Gå til innhold

Markerer dere den første bursdagen til vedkommende etter dødsfallet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Anser det som fullstendig meningsløst da personen uansett er død.

Anonymkode: cec2d...5fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ser jeg ikke poenget i. Personen er jo død.

Anonymkode: afd68...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det i de 5 årene som har gått etter at vi mistet jenta vår, som var 13 år da hun døde. 
Vi spiser taco og kake, og «feirer» bursdagen hennes. Det var gutten vår, 3 år yngre enn jenta, som foreslo det første året. Så har det blitt en fin tradisjon i alle årene etter :hjerte: 

Anonymkode: 93c25...9fe

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men tenker ekstra  på tantebarnet i februar hvert år og hvordan han hadde sett ut/peronlighet etc...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hva skal feires? At personen er død?

Slike dager ønsker jeg bare at skal gå fort over og aller helst glemme datoen helt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (4 timer siden):

Nei, hva skal feires? At personen er død?

Slike dager ønsker jeg bare at skal gå fort over og aller helst glemme datoen helt.


Jeg er forsåvidt enig, og var «der» helt til vi mistet jenta vår. 
Det er umulig å glemme bursdagen eller late som ingenting når man har mistet barnet sitt, så for oss er det riktig å markere den. Særlig for sønnen vår sin skyld. 
At man feirer at personen er død blir litt for sterkt sagt for min smak….

Alle må finne sin måte å komme seg gjennom sorgen på :) Vi markerer bursdag, dødsdag, og dager som «i dag skulle hun blitt konfirmert» o.l. Det vil ikke si at vi har låst oss fast eller ikke vil innse at hun er borte. Det er vår måte å vise at vi aldri vil glemme henne på. Hun vil alltid vere hos oss, og disse dagene blir derfor viktige for oss.

Kanskje er det annerledes igjen om noen år? Hvem vet?

Anonymkode: 93c25...9fe

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bare det er folk som har mistet ett barn som gjør

Anonymkode: 98b8e...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi besøker graven å spiser favoritt kaken til den nærmeste vi mistet, bestemor. Gjort 3 år på rad nå.

Anonymkode: 696ae...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):


Jeg er forsåvidt enig, og var «der» helt til vi mistet jenta vår. 
Det er umulig å glemme bursdagen eller late som ingenting når man har mistet barnet sitt, så for oss er det riktig å markere den. Særlig for sønnen vår sin skyld. 
At man feirer at personen er død blir litt for sterkt sagt for min smak….

Alle må finne sin måte å komme seg gjennom sorgen på :) Vi markerer bursdag, dødsdag, og dager som «i dag skulle hun blitt konfirmert» o.l. Det vil ikke si at vi har låst oss fast eller ikke vil innse at hun er borte. Det er vår måte å vise at vi aldri vil glemme henne på. Hun vil alltid vere hos oss, og disse dagene blir derfor viktige for oss.

Kanskje er det annerledes igjen om noen år? Hvem vet?

Anonymkode: 93c25...9fe

Jeg kan skjønne det er helt fryktelig å miste ett barn og kanskje gjøre noe for barnet den dagen, men samtidig trur jeg det ville forsterket sorgen for min del. Nå har heldigvis ikke jeg mistet noen barn, men bare å tenke på å gjøre noe spesiellt de dagene er ikke noe jeg ville klart. Ville antakelig gått på graven med en blomst, men ikke spise favorittmaten og etc. Det trur jeg ville blitt for sterkt.

At andre gjør noe ut av disse dagene kan jeg skjønne, vi er forskjellige.

Trist å høre om datteren din 🌹🌹🌹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (2 timer siden):

Jeg kan skjønne det er helt fryktelig å miste ett barn og kanskje gjøre noe for barnet den dagen, men samtidig trur jeg det ville forsterket sorgen for min del. Nå har heldigvis ikke jeg mistet noen barn, men bare å tenke på å gjøre noe spesiellt de dagene er ikke noe jeg ville klart. Ville antakelig gått på graven med en blomst, men ikke spise favorittmaten og etc. Det trur jeg ville blitt for sterkt.

At andre gjør noe ut av disse dagene kan jeg skjønne, vi er forskjellige.

Trist å høre om datteren din 🌹🌹🌹

Jeg er nok egentlig ganske lik deg der.

Det strittet i mot da sønnen vår ville «feire» bursdagen hennes, men vi gjorde det selvsagt da han sjelden ytrer ønsker om noe som helst. Så ble det liksom fint likevel…. Rart.

Takk for det :hjerte: 

Anonymkode: 93c25...9fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid å tenne lys på bursdagen til nære jeg har mistet. Men ellers ikke noen feiring, nei. 

Men alle sørger forskjellig og ingenting er feil ❤️

Anonymkode: 05961...1be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

 

Men alle sørger forskjellig og ingenting er feil ❤️

Anonymkode: 05961...1be

Dette!

Føler av og til at det skal sørges på en snever måte, en spesifikk måte å takle sorg på. Men sånn er det jo ikke.. Det brukes utestemme og den måten en selv føler er alltid den rette for absolutt alle andre må vite. Men sånn er det jo ikke. Det skal så yrende lite til før en har bestemt seg for at andre som sørger annerledes sitter fast og "dyrker" sorgen. Men sånn er det jo ikke.

Det er lenge siden jeg har mistet noen, og jeg er ikke noe grav menneske, går aldri på graven til folk jeg har mistet, men i de første årene feiret jeg ikke, men tente et lys, og minnet de kanskje spesielt på markeringsdager som bursdag og datoen de døde..

Nå mange år etterpå kan jeg finne på å spille "opptimist" av Jan T den datoen min far ville fyllt år f.eks (ja den har en spesiell betydning). 

Men synes ikke det er spesiellt om andre markerer eller feirer på andre måter. Såpass rom og respekt bør det være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kvinne487

Vi har med blomster og lys på grava til mannen min. Spiser favorittkaken etterpå. Sønnen vår på 5 år synes det er viktig og vi kommer nok til å fortsette med det ❤️ En slik dato vil man aldri glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her ble svigermor sin fødselsdag markert da hun døde bare en knapp mnd før hun skulle fylt år. I år blir både dødsdag og fødselsdag markert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona valgte bort livet på julaften så det var aldri aktuelt å ha noen slik markering for barna når de var små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pynter graven ekstra under alle merkedager, bursdag, jul, dødsdato.....😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (På 10.5.2021 den 13.33):

Nei, hva skal feires? At personen er død?

Slike dager ønsker jeg bare at skal gå fort over og aller helst glemme datoen helt.

Nei, hadde vi ønsket å feire at personen var død så hadde vi feiret dødsdagen. Som i Harry Potter.

Vi markerer bursdagen for å feire livet som var. Fødsel = liv.

Anonymkode: 227dc...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...