme eller i barnehagen da?", mindre greit å si "er du sikker på at X ikke kan være hjemme? Er ikke du hjemme selv?". Det er ikke greit. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet i barnehage i årevis, og hos oss er det slik at vi må ta ut avspasering og feriedager på denne type dager, da det ofte er mange barn som har fri. Problemet er at svært få foreldre gir beskjed i forkant om at barna har fri. Så kommer dagen, og det viser seg at halve avdelingen skal ha fri, og vi hadde kun fått beskjed om at to barn skulle ha fri. Dermed kunne flere av avspasert. Dette har også med vikarbruk og budsjett å gjøre (noen har bedt om ferie denne dagen). 

Vi skriver på ukeplanen uka før at det er fint om vi får beskjed hvis noen tar fri. Ett foreldrepar svarer. Så diskuterer vi om det er greit eller ikke å spørre resten om de tar barnet fri på fredag. Jeg syns personlig dette er ubehagelig og burde vært unødvendig. Men som sagt, det gjøres hos oss for å kartlegge hvordan vi må organisere denne dagen. Og vi spør alltid på en fin måte og forklarer hvorfor vi spør og at barnet selvsagt er velkommen den dagen. 
Oppfordrer alle til å gi beskjed om slike ting, så slipper vi å spørre. Å spørre flere ganger og å legge press på foreldre om å ta fri syns jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 88295...3cb

Spørre helt greit. Vi pleide alltid å bli spurt om vi skulle ha fri eller ikke. Helt greit. Begynne å kommentere jobbsituasjonen? Ikke greit. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigyn skrev (12 minutter siden):

Hvis mitt barn så ut til å ha spesielt behov for pause, kortere dager etc, så hadde jeg forventet beskjed om dette fra barnehagen når de observerte dette, ikke bare hinting om at det hadde vært fint med en fridag når det tilfeldigvis passet fint for barnehagens del. Så lenge jeg bare observerer og hører at barnet trives og ikke virker utslitt etter dagen så kunne jeg glatt ha sendt i barnehagen selv om jeg var hjemme for å f.eks fikse litt. Hun vil jo i barnehagen.

Nå har riktig nok min korte dager generelt, hvis ikke hadde jeg sikkert prøvd å få fri - men skjønner godt at ikke alle kan det, og likevel kunne trengt noen sjeldne timer for seg selv. 

Ukeplan kan fort gå i glemmeboken, hadde heller hengt opp lapp i garderoben/dør inn til avdelingen. Ser ut til å fungere veldig godt i begge barnehager vi har vært i. 

Ellers er det greit å si "det er inneklemt dag på fredag, så lurer på om X skal være hjemme eller i barnehagen da?", mindre greit å si "er du sikker på at X ikke kan være hjemme? Er ikke du hjemme selv?". Det er ikke greit. 

Lapp i garderobe er en uting. For det første er min erfaring at det har null effekt fordi foreldre ikke ser den uansett, og vi må likevel minne dem på å skrive seg opp. I tillegg blir det da veldig synlig hvem som alltid har fri/kommer I bhg og det synes ikke alle foreldre er greit at andre skal vite .

Jeg synes også det er innafor å dobbeltsjekke at barnet faktisk kommer, såfremt det gjøres som Sigyn beskriver over her. Vi opplever SÅ ofte at barn som er ført opp med nærvær likevel har fravær i slike situasjoner. Det medfører at vi ikke får tatt ut avspasering og må gjøre det på mer sårbare tidspunkter. Vi forsøker også helt bevisst å ha planleggingsdager å inneklemte dager fordi vi vet at mange selv benytter seg av muligheten til langhelg slik at det å stenge bhg ikke rammer like hardt som det vanligvis gjør.

Anonymkode: 8a379...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt passe irritert og spurt om det var noe de ikke forstod.

Hadde hatt barnet i barnehagen med god samvittighet.

Anonymkode: 4b3c2...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde muligens klaget skriftlig til ledelsen på den ansatte som begynte å spørre om ikke du hadde fri da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er barna de tenker på, så har det vært masse hjemmedager dette året. Derfor tror jeg de tenker på seg selv fremfor sine "kunder".  Og tenker de på seg selv så bør de bytte jobb. 

Anonymkode: 99ec9...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber ikke i barnehage og har selv barnehagebarn, men jeg må si at jeg synes det er rart når foreldre sender barnet i barnehage, for å selv ha fri og slappe av. Forstår at det trengs ja, men jeg synes det er spesielt om barnet allerede er i barnehagen hver eneste dag. 

Anonymkode: 5f8a4...475

Fint for deg. 

Men mitt barn koser seg i bhg med de andre barna. 

Jeg har ikke hatt barnevakt siden ungen ble født. De 6 timene er gullverdt for meg å gjøre kun mine greier. Om det så er å vaske, rydde, drive med egne prosjekter. 

At noen finner det rart får være deres greie, men jeg tror på å ha et liv utenom ungene og jeg vet at ungen min koser seg og blir ivaretatt. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i oversikten at du har fri, men så har du ikke fri likevel? 

Den barnehageansatt er uansett ufin, men det kan jo hende det ikke var meningen. Det er lov å ikke tolke alt i verste mening. 

Anonymkode: d78db...26d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alle skrekkhistoriene her må jeg innrømme at som lærer og fersk barnehagemamma som trengte deler av høstferien til å ta unna en haug med prøvebunker som måtte rettes var det veldig godt å møte en av pedagogene ved henting tirsdag(hadde sagt at han skulle ha fri fra onsdag) som skjønte at jeg var langt fra ferdig, og som sa at da måtte han jo bare komme i morgen også. De var må der uansett og det god nok bemanning, det var ikke noe problem at jeg hadde satt opp fri. Det var bedre at jeg fikk unna litt mer jobb og at han var i barnehagen. 

Anonymkode: 92926...376

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mye rart om barnehager her inne på forumet. 

Vi sender ut melding ca 14dager før at vi ønsker beskjed hvis barna skal ha fri. Dette for at vi av erfaring vet at det kan komme få barn og vi plutselig er mange voksne, som igjen er dumt da mange har en haug med avspaseringsdager som hoper seg opp. 

Foreldrene gir beskjed hvis barna har fri. Vi spør ikke flere ganger, eller maser på foreldrene selv om vi vet de er hjemme den dagen.

Anonymkode: 8bc02...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigyn skrev (2 timer siden):

Hvis mitt barn så ut til å ha spesielt behov for pause, kortere dager etc, så hadde jeg forventet beskjed om dette fra barnehagen når de observerte dette, ikke bare hinting om at det hadde vært fint med en fridag når det tilfeldigvis passet fint for barnehagens del. Så lenge jeg bare observerer og hører at barnet trives og ikke virker utslitt etter dagen så kunne jeg glatt ha sendt i barnehagen selv om jeg var hjemme for å f.eks fikse litt. Hun vil jo i barnehagen.

Nå har riktig nok min korte dager generelt, hvis ikke hadde jeg sikkert prøvd å få fri - men skjønner godt at ikke alle kan det, og likevel kunne trengt noen sjeldne timer for seg selv. 

Ukeplan kan fort gå i glemmeboken, hadde heller hengt opp lapp i garderoben/dør inn til avdelingen. Ser ut til å fungere veldig godt i begge barnehager vi har vært i. 

Ellers er det greit å si "det er inneklemt dag på fredag, så lurer på om X skal være hjemme eller i barnehagen da?", mindre greit å si "er du sikker på at X ikke kan være hjemme? Er ikke du hjemme selv?". Det er ikke greit. 

Enig. Jobber også med folk og pårørende, og å hinte sånn er ikke greit. Mange har nok dårlig samvittighet og føler på nok utilstrekkelighet som det er. 
Akkurat med det med å være direkte, og samtidig var for andre folks følelser og relasjoner, det tror jeg mange burde trent seg på når man har med folk å gjøre. Tror dessverre det er typisk norsk å ikke tørre å ta ting opp direkte. Og det er dumt, for da får man ofte en forklaring på hvorfor ting er som de er. 
Jeg prøver å sette meg inn i rollen som ped leder i barnehagen: Jeg ser at et barn virker slitent, kanskje det er mer sensitivt enn andre for inntrykk og støy. Først måtte jeg selvsagt se på om jeg  kan klare å tilrettelegge for barnet, innen de rammene jeg rår over. 
Hvis dette ikke går, og jeg lander på at kortere dager el flere fridager hadde vært nødvendig, ja da må jeg ta det direkte opp med foreldrene. Jeg må innkalle til møte, og forklare hva vi i barnehagen har gjort for å hjelpe barnet. 
Tidlig i samtalen hadde jeg uttrykt forståelse og sympati, gitt anerkjennelse på at dette er et delikat tema og ikke minst LYTTET til foreldrenes versjon av forholdene. Så har vi måttet prøvd å finne en løsning, sammen til beste for barnet. 
Hvordan man kommuniserer er utrolig viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Vi som jobber turnus har da sent ungene i barnehagen selv om vi har fri i åresvis. Det blir folk av dem likevel. Fatter ikke dette stresset med å ha ungene hjemme så fort man har fri en dag. Nå skal de jo uansett være hjemme torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart folk ikke skjønner at planleggingsdager for lærere ikke er fri, når ikke engang lærerene skjønner det.   Nå vet ikke jeg med akkurat deg, men min kjæreste har ikke fri,hen har planleggingsdag.   Det er opp til hver lærergruppe på trinnene om de jobber det inn ukene før eller om de må jobbe på fredag på skolen hen jobber. 

Anonymkode: a52cd...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...