Gå til innhold

Hva er den jævlige smaken i karbonader, kjøttkaker og kjøttboller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker på sånne ferdige man kjøper i butikken. De har alle en felles smak av ett eller annet, men klarer ikke å sette fingeren på hva. Alt jeg vet er at jeg synes det smaker jævlig rart, og smaken svetter over på andre ting i retten også. Dette gjelder ikke hjemmelagde produkter. Noen som vet, eller har lagt merke til det samme?

Anonymkode: f53f1...20f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke merket noen dårlig smak, men jeg synes jo at hjemmelagede smaker bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Muskat 

Anonymkode: 5366b...8f1

Er DET vondt? Jeg har mye mer muskat i mine hjemmelagede enn det kan være i de ferdige, jeg synes det er kjempegodt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket innholdsfortegnelsene på Gildes kjøttkaker, karbonader og kjøttboller på nett på flere sider, inkl Gildes egne sider. De lister bare opp "krydder", altså ikke hva slags krydder. Regner med at det er et krydder som setter den smaken du mener du kjenner som "jævlig".

Jeg synes kjøttkakene og kjøttbollene deres er helt ok og gode nok :)

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fett, tror jeg. Jeg greier ikke spise ferdige farseprodukter pga denne emne smaken som klistrer seg til hele innsiden av munnen. 

Anonymkode: ed0d9...7f8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (4 minutter siden):

Nei, har ikke lagt merke til dette? 

Har du eksempel på produkt? 

Egentlig alle sånne varer jeg har smakt. Gilde karbonader, Gilde kjøttkaker, Gilde svenske kjøttboller osv. Vet First Price-karbonader også har samme smak. Det er en sånn smak man ikke finner i noe annet enn sånne varer som dette. 

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Muskat 

Anonymkode: 5366b...8f1

Nei, muskat er det ikke.

Anonymkode: f53f1...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er fett, tror jeg. Jeg greier ikke spise ferdige farseprodukter pga denne emne smaken som klistrer seg til hele innsiden av munnen. 

Anonymkode: ed0d9...7f8

Hmm, det kan hende. Klarer ikke å spise det jeg heller. Skjer det noe spesielt med fettet i produksjonsprosessen kanskje? Siden det ikke er sånn smak av hjemmelagde karbonader.

Anonymkode: f53f1...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er en fæl smak i de fleste ferdiglagde både karbonader, kjøttkaker og kjøttboller. Synes jeg kan smake noe av det samme i en del pølser også, særlig wienerpølser. Samme problem har jeg med ferdiglagde hamburgere som er frosne når man kjøper de.

Er heldig og har en mann som lager mye hjemmelagd, og da smaker alt av kjøtt/karbonadedeig produkter helt himmelsk. Jeg tror forresten ikke det er muskat.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimsi skrev (1 minutt siden):

Helt enig, det er en fæl smak i de fleste ferdiglagde både karbonader, kjøttkaker og kjøttboller. Synes jeg kan smake noe av det samme i en del pølser også, særlig wienerpølser. Samme problem har jeg med ferdiglagde hamburgere som er frosne når man kjøper de.

Er heldig og har en mann som lager mye hjemmelagd, og da smaker alt av kjøtt/karbonadedeig produkter helt himmelsk. Jeg tror forresten ikke det er muskat.

 

Sant, klarer ikke å spise wienerpølser heller av denne grunnen! Synes kanskje ikke smaken er like fremtredende her, men absolutt merkbar. 

Anonymkode: f53f1...20f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen ide om hva som gjør at de har en merkelig smak. Jeg har prøvd flere produkter og nå kjøper jeg ikke ferdigprodukter lenger. Wienerpølser fra Finsbråten er gode.

Det er uten tvil best med hjemmelagd mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natriumglutamat? Tilsettes bearbeidet kjøtt for å lure hjernen til at det smaker bedre enn det gjør...

Anonymkode: 88bbc...e93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til kjenner jeg lukt/smak av kumøkk..... I tillegg synes keg det er veldig rart når det smaker fårefekjøtt av kjøttdeig - spesielt om høsten - når jeg har kjøpt kjøttdeig av storfe....

Ellers er alt av kryddersmaker velkommen hos meg 🤗

Anonymkode: 62553...076

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har samme erfaringen, og tenkt det er løk som er behandlet på en underlig måte, eller noen form for fyllmasse. Vondt er det i hvert fall, og jeg holder meg helt unna det når jeg kan.

Anonymkode: 43ec3...be6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Det er et eller annet som gjør at slike kjøttprodukter smaker forferdelig. 

Anonymkode: db6e2...81f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et lite tips - la være å kjøpe eller spise mat som dere ikke synes smaker godt. Jeg for min del spiser aldri får/lammekjøtt 🤢

Anonymkode: 7bd58...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Ja, har merket det i noen produkter. Aner ikke hva det kan være. Det må jo være noe de bruker i industrien eller noe med hvordan de gjør det der. 

Usikker på hva det kan være. Jeg kjøper ikke sånt, men har smakt det og andre kan servere det. 

Synes for øvrig at mange pølser har et eller annet merkelig ved seg og jeg blir alltid kvalm av å spise de. Det gjelder ikke alle, men kjipe wiener-eller grillpølser har alltid en ekkel smak. Sikkert fettet eller noe der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lukte / smake noe som minner om kumøkk noen ganger av ferdiglagde kjøttboller og kjøttkaker, er det det du mener? Jeg har stusset veldig på det selv.. 

Anonymkode: 29797...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hmm, det kan hende. Klarer ikke å spise det jeg heller. Skjer det noe spesielt med fettet i produksjonsprosessen kanskje? Siden det ikke er sånn smak av hjemmelagde karbonader.

Anonymkode: f53f1...20f

Jeg vet ikke... Grunnen til at jeg tenker det kan være fett er at det føles som det legger seg som en hinne i munnhulen. 

Anonymkode: ed0d9...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...