Gå til innhold

Samboer sover mye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min skal absolutt legge seg veldig tidlig (typ 20:30) hver dag, også i helgene. Han står opp rundt 7, så han får 9-10 timer søvn hver natt. Kjenner at dette begynner å bli veldig kjipt. I en travel hverdag kunne jeg ønske vi kunne ha mer tid sammen, og kjenner at dette begynner å gå veldig ut over samlivet... i tillegg bor vi i en liten leilighet, og det er vanskelig å skulle «gå på tå hev» for å ikke vekke han på kvelden. Ønsker bare at vi kunne legge oss til vanlig tid som alle andre mennesker. Har prøvd å ta det opp, men han sier han må legge seg da.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... ønsker ikke ha det slik. Noen som har opplevd det samme? Eller har tips til hvordan vi kan løse dette? 

Anonymkode: a6fcb...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke blandet meg om min mann hadde hatt et større behov for søvn enn meg. Alle er forskjellige, syns det er viktig å respektere det i et forhold.

Anonymkode: 2b465...96c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere løser det ved at du aksepterer at han trenger mer søvn enn deg. Heldigvis tar du hensyn og lar være å vekke ham og det bør du fortsette med.

Kjæresten min er i konstant søvnunderskudd og sover som regel 4-5 timer hver natt for så å sove bort halve helga. Jeg får ikke endret en voksen manns rutiner gjennom tjue år, så må bare akseptere det. Heldigvis bor vi ikke sammen, for da hadde jeg aldri overlevd. Han hadde aldri klart å ta det hensynet du tar. Jeg står opp 5-6 og er avhengig av å få lagt meg slik at jeg får 7-8 timers søvn. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en samboer med stort behov for søvn, men høres ut som din samboer løser det på en veldig mye bedre måte enn min. Min nekter å legge seg før 02, sover gjerne til mellom 12 - 14, og ønsker også en kvil på sofaen i 8 tia. 

Han trenger søvn, la han få sove. Dere kan kanskje avtale at på fredag neste uke skal dere gjøre noe sammen? En dag i blant er det innafor å holde seg våken et par timer lengre.

Anonymkode: 85ff3...a47

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be han legge seg med ørepropper så du kan lage litt mer lyd? 

Anonymkode: b0804...eb2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange voksne trenger ni timer søvn om natten, men mer enn ti timer er ikke anbefalt. Selv må jeg ha syv timer om sommeren og åtte timer om vinteren for å fungere ordentlig.

Anonymkode: 6cdb1...21b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har han en tung fysisk jobb? Jeg ville i det minste bedt han å gå til legen for å ta blodprøver. Å sove 9-10 timer hver natt egentlig kan være tegn på at noe er galt. 

Anonymkode: 5cd3e...626

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forståelse for at noen trenger mer søvn, men det høres veldig mye ut. Hva sier han selv? Er det en underliggende årsak til at han trenger så mye hvile hver dag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er denne mannen da? Hvis han er litt eldre, 30+, så er dette nesten noe du bare må godta. Det kommer jo ikke heller til å bli særlig mye bedre med årene, men hvis ikke så kan det være lurt å dra til legen.

Anonymkode: ebd79...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han dårlig søvnkvalitet? Spiser han usunt eller er overvektig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor gammel er denne mannen da? Hvis han er litt eldre, 30+, så er dette nesten noe du bare må godta. Det kommer jo ikke heller til å bli særlig mye bedre med årene, men hvis ikke så kan det være lurt å dra til legen.

Anonymkode: ebd79...647

Det er da heller omvendt. Desto eldre man blir, desto lavere søvnbehov får man. Inntil man blir så gammel at man får søvnbehov som en baby igjen. Etter at jeg fylte 50, endret søvnbehovet og søvnmønsteret seg brått. Fra å trenge 8 timer søvn, og være utpreget b-menneske, er jeg plutselig nede på 6-6,5 time søvn, og våkner alltid tidlig. 

TS sin samboer legger seg i det minste tidlig, og står opp tidlig. Det er bedre enn å dingle oppe til langt på natt, for så å sove til langt på dag.

Anonymkode: 9b515...079

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye av dette som løser problemet med lite samværstid, bortsett fra ev å få sjekket seg hos lege.

Jeg trenger riktignok ikke 9 timer, men blir helt ubrukelig på kveldstid, hvis jeg ikke får en powernap, sånn senest kl 18. Da kan jeg holde det gående, og legger meg oftest ikke før 2330. M51

Anonymkode: 1b993...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke helt problemet, han trenger søvn og det skal han selvfølgelig få.

Kanskje du skal endre søvnmønsteret ditt, slik at dere kan legge dere sammen? Du kan ihvertfall ta det opp med han, om dere kan gå å legge dere SAMMEN klokken ni? Da kan dere ligge å holde rundt hverandre, kanskje ha sex - så sovner han nok fort. Hvis du bruker litt lengre tid kan du lese en bok på sengekanten.

Mye som kan løses, hvis man ikke bare fokuserer på problemet

Endret av Rosatoast
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt med en mann som legger seg 20:30!! Når gjør dere noe sammen? Når bidrar han med noe hjemme? Og når får dere tid til å være sosiale? Jeg antar at dere ikke har barn, siden han bare kan gå og legge seg så tidlig? 

De fleste voksne mennesker trenger ikke 10 timer med søvn i døgnet. Da tenker jeg at det enten er en uvane eller noe mangle på vitaminer/mineraler i kroppen: 
 

Og du - slutt å liste deg rundt. Hvis han vil sove bort halve døgnet, så er det hans valg. Men du behøver ikke kaste bort tiden din på å liste deg rundt hver kveld. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM75 skrev (6 timer siden):

Når gjør dere noe sammen? Når bidrar han med noe hjemme? Og når får dere tid til å være sosiale?

Hva tror du var problemstillingen til ts? 

PM75 skrev (6 timer siden):

Hvis han vil sove bort halve døgnet, så er det hans valg.

Øh.., nei. Tror du han velger å ha dette behovet?  Sikkert bare for å slippe unna samboeren? 

Anonymkode: 1b993...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9-10 timer er veldig mye for en voksen frisk person. Man blir mer trøtt av å sove for mye.

Sover han faktisk med en gang han legger seg eller ligger han lenge i senga og gjør ting? Leser bok, ser på mobilen, ser på tv eller liknende? 

Synes det er urimelig å forvente at en samboer skal være stille fra 2030 hver dag om man ikke trenger stå opp før 7. Du kan si at du kan være stille fra 2300 - det er 8 timer før han skal stå opp som er mer enn nok søvn for en frisk voksen. Trenger man mer enn det bør man sjekke seg hos legen. 

Anonymkode: a05bd...419

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om 9-10 timer er mye, er det innenfor normalvariasjonen. Noen trenger mer søvn, andre mindre, enn "normalen" på 7 timer.

Så lenge man ikke har noen andre plager, eller det skjer en plutselig forandring i søvnbehovet, er ikke mye/lite søvn noe man trenger å stresse over.

Anonymkode: 224f8...199

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han søvnapné? Snorker han mye? Prøv sånn åpner på nesa og se om han trenger mindre søvn da.

Hvis han er slank og får grei kvalitet på søvnen, så ville jeg sett på kostholdet. Det er mange vitamin- og mineralmangler som har tretthet som symptom. En sunn, voksen kropp burde ikke trenge 9-10 timer søvn.

Anonymkode: 2d621...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stille forventer han at du skal være etter at han har lagt seg? Er det slik at du ikke kan ha tven på i normalt volum? Ikke kan bruke mikrobølgeovnen? Trekke i snoren?

Anonymkode: 53b6f...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...