Gå til innhold

Hvorfor er det slik at kvinner kan ha alle mulige problemer mens menn skal være perfekte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Siden kvinner er de som velger på kjønnsmarkedet så kan de tillate seg å være kresne. Menn må ta det de får og har derfor heller ikke så mange krav.

Anonymkode: d488d...e52

Enig. Tilbud og etterspørsel. Når etterspørselen er større enn tilbudet kan man selvfølgelig skru opp kravene. 

Så ei utrent dame kan kreve en trent mann, dame uten utdannelse kan kreve en utdannet og ambisiøs mann.

Osv.

Som mann så godtar man kravene eller så blir det ikke noe på han.

Det ble kalt "fittemakt" i gamle dager, og det er noe sannhet. Sitter man på noe etterspurt kan man skru opp kravene til den som får tilgang.

 

 

Anonymkode: d2593...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, AnonymBruker said:

De? Virkelig? Hvem har du spurt? Det er da henimot INGEN kvinner som stiller sånne krav som du rabler om?

Hi kommer fra månen eller lenge vekk.

Anonymkode: 1e7b5...fe1

Det har jo vært noen tråder om uføre menn her. De får som regel til svar at de hadde vært helt uaktuelle som partnere. Også uføre kvinner mener uføre menn er uakseptable, siden de må hvile og ikke orker en mann som "går hjemme".

 

Anonymkode: 3f48e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er en kvinne som spør om dette, men jeg klarer ikke å bli enig med mine medsøstre i mye av det som skrives her. Mulig det er fordi jeg har aspergers, for vi har tydeligvis en mer maskulin måte å tenke på. For faktisk så synes jeg at kvinner kan gnåle og kakle litt vel mye noen ganger, og mener det som er korrekt å mene i en flokk. 
Sier ikke at alle damer er slike, men det har veldig lett for å bli slik. Og man ser det også her inne.
Kvinner gir råd, har du truffet en mann og sier dette høyt kan du banne på at de står i kø for å komme med rådene. 
De kommer med den lange liste om hvordan en mann skal være eller ikke. 
Økonomien skal være bra, han må helst være i jobb, han må være sosial og ha stort nettverk, han må være aktiv og ha god helse, han skal ikke ha rushistorikk, han skal helst ikke få ølmage. 
Han må ikke være pågående, altså menn må passe på så de ikke viser for mye interesse for da er de farlige. Men de må jo heller ikke sende en melding for lite for da er de ikke seriøst interessert i henne og hun må gå videre og ikke kaste bort tid på denne mannen.

Kvinner derimot, har sin fulle rett i å bli overvektige, han er kun en overfladisk drittsekk om han ber henne ta vare på kroppen.
Kvinner kan være uføre, for det er en grunn til det om de er det. 
Kvinner har krav på et svar innen 10 min hos en mann. Er en mann interessert så svarer han med en gang. 
Hvorfor er det slik at det alltid blir så synd på damer? 

Anonymkode: e8fcd...30e

Dette hadde jeg ikke tenkt over, men du har helt rett, slik er det. Skriv en bok om dette, det blir en bestselger.

Anonymkode: e9390...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ble kalt "fittemakt" i gamle dager, og det er noe sannhet. Sitter man på noe etterspurt kan man skru opp kravene til den som får tilgang.

Når skal dette ha vært?

Anonymkode: 9d090...915

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen er perfekte. 

Anonymkode: a1a06...c93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (5 timer siden):

Jeg tror det er relativt utbredt blant mennesker av begge kjønn å være misfornøyd med å selv ikke nå opp samtidig som en naturlig nok har krav som gjør at andre ikke når opp, og når det gjelder forhold tror jeg ikke kjønnene er så ulike akkurat der.

Samtidig tror jeg en vil finne at menn noe oftere aksepterer dette mens det virker å sitte litt lenger inne for kvinner, som jeg oppfatter at oftere provoseres av feltene de ikke når opp på. En grunn til dette kan være at en menn ofte forventes å ta ansvar og ikke i samme grad oppmuntres til å klage eller lage "mannekamp" rundt slike tema. Kanskje handler det like mye om at områdene menn kommer til kort ofte er områder en kan jobbe seg opp, og at områdene kvinner kommer til kort kommer overraskende på en del kvinner. For menn er jo status veldig viktig, og mange opplever å være på topp attraktivitetsmessig rundt 30. Det er antagelig lettere å holde motet oppe om en i frustrerte øyeblikk ser at en vil bli mer attraktiv av den harde jobben en gjør og erfaringen en får. For kvinner er det gjerne mindre hjelp i status, og en er på sitt mest attraktive betraktelig tidligere. I tillegg lærer en unge mye om likhet og lite om forskjellene i hva vi tiltrekkes av, og mange kvinner virker å oppdage litt for sent hvordan både antall partnere og alder påvirker egen attraktivitet.

Det er kanskje ikke så rart om en reagerer sterkt hvis en har tenkt på seg selv som "vill" og "fri" med erfaring og status som burde tiltrekke en tilsvarende mann, og finner at fortiden gjør en mindre attraktiv samtidig som en kommer til kort i forhold til menn med tilsvarende status og alder. Her tenker jeg samfunnet har et stort ansvar, i at vi på noen områder forteller unge mer om hvordan vi ønsker at forholdet mellom kjønnene skal være enn der faktisk er. 

Tja ikke helt enig i attraksjonsalderen for menn. Den stiger med årene og kunne således ha vært over ett tiår høyere mens den synker for damene som er på topp i 25 årsalder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Når skal dette ha vært?

Anonymkode: 9d090...915

Antagelig er "gamle dager" i denne sammenheng på 90-tallet, i kameratgjengen til "d2593...b1e"'.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en mening jeg har. Ingen er perfekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nuith said:

Antagelig er "gamle dager" i denne sammenheng på 90-tallet, i kameratgjengen til "d2593...b1e"'.

Ja, skulle ikke forundre meg. :)

Anonymkode: 9d090...915

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fittemakt" kommer fra Sverige selvsagt. Husker et tv-program hvor salen var full av kvinner som sang i kor "jag sitter på makten, jag sitter på en fitta!" I Sverige læres kvinnene opp til å bruke denne makten for alt den er verdt. Derfor svenske menn kler seg ut som kvinner.

Anonymkode: e9390...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Fittemakt" kommer fra Sverige selvsagt.

Anonymkode: e9390...670

OK. La oss google det på svensk. Da får vi over 1.000 treff, ikke sant?

https://letmegooglethat.com/?q="fittmakt"

Få se her... 28 resultater? Det var da rart? Åh, kanskje du har hørt det på finlandssvensk? La oss google det på finsk.

https://letmegooglethat.com/?q="vittu+voima"

23 resultater. Så her er det noe som ikke stemmer. 

Anonymkode: 62e87...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er en kvinne som spør om dette, men jeg klarer ikke å bli enig med mine medsøstre i mye av det som skrives her. Mulig det er fordi jeg har aspergers, for vi har tydeligvis en mer maskulin måte å tenke på. For faktisk så synes jeg at kvinner kan gnåle og kakle litt vel mye noen ganger, og mener det som er korrekt å mene i en flokk. 
Sier ikke at alle damer er slike, men det har veldig lett for å bli slik. Og man ser det også her inne.
Kvinner gir råd, har du truffet en mann og sier dette høyt kan du banne på at de står i kø for å komme med rådene. 
De kommer med den lange liste om hvordan en mann skal være eller ikke. 
Økonomien skal være bra, han må helst være i jobb, han må være sosial og ha stort nettverk, han må være aktiv og ha god helse, han skal ikke ha rushistorikk, han skal helst ikke få ølmage. 
Han må ikke være pågående, altså menn må passe på så de ikke viser for mye interesse for da er de farlige. Men de må jo heller ikke sende en melding for lite for da er de ikke seriøst interessert i henne og hun må gå videre og ikke kaste bort tid på denne mannen.

Kvinner derimot, har sin fulle rett i å bli overvektige, han er kun en overfladisk drittsekk om han ber henne ta vare på kroppen.
Kvinner kan være uføre, for det er en grunn til det om de er det. 
Kvinner har krav på et svar innen 10 min hos en mann. Er en mann interessert så svarer han med en gang. 
Hvorfor er det slik at det alltid blir så synd på damer? 

Anonymkode: e8fcd...30e

 

3600-athletic_gray-z1-t-i-have-the-vagina-so-i-make-the-rules.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gratulerer! Du har klart å avlede en diskusjon om menns problemer og opplevelser. Det tok ikke lang tid.

Ts, du tar opp et viktig tema og har gode refleksjoner. Jeg tror kvinnefrigjøringen var steg en av to i kjønnsfrigjøringen. Steg to er mannens frigjøring fra eldgammle mannsroller, urealistiske forventinger og dypt støtende og utbredde stereotypier. Den er på vei. Dessverre er vi der kvinnen var i 1960 og må kjempe lenge for reell likestilling. Med det så mener jeg at det er like upopulært å hevde menns rettigheter i dag som det var å hevde kvinners rettigheter da.

Anonymkode: 6980b...cce

Jeg vil nå si at vi som har gutter er stort sett veldig opptatt av å oppdra også guttene til å være seg selv på alle måter. Ikke være låst i gamle mønstre der de skal være tøffe, sterke og tåle uten å belemre andre med det. 

Fri til å velge sitt liv og være seg selv er noe vi foreldre ikke forbeholder jenter. 

Det eneste av menns rettigheter som prøves å reguleres gjennom oppdragelse er noe også jentene får høre. Det viktige ved å ha respekt for egen og andres kropp og grenser. Denne generasjonen foreldre er ofte bevisst på å snakke med både jenter og gutter om dette, som tidligere ofte bare var jentene som fikk "Pass deg for...!" i stor grad. 

Flinke nok til å snakke om sex med de unge er vi ikke, men at man ikke har lov til å oppføre seg ufint seksuelt er vel det eneste jeg kommer på som ikke kan bli en rett for gutter og menn, hvor mye det enn skulle være ønskelig for menn å ha større seksuelt handlingsrom.

Så finnes det dessverre dårlige foreldre, og også dårlig innflytelse fra venner, som er med på å opprettholde gamle kjønnsmønstre. Derfor vil det nok ta noe tid før gutter og menn i realiteten føler at de ikke må leve opp til forventningene det har vært til å være gutt/mann. De forventningene lever ennå i mye. Fra vitsing og erting til tro på at menn har noen faste forventede kvaliteter og evner. 

Som mor kan jeg si til mine sønner at de er fri til å leve og være som de ønsker, innenfor de rammer som er nødvendige for å la andre leve greit også (vanlig greit oppførsel mot andre), og jeg kan lære dem å komme til meg og andre og snakke om hva som helst, uten hindringer for det angående at de er gutter. 

Så må jeg likevel sende dem ut i verden og se at det jeg prøver å lære dem slås delvis ihel av tåpelighet. 

"Ha ha, er du pingle?", "Ikke vær en slik jente!", "Er du homo eller..?"

Dette vil ta litt tid ja!

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søker ikke folk flest etter noen som er litt lik seg selv da. Jeg tar vare på meg og vil ha en mann som gjør det også. Har god økonomi, vil ha en mann som har det også osv.. Samme gjelder vel for menn. 

Anonymkode: a6c83...a85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et godt eksempel på dette:

Jeg jobbet for et norsk internasjonalt konsern, og kontaktet HR lokalt fordi at jeg følte at jobben forsøkte å presse meg ut, og opptrådte veldig uærlig og uredelig. Svaret fra HR var: "Slutt å syt, er ikke du mann da?". 2 uker senere ble jeg sparket på dagen, uten gyldig grunnlag.

Anonymkode: 8e8ef...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trolltunge said:

Så må jeg likevel sende dem ut i verden og se at det jeg prøver å lære dem slås delvis ihel av tåpelighet. 

"Ha ha, er du pingle?", "Ikke vær en slik jente!", "Er du homo eller..?"

Ja, har sett lignende tåpeligheter her på KG også.

Anonymkode: 9d090...915

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Trolltunge said:

Jeg vil nå si at vi som har gutter er stort sett veldig opptatt av å oppdra også guttene til å være seg selv på alle måter. Ikke være låst i gamle mønstre der de skal være tøffe, sterke og tåle uten å belemre andre med det. 

Fri til å velge sitt liv og være seg selv er noe vi foreldre ikke forbeholder jenter. 

Det eneste av menns rettigheter som prøves å reguleres gjennom oppdragelse er noe også jentene får høre. Det viktige ved å ha respekt for egen og andres kropp og grenser. Denne generasjonen foreldre er ofte bevisst på å snakke med både jenter og gutter om dette, som tidligere ofte bare var jentene som fikk "Pass deg for...!" i stor grad. 

Flinke nok til å snakke om sex med de unge er vi ikke, men at man ikke har lov til å oppføre seg ufint seksuelt er vel det eneste jeg kommer på som ikke kan bli en rett for gutter og menn, hvor mye det enn skulle være ønskelig for menn å ha større seksuelt handlingsrom.

Så finnes det dessverre dårlige foreldre, og også dårlig innflytelse fra venner, som er med på å opprettholde gamle kjønnsmønstre. Derfor vil det nok ta noe tid før gutter og menn i realiteten føler at de ikke må leve opp til forventningene det har vært til å være gutt/mann. De forventningene lever ennå i mye. Fra vitsing og erting til tro på at menn har noen faste forventede kvaliteter og evner. 

Som mor kan jeg si til mine sønner at de er fri til å leve og være som de ønsker, innenfor de rammer som er nødvendige for å la andre leve greit også (vanlig greit oppførsel mot andre), og jeg kan lære dem å komme til meg og andre og snakke om hva som helst, uten hindringer for det angående at de er gutter. 

Så må jeg likevel sende dem ut i verden og se at det jeg prøver å lære dem slås delvis ihel av tåpelighet. 

"Ha ha, er du pingle?", "Ikke vær en slik jente!", "Er du homo eller..?"

Dette vil ta litt tid ja!

Helt enig med deg, men det er ikke dette jeg siktet til.

Med menns rettigheter mener jeg diskusjoner rundt mannsrollen, fordommer og diskriminering knyttet til farskap og foreldrerett, mannens rett til å bestemme over sin egen reproduksjon (juridisk abort), grunnleggende antagelser og fordommer om menns natur (som voldelige) og evner (som late), gutter og menns psykiske helse, mangel på mannlige psykologer og helse"søstre", selvmordstatistikken, menn og fordommer mot dem i ekteskap og kjærlighet, kjønnsdiskriminering i rekruttering, at menn har lavere forventet levealder, overrepresentasjon av menn i farlige og utsatte yrker, kjønnsdiskriminering i utdanning og at gutter og menn faller fra, osv. osv.

Jeg anbefaler å lese "The Boy Crisis".

Anonymkode: 6980b...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helt enig med deg, men det er ikke dette jeg siktet til.

Med menns rettigheter mener jeg diskusjoner rundt mannsrollen, fordommer og diskriminering knyttet til farskap og foreldrerett, mannens rett til å bestemme over sin egen reproduksjon (juridisk abort), grunnleggende antagelser og fordommer om menns natur (som voldelige) og evner (som late), gutter og menns psykiske helse, mangel på mannlige psykologer og helse"søstre", selvmordstatistikken, menn og fordommer mot dem i ekteskap og kjærlighet, kjønnsdiskriminering i rekruttering, at menn har lavere forventet levealder, overrepresentasjon av menn i farlige og utsatte yrker, kjønnsdiskriminering i utdanning og at gutter og menn faller fra, osv. osv.

Jeg anbefaler å lese "The Boy Crisis".

Anonymkode: 6980b...cce

Hvorfor utdanner ikke flere menn seg til dette da?

Hva mener du kan gjøres med at menn i gjennomsnitt har litt lavere forventet levealder enn kvinner?

Hva mener du med det siste jeg har uthevet?

Anonymkode: 9d090...915

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Trolltunge said:

Jeg vil nå si at vi som har gutter er stort sett veldig opptatt av å oppdra også guttene til å være seg selv på alle måter. Ikke være låst i gamle mønstre der de skal være tøffe, sterke og tåle uten å belemre andre med det. 

Fri til å velge sitt liv og være seg selv er noe vi foreldre ikke forbeholder jenter. 

Det eneste av menns rettigheter som prøves å reguleres gjennom oppdragelse er noe også jentene får høre. Det viktige ved å ha respekt for egen og andres kropp og grenser. Denne generasjonen foreldre er ofte bevisst på å snakke med både jenter og gutter om dette, som tidligere ofte bare var jentene som fikk "Pass deg for...!" i stor grad. 

Flinke nok til å snakke om sex med de unge er vi ikke, men at man ikke har lov til å oppføre seg ufint seksuelt er vel det eneste jeg kommer på som ikke kan bli en rett for gutter og menn, hvor mye det enn skulle være ønskelig for menn å ha større seksuelt handlingsrom.

Så finnes det dessverre dårlige foreldre, og også dårlig innflytelse fra venner, som er med på å opprettholde gamle kjønnsmønstre. Derfor vil det nok ta noe tid før gutter og menn i realiteten føler at de ikke må leve opp til forventningene det har vært til å være gutt/mann. De forventningene lever ennå i mye. Fra vitsing og erting til tro på at menn har noen faste forventede kvaliteter og evner. 

Som mor kan jeg si til mine sønner at de er fri til å leve og være som de ønsker, innenfor de rammer som er nødvendige for å la andre leve greit også (vanlig greit oppførsel mot andre), og jeg kan lære dem å komme til meg og andre og snakke om hva som helst, uten hindringer for det angående at de er gutter. 

Så må jeg likevel sende dem ut i verden og se at det jeg prøver å lære dem slås delvis ihel av tåpelighet. 

"Ha ha, er du pingle?", "Ikke vær en slik jente!", "Er du homo eller..?"

Dette vil ta litt tid ja!

Har dette noe med saken å gjøre da egentlig? Handlet ikke dette om hvorfor kvinner ikke vil ha menn som har svakheter som kjæreste, mens det ikke går andre veien?

Endret av Anusnym
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (32 minutter siden):

Jeg vil nå si at vi som har gutter er stort sett veldig opptatt av å oppdra også guttene til å være seg selv på alle måter. Ikke være låst i gamle mønstre der de skal være tøffe, sterke og tåle uten å belemre andre med det. 

Flinke nok til å snakke om sex med de unge er vi ikke, men at man ikke har lov til å oppføre seg ufint seksuelt er vel det eneste jeg kommer på som ikke kan bli en rett for gutter og menn, hvor mye det enn skulle være ønskelig for menn å ha større seksuelt handlingsrom......Derfor vil det nok ta noe tid før gutter og menn i realiteten føler at de ikke må leve opp til forventningene det har vært til å være gutt/mann. De forventningene lever ennå i mye. Fra vitsing og erting til tro på at menn har noen faste forventede kvaliteter og evner. 

En ting som jeg har lagt merke til er at personen mødre ønsker å oppdra sine sønner til bli. Er ikke personen de selv reiste hjem med fra utestedet i sin tid

Empatiske, forståelsfulle, snille og følsomme. Det er de mamma ønsker seg, men det er ikke dem som jentene foretrekker på byen. 

Mange kan lett forme sine sønner til å bli veggpryd, 2 valget til jentene har rast fra seg og er klare til å slå seg til ro. 

 

Anonymkode: d2593...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...