Gå til innhold

«Ikke luft hunden her»-skilt - lovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

I dag går jeg tur med hunden min i et boligfelt med blokker i byen, når en dame roper ut av vinduet at jeg ikke får lufte hunden min der og pekte rasende til et skilt på blokken. Legger ved et bilde av blokken med skiltet (til høyre) og gresset vi gikk på. 

Jeg gikk altså forbi blokken, og hunden gikk på gresset. Han gikk ikke på do (og hadde han gjort det hadde jeg som alltid selvfølgelig plukket det opp). Jeg vil derfor ikke si at jeg «luftet» hunden min der, det var bare tilfeldigvis den veien vi gikk. 

Er det faktisk lovlig å nekte hunder å tråkke på gresset i forbifarten, eller er det skiltet bare noe de har satt opp for å forsøke å skremme bort folk med hund fordi enkelte ikke plukker opp etter seg? 

Jeg gir forøvrig faen uansett og kommer til å fortsette å la hunden min gå på gresset, men hadde vært interessant om noen visste noe om jussen i sånne tilfeller. 
 

813BF621-9BAF-48BA-8587-B57447120EAE.jpeg

Anonymkode: c369a...8ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er nokså vanlig å ha det i vedtektene i borettslag, men bor du ikke der tror jeg ikke det er mye de får gjort

Anonymkode: 9d8f0...fbe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gressplenen er mest sannsynlig privat eid av de som bor i disse blokkene og da bestemmer de. Ville du likt om noen lot hundene sine gjøre fra seg i din hage?

Jeg har hatt hunder selv og egen hage hvor de fikk løse. Urin gjør gresset brunt og det er ikke pent. 
 

Jeg ville respektert det skiltet iallefall.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (10 minutter siden):

Den gressplenen er mest sannsynlig privat eid av de som bor i disse blokkene og da bestemmer de. Ville du likt om noen lot hundene sine gjøre fra seg i din hage?

Jeg har hatt hunder selv og egen hage hvor de fikk løse. Urin gjør gresset brunt og det er ikke pent. 
 

Jeg ville respektert det skiltet iallefall.

Nettopp.. er så lei av folk som lar bikkja gjøre fra seg på min tomt. Har akkurat planta en thujahekk og her om dagen var det en kjerring som faktisk stoppa sykkelen med hund inntil denne nye hekken og lot hunden pisse på den. Enkelte skulle ikke hatt hund.. har satt opp sånt skilt selv, men hjelper nok ikke 

Anonymkode: a0bf7...040

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (9 minutter siden):

Den gressplenen er mest sannsynlig privat eid av de som bor i disse blokkene og da bestemmer de. Ville du likt om noen lot hundene sine gjøre fra seg i din hage?

Jeg har hatt hunder selv og egen hage hvor de fikk løse. Urin gjør gresset brunt og det er ikke pent. 
 

Jeg ville respektert det skiltet iallefall.

Nå var jeg ikke ute etter synsing, men det faktiske lovverket rundt å nekte forbipasserende hunder å tråkke på gresset.
Tynn sammenligning for øvrig - mener det er vesentlig forskjell på privat hage og en gressflekk som du deler med omtrentlig 200 naboer og en bilvei. Er ikke engang sikker på om gresset tilhører blokka eller kommunen. 

ts

Anonymkode: c369a...8ff

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå var jeg ikke ute etter synsing, men det faktiske lovverket rundt å nekte forbipasserende hunder å tråkke på gresset.
Tynn sammenligning for øvrig - mener det er vesentlig forskjell på privat hage og en gressflekk som du deler med omtrentlig 200 naboer og en bilvei. Er ikke engang sikker på om gresset tilhører blokka eller kommunen. 

ts

Anonymkode: c369a...8ff

Jeg svarte som jeg gjorde fordi du uansett vil gi faen og det står det ikke mye respekt av. At det skiltet er satt op har kanskje blitt avgjort av de som bor der og det bør du respektere. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (Akkurat nå):

Jeg svarte som jeg gjorde fordi du uansett vil gi faen og det står det ikke mye respekt av. At det skiltet er satt op har kanskje blitt avgjort av de som bor der og det bør du respektere. 

Selvfølgelig gir jeg faen når jeg bare går forbi med hunden min og plutselig blir skreket til av en fremmed dame ut et vindu. Jeg hadde ikke kommet til der skiltet hang enda, og hadde derfor ikke sett det. 

Det er trist at dere har negative opplevelser med hunder som gjør fra seg ukontrollert, men jeg plukker alltid opp etter min hund og ikke får han markere hvor han vil heller.
Jeg gidder derfor ikke bry meg om han går på gresset og snuser når jeg ikke engang vet om skiltet baseres på lovverket eller ikke 

 

ts

Anonymkode: c369a...8ff

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå var jeg ikke ute etter synsing, men det faktiske lovverket rundt å nekte forbipasserende hunder å tråkke på gresset.
Tynn sammenligning for øvrig - mener det er vesentlig forskjell på privat hage og en gressflekk som du deler med omtrentlig 200 naboer og en bilvei. Er ikke engang sikker på om gresset tilhører blokka eller kommunen. 

ts

Anonymkode: c369a...8ff

Hvis det er privat eiendom så har man det. Spiller ingen rolle om den eies av et borettslag. 

Er det derimot på en vei åpen for almen ferdsel kan man ikke begrense ferdsel på denne måten. 

Hvis det er gresset på bildet, så gjelder dette fortsatt, men det er nok en gråsone.

”…….liknende område hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker”. Hva som omfattes av denne bestemmelsen bedømmes skjønnsmessig etter lokale forhold i det enkelte tilfellet, der allmennhetens og grunneierens interesser må veies mot hverandre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (3 minutter siden):

Hvis det er privat eiendom så har man det. Spiller ingen rolle om den eies av et borettslag. 

Er det derimot på en vei åpen for almen ferdsel kan man ikke begrense ferdsel på denne måten. 

Hvis det er gresset på bildet, så gjelder dette fortsatt, men det er nok en gråsone.

”…….liknende område hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker”. Hva som omfattes av denne bestemmelsen bedømmes skjønnsmessig etter lokale forhold i det enkelte tilfellet, der allmennhetens og grunneierens interesser må veies mot hverandre.

Tusen takk for svar! 😄 Det er gresset på bildet. Ikke at det noen gang kommer til å bli noen sak ut av det her, men ante meg at skiltet var satt opp uten klart hjemmel i loven. Ts

Anonymkode: c369a...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (16 minutter siden):

Jeg svarte som jeg gjorde fordi du uansett vil gi faen og det står det ikke mye respekt av. At det skiltet er satt op har kanskje blitt avgjort av de som bor der og det bør du respektere. 

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig gir jeg faen når jeg bare går forbi med hunden min og plutselig blir skreket til av en fremmed dame ut et vindu. Jeg hadde ikke kommet til der skiltet hang enda, og hadde derfor ikke sett det. 

Det er trist at dere har negative opplevelser med hunder som gjør fra seg ukontrollert, men jeg plukker alltid opp etter min hund og ikke får han markere hvor han vil heller.
Jeg gidder derfor ikke bry meg om han går på gresset og snuser når jeg ikke engang vet om skiltet baseres på lovverket eller ikke 

 

ts

Anonymkode: c369a...8ff

vil legge til at jeg selvfølgelig ikke vil respektere et skilt dersom det er satt opp uten lovlig grunnlag av beboere som ikke liker at hunder går på gresset nedenfor vinduene deres. Man kan ikke lage egne regler tilpasset etter egne preferanser. 
 

ts
 

Anonymkode: c369a...8ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke likt at naboen din kom og bæsjet på plenen din, eller at noen av dyrene hennes kom for å drite eller tisse der? Det er din eiendom, og der bestemmer du. Så hvis du vil ha forbud om at folk og dyr skal bæsje på plenen, eller i hagen din. Så bestemmer du det, og kan sette opp et skilt for dine regler. Hvis hunden din driter i hagen til noen, er det fritt frem for at han/hun kan komme og bæsje hos deg. 

Har du dyr, bør du jo ha egen eiendom de kan gjøre fra seg på. Ikke belage seg på at de skal drite hos andre. Andres hager og plen er ikke ditt friareal. 

Anonymkode: 3fa73...f60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for svar! 😄 Det er gresset på bildet. Ikke at det noen gang kommer til å bli noen sak ut av det her, men ante meg at skiltet var satt opp uten klart hjemmel i loven. Ts

Anonymkode: c369a...8ff

Man trenger ikke hjemmel i lov for å sette opp et slikt skilt, eller for å forby utenforstående å bruke eller oppholde seg på egen privat eiendom, uavhengig av om eiendommen er et borettslag eller en enebolig. Det kreves hjemmel i lov for å ikke forholde seg til det eierne har bestemt, dvs. at eierne kan i utgangspunktet gjøre alt som ikke er forbudt. 

Anonymkode: db086...d2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for svar! 😄 Det er gresset på bildet. Ikke at det noen gang kommer til å bli noen sak ut av det her, men ante meg at skiltet var satt opp uten klart hjemmel i loven. Ts

Anonymkode: c369a...8ff

Skiltet er lovlig. Man kan henge opp det meste av skilt på egen eiendom.

De kan ikke nekte deg å gå langs veien, med eller uten hund. Men sannsynligvis har de rett til å vise bort deg og hunden fra gresset. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er rimelig spesielt å klage over at hunden går på gresset ved siden av fortauet, når den uproblematisk kan gå på fortauet uten at noen kan si noe som helst. Da har man lite å fylle livet sitt med etter min mening. Ved neste passering hadde jeg lett gått på gresset, med hunden pent på fortauet.

 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ulven said:

Altså det er rimelig spesielt å klage over at hunden går på gresset ved siden av fortauet, når den uproblematisk kan gå på fortauet uten at noen kan si noe som helst. Da har man lite å fylle livet sitt med etter min mening. Ved neste passering hadde jeg lett gått på gresset, med hunden pent på fortauet.

 

 

De har sikkert problemmer med drittsekk selv opptatte hundeiere som ikke plukker opp etter seg. 
 

 

Anonymkode: 82b6d...9bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nabokjerringa det der....🙄 neste gang får du gå på gresset og kikke opp mot leiligheten hennes å håpe hun ser deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du hadde ikke likt at naboen din kom og bæsjet på plenen din, eller at noen av dyrene hennes kom for å drite eller tisse der? Det er din eiendom, og der bestemmer du. Så hvis du vil ha forbud om at folk og dyr skal bæsje på plenen, eller i hagen din. Så bestemmer du det, og kan sette opp et skilt for dine regler. Hvis hunden din driter i hagen til noen, er det fritt frem for at han/hun kan komme og bæsje hos deg. 

Har du dyr, bør du jo ha egen eiendom de kan gjøre fra seg på. Ikke belage seg på at de skal drite hos andre. Andres hager og plen er ikke ditt friareal. 

Anonymkode: 3fa73...f60

Ts lurer på om det er lov å nekte hunden å GÅ der. Hen skrev ingenting om at hunden fikk drite på plenen og at hen lot det ligge.

Anonymkode: 18443...26a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

De har sikkert problemmer med drittsekk selv opptatte hundeiere som ikke plukker opp etter seg. 
 

 

Anonymkode: 82b6d...9bb

Og det er forståelig, men man skriker ikke ukontrollert etter en hundeeier som faktisk ikke har gått fra dritten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvem som eier eiendommen/hva den er regulert til. Forenket sagt: har du en hage som du eier privat det er regulert til boligområde i reguleringsplanen: så har du lov til å si til noen at de ikke skal gå tur med hunden sin i hagen. Dersom det et kommunal grunn eller regulert til offentlig areal så kan ikke  noen si at du ikke har lov til å ferdes der.

Eier kan du sjekke på seeiendom.no. Finn eiendommen og gå inn på grunnboksutskrift der finner fu hjemmelshaver.

 

Gå inn på kommunekart of finn reguleringsplan for å se hva det er regulert til.

Tviler på at du kunne bortvises her..

Anonymkode: f4d3f...178

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...