Gå til innhold

Søke om stipend for nedsatt funksjonsevne (autisme/Asberger)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å søke om stipend for nedsatt funksjonsevne neste år, er det noen her som har gjort det? Gjerne da med autisme.

Hva er sannsynligheten for avslag fra Lånekassen?

Kommer legen min mest sannsynlig til å signere avtalen? Har kun vært hos henne en gang, og hun er ikke spesielt kjent med diagnosen min. Vet dette er subjektivt, men kanskje noen har erfaring med usikre leger ifht diagnose o.l. :)

Anonymkode: 05cdc...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er legen din som avgjør om søknaden godkjennes. Underskriver hun, blir søknaden godkjent av Lånekassen.

Du kan jo bruke argumentet at med stipend slipper du å jobbe ved siden av studiene, og har dermed større sannsynlighet for å gjennomføre studiet på en god måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (29 minutter siden):

Det er legen din som avgjør om søknaden godkjennes. Underskriver hun, blir søknaden godkjent av Lånekassen.

Du kan jo bruke argumentet at med stipend slipper du å jobbe ved siden av studiene, og har dermed større sannsynlighet for å gjennomføre studiet på en god måte. 

Så den bli godkjent «uansett» hvis legen min signerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Heihallopådo said:

Så den bli godkjent «uansett» hvis legen min signerer?

Ja det blir den. Selve søknaden er utformet slik at det ikke skal oppgis noen diagnose i søknaden. Det er legens ansvar å se til at du godkjenner kriteriene, og mener legen at du fyller disse og skriver under, blir søknaden automatisk godtatt.

Husk bare at det er litt lang saksbehandlingstid på X-stipend, så du bør ikke regne med at du får utbetaling før oktober/november.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (Akkurat nå):

Ja det blir den. Selve søknaden er utformet slik at det ikke skal oppgis noen diagnose i søknaden. Det er legens ansvar å se til at du godkjenner kriteriene, og mener legen at du fyller disse og skriver under, blir søknaden automatisk godtatt.

Husk bare at det er litt lang saksbehandlingstid på X-stipend, så du bør ikke regne med at du får utbetaling før oktober/november.

Ok takk. Har du x-stipend? Hva snakket du evt med legen din om, for å få underskrift? Antar jeg ikke bare kan si jeg har autisme, så signerer hun hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Heihallopådo said:

Ok takk. Har du x-stipend? Hva snakket du evt med legen din om, for å få underskrift? Antar jeg ikke bare kan si jeg har autisme, så signerer hun hehe

Bare hyggelig. Datteren min fikk X-stipend i tre år fordi hun har lavt stoffskifte, og stipendet gjorde at hun kunne forkusere fullt på studiet i 10 måneder. Hun jobbet om sommeren, men man kan få et lite stipend der også. Husk bare at du ikke kan ha noe inntekt i de månedene du mottar stipend.

Du bør fortelle legen din at lidelsen din innebærer mindre arbeidskapasitet(hvis den gjør det og det antar jeg den gjør siden du mener du fyller kriteriene for stipendet), og at det å jobbe ved siden av studiene kan medføre at studieprogresjonen forsinkes. Personlig vil jeg mene at det skal en veldig vrang fastlege til for ikke å skrive under på søkanden når du har den diagnosen du har. 

Endret av Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihallopådo skrev (11 minutter siden):

Ok takk. Har du x-stipend? Hva snakket du evt med legen din om, for å få underskrift? Antar jeg ikke bare kan si jeg har autisme, så signerer hun hehe

Si til legen at du har autisme? Hvis du har det har vel legen det i journalen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (5 minutter siden):

Bare hyggelig. Datteren min fikk X-stipend i tre år fordi hun har lavt stoffskifte, og stipendet gjorde at hun kunne forkusere fullt på studiet i 10 måneder. Hun jobbet om sommeren, men man kan få et lite stipend der også. Husk bare at du ikke kan ha noe inntekt i de månedene du mottar stipend.

Du bør fortelle legen din at lidelsen din innebærer mindre arbeidskapasitet(hvis den gjør det og det antar jeg den gjør siden du mener du fyller kriteriene for stipendet), og at det å jobbe ved siden av studiene kan medføre at studieprogresjonen forsinkes. Personlig vil jeg mene at det skal en veldig vrang fastlege til for ikke å skrive under på søkanden når du har den diagnosen du har. 

Håper jeg har kapasitet til å jobbe om sommeren selv, merker bare jeg ikke har klart å ha en balanse mellom jobb og studier i år, og at det har gått mye ut over arbeidskapasitet og den mentale helsen min. Kommer mest sannsynlig ikke til å skaffe meg jobb uansett om jeg får stipendet eller ikke, så håper hun signerer. Hun er per nå syk, så må sikkert til en vikar hvis det varer lenger (skal vente til jeg har fått studieplass før jeg kan søke uansett, så er noen måneder).

 

minister-mio skrev (1 minutt siden):

Si til legen at du har autisme? Hvis du har det har vel legen det i journalen?

Ja, glemte at de har det. Poenget var i stor grad det at jeg antok jeg måtte komme med «en grunn», og ikke bare kunne si «jeg har autisme, kan du signere dette dokumentet».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dette anbefalt av behandler på DPS, hun skrev ut skjema og fylte ut. Så sendte jeg inn til lånekassen, og det ble godkjent. 😊

Anonymkode: 41ef5...8ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk dette anbefalt av behandler på DPS, hun skrev ut skjema og fylte ut. Så sendte jeg inn til lånekassen, og det ble godkjent. 😊

Anonymkode: 41ef5...8ef

Har ikke vært hos DPS siden desember 2020, da jeg fikk diagnosen min, men antar fastlege kan se journalen min derfra? Og signere på bakgrunn av det/samtalen jeg evt har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Heihallopådo said:

Har ikke vært hos DPS siden desember 2020, da jeg fikk diagnosen min, men antar fastlege kan se journalen min derfra? Og signere på bakgrunn av det/samtalen jeg evt har

Ja :) Enkelt å få dette invilget, broren min fikk det pga mild adhd (han har diagnosen men føler ikke selv han har det, fungerer helt fint) og dysleksi.

Anonymkode: 67617...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det pga. depresjon :) Skulle ønske jeg hadde blitt klar over muligheten tidligere, da hadde jeg sluppet flere semestre hvor jeg strøk eller fikk dårlig karakter fordi 30stp/semester ble for mye for meg. Med ekstrastipendet hadde jeg kanskje hatt råd til å ta redusert studiebelastning. 

Anonymkode: f48fd...457

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja :) Enkelt å få dette innvilget, broren min fikk det pga mild adhd (han har diagnosen men føler ikke selv han har det, fungerer helt fint) og dysleksi.

Anonymkode: 67617...e1f

Så godt å høre! Gikk han til fastlegen?

 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg fikk det pga. depresjon :) Skulle ønske jeg hadde blitt klar over muligheten tidligere, da hadde jeg sluppet flere semestre hvor jeg strøk eller fikk dårlig karakter fordi 30stp/semester ble for mye for meg. Med ekstrastipendet hadde jeg kanskje hatt råd til å ta redusert studiebelastning. 

Anonymkode: f48fd...457

Jobbet du ved siden av, eller var det "bare" studiet som var for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det for dysleksi. Krevde bare at fastlegen signerte et papir 😎

Anonymkode: 3b0a4...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihallopådo skrev (5 timer siden):

Jobbet du ved siden av, eller var det "bare" studiet som var for mye?

Jobbet ikke i semesteret, nei. Hadde nok ikke kapasitet, men hadde heller ikke sjans på å få deltidsjobb jeg mestret for var sinnsykt mange om beinet i en sånn studieby. Når jeg tenker meg om så er vel ett av kriteriene for ekstrastipendet at man ikke klarer å jobbe ved siden av?  

Anonymkode: f48fd...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobbet ikke i semesteret, nei. Hadde nok ikke kapasitet, men hadde heller ikke sjans på å få deltidsjobb jeg mestret for var sinnsykt mange om beinet i en sånn studieby. Når jeg tenker meg om så er vel ett av kriteriene for ekstrastipendet at man ikke klarer å jobbe ved siden av?  

Anonymkode: f48fd...457

Mente før du fikk stipendet:) Lurte på om å jobbe ødela for studieprogresjonen din, eller om det studier som var for mye (uten jobb).

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk det for dysleksi. Krevde bare at fastlegen signerte et papir 😎

Anonymkode: 3b0a4...422

Trengte du å svare på noen spørsmål fra fastlegen? Eller spurte du bare om hun/han skulle signere, så gjorde de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihallopådo skrev (1 minutt siden):

Mente før du fikk stipendet:) Lurte på om å jobbe ødela for studieprogresjonen din, eller om det studier som var for mye (uten jobb).

Åja, beklager :)Nei, var depresjonen som gjorde det vanskelig for meg. Full studiebelastning var for mye, så fiksa ikke jobb i tillegg nei.

Anonymkode: f48fd...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åja, beklager :)Nei, var depresjonen som gjorde det vanskelig for meg. Full studiebelastning var for mye, så fiksa ikke jobb i tillegg nei.

Anonymkode: f48fd...457

Det var kjipt å høre, håper det går bedre med deg nå!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man as og aap mens man studerer, får man likevel ekstrastipend hos lånekassen?

Anonymkode: d7436...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...