Gå til innhold

Line Andersen NRK Konflikt?

Mintbird

Anbefalte innlegg

June1996 skrev (10 minutter siden):

Hva er flater?

Jeg vil tro hun referer til direktesendt tv. Ut fra hva som kommer frem i media ser det ut til at hun mener hun er den beste sporten har på å lede store mesterskap på TV.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest June1996
6 minutter siden, Rosabløff said:

Jeg vil tro hun referer til direktesendt tv. Ut fra hva som kommer frem i media ser det ut til at hun mener hun er den beste sporten har på å lede store mesterskap på TV.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo alt å tape på denne saken. Hun burde bare ha sagt opp, og gått til en konkurrent. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kila skrev (14 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt at Line var så blid og jovial på skjermen, men det er jo helt klart mye som skjer bak kameraet. Jeg jobber med arbeidsrett, og disse sakene med dårlige samarbeidsevner og lite flatterende oppførsel er vanskelige saker å dokumentere, men det jeg ikke skjønner her er hva Line rent faktisk ønsker å oppnå i saken. Det foreligger ingen oppsigelse av henne (joda, hennes påstand er at det de facto er en endringsoppsigelse, men hun har jobben). Uansett om hun vinner eller taper rettssaken, er det en arbeidskonflikt der, og hun vil alltid bli husket for denne saken selv om hun skulle bli tatt tilbake på større prosjekter. Det blir liksom tap-tap for henne, og selv om NRK vinner saken blir man ikke "kvitt" den ansatte her - sånn som man normalt blir i arbeidsrettssaker. Dette er bare synd for begge parter!

Hun vil ha erstatning. Penger altså. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest June1996
8 minutter siden, Kila said:

Jeg har alltid tenkt at Line var så blid og jovial på skjermen, men det er jo helt klart mye som skjer bak kameraet. Jeg jobber med arbeidsrett, og disse sakene med dårlige samarbeidsevner og lite flatterende oppførsel er vanskelige saker å dokumentere, men det jeg ikke skjønner her er hva Line rent faktisk ønsker å oppnå i saken. Det foreligger ingen oppsigelse av henne (joda, hennes påstand er at det de facto er en endringsoppsigelse, men hun har jobben). Uansett om hun vinner eller taper rettssaken, er det en arbeidskonflikt der, og hun vil alltid bli husket for denne saken selv om hun skulle bli tatt tilbake på større prosjekter. Det blir liksom tap-tap for henne, og selv om NRK vinner saken blir man ikke "kvitt" den ansatte her - sånn som man normalt blir i arbeidsrettssaker. Dette er bare synd for begge parter!

Flott at en som har peiling på arbeidsrett svarer i tråden.  Men er det en annen løsning enn at hun enten slutter eller får sparken? NRK sier jo at hun skaper et utrygt arbeidsmiljø for de andre ansatte. Da kan det ikke være en forsvarlig løsning å bare flytte på henne internt i NRK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun sier at denne omplasseringen NRK har gjort av henne er en de facto oppsigelse. Om noe bør hun jo være takknemlig for at NRK faktisk prøver å finne en annen løsning for henne. Alternativet ville jo vært at de sparket henne på direkten - som de sikkert kunne gjort - eller at hun sa opp selv. Da kunne hun jo sittet hjemme og sett på alle de programlederne hun ikke mener har noe på skjermen å gjøre.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevian skrev (6 minutter siden):

Hun sier at denne omplasseringen NRK har gjort av henne er en de facto oppsigelse. Om noe bør hun jo være takknemlig for at NRK faktisk prøver å finne en annen løsning for henne. Alternativet ville jo vært at de sparket henne på direkten - som de sikkert kunne gjort - eller at hun sa opp selv. Da kunne hun jo sittet hjemme og sett på alle de programlederne hun ikke mener har noe på skjermen å gjøre.

Det er sikkert ikke så lett og sparke henne, så da er det lettere å stue problemet bort. Ingen løsning det heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (30 minutter siden):

Hvordan kan hun søke økonomisk erstatning når hun fortsatt er ansatt i nrk?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (3 timer siden):

Veldig skuffet etter å ha hørt at hun har snakket nedlatende om Ida Nysæter Rasch... Dårlig å sette seg opp mot andre (unge) kvinner på den måten.

Ida Nysæther Rasch er sist i trettiårene. Forøvrig en drivende dyktig og sprudlende programleder. For min del er hun og Carina Olseth de dyktigste kvinnene nrk har i sporten.

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Du får spørre advokatene hennes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

June1996 skrev (25 minutter siden):

Flott at en som har peiling på arbeidsrett svarer i tråden.  Men er det en annen løsning enn at hun enten slutter eller får sparken? NRK sier jo at hun skaper et utrygt arbeidsmiljø for de andre ansatte. Da kan det ikke være en forsvarlig løsning å bare flytte på henne internt i NRK. 

NRK har som du sier plikt til å sørge for et forsvarlig arbeidsmiljø for de øvrige ansatte, så skulle Line få medhold her så havner de i en skvis. Hvor skal de sette henne uten å bryte sine øvrige forpliktelser?

NRK mener for øvrig at de ikke har sagt henne opp (altså ingen endringsoppsigelse), men at styringsretten gir de mulighet til å sette henne til andre arbeidsoppgaver (uavhengig av hennes opptreden). Uansett utfallet av dommen vil det føre til at hun fortsatt er i NRK, med eller uten æren i behold.

Når det er sagt blir partene i slike saker alltid oppfordret til å vurdere forlik underveis i hovedforhandlingen, og det er ikke utenkelig at skjer her. Begge parter har mye å tape, om ikke rettslig, så omdømmemessig. Blir interessant med vitneførselen. 

Helt klart spennende juridiske problemstillinger, men jeg tror NRK får medhold i spørsmålet om styringsrett i denne saken.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
AllahBallah skrev (9 minutter siden):

Hun kan fortsatt ha gått ned i lønn. Enten ved å fått et lavere lønnstrinn eller at jobben som programleder lot henne jobbe mer overtid eller få tillegg pga reiser(om hun var andre steder enn NRKs studio)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosabløff skrev (1 time siden):

Flater er NRK sin plattformer, tenker jeg. Lineær, nett-tv, radio osv..

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (42 minutter siden):

Erstatningssummene er ikke store i slike saker, i alle fall ikke nok til at det på noen som helst måte er verdt å bli fremstilt på den måten hun blir nå i alle medier. Oppreisningserstatning i arbeidsrettssaker ligger normalt på et sted mellom 0-100.000, ofte i den nedre delen av skalaen med mindre arbeidsgiver har opptrådt svært urimelig og arbeidstaker ikke selv kan klandres for utfallet.

Jeg regner med at hun har opprettholdt sin opprinnelige lønn, og dermed ikke har lidt noe økonomisk tap (heller ikke fremtidig tap). Da blir det eventuelt en tort og svie erstatning, og den blir neppe særlig stor med den opptreden hun har hatt her. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Kila skrev (14 minutter siden):

Når det er sagt blir partene i slike saker alltid oppfordret til å vurdere forlik underveis i hovedforhandlingen, og det er ikke utenkelig at skjer her. 

Men det er vel ikke så mange andre løsninger enn at Line gir opp søksmålet? Virker veldig rart om NRK skal gi Line stillingen tilbake etter at NRKs advokat har sagt at det vil skape et utrygt arbeidsmiljø å ta henne tilbake. NRK virker å ha bunnet seg til masten. 

Kila skrev (21 minutter siden):

. Begge parter har mye å tape, om ikke rettslig, så omdømmemessig. Blir interessant med vitneførselen. 

Men det er kun Line som kommer til å kjenne på konsekvensen av omdømmetapet. Det er hun som både er misfornøyd med jobben hun har og har sørget for at hun vil slite kraftig med å få seg ny jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest June1996
26 minutter siden, MFO said:

Flater er NRK sin plattformer, tenker jeg. Lineær, nett-tv, radio osv..

31 minutter siden, Kila said:

NRK har som du sier plikt til å sørge for et forsvarlig arbeidsmiljø for de øvrige ansatte, så skulle Line få medhold her så havner de i en skvis. Hvor skal de sette henne uten å bryte sine øvrige forpliktelser?

NRK mener for øvrig at de ikke har sagt henne opp (altså ingen endringsoppsigelse), men at styringsretten gir de mulighet til å sette henne til andre arbeidsoppgaver (uavhengig av hennes opptreden). Uansett utfallet av dommen vil det føre til at hun fortsatt er i NRK, med eller uten æren i behold.

Når det er sagt blir partene i slike saker alltid oppfordret til å vurdere forlik underveis i hovedforhandlingen, og det er ikke utenkelig at skjer her. Begge parter har mye å tape, om ikke rettslig, så omdømmemessig. Blir interessant med vitneførselen. 

Helt klart spennende juridiske problemstillinger, men jeg tror NRK får medhold i spørsmålet om styringsrett i denne saken.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimbus2000 skrev (1 minutt siden):

Men det er vel ikke så mange andre løsninger enn at Line gir opp søksmålet? Virker veldig rart om NRK skal gi Line stillingen tilbake etter at NRKs advokat har sagt at det vil skape et utrygt arbeidsmiljø å ta henne tilbake. NRK virker å ha bunnet seg til masten. 

Men det er kun Line som kommer til å kjenne på konsekvensen av omdømmetapet. Det er hun som både er misfornøyd med jobben hun har og har sørget for at hun vil slite kraftig med å få seg ny jobb.

Et eventuelt forlik under hovedforhandling kommer til å innebære at NRK tilbyr litt mer penger enn de gjorde under rettsmeklingen og at Line "slutter frivillig", og at saken dermed heves som forlikt. Kort fortalt at Line dropper søksmålet og slutter, mot at det kommer nok penger på bordet. Ofte så mørnes begge parter godt under en dag eller to i retten, så det kan være at forliksviljen er noe større når de ser hvilket sirkus de står i. Er ikke sikkert Line vil tilbake når alt kommer til alt.

Eller så skjer det stikk motsatte, begge parter blir så forbanna og tenker at de like gjerne kan stå løpet ut når de har kommet så langt. Dette er tross alt det vanligste. Ofte sier advokatene pliktoppfyllende at de skal vurdere forlik etter rettsdagen, men gidder ikke snakke sammen en gang.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En situasjon som denne er virkelig noe en arbeidsgiver forsøker å unngå. Man forsøker å veilede, gi tilbakemeldinger, tilrettelegge og til sist -når konflikten er så fastlåst som det fremstilles i denne saken - å inngå et forlik.

Viljen til forlik fra arbeidsgivers side er etter min erfaring svært stor når man har kommet så langt som man har i denne saken. Når NRK ikke har klart/ ønsket å forlike men heller møter arbeidstaker i retten, så sier det meg at de har en meget sterk sak. Arbeidstakers rettigheter står veldig sterkt i Norge, og en arbeidsgiver som er villig til å gå i retten gjør det kun dersom de anser at det er mer enn 90% sannsynlighet for at de vinner frem. For NRK som måtte forstå at dette ville bli en offentlig kjent konflikt vil jeg nesten si at de er 99% sikre på at de vinner frem. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (På 5.5.2021 den 10.37):

Det jeg hører om NRK er at kulturen der er av typen "er du ikke med i klikken, så er du ute av bedriften med en gang muligheten byr seg".

Jeg er helt enig med deg her. Det finnes flere NRK-saker om dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...