Gå til innhold

Hvorfor er det slik at kvinner kan ha alle mulige problemer mens menn skal være perfekte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

En ting som jeg har lagt merke til er at personen mødre ønsker å oppdra sine sønner til bli. Er ikke personen de selv reiste hjem med fra utestedet i sin tid

Empatiske, forståelsfulle, snille og følsomme. Det er de mamma ønsker seg, men det er ikke dem som jentene foretrekker på byen. 

Mange kan lett forme sine sønner til å bli veggpryd, 2 valget til jentene har rast fra seg og er klare til å slå seg til ro. 

 

Anonymkode: d2593...b1e

Hva vet nå du om det?

Og jo, mange ønsker seg typen du beskriver under. Også når de er unge.

Anonymkode: 9d090...915

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tuller du? Dette forumet er stappfullt av søppelmannfolk som likevel har koner og barn 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 10f62...933

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En ting som jeg har lagt merke til er at personen mødre ønsker å oppdra sine sønner til bli. Er ikke personen de selv reiste hjem med fra utestedet i sin tid

Empatiske, forståelsfulle, snille og følsomme. Det er de mamma ønsker seg, men det er ikke dem som jentene foretrekker på byen. 

Mange kan lett forme sine sønner til å bli veggpryd, 2 valget til jentene har rast fra seg og er klare til å slå seg til ro. 

 

Anonymkode: d2593...b1e

Hva får deg til å tro det? Har du noe som bekrefter påstanden din?

Anonymkode: 62e87...442

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha bodd under en stor stein de siste 10 årene, siden jeg ikke har hørt om noe av det TS skriver, men så omringer jeg meg heller ikke med folk som stiller umulige krav til det motsatte kjønn. 

Jeg tviler ikke på at mye er urettferdig for begge kjønn, selv i 2021. Men dette med at menn skal være så sterke og ikke pingler, det har vel mest med kulturen blant menn å gjøre, vil jeg tro. Men jeg tror heller ikke at KG representerer flertallet. Eller, håper i alle fall ikke det. 

Det er mye som er urettferdig i verden, og derfor mye som fremdeles må jobbes med, både i forhold til kvinner og menn. Ingen er perfekte, og ingen er uten fordommer. Det eneste man kan gjøre er å jobbe med seg selv så godt man kan, og prøve å påvirke de rundt seg positivt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at det bare er kvinner som ikke ønsker partner med svakheter - heller ikke menn ønsker det.

Men det er en del forskjeller i hva som regnes som svakheter, og man kan se detaljerte lister over hva som oppfattes "dealbreakers" hos begge kjønn. Man ser også at de som føler seg truffet av slike "dealbreaker"-beskrivelser reagerer, og det gjelder begge kjønn.

 

Anonymkode: ce99e...787

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva får deg til å tro det? Har du noe som bekrefter påstanden din?

Anonymkode: 62e87...442

Tror ikke jeg kan "overbevise" deg men har jo sett veldig mange gjennom flere faser over 25år. Og ett eksempel er min yngste sønns lærer (av alle ting) hun og venninnene hang med de kule, utagerende gutta "alle" jentene ville ha. Etter lærerstudiet flyttet hun hjem  med en såkalt passende mann og fikk Casper og Robin. Som hun oppdrar til å bli noe helt annet en de hun selv foretrakk i den "ville" tidlig voksen perioden. Det er påfallende hvor stor forskjell det er. 

Det virker for meg som veldig mange beskriver drømmemannen som Trond Wiggo Torgersen. Snill, morsom, lege , glad i barn. Men etter 5 glass vin på en lørdag er det Vin Diesel som reiser hjem med dama.

Men mødre vil helst at deres sønner skal bli Trond Wiggo. Altså veggpryd til damene har rast fra seg.

 

Anonymkode: d2593...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke inntrykk av at det bare er kvinner som ikke ønsker partner med svakheter - heller ikke menn ønsker det.

Men det er en del forskjeller i hva som regnes som svakheter, og man kan se detaljerte lister over hva som oppfattes "dealbreakers" hos begge kjønn. Man ser også at de som føler seg truffet av slike "dealbreaker"-beskrivelser reagerer, og det gjelder begge kjønn.

 

Anonymkode: ce99e...787

Ingen ønsker en partner med svakheter. Spørsmålet er hva man faktisk krever, og det ser ut som kvinner er betraktelig mer kravstore enn det menn er.

Anonymkode: 3f48e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror ikke jeg kan "overbevise" deg men har jo sett veldig mange gjennom flere faser over 25år. Og ett eksempel er min yngste sønns lærer (av alle ting) hun og venninnene hang med de kule, utagerende gutta "alle" jentene ville ha. Etter lærerstudiet flyttet hun hjem  med en såkalt passende mann og fikk Casper og Robin. Som hun oppdrar til å bli noe helt annet en de hun selv foretrakk i den "ville" tidlig voksen perioden. Det er påfallende hvor stor forskjell det er. 

Det virker for meg som veldig mange beskriver drømmemannen som Trond Wiggo Torgersen. Snill, morsom, lege , glad i barn. Men etter 5 glass vin på en lørdag er det Vin Diesel som reiser hjem med dama.

Men mødre vil helst at deres sønner skal bli Trond Wiggo. Altså veggpryd til damene har rast fra seg.

 

Anonymkode: d2593...b1e

Så det som får deg til å tro det at kvinner ikke vil ha menn som er gode, forståelsesfulle, har respekt for kvinner, er at en lærer til din yngste sønn hang med "kule utagerende gutter"?

Kan det hende at andre kvinner er annerledes enn denne læreren du har et så stort fokus på?

Anonymkode: 62e87...442

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig med deg, men det er ikke dette jeg siktet til.

Med menns rettigheter mener jeg diskusjoner rundt mannsrollen, fordommer og diskriminering knyttet til farskap og foreldrerett, mannens rett til å bestemme over sin egen reproduksjon (juridisk abort), grunnleggende antagelser og fordommer om menns natur (som voldelige) og evner (som late), gutter og menns psykiske helse, mangel på mannlige psykologer og helse"søstre", selvmordstatistikken, menn og fordommer mot dem i ekteskap og kjærlighet, kjønnsdiskriminering i rekruttering, at menn har lavere forventet levealder, overrepresentasjon av menn i farlige og utsatte yrker, kjønnsdiskriminering i utdanning og at gutter og menn faller fra, osv. osv.

Jeg anbefaler å lese "The Boy Crisis".

Anonymkode: 6980b...cce

Det vittige med dette du skriver er at hvert punkt av det (bortsett fra levealder kanskje) har sin motpol i det samme som fremdeles er problemer for kvinner i forhold til at det er ulike forventninger til menn og kvinner. 

Så ja jeg også håper for kvinners skyld, og menns, at slike ting forsvinner. 

Angående juridisk abort er det også barners rett det handler om. Barn som like ofte er gutter som jenter, så det er ikke akkurat korrekt at det er noe menn vil ha fordeler av. 

Det er få kvinner som drømmer om å få barn med en mann som ikke ønsker å være far, og begge kjønn har relativt bra muligheter til å sikre seg mot uønskede barn. Så skjer det at slikt feiler, og mannen kan riktig nok ikke ta abort, men å da kunne skrive under på et papir og være kvitt problemet er ikke likestillt med å gå gjennom en fysisk abort, når kvinners primære instinkter for å beskytt sitt barn kan ha slått inn allerede, selv om også hun fortviler over at det ble slik. 

Det å ikke da kunne ta juridisk abort er likevel barnets rett. Like mange gutter som jenter. 

Bruk kondom! Jeg har ikke særlig sympati for menn som ikke bruker det, og så hyler om juridisk abort. Jeg har selv barn som ble til på det som skulle vært sikker prevensjon, og måtte da ta ansvar, fordi jeg er en av dem som ikke klarer å ta abort. Selv om jeg raste, fortvilte og absolutt ikke ønsket barn akkurat da. 

Abort er en umulig mulighet for mange kvinner. Det er ikke urettferdig at menn også må ta ansvar for barn de har vært med på å skape. Barnet, gutt som jente, har da rettigheter til å bli ivaretatt, mer enn far har til å blåse i livet han var med på å skape. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråder på Kvinneguiden der kvinner gir råd til kvinner er det nok litt sånn. Jeg har absolutt ikke inntrykk av at det er sånn i virkeligheten. Og ser du på tråder der det er mange menn som svarer, vil du finne ganske mye krav til kvinner der.

Det er naturlig for mennesker å ønske aksept for den de er, mens man samtidig ønsker å få en best mulig partner. Det gjelder både kvinner og menn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tuller du? Dette forumet er stappfullt av søppelmannfolk som likevel har koner og barn 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 10f62...933

Dette!

Anonymkode: 08f44...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig med deg, men det er ikke dette jeg siktet til.

Med menns rettigheter mener jeg diskusjoner rundt mannsrollen, fordommer og diskriminering knyttet til farskap og foreldrerett, mannens rett til å bestemme over sin egen reproduksjon (juridisk abort), grunnleggende antagelser og fordommer om menns natur (som voldelige) og evner (som late), gutter og menns psykiske helse, mangel på mannlige psykologer og helse"søstre", selvmordstatistikken, menn og fordommer mot dem i ekteskap og kjærlighet, kjønnsdiskriminering i rekruttering, at menn har lavere forventet levealder, overrepresentasjon av menn i farlige og utsatte yrker, kjønnsdiskriminering i utdanning og at gutter og menn faller fra, osv. osv.

Jeg anbefaler å lese "The Boy Crisis".

Anonymkode: 6980b...cce

Det heter ikke helsesøster men helsesykepleier

 

Anonymkode: 08f44...7b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En ting som jeg har lagt merke til er at personen mødre ønsker å oppdra sine sønner til bli. Er ikke personen de selv reiste hjem med fra utestedet i sin tid

Empatiske, forståelsfulle, snille og følsomme. Det er de mamma ønsker seg, men det er ikke dem som jentene foretrekker på byen. 

Mange kan lett forme sine sønner til å bli veggpryd, 2 valget til jentene har rast fra seg og er klare til å slå seg til ro. 

 

Anonymkode: d2593...b1e

Jeg er veldig uenig. 

Jenter foretrekker gutter som våger å prate og tulle med dem, og trygg og selvsikker utelukker ikke å være empatisk, snill og forståelsesfull. Tvert imot er det ofte det å fremstå som empatisk, snill og forståelsesfull, i tillegg til morsom og trygg å være sammen med, som er supersjekkeres beste triks for å dra damer. 

Å være følsom er imidlertid en del av medfødt personlighet eller ikke, som foreldre med svært følsomme gutter må forholde seg til, og gi selvtillit og tro på seg selv i forhold til et utgangspunkt vi foreldre får servert, ikke skaper senere. 

Jeg har to svært følsomme gutter. Det var det jeg fikk, og det utgangspunkt jeg hadde, ikke valgte, for å være klok i å gi dem gode kort til å gå ut i verden, og mestre verden godt. 

Akkurat som med jenta, som også er følsom (jeg og far er det også, så ikke så rart), har jeg hatt en stor oppgave i å lære dem å takle ting, og være en trygg støtte for dem, så de har en trygghet i å mestre ulikt selv om de er så følsomme av natur at ting fort går innpå dem. 

Jeg tror mange menn blander kortene. Den snille tilbakeholdne gutten velges ikke bort fordi han er snill. Han velges bort fordi han ikke våger å ta kontakt, og er usikker og vanskelig å både få kontakt med og bli kjent med. Det er usikkerhet og tilbakeholdenhet som gjør ham både usynlig og litt for kjedelig. Snill, empatisk, forståelsesfull og følsom er derimot absolutt ingen hindring for å være svært populær blant jenter. Tvert imot er det veldig tiltalene egenskaper for kvinner, men vi er ikke så snille at vi gidder å grave frem slikt hos menn som ikke våger å snakke med oss nei. Vi foretrekker dem som har selvtillit og trygghet til å være kjekke å prate med og være med, og ikke står usynlig og taus. 

(Samme er det forøvrig andre veien. Gutter velger ofte bort jenta som er usikker og derfor litt usynlig også.)

Min egen mann har alle de egenskaper du trekker frem, og likevel selvtillit og trygghet til at å få kontakt med jenter aldri har vært utfordrende for ham. 

Faktisk har alle menn jeg har vært sammen med hatt de egenskaper, og likevel hatt trygghet og selvtillit til å ikke bli stående usynlig på vent, bortsett fra at jeg en gang falt for en slik mann, fordi jeg ble kjent med ham gjennom venner. Altså på en arena han var trygg nok til å tre frem, selv om egentlig veldig tilbakeholden, og absolutt ikke en som ville bli sett på byen for eksempel. 

Ene av dem var dessuten ikke så snill som han fremsto som, men det var tro på at han var snill som fikk meg til å falle for ham. At han ikke egentlig var det fikk meg til å gå.

Ingen av de egenskaper er negative for å få kjæreste, eller hva som velges bort. Usikker usynlighet derimot, det velges bort ja.

Jeg har gitt mitt for å gi mine følsomme, empatiske, snille og forståelsesfulle gutter trygghet til å likevel trå frem og ta plass i verden, og så langt ser det absolutt ikke ut som disse egenskapene står til hinder for å være populære blant jenter iallefall. 

Større fare for at det blir en del kjærester å forholde seg til før den rette sitter. 😅

 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 8.38):

Jeg er kvinne med Aspergers, men føler ikke at jeg tenker så veldig maskulint.

Jeg tenker derimot veldig analytisk, veldig "fakta". Det oppfatter en del som at jeg derfor må være mann (har blitt anklaget for det her inne før). Jeg føler ikke at det er noe maskulint, bare fakta? Det er jo ikke slik at menn tenker fakta og kvinner tenker følelser.

Når det gjelder det TS tar opp, det er slemt å si det, men det er bare slik naturen er. I naturen er det menn som er de vakre, som må vise seg frem for kvinnene. Nå som kvinner har større grad av mulighet for å velge så er menn også mer avhengige av å bevise, av å bli valgt.

Når det gjelder fakta rundt de menn som får barn:

- Hvem tror du blir de attraktive mennene som kvinner vil ha barn med fremover?

- De samme som før: Menn som oppfattes som høystatus av kvinner. I noen sosiale grupper vil status henge sammen med penger, makt i organisasjoner, i andre er det andre verdier som gjelder. Som å ha de rette holdningene og erfaringene, mens atter andre inngår i hierarkier der utseende (høy, muskuløs) er verdsatt. Det eneste som kanskje er nytt er at flere kvinner nå setter pris på menn som prioriterer familieliv høyt, er gode til å kommunisere og gjerne prioriterer det sosiale framfor det materielle. Men de som lykkes materielt og i makthierarkier vil alltid være blant de mest populære, oppsummerer Kjøs.
https://www.klikk.no/foreldre/disse-mennene-er-mest-attraktive-2339183

 

 

Anonymkode: 62e87...442

Var kanskje "fakta" jeg mente da jeg skrev maskulint. Altså, jeg har hatt litt lett for å gjøre folk fornærmet. Det har aldri vært stygt ment, men sånne ting som av andre kan kalles "oppgulp". Ikke stygge ting, men ikke helt det folk vil høre. 
Du må ha veldig politisk korrekte meninger blandt folk, her blandt kvinner. 
Skulle tro jeg ikke er utstyrt med samme følelser som dem, for jeg føler de nærmest bestemmer hva jeg skal føle. De vet jo faen meg mer om meg enn meg selv!! De vet allerede hvilken mann jeg bør ta, for de selv har jo hatt så mange erfaringer og alle menn er jo bare sånn og sånn. Jeg koker bare. 

Jeg går heller ikke de mennene som "alle" vil ha. Tok en personlighetstest på gøy for en stund siden og der ble jeg 75% logikk og 25% følelser. Kjenner ei dame som ja..er typisk dame og hun ble 75% følelser i  stedet. Glad jeg ikke har det sånn egentlig. 
Klaffer lettere med menn også gjør jeg. Kvinner har så lett for å være opptatt av sånne dødskjedelige ting som neglelakken sin, se ut som noen de ikke er. 
 

Anonymkode: e8fcd...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2021 at 4:42 PM, Trolltunge said:

Det vittige med dette du skriver er at hvert punkt av det (bortsett fra levealder kanskje) har sin motpol i det samme som fremdeles er problemer for kvinner i forhold til at det er ulike forventninger til menn og kvinner. 

Så ja jeg også håper for kvinners skyld, og menns, at slike ting forsvinner. 

Angående juridisk abort er det også barners rett det handler om. Barn som like ofte er gutter som jenter, så det er ikke akkurat korrekt at det er noe menn vil ha fordeler av. 

Det er få kvinner som drømmer om å få barn med en mann som ikke ønsker å være far, og begge kjønn har relativt bra muligheter til å sikre seg mot uønskede barn. Så skjer det at slikt feiler, og mannen kan riktig nok ikke ta abort, men å da kunne skrive under på et papir og være kvitt problemet er ikke likestillt med å gå gjennom en fysisk abort, når kvinners primære instinkter for å beskytt sitt barn kan ha slått inn allerede, selv om også hun fortviler over at det ble slik. 

Det å ikke da kunne ta juridisk abort er likevel barnets rett. Like mange gutter som jenter. 

Bruk kondom! Jeg har ikke særlig sympati for menn som ikke bruker det, og så hyler om juridisk abort. Jeg har selv barn som ble til på det som skulle vært sikker prevensjon, og måtte da ta ansvar, fordi jeg er en av dem som ikke klarer å ta abort. Selv om jeg raste, fortvilte og absolutt ikke ønsket barn akkurat da. 

Abort er en umulig mulighet for mange kvinner. Det er ikke urettferdig at menn også må ta ansvar for barn de har vært med på å skape. Barnet, gutt som jente, har da rettigheter til å bli ivaretatt, mer enn far har til å blåse i livet han var med på å skape. 

Det var ikke meningen å gå inn i en lang og utførlig debatt om juridisk abort. Det er et vanskelig tema kun brukt som eksempel.

Det jeg heller vil bestride er at hvert eneste punkt jeg beskriver har sitt motpol hos kvinner. Det stemmer rett og slett ikke. Vi kan ikke relativisere disse problemene hele tiden og late som de ikke er reelle. Kvinner er kunnskapssamfunnets vinnere, og scorere høyest på omtrent alle indikatorer på livskvalitet og mestring, samt i utdanning. Det gjør ikke menn. At vi enda ikke kan anerkjenne dette, men enten må bestride menns unike utfordringer eller slenge i bordet hvordan kvinnen har det verre, er jo nettopp poenget mitt. Det fører ingen vei.

HI tok opp ett interessant og viktig tema, som er at det stilles enorme krav til menn. Jeg tok dette et skritt videre og viste til flere lite rapporterte og diskuterte problemer. Det er aldri noe som snakkes om ordentlig. Det er heller en utbredt oppfatning om at det er kvinnen som er taperen, og mannen som er vinneren. Resultatet er mer penger og støtte til kvinner, færre ressurser og mindre støtte til menn. Og det er det jeg vil til livs. Det er krise for gutter og menn.

Anonymkode: 6980b...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ikke meningen å gå inn i en lang og utførlig debatt om juridisk abort. Det er et vanskelig tema kun brukt som eksempel.

Det jeg heller vil bestride er at hvert eneste punkt jeg beskriver har sitt motpol hos kvinner. Det stemmer rett og slett ikke. Vi kan ikke relativisere disse problemene hele tiden og late som de ikke er reelle. Kvinner er kunnskapssamfunnets vinnere, og scorere høyest på omtrent alle indikatorer på livskvalitet og mestring, samt i utdanning. Det gjør ikke menn. At vi enda ikke kan anerkjenne dette, men enten må bestride menns unike utfordringer eller slenge i bordet hvordan kvinnen har det verre, er jo nettopp poenget mitt. Det fører ingen vei.

HI tok opp ett interessant og viktig tema, som er at det stilles enorme krav til menn. Jeg tok dette et skritt videre og viste til flere lite rapporterte og diskuterte problemer. Det er aldri noe som snakkes om ordentlig. Det er heller en utbredt oppfatning om at det er kvinnen som er taperen, og mannen som er vinneren. Resultatet er mer penger og støtte til kvinner, færre ressurser og mindre støtte til menn. Og det er det jeg vil til livs. Det er krise for gutter og menn.

Anonymkode: 6980b...cce

Et stikkord for hvorfor alt det du nevner angående mentalt og mestringsevne, som er en og samme sak på mange måter, er venninner. 

Det er gjennom venninner vi kvinner får både mental støtte og kommunikasjons- og sosial opplæring menn ofte mangler. 

Alle punktene har sin motpol i kvinners utfordringer fordi vi lever med menn, og forventes å veie opp for det menn ikke lærer seg i samme grad. Det er dessuten også våre sønner, partnere fedre det gjelder. Menn vi er glade i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Trolltunge said:

Et stikkord for hvorfor alt det du nevner angående mentalt og mestringsevne, som er en og samme sak på mange måter, er venninner. 

Det er gjennom venninner vi kvinner får både mental støtte og kommunikasjons- og sosial opplæring menn ofte mangler. 

Alle punktene har sin motpol i kvinners utfordringer fordi vi lever med menn, og forventes å veie opp for det menn ikke lærer seg i samme grad. Det er dessuten også våre sønner, partnere fedre det gjelder. Menn vi er glade i. 

Venninner er viktige for all del, men vel så viktig er et samfunn som med argusøyne retter søkelys på kvinners rettigheter og posisjon i samfunnet, en hel rekke støtteordninger for kvinner finansiert av det offentlige, aktive kvinnenettverk i politikken og arbeidslivet, samt målrettede tiltak på arbeidsplassen og skolebenken for å bedre kvinners deltagelse og trivsel. Man kan ikke redusere kvinners fortrinn til at de har venninner.

Utenom det er jeg enig i at kvinner er midt iblant "oss", og at det helt sikkert er en påkjenning å være glad i noen som sliter. Er nettopp derfor viktig at man ikke feier dette under teppet, eller legger "skylden" på menn eller deres manglende evner enten sosialt eller emosjonelt, men heller ser på måten vi snakker om menn på, behandler menn på, og støtter eller ikke støtter menn på i samfunnet som helhet. Det er det vi har gjort for kvinner, så hvorfor kan vi ikke gjøre det samme for menn?

Anonymkode: 6980b...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2021 at 5:13 PM, AnonymBruker said:

Det heter ikke helsesøster men helsesykepleier

 

Anonymkode: 08f44...7b9

Dæven, der tok du meg gitt.

Og hvor mange mannlige helsesykepleiere fantes det i 2018?

11.

11.

I hele Norge.

https://sykepleien.no/2018/11/her-er-alle-norges-mannlige-helsesostre

Anonymkode: 6980b...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dæven, der tok du meg gitt.

Og hvor mange mannlige helsesykepleiere fantes det i 2018?

11.

11.

I hele Norge.

https://sykepleien.no/2018/11/her-er-alle-norges-mannlige-helsesostre

Anonymkode: 6980b...cce

Hvorfor utdanner ikke flere menn seg til det?

Anonymkode: 9d090...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Venninner er viktige for all del, men vel så viktig er et samfunn som med argusøyne retter søkelys på kvinners rettigheter og posisjon i samfunnet, en hel rekke støtteordninger for kvinner finansiert av det offentlige, aktive kvinnenettverk i politikken og arbeidslivet, samt målrettede tiltak på arbeidsplassen og skolebenken for å bedre kvinners deltagelse og trivsel. Man kan ikke redusere kvinners fortrinn til at de har venninner.

Utenom det er jeg enig i at kvinner er midt iblant "oss", og at det helt sikkert er en påkjenning å være glad i noen som sliter. Er nettopp derfor viktig at man ikke feier dette under teppet, eller legger "skylden" på menn eller deres manglende evner enten sosialt eller emosjonelt, men heller ser på måten vi snakker om menn på, behandler menn på, og støtter eller ikke støtter menn på i samfunnet som helhet. Det er det vi har gjort for kvinner, så hvorfor kan vi ikke gjøre det samme for menn?

Anonymkode: 6980b...cce

Jo faktisk.

Rettigheter er fint og flott, men vi mennesker er flokkdyr som trenger både sosial opplæring og noen å få støtte fra.

Ingen rettigheter kan veie opp for sosialt trygghet, sosial læring og støtte. 

Gutter og menn med gode sosiale relasjoner og støtte, som gir trygghet og god opplæring i å fungere sammen med andre,  klarer seg like godt som kvinner som har det. Jenter og kvinner som faller utenfor sosialt og ikke har god emosjonell støtte og opplæring får mye de samme problemene som gutter som ikke har noen å få støtte og god kommunikasjon- og sosial relasjonsopplæring fra.

Så er det noen få som har medfødte personlige vansker med å fungere optimalt angående relasjoner, som uansett vil trenge spesiell innsats for å kunne lære det nødvendige og ha mentalitet til å klare seg bra praktisk og sosialt, og kanskje ikke vil mestre det uansett. 

Innsats for at mennesker skal fungere best mulig angående mental styrke, trygghet og tro på seg selv til å komme seg gjennom livet med gode nok sosiale ,kommunikative og relasjonsmessige egenskaper må settes inn i oppveksten først og fremst. Mennesker som får trygghet, støtte og nødvendige verktøy til å fungere sosialt og mentalt klarer seg stort sett bra i livet. 

Venninner og kvinners sosiale relasjoner gir oss verktøy for å mestre livet, fordi vi får både god sosialt opplæring, god kommunikasjonsopplæring og mental støtte gjennom vennskap på helt andre måter enn mange menn får gjennom vennskap. Gode venninner kan til og med kompensere mye for dårlig familie for kvinner. 

Rettighetene som kommer senere i livet gir ikke verken kvinner eller menn de verktøy de trenger for å bli sterke sosialt og mentalt. Det må inn tidligere. Når selvbildet er etablert som dårlig må det enormt mye mer innsats til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...