Gå til innhold

Barnet mitt skal i barnehagen på fredag,selvom jeg har fri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% alene med mitt barn som er i barnehagealder. Førstkommende fredag,  har jeg inneklemt dag og "fri". Det betyr i praksis at jeg må sitte med papirarbeid hele dagen, ligger dessverre etter pga alle endringene denne epidemien har ført til. Dette liker barnehagen dårlig. I forrige uke fikk jeg en mail om jeg skulle ha barnet i barnehagen eller ikke. Jeg svarte at jeg kommer til å benytte meg av plassen. I går ble jeg igjen spurt om det samme, selvom jeg hadde svart på eposten.  Jeg svarte selvsagt, ja. Og da får jeg spørsmålet: "Men har ikke du fri da? Skolen er stengt". Riktignok er den det, men en IOP skriver ikke seg selv, heller ikke halvårsrapporter og vurderinger. Jeg svarte ikke det, men synes det var ubehagelig og unødvendig. 

Jeg vet om  4-5 barn på avdelingen som også møter opp på fredag, sikkert flere også. Så det er ikke slik at mitt barn blir den eneste. 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal ha dårlig samvittighet for å levere i barnehagen? Jeg betaler for tilbudet,  riktignok sponses det av staten også, men hovedgrunnen til at barnehagen eksisterer er barna som går der. 

Som lærer har jeg kjent på kroppen hvor slitsom dette skoleåret har vært, med rødt og gult nivå, skifter og omstillinger hele veien.  Bare denne måneden har vi lagt om timeplanen 3 ganger, for å imøtekomme alle krav og retningslinjer. Likevel vil jeg aller helst ha alle elevene mine tilstede hver dag, jeg er glad for å se dem. Korona og en usikker hverdag har kollegaene mine klaget om på kontoret, aldri foran foreldre og elever. Hvis det er noe jeg er misfornøyd med på arbeidsplassen min,  tar jeg det opp med mine overordnede eller tillitsvalgte. Jeg gir ikke foresatte dårlig samvittighet fordi de sender ungene sine på skolen. 

Hvis bemanningen er lav, arbeidsvilkårene dårlig eller hva som helst. For all del klager til de rette instansene, ta det med fagforeningen, tillitsvalgte og ledere. Ikke gi sånne som meg som sliter livet av oss dårlig samvittighet for å benytte oss av barnehageplassen. Tro meg, jeg hadde ikke levert barnet mitt, hvis jeg skulle sitte og slappe av hjemme. 

 

Anonymkode: 8e783...89b

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var veldig unødvendig av dem, du trenger ikke ha dårlig samvittighet for det. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i om du skal jobbe eller ikke. Barnehagen har ikke noe med det å gjøre. Jeg kan fint ta meg en fridag mens ungen er i barnehagen. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 4fd59...014

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du barnehagen leser her?

Anonymkode: 1f8fd...eea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Ja, skolen er stengt. Og ungen min skal i barnehagen som holder åpent. 

Punktum. 

Jeg har fri. Helt fri. 

Ungen skal i barnehagen. 

Har vært nok fri og korte dager dette året pga Corona. 

Hadde bhg prøvd seg på tull som du nevner hadde jeg satt dem på plass. 

Din jobb er å være på jobb så lenge bhg er åpen. Ikke stille mer spørsmål om barnet skal i barnehagen når jeg allerde har avklart at ungen skal i barnehagen. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta deg fri! Dårlig gjort av barnehagen. 

Anonymkode: e860f...117

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må jo bare si at du ikke har fri selv om skolen har stengt. Det er jo reelt. 

Anonymkode: fb2c3...38f

Nei, for det er faktisk ikke deres sak. Om hun så ville løpe naken og synge kumbaja i stuen så er det hennes sak så lenge hun har sagt at ungen skal i bhg en dag bhg er åpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om mange barnehager rundt om i landet, holder på på denne måten - det er en jævla uting. Kjenner jeg blir provosert. 

Jeg skal på jobb på fredag, akkurat som veldig mange andre. Si meg, hvordan hadde det fremstått dersom det var vi foreldre som spurte og grov om ansatte i barnehager, sine arbeidstider? 

Meget uprofesjonelt. 

Og ja - om vi betaler for en fulltidsplass, er det fordi vi har behov for dette. Da kommer argumentet "dere betaler bare en brøkdel av hva plassen egentlig koster!" - oh really? Skal jeg fortelle deg hva tjenestene du benytter deg av i for eks. helsevesenet, egentlig koster? Det finnes knapt en tjeneste i det norske velferdssamfunnet som ikke er subsidiert. Ah, dere er så utrolig enkle, mange av dere. 

Det er ikke foreldre sitt problem at dere ønsker eventuelle inneklemte fridager o.l. (noe mange av oss bare kan drømme om) - da må DERE skaffe vikar og ordne opp - slik alle andre arbeidsplasser må for å få kabalen til å gå opp. 

Dere gjør og sier jaggu mye som provoserer i en hverdag som er travel og jævlig nok for mange allerede. SLUTT MED DET.

Anonymkode: 393c4...185

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be dem om å ta seg en bolle og slutte å blande seg. De har ingenting med hva du skal. 

Anonymkode: e0d5f...442

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WhisperingWind skrev (28 minutter siden):

Ja, skolen er stengt. Og ungen min skal i barnehagen som holder åpent. 

Punktum. 

Jeg har fri. Helt fri. 

Ungen skal i barnehagen. 

Har vært nok fri og korte dager dette året pga Corona. 

Hadde bhg prøvd seg på tull som du nevner hadde jeg satt dem på plass. 

Din jobb er å være på jobb så lenge bhg er åpen. Ikke stille mer spørsmål om barnet skal i barnehagen når jeg allerde har avklart at ungen skal i barnehagen. 

Jeg jobber ikke i barnehage og har selv barnehagebarn, men jeg må si at jeg synes det er rart når foreldre sender barnet i barnehage, for å selv ha fri og slappe av. Forstår at det trengs ja, men jeg synes det er spesielt om barnet allerede er i barnehagen hver eneste dag. 

Anonymkode: 5f8a4...475

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uprofesjonelt med de kommentarene fra barnehagen. Ta deg «fri» med god samvittighet. Jeg ville sagt når du ble spurt at jeg har papir dag. Barnehagen vet jo godt hva det innebærer da pedagogene har mye av dette selv. En gang burde holdt å spørre, grunnen er sikkert usikkerhet om hvor mange ansatte som trengs på jobb, og sikkert flere som ønsker seg fri. Min barnehage har planleggingsdag som de har jobbet inn, så alle de ansatte har fri. 

Anonymkode: 082e2...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber ikke i barnehage og har selv barnehagebarn, men jeg må si at jeg synes det er rart når foreldre sender barnet i barnehage, for å selv ha fri og slappe av. Forstår at det trengs ja, men jeg synes det er spesielt om barnet allerede er i barnehagen hver eneste dag. 

Anonymkode: 5f8a4...475

For noen er barnehagen den eneste «barnevakten» de har. 
 

Her bor alle besteforeldre minimum 10 timer unna med bil. Ingen familie i nærheten. Omgangskrets - ja, men de har jo selv opptil flere små barn. Innrømmer glatt at jeg ikke på automatikk holder ungene hjemme fra barnehagen hvis jeg selv en sjelden gang har fri. Ikke nødvendigvis for å slappe av heller, men kanskje for å få vasket bad og skiftet på senger uten kidsa på slep...

Anonymkode: d1e55...45c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noen er barnehagen den eneste «barnevakten» de har. 
 

Her bor alle besteforeldre minimum 10 timer unna med bil. Ingen familie i nærheten. Omgangskrets - ja, men de har jo selv opptil flere små barn. Innrømmer glatt at jeg ikke på automatikk holder ungene hjemme fra barnehagen hvis jeg selv en sjelden gang har fri. Ikke nødvendigvis for å slappe av heller, men kanskje for å få vasket bad og skiftet på senger uten kidsa på slep...

Anonymkode: d1e55...45c

Jada jeg leverer ofte mine også, men da er det som regel fra 930-1430. Gjør altfor at de ikke skal være der hver dag med lange dager. 

Anonymkode: 5f8a4...475

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg jobber ikke i barnehage og har selv barnehagebarn, men jeg må si at jeg synes det er rart når foreldre sender barnet i barnehage, for å selv ha fri og slappe av. Forstår at det trengs ja, men jeg synes det er spesielt om barnet allerede er i barnehagen hver eneste dag. 

Anonymkode: 5f8a4...475

Godt du sier det, nå må du bare vente et ras sv meldinger med en drøss av unnskyldninger 

Anonymkode: 7405b...c46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én forbanna ting til - i stedet for å gå rundt grøten slik dere holder på - bestem heller at barnehagen holdes stengt en slik dag. Det finnes ikke noe mer smålig og provoserende enn å legge press på foreldre, utspørring om hvorfor ikke barnet har fri denne dagen, mistenkeliggjøring.

Nei, vent - kan dere det? Selvsagt ikke! Dere tilbyr nemlig en barnehageplass som skal være tilgjengelig på HELT ordinære arbeidsdager!!!

Anonymkode: 393c4...185

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vår bhg er så flink til å ha plan dager rett etter disse inneklemte dagene,ikke alle kan ta fri,men ja de tvinger oss

Anonymkode: e04c6...69e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med folk som jobber i barnehage og som nekter å gjøre jobben sin? Får de ikke betalt for å passe på barn? Hver gang jeg leser her inne ser jeg en post om at barnehage ansatte ikke vil ha barn i barnehagen! Hva skjer? 

Er man kokk må man lage mat. Er man buss sjåfør så må man kjøre buss. Er man lege kan man ikke bare forlange å ikke ha pasienter men fortsatt få betalt!

Anonymkode: 7e3cf...e17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gadd ikke lese hele novellen, men skjønner ikke hvorfor man velger å diskutere egne, frie valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva slags barnehager dere har ungene i. Har selv jobbet i forskjellige barnehager og har aldri opplevd eller tenkt over at barn er i bhg på inneklemte dager fordi foreldrene jobber. 

Når det er sagt, så vil jeg forsvare enkelte kommentarer som kan oppleves sårende for foreldre. At den som jobber i barnehagen for eksempel spør om du ikke har mulighet til å ta fri, eller lurer på om du er hjemme den inneklemt dagen kan godt være fordi de ser at ditt barn kanskje hadde hatt godt av litt pause også. Mange foreldre glemmer at barn har fulle "arbeidsdager" i barnehagen, med aktiviteter, høyt tempo, mange mennesker og mye lyd - ofte i flere timer enn foreldrene er på jobb. 

Det er likevel ikke sånn at det skal settes som krav, og det er heller ikke en forventning - og spørsmålene blir aldri stilt fordi "vi vil ha fri den dagen". Det handler sjelden om den ansattes ønsker, og oftest om barnas behov. For det er jobben vår - å sette deres barn behov først! 

Anonymkode: 5f0a4...a7f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...