Gå til innhold

Høring om koronasertifikat - endringer i smittevernloven


Tunique

Anbefalte innlegg

Gjest Rocka69
Lambino skrev (22 minutter siden):

Det er et mulig utfall at vi alle blir bittesmå EU nisser om ikke så lenge. Da kan det være at de lydige borgerne får en liten slant borgerlønn som belønning mens de ulydige ikke får noe mens det sitter et veldig lite fåtall som har makt og penger. 
Det kan dra alle veier nå.. vi må vente å se og håpe på det beste uansett hva vi tror. Hvis du synes jeg er gal må du huske på at verden faktisk er gal.

Det siste du never der er jo akkurat slik det blir så nå var du klarsynt! 

Ja du tilhører jo en av konspirasjonsteoretikerne. Så du vet hva jeg mener om disse og MDG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatsumomo skrev (9 minutter siden):

Enkelte her inne er overbevist om at det er dette som vil skje og jobber hardt for å overbevise andre.

Man bør passe seg litt for å ikke havne under samme paraply  med den gjengen tenker jeg.

Jeg gir egentlig blaffen om noen forsøker å sette meg i samme kategori, sier min mening uansett. Og det er at koronapass er en dårlig ide. Vi har en oppskrift som ser ut til å fungere nå, stadig flere blir vaksinert. Sannsynligvis ikke i tide før sommeren, men den er ikke viktigere enn at alle får vente en stund til - til alle kan delta i en trygg gjenåpning av samfunnet enten det skjer før jul eller neste år. Alternativt kan man selvsagt velge å gjenåpne raskere for vaksinerte, men det vil da være så mange uvaksinerte ennå, at det er stor risiko for mye og harde bølger som gjør at vi kan måtte leve med dette i flere år til. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Capt. Obvious skrev (22 minutter siden):

Nettopp, det er ikke praktisk gjennomførbart i mange sammenhenger, og likevel ønsker mange av dere altså at koronapass skal innføres. Hvorfor innføre det da? Og hvorfor ta bryderiet og kostnadene med å innføre koronapass hvis dere mener det likevel bare er 3-4 måneder til samfunnet kan åpnes for alle? Det henger faktisk ikke på greip, det er fullstendig ulogisk. 

Blant de mindre aktørene er det neppe heller så veldig stor kapasitet til å bruke mye ressurser på å teste folk. Og skal folk teste seg på testsentrene for hver bidige ting de skal gjøre, så kommer kapasiteten på de offentlige testsentrene til å bli sprengt. Treningsøkt sier man? Ja, kanskje om en måned - for det er da det er ledig test!

Jeg håper ikke at det blir nødvendig å holde alt stengt ut året. Men det er fort der vi havner uansett hvor lite du liker det eller ikke. Alt kommer an på hvor raskt man får vaksinert folk. PS. Selv med koronapass er det så stor andel av uvaksinerte at man ville endt opp med ekstremt store utbrudd blant de uvaksinerte likevel. Da ender man likevel med å måtte stenge ned så hardt du skisserer, kanskje ennå hardere nedstengninger enn vi har sett til nå fordi de vaksinerte tror det er fritt frem for alt. Alt fordi velfødde 45+ åringer ikke greier å sitte rolig i båten litt til. 

Der er vi enige. Det hadde vært mye bedre å lage omlastingterminal på Svinesund, og fysisk stengt veiene for biltrafikk inn og ut av landet. Eller nekte passasjertrafikk på flyplassene og havner. 

De som da vil ut av landet få ta beina fatt eller svømme over Skagerak.  

Og dette burde vært gjort i januar 2020!

Da hadde vi levd veldig normalt her hjemme på berget i gamle Norge. Omtrent som i Australia eller New Zealand, mens vi hadde ventet på vaksiner (som forøvrig Regjeringen burde bruke §3.8 i Smittevernloven over for anti-vaxxere). 

Men heldigvis begynner tallene å krype opp mot 90% av folk som er positive til å ta vaksinen. De siste må nok tas med tvangsvaksinasjon eller internering i smitteleire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (3 timer siden):

Der er vi enige. Det hadde vært mye bedre å lage omlastingterminal på Svinesund, og fysisk stengt veiene for biltrafikk inn og ut av landet. Eller nekte passasjertrafikk på flyplassene og havner. 

De som da vil ut av landet få ta beina fatt eller svømme over Skagerak.  

Og dette burde vært gjort i januar 2020!

Da hadde vi levd veldig normalt her hjemme på berget i gamle Norge. Omtrent som i Australia eller New Zealand, mens vi hadde ventet på vaksiner (som forøvrig Regjeringen burde bruke §3.8 i Smittevernloven over for anti-vaxxere). 

Men heldigvis begynner tallene å krype opp mot 90% av folk som er positive til å ta vaksinen. De siste må nok tas med tvangsvaksinasjon eller internering i smitteleire.

Det er nok ikke gjennomførbart å stenge veiene inn og ut helt eller nektet passasjertrafikk helt. Man har helt grei kontroll nå, hvorfor ikke bare holde på det, vaksinere seg nedover i aldersrekkene nå, så kommer vi alle ut av det innen et år eller to. 

At folk generelt ikke vil ta vaksine er på langt nær et problem ennå, det får man ta hvis det oppstår. Per nå er det manko på vaksiner som er utfordringen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ligger oppdaterte høringssvar ute. Er en god del flere enn hva som var ute før helga🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

von Dünkel skrev (På 9.5.2021 den 14.24):

Skulle ikke kommentaren komme opp i listen over de som har levert høringssvar?

Sjekk nå

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lambino
Tunique skrev (22 minutter siden):

Sjekk nå

Ser du hvor mange svar som er sendt inn? Jeg finner ikke noe sted hvor det står antall svar men ser det er mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Tunique skrev (3 timer siden):

Da ligger oppdaterte høringssvar ute. Er en god del flere enn hva som var ute før helga🙂

Det er bra. Min ble nok sensurert, men de ble uansett nødt til å lese den 🙂

Det viser bare at ytringsfriheten er truet. Noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Kom visst med likevel. Det er jo bra. Hadde uansett ikke endret noe om jeg hadde blitt sensurert. Det jeg skrev, skrev jeg. Så enkelt er det :rasende:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (14 timer siden):

Ser du hvor mange svar som er sendt inn? Jeg finner ikke noe sted hvor det står antall svar men ser det er mange

Ser ut til at det er rett under 9 000 høringssvar (kopierte det ut i Excel og telte opp)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Tunique skrev (6 minutter siden):

Ser ut til at det er rett under 9 000 høringssvar (kopierte det ut i Excel og telte opp)

Å fy fader så fett! Noen av de støtter jo sertifikatet, men antallet viser engasjement! Folk kan være anonyme, det har nok endel å si.

Mitt nei er signert med fult navn å jeg er stolt av det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (1 minutt siden):

Å fy fader så fett! Noen av de støtter jo sertifikatet, men antallet viser engasjement! Folk kan være anonyme, det har nok endel å si.

Mitt nei er signert med fult navn å jeg er stolt av det! 

Ja, noen støtter det, men hovedtyngden er klart imot ! Godt å se at dette har engasjert svært mange som er bekymret for koronasertifikatet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (26 minutter siden):

Ser ut til at det er rett under 9 000 høringssvar (kopierte det ut i Excel og telte opp)

Wow, det er jo helt fantastisk! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tunique skrev (2 timer siden):

Ser ut til at det er rett under 9 000 høringssvar (kopierte det ut i Excel og telte opp)

Og flere blir det nok, siden siste frist er i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Tunique skrev (3 timer siden):

Ja, noen støtter det, men hovedtyngden er klart imot ! Godt å se at dette har engasjert svært mange som er bekymret for koronasertifikatet. 

Det var en veldig respons. :) 

Stod ikke fram med fullt navn selv. Det angrer jeg egentlig litt på nå, men kommer til å være veldig klar på hva jeg mener om dette tyranniet. 

Håper det renner inn med enda flere i dag, som er imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forstår ikke hvorfor noen sender inn uten å skrive noe? De som er merket med "ingen merknad". Må jo tross alt igjennom noen steg før man sender inn, så det må være en tanke bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som også er interessant, nå som flere bedrifter legger ut sine svar, er at de er imot. Man ville jo umiddelbart tro at de ønsket passet velkommen, men de og reagerer på det udemokratiske i det. Det synes jeg er flott.

Flere offentlige instanser, uavhengig av ståsted, påpeker bekymring med kort høringsfrist og at avgjørelser taes for raskt. Legeforening påpeker at både effekten av vaksinen og gjennomgått smitte avtar etter tid, og at dette må taes hensyn til med tanke på gyldigheten av passet. Det er bra de fremhever dette. Virker jo som enkelte politikere tror at vaksine er det enste saliggjørende og gir vedvarende grunnlag for lettelse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at Gjerdrum kommune har folk på jobb:

Sitat

Med mer skepsis registrerer Gjerdrum kommune at departementet også ønsker at et slikt 
koronasertifikat skal kunne fungere til innenlandsbruk, slik at tilgangen til enkelte tilbud kan åpnes 
opp for den delen av befolkningen som er vaksinert, som nylig har testet negativt for korona eller kan 
vise til nylig gjennomgått sykdom. Som departementet selv påpeker har innføringen av et slikt 
sertifikat store etiske problemstillinger knyttet ved seg – problemstillinger Gjerdrum kommune tar på 
det sterkeste alvor. 
Til tross for at departementet – under en viss tvil - synes å finne hjemmel i lovverket for at riktig bruk 
av et koronasertifikat ikke skal kunne defineres som ulovlig diskriminerende, forskjellsbehandlende, 
eller som et usaklig eller uforholdsmessig smittevernstiltak er det ikke sikkert at befolkningen vil føle 
det på den samme måten. Vi frykter, slik det pekes på i rapporten fra Førde og Hofmann (2021), at 
særlig ungdom og unge voksne - som har gitt avkall på å leve et normalt ungdomsliv og vist 
dugnadsånd for å beskytte den eldre delen av befolkningen i over et år - kan oppleve en ordning med 
koronasertifikat som sterkt urettferdig. En innføring av et koronasertifikat kan fort oppleves som et 
brudd med den dugnadstenkningen som har preget pandemihåndteringen til nå. Det kan bidra til å 
skape splid mellom grupper i samfunnet og potensielt skape skade for samfunnet lenge etter at 
pandemitrusselen er forsvunnet.
I en kronikk i VG (7. mars 2021), underskrevet av en håndfull professorer fra ulike universiteter i 
Norge, advares det sterkt mot å innføre et særskilt koronasertifikat med utvidede bruksområder, da 
dette vil kunne drive utviklingen fra et åpent og tillitsbasert samfunn til et kontroll- og 
overvåkingssamfunn. Forfatterne peker på likhetstrekkene mellom et koronasertifikat til innenlands 
bruk, slik departementet foreslår, og passerseddelen som vi ikke har «sett i Norge siden andre 
verdenskrig (…) det er en type dokument vi knytter til autoritære regimer.» 
Med et koronasertifikat kan man komme i den situasjonen at man i utgangspunktet begrenser 
borgernes bevegelsesfrihet, men er villige til å gi dem denne friheten dersom man kan legitimere seg 
og vise frem «politisk korrekte» helseopplysninger. I den gjeldende situasjonen er dette forståelig, 
for mange. Men en ordning der man trenger sertifikater for å oppnå grunnleggende rettigheter kan 
legge føringer for fremtiden og kan gjøre det lettere å trekke det norske samfunnet små skritt i en 
mer autoritær retning, dersom vi ser utover dagens konkrete situasjon.
Gjerdrum kommune deler Departementets synspunkt om at befolkningen har en berettiget 
forventning om lettelser i karanteneplikter og andre tyngende smitteverntiltak i takt med antall 
vaksinerte. Vi anerkjenner også behovet for at hardt rammede deler av næringslivet må få økt 
aktivitet i sin virksomhet, men vil ikke anbefale innføringen av et koronasertifikat til innenlands bruk 
som et middel for å oppnå dette; til det har koronasertifikatet for mange etiske problemer heftet ved 
seg til at det kan anses som et forholdsmessig og godt verktøy

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-om-koronasertifikat-endringer-i-smittevernloven/id2847796/?uid=be048271-f851-4cce-9226-9e2968e4f156

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbredt vaksinering er nødvendig for å bedre motstanden mot infeksjon i befolkningen og redusere sykeligheten, Vaksine umuliggjør imidlertid verken bærerskap som kan føre til smitte, eller alvorlig sykdom, selv om risikoen minskes. Så lenge vaksinerte både kan smitte og bli syke, gir "vaksinepass" en falsk trygghet, og det bør ikke innføres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...