Gå til innhold

«Ikke luft hunden her»-skilt - lovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du hadde ikke likt at naboen din kom og bæsjet på plenen din, eller at noen av dyrene hennes kom for å drite eller tisse der? Det er din eiendom, og der bestemmer du. Så hvis du vil ha forbud om at folk og dyr skal bæsje på plenen, eller i hagen din. Så bestemmer du det, og kan sette opp et skilt for dine regler. Hvis hunden din driter i hagen til noen, er det fritt frem for at han/hun kan komme og bæsje hos deg. 

Har du dyr, bør du jo ha egen eiendom de kan gjøre fra seg på. Ikke belage seg på at de skal drite hos andre. Andres hager og plen er ikke ditt friareal. 

Anonymkode: 3fa73...f60

🥱 dette er så hjernedødt at det gidder jeg omtrent ikke å adressere engang. Hunden min har ikke gjort fra seg på denne eiendommen.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man trenger ikke hjemmel i lov for å sette opp et slikt skilt, eller for å forby utenforstående å bruke eller oppholde seg på egen privat eiendom, uavhengig av om eiendommen er et borettslag eller en enebolig. Det kreves hjemmel i lov for å ikke forholde seg til det eierne har bestemt, dvs. at eierne kan i utgangspunktet gjøre alt som ikke er forbudt. 

Anonymkode: db086...d2d

stan skrev (2 minutter siden):

Skiltet er lovlig. Man kan henge opp det meste av skilt på egen eiendom.

De kan ikke nekte deg å gå langs veien, med eller uten hund. Men sannsynligvis har de rett til å vise bort deg og hunden fra gresset. 

takk for informative svar! Er ikke sikkert gresset eies av blokken heller, kan like sannsynlig være kommunal eiendom. Skal sjekke det opp.
 

Ulven skrev (3 minutter siden):

Altså det er rimelig spesielt å klage over at hunden går på gresset ved siden av fortauet, når den uproblematisk kan gå på fortauet uten at noen kan si noe som helst. Da har man lite å fylle livet sitt med etter min mening. Ved neste passering hadde jeg lett gått på gresset, med hunden pent på fortauet.

 

 

enig, og er litt derfor jeg ønsker å finne ut av om de faktisk har noe grunnlag for å nekte hunder å gå der. Syns det er bra patetisk å hisse seg opp over at en hund passerer liksom 

ts

 

Anonymkode: c369a...8ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jadaomatte skrev (1 minutt siden):

Nabokjerringa det der....🙄 neste gang får du gå på gresset og kikke opp mot leiligheten hennes å håpe hun ser deg.

Trust me, I will😂 er så patetisk med folk som bor i byen og ikke tåler synet av hunder, barn eller uteliv. 
 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på hvem som eier eiendommen/hva den er regulert til. Forenket sagt: har du en hage som du eier privat det er regulert til boligområde i reguleringsplanen: så har du lov til å si til noen at de ikke skal gå tur med hunden sin i hagen. Dersom det et kommunal grunn eller regulert til offentlig areal så kan ikke  noen si at du ikke har lov til å ferdes der.

Eier kan du sjekke på seeiendom.no. Finn eiendommen og gå inn på grunnboksutskrift der finner fu hjemmelshaver.

 

Gå inn på kommunekart of finn reguleringsplan for å se hva det er regulert til.

Tviler på at du kunne bortvises her..

Anonymkode: f4d3f...178

Tusen takk!! Skal definitivt sjekke opp dette! 
 

ts

Anonymkode: c369a...8ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at hunden har lov til å gå på fortauet, men ikke på gresset. Personlig så mener jeg det er helt høl i hue, men loven er lik for alle. Sånn er det bare. 

Tenker allikevel at de vil ha store problemer med å følge opp i slike situasjoner. Av praktiske grunner.  En privat hage foran en enebolig er jo noe ganske annet, og jeg tipper at ingen hundeeier i verden ville våget å lufte hunden sin der. Foran en blokk derimot, er det ikke alltid så greit å vite hvor grensen for offentlig/privat går. 

De har per definisjon rett til å nekte unger å gå der og katter å drite der, men igjen, vanskelig å følge opp. Dere som maser om hunder som tisser på tujaen deres; dere er klar over at bladene og greinene stort sett vokser seg utenfor grensa til tomta deres, og dersom hunnen ikke tisser direkte oppetter stammen, så er det helt lov. Så her er det frem med linjalen folkens! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å vite hvem som går så mye på gresset der gitt, utenom hunder😂 Ser ikke for meg at det er et fint sted for småbarn og leke, og det er ikke der du setter deg for å nyte en kopp kaffe heller🤣

Anonymkode: bd3fb...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skulle likt å vite hvem som går så mye på gresset der gitt, utenom hunder😂 Ser ikke for meg at det er et fint sted for småbarn og leke, og det er ikke der du setter deg for å nyte en kopp kaffe heller🤣

Anonymkode: bd3fb...593

ikkesant😂😂 vokser ikke en stakkars blomst der engang. Totalt idiotisk

ts

Anonymkode: c369a...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra bildet vil jeg faktisk tro at det er snakk om en privat vei gjennom borettslaget. Er det så vanskelig å respektere beboerne og faktisk la være å la bikkja gå på gresset? De er sikkert dritleie av hundedritt og hundedrittrester i gresset. 

Anonymkode: d38f8...995

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

🥱 dette er så hjernedødt at det gidder jeg omtrent ikke å adressere engang. Hunden min har ikke gjort fra seg på denne eiendommen.

takk for informative svar! Er ikke sikkert gresset eies av blokken heller, kan like sannsynlig være kommunal eiendom. Skal sjekke det opp.
 

enig, og er litt derfor jeg ønsker å finne ut av om de faktisk har noe grunnlag for å nekte hunder å gå der. Syns det er bra patetisk å hisse seg opp over at en hund passerer liksom 

ts

 

Anonymkode: c369a...8ff

Jeg kan ikke svare, men for et utrivelig nabolag det må være å bo i. Jeg blir kjempeglad for alle hunder jeg ser!

Anonymkode: 1f046...352

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås i det. De har ikke satt opp  sperring. Skal ikke hunder få gå på gress skulle katter vært forbudt.

(Nabokatt bæsjer i sanden til fundamentet vi skal støpe og i blomsterbed, hunder har man i det minste kontroll på).

Anonymkode: 7e6a0...afa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ut fra bildet vil jeg faktisk tro at det er snakk om en privat vei gjennom borettslaget. Er det så vanskelig å respektere beboerne og faktisk la være å la bikkja gå på gresset? De er sikkert dritleie av hundedritt og hundedrittrester i gresset. 

Anonymkode: d38f8...995

Det er absolutt ikke en privat vei gjennom et borettslag, men en bilvei mellom to urelaterte blokker, hvorav den på andre siden er kommunale boliger. Som jeg har krever gjentatte ganger så driter ikke hunden min der, så jeg gidder ikke respektere det når jeg ikke vet hvordvidt de har grunnlag for å nekte meg å gå der for å tilfredsstille kontrollbehovet til sure hundehatere 

Anonymkode: c369a...8ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (2 timer siden):

Jeg svarte som jeg gjorde fordi du uansett vil gi faen og det står det ikke mye respekt av. At det skiltet er satt op har kanskje blitt avgjort av de som bor der og det bør du respektere. 

Det er sjelden hunder tisse og treffer på akkurat samme spot på gresset hver gang. Dessuten er det stort sett tisper som sitter på huk i gresset, hva er sjansen for at dette i treffer Ove rhele plenen din? Forbipasserende hund er ikke det samme som oppbevaring av hund på plen, da urinkonsentrasjonen blir større ved permanent oppbevaring av hunder på plen. 

Selv har jeg to massive hunder oppbevart på plen, hver dag. Plenen er likevel frodig og fin, da urin fungerer fint som gjødsel og holder mose borte. 

Kanskje han andre du skrev til ville gitt faen, fordi han ikke ser problemet med urin, men du er ikke så langt fra faen selv høres det ut som. Er du sikker på at det bare er urin som er problemet? Jeg personlig samler opp hundebæsj i poser, og oppbevarer de hjemme til jeg får tilsnakk av en faen. Hundebæsj er også fint for plenen 😘

Anonymkode: 3a0ec...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 

I dag går jeg tur med hunden min i et boligfelt med blokker i byen, når en dame roper ut av vinduet at jeg ikke får lufte hunden min der og pekte rasende til et skilt på blokken. Legger ved et bilde av blokken med skiltet (til høyre) og gresset vi gikk på. 

Jeg gikk altså forbi blokken, og hunden gikk på gresset. Han gikk ikke på do (og hadde han gjort det hadde jeg som alltid selvfølgelig plukket det opp). Jeg vil derfor ikke si at jeg «luftet» hunden min der, det var bare tilfeldigvis den veien vi gikk. 

Er det faktisk lovlig å nekte hunder å tråkke på gresset i forbifarten, eller er det skiltet bare noe de har satt opp for å forsøke å skremme bort folk med hund fordi enkelte ikke plukker opp etter seg? 

Jeg gir forøvrig faen uansett og kommer til å fortsette å la hunden min gå på gresset, men hadde vært interessant om noen visste noe om jussen i sånne tilfeller. 
 

813BF621-9BAF-48BA-8587-B57447120EAE.jpeg

Anonymkode: c369a...8ff

Jeg kjenner til problemet. Nestegang noen snakker til dere, Knyt hunden i en stolpe, dra ned buksa og sett deg på huk😁

Anonymkode: 3a0ec...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har misforstått skiltet. "Ikke luft hunden" betyr bare at de ikke skal ha løse hunder løpende rundt, med dertil hørende bæsjing. Selvfølgelig er det lov å passere med hunden i bånd. Rop tilbake "Ring snuten davel!" og gå videre. 

Anonymkode: 3ff02...b2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen som har satt opp slike treskilt som selges på Europris der det står «Ikke luft hunden din her» eller noe sånt. Men, de skiltene har jeg kun sett ved private boliger der de f.eks nettopp har nyplantet hekk nært veien. 

Anonymkode: 17c84...44c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har sett noen som har satt opp slike treskilt som selges på Europris der det står «Ikke luft hunden din her» eller noe sånt. Men, de skiltene har jeg kun sett ved private boliger der de f.eks nettopp har nyplantet hekk nært veien. 

Anonymkode: 17c84...44c

Akkurat det jeg har, men folk driter i det allikevel 😡 hundetiss er ikke bra for planter, spesielt ikke nyplantede 

Anonymkode: a0bf7...040

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike vedteker må man respektere.

Anonymkode: 08907...715

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er absolutt ikke en privat vei gjennom et borettslag, men en bilvei mellom to urelaterte blokker.

Anonymkode: c369a...8ff

Dette stemmer.

Jeg bodde i dette borettslaget i mange år, og har fortsatt venner som bor der. Husker det som et veldig trivelig borettslag, men det var en middelaldrende dame der som hadde litt «Karen-tendenser».

Husker ikke så mye fra husordensreglementet, og kjenner ikke jussen. Men jeg synes at det høres helt rart ut å reagere på dette.

Den plenen var aldri i bruk av beboerne da jeg bodde der. Det er skygge der mye av tiden, og den ligger tett opp mot fortau og bilvei. Det er et rekreasjonsområde på den andre siden av bygget med sittebenker, blomsterbed etc., og en del av beboerne har balkong. Borettslaget ligger også rett i nærheten av flere grøntområder, f.eks. Bjølsenparken og Gråbeinsletta.

Det er mange som går tur med hund i området, og jeg forstår ikke at det skulle være et problem.

Jeg beklager at jeg ikke kan si noe om det juridiske, men du har nok bare støtt på borettslagets ene «Karen» på en dårlig dag ;) 

Anonymkode: 6138f...ae5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er sjelden hunder tisse og treffer på akkurat samme spot på gresset hver gang. Dessuten er det stort sett tisper som sitter på huk i gresset, hva er sjansen for at dette i treffer Ove rhele plenen din? Forbipasserende hund er ikke det samme som oppbevaring av hund på plen, da urinkonsentrasjonen blir større ved permanent oppbevaring av hunder på plen. 

Selv har jeg to massive hunder oppbevart på plen, hver dag. Plenen er likevel frodig og fin, da urin fungerer fint som gjødsel og holder mose borte. 

Kanskje han andre du skrev til ville gitt faen, fordi han ikke ser problemet med urin, men du er ikke så langt fra faen selv høres det ut som. Er du sikker på at det bare er urin som er problemet? Jeg personlig samler opp hundebæsj i poser, og oppbevarer de hjemme til jeg får tilsnakk av en faen. Hundebæsj er også fint for plenen 😘

Anonymkode: 3a0ec...87c

Har du hørt om at hunder markerer? Da tisser de på steder andre hunder har tisset. Da blir det brune flekker. 

Hundebæsj er ikke bra for plenen. Hvis du har hund selv og lar bæsjen ligge på legen din, så finner du fort ut at den ikke løser seg opp som feks hvis du hadde bæsjet der.

Hvorfor mener du jeg ikke er langt fra faen? Fordi jeg synes sånne skilt skal respekteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (2 timer siden):

Har du hørt om at hunder markerer? Da tisser de på steder andre hunder har tisset. Da blir det brune flekker. 

Hundebæsj er ikke bra for plenen. Hvis du har hund selv og lar bæsjen ligge på legen din, så finner du fort ut at den ikke løser seg opp som feks hvis du hadde bæsjet der.

Hvorfor mener du jeg ikke er langt fra faen? Fordi jeg synes sånne skilt skal respekteres?

Jeg har en veldig fin plen, den tisses på av mange hunder, det har også blitt liggende både hundemøkk og kattemøkk på den, fortsatt fin.😁

Anonymkode: bd3fb...593

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (4 timer siden):

Har du hørt om at hunder markerer? Da tisser de på steder andre hunder har tisset. Da blir det brune flekker. 

Hundebæsj er ikke bra for plenen. Hvis du har hund selv og lar bæsjen ligge på legen din, så finner du fort ut at den ikke løser seg opp som feks hvis du hadde bæsjet der.

Hvorfor mener du jeg ikke er langt fra faen? Fordi jeg synes sånne skilt skal respekteres?

Hva slags radioaktivt tiss er det hundene du har møtt på har, som dreper gress? Jeg har hund som tisser på plenen. Plenen er grønn.

Anonymkode: 234d8...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

 

Jeg gir forøvrig faen uansett og kommer til å fortsette å la hunden min gå på gresset
 

813BF621-9BAF-48BA-8587-B57447120EAE.jpeg

Anonymkode: c369a...8ff

Åh fy faen folk som deg!!!

Anonymkode: 2557e...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...