Gå til innhold

Hva var luksus/for dyrt å spise når du var liten, som virker fjernt nå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi hadde god økonomi og spiste varierte middager, men egg hørte liksom bare til helg og helligdager 😂 Merkelig egentlig for egg var heller ikke særlig dyrt på 80 og 90-tallet, men jeg tror rett og slett mine foreldre var så vant til de rutinene at det virket rart å endre dem.  

Anonymkode: 466e9...05f

Det er vel bare en vane, og tildels hverdagslogistikk.  Jeg gjør det samme med mine barn, det er bare ikke tid til egg i hverdagen. 

Anonymkode: faeeb...5e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Født i 90. Løvstek var det store, dyre hos oss da jeg vokste opp 😅 

Anonymkode: d98c2...923

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Født i 90. Løvstek var det store, dyre hos oss da jeg vokste opp 😅 

Anonymkode: d98c2...923

Det er jo fortsatt ganske dyrt :) i allefall om man skal lage middag til 5, med 3 tenåringer.

Anonymkode: c0094...be5

Skrevet (endret)

Mine foreldre hadde relativt god råd, men var veldig økonomiske i matveien. Skikkelig biff eller kyllingfilet hadde vi så godt som aldri. Var mye enkel mat i hverdagen, som fiskekaker og enkle supper. Mitt søsken og jeg delte(!) en brus til søndagsmiddagen, det var vel bare 17 mai og julaften vi fikk så mye brus vi ville. Potetgull og annen chips hadde vi så godt som aldri.

Endret av Alauda
Skrevet

Høres rart ut i dag, men brød kjøpt i butikken. Mamma bakte alltid brød fordi det var mye billigere. Det var grovt og jeg husker at jeg alltid hadde lyst på lys loff fra butikken. Nå som voksen setter jeg selvsagt utrolig pris på å ha fått hjemmebaka brød hver dag gjennom oppveksten 😂

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp i 70-tallet og vi hadde grillet kylling hver lørdag, noen ganger også kyllingvinger. Gode minner 😊

Anonymkode: 7340b...26c

AnonymBruker
Skrevet

Saft fikk vi kun på sommeren og jeg elsket frukt men det hadde vi aldri, så hver gang jeg var hos mormor så spiste jeg så mye frukt jeg klarte. Var kun lov med ett pålegg, kun 2 skiver med brød til måltidet, en porsjon middag... Er så glad jeg slipper å tenke på om jeg har råd til mat, selv om jeg ikke har all verdens til inntekt har vi alltid sunn og god mat, frukt og grønt i huset. 

Anonymkode: 96499...933

AnonymBruker
Skrevet
Zooey skrev (13 minutter siden):

Høres rart ut i dag, men brød kjøpt i butikken. Mamma bakte alltid brød fordi det var mye billigere. Det var grovt og jeg husker at jeg alltid hadde lyst på lys loff fra butikken. Nå som voksen setter jeg selvsagt utrolig pris på å ha fått hjemmebaka brød hver dag gjennom oppveksten 😂

Når stefaren min var hjemme (han jobbet i nordsjøen)  hadde vi bare "grovbrød" med sirup i skuffen.  Hatet det brødet, men han mente at så lenge han likte det så fikk det være godt nok for alle.  Synes det er like grusomt idag.   Ellers gikk det i noe som het finbrød, hadde ikke skorper på sidene og var ikke godt det heller og tørr kneip.   Hjemmebakt var bare noe vi fikk hos andre og var mye bedre. 

Anonymkode: df3dc...c45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Saft fikk vi kun på sommeren og jeg elsket frukt men det hadde vi aldri, så hver gang jeg var hos mormor så spiste jeg så mye frukt jeg klarte. Var kun lov med ett pålegg, kun 2 skiver med brød til måltidet, en porsjon middag... Er så glad jeg slipper å tenke på om jeg har råd til mat, selv om jeg ikke har all verdens til inntekt har vi alltid sunn og god mat, frukt og grønt i huset. 

Fikk du ikke spise til du var mett??    

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp med trang økonomi. Aldri tenkt stort på hva vi ikke fikk, men mer hva vi faktisk fikk. Har alltid hatt forståelse og ikke klaget noe over det, vondt og sårt har det så klart vært til tider men ikke såå vanskelig. Men det er to ting jeg husker godt som var kjipt. Kneipbrød og husholdningssaft var eneste vi fikk til frokost, kveldsmat og matpakke og de to tingene blir jeg kvalm av i dag. Bare lukten av husholdningssaft får magen til å vrenge seg. Kneipbrød har jeg ikke spist på snart 20 år. 

Det som var aller vondest var at vi ikke fikk snacks fra kinoen. Bare det å få dra på kino var ingen selvfølge. Vi fikk til nød 1 sjokolade til maks 15-20 kr fra kiosken på kinoen. Det lønnet seg å dra til bunnpris i stede og der fikk vi også for høyere sum. Men snacks fra varmeskapet, det fikk vi aldri. Selv det ene året jeg feiret bursdag på kino med to venner, så fikk jeg ikke snacks. Fikk tilbud om popcorn, for det var nå bursdag-tilbud-greie, men popcorn har jeg aldri likt. Fint for venninnene mine som likte det, men ikke for meg. Søsknene mine og meg var ikke umulige og urimelige, vi tryglet og ba om å få en boks baconsnacks på deling, vi var villig til å ofre sjokoladen vår for det. Men det var fortsatt for dyrt den gang. 
Tenker på det hver gang jeg er på kino, at jeg nå kan kjøpe det jeg vil. En gang så kjøpte jeg en av hver av snackstypene i varmeskapet, bare fordi jeg kunne! Beste følelsen ever. 

Anonymkode: 0b802...f63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi hadde god økonomi og spiste varierte middager, men egg hørte liksom bare til helg og helligdager 😂 Merkelig egentlig for egg var heller ikke særlig dyrt på 80 og 90-tallet, men jeg tror rett og slett mine foreldre var så vant til de rutinene at det virket rart å endre dem.  

Anonymkode: 466e9...05f

Samma her, egg var bare i helg ellers var liksom alt greit.. 😂 vi hadde normal råd.

alikavel gikk det ofte i kokt torsk og koktegrønnsaker for det var de vant til og de hadde null interesse for mat

Anonymkode: 02dfa...3e3

Skrevet

Kjøtt var på sett og vis luksus. Husker vi hadde kjøttsuppe og mor sa: "Du må ikke spise så mye kjøtt, for kjøtt er dyrt." Skjønner ikke helt formaningen for så vidt jeg husker var det hun som øste opp  :ler:  . 

Husker da fenomenet grillet kylling kom, så ble det regnet som luksusmat og noe vi spiste veldig sjelden. 

AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden fikk meg faktisk til å tenke litt. Vi hadde ikke god råd, men vi hadde alltid god mat. Mamma var flink til å utnytte alt. Blåbær og tyttebær ble plukket i mengder hver høst, det ble deilig saft og syltetøy. Rips, kirsebær, bringebær, jordbær, rabarbra og epler ble plukket, delvis gratis, delvis på rimelig selvplukk. Alt av bakevarer bakte hun selv både brød, kaker og rundstykker. Selvfisket fisk ble frosset ned, det ble til gratenger og fiskekaker. Svin innkjøpt i halve parter. Egg og diverse andre landbruksprodukter kjøpte hun også rimelig hos nærmeste bonde.

Det vi ikke hadde ofte og som var helgemat var kylling, kjøttdeigprodukter, wienerpølser, grillmat, mat med ris eller pommes frites som tilbehør. Av og til en kjøpeloff. 

Pålegg skulle det ikke fråtses i, men vi hadde alltid ost, salami, syltetøy, leverpostei og sånt.

Jeg ser nå at mamma faktisk var innmari flink med de midlene hun hadde til rådighet.

Anonymkode: 999ab...3a6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Født i 86. Oppvokst med kjøttkaker og poteter, fiskepinner/fiskekaker med gulrot, kylling og ris, koteletter med tilbehør, spagetti med kjøttdeig, grøt, pølser og potetsatppe osv. til hverdagsmat. 

I helgene hadde vi alltid pizza, lasagne, taco, eller løvstek med pommes frites og bernaise på lørdager, og klassisk torsk eller laksemiddag på søndager. 

Pålegg: Egg, skinke, ost, prim, syltetøy, kaviar, sjokoladepålegg, salami. 

Vi hadde ikke spesielt god råd. Helt middels inntekt. 

Anonymkode: 5a1b6...c76

Åh😲 Løvstek!  Det hadde jeg helt glemt. Finnes det enda? Husker jeg syntes det var det beste i verden🤣

Anonymkode: f6192...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tenkte aldri noe særlig over det, regelen var sånn så det var liksom ikke noe å diskutere... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åh😲 Løvstek!  Det hadde jeg helt glemt. Finnes det enda? Husker jeg syntes det var det beste i verden🤣

Anonymkode: f6192...189

Det finnes enda, er steingodt 😂😂

Anonymkode: 2c49b...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stort sett det meste, vi spiste mest fisk (som vi fiska selv fra brygger og berg) med potet og hvit saus, lite grønsaker. Ellers var det pølser, maxiboller, fiskeboller og lignende (som jeg har helt i vranghalsen nå)

Ellers så gikk det mye i brød med syltetøy, av de billigste som smaker mest sukker.

Til frokost spiste jeg ofte restene av skolefrukten fra dagen før, og venner hadde med ekstra brødskive som jeg kunne få til lunsj.

Begge foreldrene mine gikk på sosialen og vi var 6 søsken.  Så det var lite med penger, og det meste gikk til tobakk.

Så vi var heldige som hadde hode venner med snille foreldre som lot oss få middag når vi var på besøk.

Nå kan jeg spise hva jeg vil, og nesten aldri noe av det jeg fikk servert som barn!  Husker jeg og søsken mine satt å gråt når vi fikk de ekkle x-tra pølsene med pose potetmos 🤢

Anonymkode: 4c05d...a19

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tidligere var det jo ganske så vanlig at det bare var ett kjøtt- eller fiskestykke til hver, men det var gjerne nok poteter, så mett kunne man jo bli.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Født i 91. Det eneste jeg kan komme på som vi aldri hadde var biff. 

Ellers husker jeg at det alltid var for lite brus i helgene. En stor flaske fordelt på tre barn og to voksne på lørdagskvelden. Skjønner ikke hvorfor vi ikke kunne kjøpe to. 

Anonymkode: c1553...37e

AnonymBruker
Skrevet

Frukt var luksus. Og kjøtt. (Vi hadde hvalkjøtt da) kjøpebrød var luksus. 

Anonymkode: 177fa...422

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...