Gå til innhold

Dere som fikk første dose av Astra Zeneca...dose to what 2 do?

ME97

Anbefalte innlegg

ME97 skrev (På 3.5.2021 den 22.34):

Hva tenker dere om at Pfizer nå blir gitt som dose to - til tross for anbefalingene om å ikke kombinere ulike typer vaksiner. 

Jeg er helsepersonell og fikk første dose med AZ i slutten av Februar. I forrige uke fikk vi forvarsel om at vi snart blir kalt inn for dose nr to. 

Den siste tiden må jeg innrømme at troverdigheten min til hele prosessen falt litt etter de alvorlige (og sjeldne) bivirkningene av AZ så dagens lys. Jeg kom meg helskinnet gjennom dose én med AZ, og er såleden ikke så redd for alvorlige bivirkninger men mer et slags kritisk blikk overfor alt vi egentlig ikke vet om vaksinene. Da tenker jeg f.eks om det viser seg å kunne være ulike sen-/ ettervirkninger vi foreløpig ikke er klar over. Denne tanken oppstod uavhengig av hvilken vaksine de landet på som dose to men jeg må si at jeg ikke er overlykkelig over å være prøvekanin for andre gang, nå som vaksinene skal kombineres. På arbeidsplassen føler jeg at den sosiale aksepten ligger på tanken om at "vi kjører på uten å nøle". Det er kanskje litt overdrevet, men jeg på min side som har vært en av de få nølerene blir liksom ikke anerkjent så veldig for at jeg har de tankene jeg har. Vaksine er selvstendig valg, og i utgangspunktet et viktig utrykk for autonomien. Men jeg har selvfølgelig forståelse for at en slik prosess i pandemisk-øyemed også er en  bit i denne fellesdugnaden. Likevel  synes jeg det er trist når man sitter igjen med en følelse av å være annerledes eller rar så fort man stopper opp et øyeblikk og ser på denne vaksinasjonsprosessen med mer kritiske øyne. 

Jeg er som dere skjønner veldig frem og tilbake med hva jeg skal gjøre. Jeg har flere ganger vært mot Nei siden for å være helt ærlig. Etter kollegiale samtaler heller jeg mer mot ja. Men da en slags følelse av at jeg ikke tar valget for meg selv. Kjempevanskelig dette...

Jeg ønsker å få til en kommunikasjon med de av dere her inne som fikk AZ og nå står overfor dose to. hva tenker dere? 

var du ikke på videokonferansen  på onsdag og torsdag med FHI?

Webinar om håndhygiene

Pluss den andre fra FHI.

Webinar om håndhygiene i helsetjenester med en-til-en kontakt

Sistnevnte bl.a med tema: Koronavaksine – hvordan virker de, betydning for smittespredning, karanteneregler og bruk av personlig beskyttelsesutstyr

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, Justlooking said:

Man kan ha tatt masse vaksiner hele livet, masse reisevaksiner osv. men er man skeptisk til denne er man automatisk antivaxxer, konspiratorisk, egoistisk og det som mye verre er. Det brukes hersketeknikker fordi de selv lar frykten overstyre alt dessverre.

Ja, det er det som er så rart og urimelig

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (På 10.5.2021 den 19.35):

Jeg har takket ja til å få pfizer som andre dose, vi fikk et informasjonsskriv der de FHI gjorde rede for hvorfor de først ikke anbefalte det, men nå gjør det. Logikken tilsier at det er trygt. Det kan nok sammenlignes med at det er trygt å vaksineres for de som har gjennomgått covid og så vaksineres, som nevnt over. Da vil også immunforsvaret bli trigget på to forskjellige måter. Ser frem til å bli fullvaksinert 😊

Det samme har jeg lest. Skal ta pfizer i dag og har AZ fra før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i helsebransjen og har vært like usikker som deg. Hele tiden. Har tatt influensavaksinen årlig. Men coronavaksinene er jeg usikker på fordi den ikke er ferdig forsket og prøvd ut. 

Kjente på enormt press fra samfunnet, men også på arbeidsplassen. Jeg endte likevel opp med å takke nei. Først til Pfizer og så i neste omgang AstraZeneca. Var på nære nippet begge gangene og følte jeg ble baksnakket og uglesett da jeg takket nei. Til og med mine egne foreldre som er i risikogruppen sier jeg burde tatt den. Selv om det hadde vært AZ sin. Og at de ikke vet om de vil treffe meg før jeg har tatt den..

Bestemte meg derfor for å la være å diskutere det med folk. 

Men her tørr jeg. 

Da kollegene mine som tok AZ vaksinen, hørte om de alvorlige bivirkningene, var det flere som ringte inn og/eller sa til legen sin at de ikke ønsket andre dose. At de heller ville ta en annen vaksine. Om de så måtte vente en god stund. De fikk da umiddelbart svar om at de IKKE kunne blande to ulike vaksiner som er fremstilt helt forskjellig. Nå ett par måneder senere blir de plutselig anbefalt å gjøre nettopp dette. De har ingen gode dokumenter på hvorfor det plutselig skal være trygt. Annet at det nå prøves ut i Storbritania uten negative effekter så langt. Det meste er så langt preget av sannsynlighetsberegninger og antagelser.

De fleste jeg har snakket med følger magefølelsen sin nå og takker derfor nei til andre dose med Pfizer. Så velger de heller å ta full dose av en annen vaksine når de ligger klart neste år. Er jo stor sannsynlighet for at alle må ta nye vaksiner neste år igjen likevel.

I følge forsking så langt skal det være mellom 70-80% dekning av AZ vaksinen, etter første dose. Det er fortsatt uvisst hvor lenge denne virkninger varer, men dette er jo egentlig uklart hos alle vaksinene. Man kan derimot anta at virkningen varer lengre enn noen måneder.

Hadde det vært jeg som hadde tatt 1 dose av AZ hadde jeg følt jeg hadde gjort min del av dugnaden og stolt på at den beskyttet greit nok. Bedre enn ingen beskyttelse. Og så ville jeg tatt ny fullvaksinering neste år.

Da vet vi allerede MYE mer om de ulike vaksinene enn hva vi gjør i dag.

Krysser bare fingrene for at vi slipper mange nye alvorlige bivirkninger hos dem som velger å takke ja til to forskjellige vaksiner nå. Er de heldige viser det seg at to forskjellige vaksiner til og med gir bedre dekning enn med en og samme vaksine.

Syns helt ærlig det hele oppleves som ren gambling med helsen vår. Og det tristeste og mest skremmende er vel at vi egentlig ikke har noe valg. Hadde alle vært like skeptiske som oss ville vi jo aldri blitt kvitt denne pandemien

Så kudos til alle som tørr å hoppe i det og risikere helsa for fellesskapet.

Endret av Jullen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Jullen skrev (1 time siden):

Jeg jobber også i helsebransjen og har vært like usikker som deg. Hele tiden. Har tatt influensavaksinen årlig. Men coronavaksinene er jeg usikker på fordi den ikke er ferdig forsket og prøvd ut. 

Kjente på enormt press fra samfunnet, men også på arbeidsplassen. Jeg endte likevel opp med å takke nei. Først til Pfizer og så i neste omgang AstraZeneca. Var på nære nippet begge gangene og følte jeg ble baksnakket og uglesett da jeg takket nei. Til og med mine egne foreldre som er i risikogruppen sier jeg burde tatt den. Selv om det hadde vært AZ sin. Og at de ikke vet om de vil treffe meg før jeg har tatt den..

Men her tørr jeg. 

Da kollegene mine som tok AZ vaksinen, var det flere som ringte inn og/eller sa til legen sin at de ikke ønsket andre dose. At de heller ville ta en annen vaksine. Om de så måtte vente en god stund. De fikk da umiddelbart svar om at de IKKE kunne blande to ulike vaksiner som er fremstilt helt forskjellig. Nå ett par måneder senere blir de plutselig anbefalt om å gjøre nettopp dette. De har ingen gode dokumenter på hvorfor det plutselig skal være trygt. Annet at det nå prøves ut i Storbritania uten negative effekter så langt. Det meste er så langt preget av sannsynlighetsberegninger og antagelser.

De fleste jeg har snakket med følger magefølelsen sin nå og takker derfor nei til andre dose med Pfizer. Så velger de heller å ta full dose av en annen vaksine når de ligger klart neste år. Er jo stor sannsynlighet for at alle må ta nye vaksiner neste år igjen likevel.

I følge forsking så langt skal det være mellom 70-80% dekning av AZ vaksinen, etter første dose. Det er fortsatt uvisst hvor lenge denne virkninger varer, men dette er jo egentlig uklart hos alle vaksinene. Man kan derimot anta at virkningen varer lengre enn noen måneder.

Hadde det vært jeg som hadde tatt 1 dose av AZ hadde jeg følt jeg hadde gjort min del av dugnaden og stolt på at den beskyttet greit nok. Bedre enn ingen beskyttelse. Og så ville jeg tatt ny fullvaksinering neste år.

Krysser bare fingrene for at vi slipper mange nye alvorlige bivirkninger hos dem som velger å takke ja til to forskjellige vaksiner nå. Er de heldige viser det seg at to forskjellige vaksiner til og med gir bedre dekning enn med en og samme vaksine.

Syns helt ærlig det hele oppleves som ren gambling med helsen vår. Og det tristeste og mest skremmende er vel at vi egentlig ikke har noe valg. Hadde alle vært like skeptiske som oss ville vi jo aldri blitt kvitt denne pandemien

Det du sier her er grunnen til at jeg ikke tror dette er trygt. Det skiftes mening for ofte og for fort. Først er en vaksine trygg, så dør folk av den, så bør man absolutt ikke blande to ulike doser men nå er det plutselig trygt.. Dette er et eksperiment med døden til følge, det bør respekteres at det er ganske drøyt å bli med på dette..

Uansett så vil det stenges ned igjen etter sommeren, da har vi sikkert vært for mye sammen og ny forskning sier vi må ha seks vaksiner ikke to (slik er det jo hele tiden...

Det er noe med å kunne si ting høyt flere steder, da hjelper du andre som tenker det samme. Håper du våger en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/10/2021 at 10:22 PM, ME97 said:

Der sa du noe, det har jeg ikke tenkt på. Blir det sånn ja, at man faktisk må fullvaksineres på nytt hvis det går lang tid? Evt hvor lang da - noen som vet ? 

Det er vel derfor man  måtte finne en løsning nå. Vinduet for å få dose 2 og bli fullvaksinert er vel nå snart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (8 timer siden):

Sier de ikke at man ikke skal ta vaksinen hvis man har gravidplaner? De sa i alle fall det tidligere og vet om flere som har satt vaksinen på vent pga av det.

De sier så mye forskjellig og endrer seg hele tiden. De vet ingen ting sikkert fordi vaksinene er jo ikke utprøvd før om to år. Så alle som tar nå er jo med som testpersoner. Føles ikke trygt.

De har vel sagt at om man allerede er prøver så skal man ta pause i fb med vaksineringen , men vi har ikke startet, og tanken i utgangspunktet  var å starte etter jeg er fullvaksinert- altså påfølgende syklus som da er innenfor det vinduet fhi har satt på at man rundt 1-2 uker etter dette kan starte prøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (3 timer siden):

Men her tørr jeg. 

Da kollegene mine som tok AZ vaksinen, var det flere som ringte inn og/eller sa til legen sin at de ikke ønsket andre dose. At de heller ville ta en annen vaksine. Om de så måtte vente en god stund. De fikk da umiddelbart svar om at de IKKE kunne blande to ulike vaksiner som er fremstilt helt forskjellig. Nå ett par måneder senere blir de plutselig anbefalt om å gjøre nettopp dette. De har ingen gode dokumenter på hvorfor det plutselig skal være trygt. Annet at det nå prøves ut i Storbritania uten negative effekter så langt. Det meste er så langt preget av sannsynlighetsberegninger og antagelser.

Synes det var en god link fra sykepleien.no, anbefaler alle som kjenner usikkerhet å lese den. Skjønner godt magefølelsen din, men samtidig mener jeg at i dette tilfelle er det lurere å høre på ekspertene og prøve å ignorere sin egen magefølelse. Det at de ikke anbefalte blandingen før var kun basert på en føre-var holdning. Men samtidig støtter jeg at vaksinering skal være frivillig altså.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Toppfuru skrev (1 minutt siden):

Synes det var en god link fra sykepleien.no, anbefaler alle som kjenner usikkerhet å lese den. Skjønner godt magefølelsen din, men samtidig mener jeg at i dette tilfelle er det lurere å høre på ekspertene og prøve å ignorere sin egen magefølelse. Det at de ikke anbefalte blandingen før var kun basert på en føre-var holdning. Men samtidig støtter jeg at vaksinering skal være frivillig altså.

Eksperter har anbefalt en vaksine som førte til død. Hva gjør at plutselig disse nevnte ekspertene er troverdige? Hvordan kan de vite at en eksperimentell vaksine er trygg? Ingen kan påstå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (2 timer siden):

God forklaring om/hvorfor det er helt trygt å gi en annen vaksine i dose 2

Vaksinering av sykepleiere med dose to er i gang (sykepleien.no)

For min del er det ikke bare vaksina jeg er skeptisk til. Jeg tror det er en god vaksine. Forskerne har en hypotese om at immunresponsen muligens blir sterkere ved å blande to forskjellige vaksiner. Det skremmer meg som ung. Det sies vel at de som døde av AZ fikk en voldsom immunrespons som bla. førte til dannelsen av antistoffer mot egne blodplater. Hvordan vet man at det ikke kan skje igjen? Studien i England har deltakere som er 50+, så der er det ikke studert nærmere på hvordan denne miksingen påvirker unge. Spania sin studie er i startgropen, så der foreligger det heller ikke data. Håper med hele meg at det ikke er noe problem og at vi ikke ser noen kjipe bivirkninger av vaksinen eller for voldsomme immunresponser.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (2 timer siden):

Eksperter har anbefalt en vaksine som førte til død. Hva gjør at plutselig disse nevnte ekspertene er troverdige? Hvordan kan de vite at en eksperimentell vaksine er trygg? Ingen kan påstå det. 

Kunnskapen på dette feltet er i rivende utvikling, AZ vaksinen hadde en sjelden bivirkning som i ytterste konsekvens føre til død, da det ble oppdaget ble vaksinen trukket fra markedet i Norge på grunn av vår pandemisituasjon, men den er jo fortsatt i bruk store deler av verden der pandemisituasjonen er annerledes. De kan naturligvis ikke vite 100% at noe er trygt, men data vi har til nå tilsvarer det, kombinert med kunnskapen man har om hvordan disse vaksinene fungerer. Jeg velger å forholde meg til det, og ikke frykten om at det skal dukke opp nok en skummel uforutsett farlig bivirkning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillepinnsvin skrev (2 timer siden):

For min del er det ikke bare vaksina jeg er skeptisk til. Jeg tror det er en god vaksine. Forskerne har en hypotese om at immunresponsen muligens blir sterkere ved å blande to forskjellige vaksiner. Det skremmer meg som ung. Det sies vel at de som døde av AZ fikk en voldsom immunrespons som bla. førte til dannelsen av antistoffer mot egne blodplater. Hvordan vet man at det ikke kan skje igjen? Studien i England har deltakere som er 50+, så der er det ikke studert nærmere på hvordan denne miksingen påvirker unge. Spania sin studie er i startgropen, så der foreligger det heller ikke data. Håper med hele meg at det ikke er noe problem og at vi ikke ser noen kjipe bivirkninger av vaksinen eller for voldsomme immunresponser.

Den voldsomme immunreaksjonen ble trigget av adenoviruset som grunnlaget for AZ vaksina, så det er ikke jeg bekymret for når jeg tar pfizer som andre dose.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Toppfuru skrev (19 minutter siden):

Kunnskapen på dette feltet er i rivende utvikling, AZ vaksinen hadde en sjelden bivirkning som i ytterste konsekvens føre til død, da det ble oppdaget ble vaksinen trukket fra markedet i Norge på grunn av vår pandemisituasjon, men den er jo fortsatt i bruk store deler av verden der pandemisituasjonen er annerledes. De kan naturligvis ikke vite 100% at noe er trygt, men data vi har til nå tilsvarer det, kombinert med kunnskapen man har om hvordan disse vaksinene fungerer. Jeg velger å forholde meg til det, og ikke frykten om at det skal dukke opp nok en skummel uforutsett farlig bivirkning. 

Denne såkalte rivende utviklingen kan vi ta en vurdering på om et år for min del. 
For min del handler det mest om at jeg ikke frykter covid, derfor er det ingen hensikt å gamble med å få disse stoffene inn i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69

Jeg har fått en dose av AZ, og får dose 2 av enten Pfizer eller Moderna. Og jeg venter på den med glede, og kommer til å ta alle booster shots som blir tilbudt. Samme med alle andre vaksiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lambino skrev (7 minutter siden):

Denne såkalte rivende utviklingen kan vi ta en vurdering på om et år for min del. 
For min del handler det mest om at jeg ikke frykter covid, derfor er det ingen hensikt å gamble med å få disse stoffene inn i kroppen. 

Det er klart at man vil vite mer om noen år, men det publiserer enorm med forskning kontinuerlig. Jeg frykter heller ikke covid personlig, men får å slå ned denne pandemien er vi jo avhengig av at de fleste blir immune, og jeg er villig til å være med på denne dugnaden. Jeg mener ikke å shame de som ikke er villige, men jeg tenker det er viktig at vi forholder oss vitenskapelig til dette og ikke bare en usikker magefølelse. Alle er klar over at vi ikke har alle svara, og noe usikkerhet må vi forholde oss til, slik som med det meste annet i medisinen (og verden forøvrig).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (3 timer siden):

Den voldsomme immunreaksjonen ble trigget av adenoviruset som grunnlaget for AZ vaksina, så det er ikke jeg bekymret for når jeg tar pfizer som andre dose.

Det vet man vel ikke helt sikkert enda? Hvis det foreligger tydelig evidens på det, må du gjerne dele det! Det kan jo også feks være immunresponsen adenovektoren sammen med spikeproteinet skaper som medførte det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillepinnsvin skrev (6 minutter siden):

Det vet man vel ikke helt sikkert enda? Hvis det foreligger tydelig evidens på det, må du gjerne dele det! Det kan jo også feks være immunresponsen adenovektoren sammen med spikeproteinet skaper som medførte det. 

https://forskning.no/covid19-vaksiner-virus/15-ar-gamle-dyrestudier-viser-bivirkninger-som-ligner-pa-de-vi-na-ser-med-astrazeneca-og-johnson-johnson-vaksinene/1847997

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillepinnsvin skrev (23 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQOqB3/denne-ene-cellen-kan-ha-utloest-astrazeneca-krisen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...