Gå til innhold

Dere som fikk første dose av Astra Zeneca...dose to what 2 do?


ME97

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om at Pfizer nå blir gitt som dose to - til tross for anbefalingene om å ikke kombinere ulike typer vaksiner. 

Jeg er helsepersonell og fikk første dose med AZ i slutten av Februar. I forrige uke fikk vi forvarsel om at vi snart blir kalt inn for dose nr to. 

Den siste tiden må jeg innrømme at troverdigheten min til hele prosessen falt litt etter de alvorlige (og sjeldne) bivirkningene av AZ så dagens lys. Jeg kom meg helskinnet gjennom dose én med AZ, og er såleden ikke så redd for alvorlige bivirkninger men mer et slags kritisk blikk overfor alt vi egentlig ikke vet om vaksinene. Da tenker jeg f.eks om det viser seg å kunne være ulike sen-/ ettervirkninger vi foreløpig ikke er klar over. Denne tanken oppstod uavhengig av hvilken vaksine de landet på som dose to men jeg må si at jeg ikke er overlykkelig over å være prøvekanin for andre gang, nå som vaksinene skal kombineres. På arbeidsplassen føler jeg at den sosiale aksepten ligger på tanken om at "vi kjører på uten å nøle". Det er kanskje litt overdrevet, men jeg på min side som har vært en av de få nølerene blir liksom ikke anerkjent så veldig for at jeg har de tankene jeg har. Vaksine er selvstendig valg, og i utgangspunktet et viktig utrykk for autonomien. Men jeg har selvfølgelig forståelse for at en slik prosess i pandemisk-øyemed også er en  bit i denne fellesdugnaden. Likevel  synes jeg det er trist når man sitter igjen med en følelse av å være annerledes eller rar så fort man stopper opp et øyeblikk og ser på denne vaksinasjonsprosessen med mer kritiske øyne. 

Jeg er som dere skjønner veldig frem og tilbake med hva jeg skal gjøre. Jeg har flere ganger vært mot Nei siden for å være helt ærlig. Etter kollegiale samtaler heller jeg mer mot ja. Men da en slags følelse av at jeg ikke tar valget for meg selv. Kjempevanskelig dette...

Jeg ønsker å få til en kommunikasjon med de av dere her inne som fikk AZ og nå står overfor dose to. hva tenker dere? 

Endret av ME97
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mye usikkerhet på jobben. Noen vil abselutt ha dose to, andre tørr ikke. Skjønner de er skeptiske da AZ ble stoppet. 

De sier jo selv at dette er lite utprøvd. Skulle hatt noen tall på hvor godt en er beskyttet etter to forskjellige doser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, zemer said:

Er mye usikkerhet på jobben. Noen vil abselutt ha dose to, andre tørr ikke. Skjønner de er skeptiske da AZ ble stoppet. 

De sier jo selv at dette er lite utprøvd. Skulle hatt noen tall på hvor godt en er beskyttet etter to forskjellige doser.

Er det blitt lov å være skeptisk uten å bli kalt anti-vaxxer og konspirasjonsteoretiker?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å takke nei etter å ha tenkt mye frem og tilbake. I utgangspunktet er jeg ikke redd for vaksiner, og nølte aldri da jeg fikk tilbudet om AZ. Jeg hadde tatt andre dose av den om jeg fikk tilbudet, men blir skeptisk til å blande vaksiner når studiene ikke er avsluttet enda. FHI gikk også ut med at de ikke anbefalte å blande vaksiner, men så var visst det alternativet de landet på for oss..

Jeg vet vi blander vaksiner hele tiden, og i teorien tenker jeg at to ulike vaksiner vil danne litt ulike antistoffer og sånn sett gi en bredere beskyttelse. Men det er enda mye vi ikke vet om immunforsvaret, og om noe kan forsterkes eller reagere annerledes sammenlignet med kun den ene type stimulus. Særlig siden AZ ga noen alvorlige bivirkninger. 

Jeg ønsker at det finnes studier på det jeg putter i kroppen. Sånne medisinske forholdsregler velger jeg å ta, når jeg i utgangspunktet har lav risiko for å bli alvorlig syk av det jeg vaksineres mot. Jeg er ung, har ingen underliggende sykdommer og har også fått første dose som det sies at man skal ha relativt god effekt av. At andre velger å se bort ifra dette fordi vi er i en pandemi, så er det opp til hver enkelt, men jeg er ikke med på dette før eventuelt et senere tidspunkt. Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli kontaktet igjen - og om studiene er avsluttet og ingen har fått alvorlige bivirkninger, kommer jeg til å takke ja til neste dose. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskegrateng skrev (Akkurat nå):

Er det blitt lov å være skeptisk uten å bli kalt anti-vaxxer og konspirasjonsteoretiker?

Klart. Er selv skeptisk. Har fått to tilbud om AZ og en Pfizer, takket nei. Jeg avventer inntil videre med alle vaksiner.

Må nesten legge til at jeg tar godt utprøvde vaksiner så er ikke en vaksinenekter i den forstand.

Vet jeg snart for ett tilbud til, blir forsatt nei. Føler det litt feil når folk er så opptatt av å få vaksine og må vente så lenge, men inntil videre så skal ikke jeg ta noen av de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student2000 skrev (3 minutter siden):

Jeg valgte å takke nei etter å ha tenkt mye frem og tilbake. I utgangspunktet er jeg ikke redd for vaksiner, og nølte aldri da jeg fikk tilbudet om AZ. Jeg hadde tatt andre dose av den om jeg fikk tilbudet, men blir skeptisk til å blande vaksiner når studiene ikke er avsluttet enda. FHI gikk også ut med at de ikke anbefalte å blande vaksiner, men så var visst det alternativet de landet på for oss..

Jeg vet vi blander vaksiner hele tiden, og i teorien tenker jeg at to ulike vaksiner vil danne litt ulike antistoffer og sånn sett gi en bredere beskyttelse. Men det er enda mye vi ikke vet om immunforsvaret, og om noe kan forsterkes eller reagere annerledes sammenlignet med kun den ene type stimulus. Særlig siden AZ ga noen alvorlige bivirkninger. 

Jeg ønsker at det finnes studier på det jeg putter i kroppen. Sånne medisinske forholdsregler velger jeg å ta, når jeg i utgangspunktet har lav risiko for å bli alvorlig syk av det jeg vaksineres mot. Jeg er ung, har ingen underliggende sykdommer og har også fått første dose som det sies at man skal ha relativt god effekt av. At andre velger å se bort ifra dette fordi vi er i en pandemi, så er det opp til hver enkelt, men jeg er ikke med på dette før eventuelt et senere tidspunkt. Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli kontaktet igjen - og om studiene er avsluttet og ingen har fått alvorlige bivirkninger, kommer jeg til å takke ja til neste dose. 

Samme her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Student2000 said:

Jeg valgte å takke nei etter å ha tenkt mye frem og tilbake. I utgangspunktet er jeg ikke redd for vaksiner, og nølte aldri da jeg fikk tilbudet om AZ. Jeg hadde tatt andre dose av den om jeg fikk tilbudet, men blir skeptisk til å blande vaksiner når studiene ikke er avsluttet enda. FHI gikk også ut med at de ikke anbefalte å blande vaksiner, men så var visst det alternativet de landet på for oss..

Jeg vet vi blander vaksiner hele tiden, og i teorien tenker jeg at to ulike vaksiner vil danne litt ulike antistoffer og sånn sett gi en bredere beskyttelse. Men det er enda mye vi ikke vet om immunforsvaret, og om noe kan forsterkes eller reagere annerledes sammenlignet med kun den ene type stimulus. Særlig siden AZ ga noen alvorlige bivirkninger. 

Jeg ønsker at det finnes studier på det jeg putter i kroppen. Sånne medisinske forholdsregler velger jeg å ta, når jeg i utgangspunktet har lav risiko for å bli alvorlig syk av det jeg vaksineres mot. Jeg er ung, har ingen underliggende sykdommer og har også fått første dose som det sies at man skal ha relativt god effekt av. At andre velger å se bort ifra dette fordi vi er i en pandemi, så er det opp til hver enkelt, men jeg er ikke med på dette før eventuelt et senere tidspunkt. Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli kontaktet igjen - og om studiene er avsluttet og ingen har fått alvorlige bivirkninger, kommer jeg til å takke ja til neste dose. 

Det er ikke lov å ha sånne tanker. Du er antivaxer og konspirasjonsteoretiker. Tror du også at jorda er flat??

P.S. Det var selvfølgelig ironisk ment

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskegrateng skrev (3 minutter siden):

Det er ikke lov å ha sånne tanker. Du er antivaxer og konspirasjonsteoretiker. Tror du også at jorda er flat??

P.S. Det var selvfølgelig ironisk ment

En kollega sa det samme, uten ironi 😂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Student2000 said:

En kollega sa det samme, uten ironi 😂 

Så selv om du har tatt AZ, blir du kalt anivaxer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student2000 skrev (8 timer siden):

Jeg valgte å takke nei etter å ha tenkt mye frem og tilbake. I utgangspunktet er jeg ikke redd for vaksiner, og nølte aldri da jeg fikk tilbudet om AZ. Jeg hadde tatt andre dose av den om jeg fikk tilbudet, men blir skeptisk til å blande vaksiner når studiene ikke er avsluttet enda. FHI gikk også ut med at de ikke anbefalte å blande vaksiner, men så var visst det alternativet de landet på for oss..

Jeg vet vi blander vaksiner hele tiden, og i teorien tenker jeg at to ulike vaksiner vil danne litt ulike antistoffer og sånn sett gi en bredere beskyttelse. Men det er enda mye vi ikke vet om immunforsvaret, og om noe kan forsterkes eller reagere annerledes sammenlignet med kun den ene type stimulus. Særlig siden AZ ga noen alvorlige bivirkninger. 

Jeg ønsker at det finnes studier på det jeg putter i kroppen. Sånne medisinske forholdsregler velger jeg å ta, når jeg i utgangspunktet har lav risiko for å bli alvorlig syk av det jeg vaksineres mot. Jeg er ung, har ingen underliggende sykdommer og har også fått første dose som det sies at man skal ha relativt god effekt av. At andre velger å se bort ifra dette fordi vi er i en pandemi, så er det opp til hver enkelt, men jeg er ikke med på dette før eventuelt et senere tidspunkt. Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli kontaktet igjen - og om studiene er avsluttet og ingen har fått alvorlige bivirkninger, kommer jeg til å takke ja til neste dose. 

Gode refleksjoner og valg du har tatt synes jeg. Jeg har også vurdert om jeg skal vente litt for å evt senere takke ja..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (8 timer siden):

Klart. Er selv skeptisk. Har fått to tilbud om AZ og en Pfizer, takket nei. Jeg avventer inntil videre med alle vaksiner.

Må nesten legge til at jeg tar godt utprøvde vaksiner så er ikke en vaksinenekter i den forstand.

Vet jeg snart for ett tilbud til, blir forsatt nei. Føler det litt feil når folk er så opptatt av å få vaksine og må vente så lenge, men inntil videre så skal ikke jeg ta noen av de.

Dette! Er helt enig med deg. Jeg kommer til å takke nei nå i år og vente. Alt er så nytt enda... Blir uglesett når folk spør om jeg har tatt vaksinen og jeg svarer nei. Heretter kommer jeg bare til å si at jeg har tatt den... Orker ikke forsvarstale hver gang. Det er liksom ikke akseptert å ta egne valg, da er man med en gang «den rare»🙄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helsepersonell og har fått første dose AZ. Kommer til å takke nei til dose to med Pfeizer. Tror det er en god vaksine og jeg hadde gladelig tatt den om jeg ikke hadde fått en dose AstraZeneca fra før. Teoretisk og logisk sett bør det ikke være noe problem med mix and match, men det vet man ikke. Fikk en heftig immunrespons etter dose en, og vet ikke hvordan immunforsvaret vil reagere når spikeproteinet kommer i en ny innpakning. Kan man risikere cytokine storm? Kan man få en sterk immunologisk reaksjon at man ser noe av det samme bilde som ved de som fikk alvorlige bivirkninger av dose 1? Det er nytt og lite utprøvd. Jeg står over og får håpe dose en kan beskytte meg litt gjennom sommeren. 

Endret av Lillepinnsvin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått innkalling dere, 19. mai er datoen og jeg er fortsatt så usikker. Driver å prøve å lese meg litt opp, blant annet på studieprotokollen til det pågående forskningen i England på denne kombineringen - men noen resultater sier den jo naturligvis ingenting om. 

 

Er det noen her som har vært gjennom denne mix- vaksineringen eller kjenner noen som har- og hvordan gikk det ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått tilbud om Pfizer som dose to og kommer til å takke ja. Har ikke lest noe informasjon som tilsier at det skal være utrygt å blande disse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshmallow skrev (12 minutter siden):

Jeg har fått tilbud om Pfizer som dose to og kommer til å takke ja. Har ikke lest noe informasjon som tilsier at det skal være utrygt å blande disse. 

Nei ikkesant, samtidig så gikk jo myndighetene først ut og ikke anbefalte dette. Men det er vel fordi kunnskapsnivået fortsatt er lavt på det området.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en dose med AZ, sagt nei til Pfizer fordi man har lite kunnskap om å blande disse to- så vil avvente. Er sykepleier og vi er mange på jobb som tenker slik. Da vil jeg heller vente såpass lenge at de heller kan gi meg to doser med Pfizer/moderna. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eva00 skrev (9 minutter siden):

Har tatt en dose med AZ, sagt nei til Pfizer fordi man har lite kunnskap om å blande disse to- så vil avvente. Er sykepleier og vi er mange på jobb som tenker slik. Da vil jeg heller vente såpass lenge at de heller kan gi meg to doser med Pfizer/moderna. 

Skjønner :) lurer på hvor lenge man evt må vente om man takker nei. Man kan også be om ny dato men usikker på hvor i køen man havner da

Endret av ME97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Mekkapekka skrev (På 4.5.2021 den 8.22):

Dette! Er helt enig med deg. Jeg kommer til å takke nei nå i år og vente. Alt er så nytt enda... Blir uglesett når folk spør om jeg har tatt vaksinen og jeg svarer nei. Heretter kommer jeg bare til å si at jeg har tatt den... Orker ikke forsvarstale hver gang. Det er liksom ikke akseptert å ta egne valg, da er man med en gang «den rare»🙄

Jeg har mange meninger om dette. En vurdering jeg har tatt er at vi venter et år for å se. Det virker for usikkert til at jeg våger å få dette i kroppen. Vaksiner som vi har kjent i årevis blir noe helt annet.

Forsikringen min dekket ikke evt skader fordi disse vaksinene vi får nå ikke er riktig godkjent før neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...