Gå til innhold

Er du for eller imot vaksinepass?

Er du for eller imot vaksinepass?  

230 stemmer

1. 1. Er du for eller imot vaksinepass?

• For, men bare for reiser mellom ulike land
      60
    • For, også for bruk innenlands (f.eks. konserter, kino, spisesteder, og butikker/kjøpesentre)
      80
    • Helt imot
      76
    • Vet ikke
      14

Fremhevede innlegg

Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for helseskadelige råd/konspirasjonsteori og svar til dette.

Vintermorgen, mod

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AntonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine motforestillinger av vaksinepass er først og fremst av stilistisk karakter. Som kunstner er jeg opptatt av at man alltid skal akkreditere hvor man har hentet ideene sine fra, og gi en liten "homage" til de som hadde ideen først. Så når vi nå først skal innføre et segregeringssamfunn, syns jeg vi i det minste kunne hentet frem Davidsstjernen igjen, og akkreditere de som har hatt slike ideer før oss. En QR-kode i en mobilapp blir liksom ikke "retro" nok for min smak.

Ja, men selvsagt akkompagnert av røde bånd rundt de vaksinertes overarmer. 

• Liker 5
Gjest irkan90
Skrevet
40 minutter siden, Den Sagnsomsuste said:

Selvsagt imot! Sosial kreditering for lydighet til staten er kvalmt og Norge uverdig. Dugnaden ble over tid endret til forbud og tvang. Nå endrer den karakter igjen. Nå er det indirekte vaksinasjonstvang. Hva blir neste grep? Sende de som nekter å la seg vaksinere til interneringsleire? 

Dette er først og fremst en fallitterklæring fra myndighetene. De gir opp retorikk og myk makt til fordel for pisk. Styggedom fra en illegitim regjering. Hvis vaksinen faktisk beskytter mot sykdom, hva er da hensikten med å kneble de uvaksinerte?! 

My fucking body, my fucking choice to make! 

Ja, du må velge hva du vil, men jeg skal ikke måtte sitte isolert på rommet mitt og se tiden som ung voksen fare fra i solidaritet med vaksinenektere som deg.

Interneringsleire? Skjerp deg. Du er så forbanna priviligert og beskyttet i dette landet at jeg blir kvalm. Ingen tvinger deg til å ta vaksine, men som alt annet her i livet har valgene vi tar konsekvenser. At du er en Peter Pan som vil at livet ditt skal være en dans på rosa skyer uten negative konsekvenser, som andre mennesker skal måtte betale for med sin frihet, er ditt problem.

Mitt liv, mine friheter. Jeg vil og skal ha dem tilbake når jeg er immun og ikke kan smitte andre!

Skrevet

Er for vaksinepass. Er selv blant de siste i køen til å bli vaksinert, men er vel ikke så lenge igjen uansett. Koster meg ikke en kalori om de som allerede er vaksinert skal få mulighet til å leve mer normalt, det vil jo bare bidra til å få i gang økonomien igjen fortere. Hvis man er sjalu for å på kort sikt fortsette å leve med det som nå er ganske enkle restriksjoner, mens andre har det hakket mer normalt så må man nesten jobbe med seg selv. 

Sammenlikningen med vaksinepass og f. eks apartheid er usmakelig. De som ikke vil ta vaksinen uten å ha noen medisinsk grunn for det har jeg ingen sympati med. Setter de i samme kategori som folk som mener jorden er flat

• Liker 17
Skrevet (endret)
irkan90 skrev (8 minutter siden):

Ja, du må velge hva du vil, men jeg skal ikke måtte sitte isolert på rommet mitt og se tiden som ung voksen fare fra i solidaritet med vaksinenektere som deg.

Interneringsleire? Skjerp deg. Du er så forbanna priviligert og beskyttet i dette landet at jeg blir kvalm. Ingen tvinger deg til å ta vaksine, men som alt annet her i livet har valgene vi tar konsekvenser. At du er en Peter Pan som vil at livet ditt skal være en dans på rosa skyer uten negative konsekvenser, som andre mennesker skal måtte betale for med sin frihet, er ditt problem.

Mitt liv, mine friheter. Jeg vil og skal ha dem tilbake når jeg er immun og ikke kan smitte andre!

Hvordan vet du så mye om meg da? Med mindre du sitter utenfor vinduet mitt med kikkert tror jeg mye av det du her skriver kun er synsing. 

Mulig noen av oss er Peter Pan, men det er nok ikke meg.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er for vaksinepass til utenlandsreiser, det er noe som må på plass. Det kommer til å være noe en må ha ved innreise til andre land, så da må et vaksinepass på plass så vi fra Norge også slipper inn i disse landene. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for og er forberedt på at jeg må vente en stund før jeg får vaksinen. Jeg regner med det blir løsninger med testing uansett for oss i mellomtiden. Det blir nok uansett mest relevant for situasjoner der det er mange, tett eller større sjanse for smitte. Som konserter og utesteder (må vise legitimasjon uansett så overgangen blir ikke stor for bedriftene), treningssenter og flyreiser. Små butikker slipper nok unna så lenge de kan ha avstand og masker (som nå).

Jeg ser også underholdningsverdi i at de som tror på konspirasjonsteorier får blod på tann. Det blir mye Kari og Svein i løpet av høsten vil jeg tro.

• Liker 5
Gjest Lambino
Skrevet
Den Sagnsomsuste skrev (1 time siden):

De er akkurat som alle andre manipulerte befolkninger i verden. De kjøper et fryktnarrativ og finner seg i alt myndighetene finner på for å bekjempe "faren" som de blir ledet til å tro på. 

Å neeeeei neei her i Norge har vi jo ikke propaganda 🤓 Her er alt vi blir fortalt riktig så vi trenger ikke vurdere noe selv, bare å gå en lang tur på ei kort brygge helt frivillig..... 

Skrevet
fotballjenta skrev (1 time siden):

Jeg er for vaksinepass, så lenge absolutt alle har fått tilbud om vaksine før det trer i kraft. Litt mer skeptisk til å måtte ha vaksinepass for å gå på kino feks, men om det er det som må til for å åpne samfunnet igjen så ser jeg ingen problemer med det. 

Men igjen, jeg mener alle burde fått tilbudet først, hvis ikke blir det veldig urettferdig. De som har fått vaksine først er de samme som vi andre har isolert oss for i halvannet år. Jeg har ikke vært redd for å bli syk selv, men jeg har vært LIVREDD for å smitte noen i risikogruppen. Men nå kan de gjerne vente på oss før de kan leve som før. 

Maleficenta skrev (1 time siden):

det er jeg enig i. Er ikke rettferdig at de som ønsker vaksine men ikke får ennå pga lang vaksinekø skal sitte der uten pass mens de som alt har fått skal få farte rundt hvor de vil. Er jo og par der den ene er i helsevesenet f.eks. Der kun den ene har fått vaksinen mens den andre ikke vet når h.n vil få.

«Urettferdig»? :klo: Foretrekker du heller at hele Norge skal reise ut av landet samtidig, med det prispresset på reiser det medfører? 

Jeg tenker det er et pluss dersom pensjonistene reiser til sydligere strøk nå, slik at det kanskje blir færre om beinet når det endelig blir vår tur. :) 

• Liker 8
Skrevet
von Dünkel skrev (1 time siden):

Mange opphetede diskusjoner om innføring av vaksinepass for tiden.  Er du for eller imot vaksinepass?

Gitt at jeg ikke ser mulighetsrommet for normalisering av samfunnet uten, så er jeg ikke mot, men det er en distraksjon fra å få på trykket på vaksinasjoner.

Det er ingen tvil om at det er kostbart å låse ned hele tiden, så det at vi kan få gradvis åpning for de som har muligheten, hadde lettet på problemene. 

Skrevet

Man kan bære med seg smitte selv om man er vaksinert, så ser virkelig ikke grunnen til det. 

• Liker 7
Skrevet
fotballjenta skrev (1 time siden):

Jeg er for vaksinepass, så lenge absolutt alle har fått tilbud om vaksine før det trer i kraft.

Når alle har fått tilbud, er det strengt tatt ikke behov for det.

Det er mitt største ankepunkt mot hele saken : gitt planen fra helsemyndighetene, etablerer vi en tjeneste som skal brukes i 3-4 måneder.

• Liker 3
Skrevet

I mot. Det er usolidarisk og udemokratisk. 

• Liker 16
Skrevet
Pterinochilus skrev (1 time siden):

Synes det er greit for reise mellom ulike land, men fullstendig imot innenlands bruk.

Men bare hvis man er norsk statsborger som reiser. Ifølge NRK sa Erna Solberg på debatten i går at utlendinger ikke tar med seg smitte. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Druid said:

Når alle har fått tilbud, er det strengt tatt ikke behov for det.

Det er mitt største ankepunkt mot hele saken : gitt planen fra helsemyndighetene, etablerer vi en tjeneste som skal brukes i 3-4 måneder.

Det spørs jo da. Om antivaxxerne her på KG representerer en større del av befolkningen enn vi tror, og de får fotfeste, så har vi ett problem ...

Endret av kermit123
  • Liker 5
Skrevet
kermit123 skrev (Akkurat nå):

Det spørs jo da. Om antivaxxerne her på KG representerer en større del av befolkningen enn vi tror, og de får fotfeste, så har vi ett problem ...

Slutt å kall alle som er skeptisk til å ta en hasteutviklet koronavaksine som vi blir påtvunget for antivaxxere. Jeg ville vært mye mer positiv hvis de kunne si noen fordeler for meg, istedenfor å mase om at alle må ta den for å beskytte andre.

• Liker 14
Gjest Villfisker
Skrevet

Selvfølgelig imot. Det er jo diktatur. Et vaksinepass handler kun om makt. Ikke smittevern. Vil ikke bo i Norge - Korea. Det holder at Nord - Korea har diktatur. Ingen bør godta disse menneskefiendtlige passene. Da blir verden et helvete.

Skrevet (endret)
kermit123 skrev (6 minutter siden):

Det spørs jo da. Om antivaxxerne (og ja, det inkluderer dere som sier "jeg er ikke vaksinemotstander, men ..." her på KG representerer en større del av befolkningen enn vi tror, og de får fotfeste, så har vi ett problem ...

Hvis de har fått tilbudet og de vet trusselbildet, så er mye av samfunnet ansvar for deres helsemessige trygghet ivaretatt. Så lenge de andre er trygge, kan de "ofres".

Altså, såpass frihet har vi, at du kan velge å være idiot så lenge det kun påvirker deg selv. (jeg har vært den idioten tidligere).

Problemet er nå-situasjonen når noens idioti, ødelegger livet for andre,

Endret av Druid
  • Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet
Pterinochilus skrev (1 time siden):

Synes det er greit for reise mellom ulike land, men fullstendig imot innenlands bruk.

Gi dem lillefingeren, og de tar hele hånda. Nei, dette passet bør aldri se dagens lys.

Gjest Saph
Skrevet

For, mellom ulike land. Har ikke lyst på busslass med kanskje kanskje ikke coronasmittede turister som skal inn i Norge. 

• Opprett ny...