Gå til innhold

Dere som fikk første dose av Astra Zeneca...dose to what 2 do?


ME97

Anbefalte innlegg

ME97 skrev (2 timer siden):

Hmm ja kanskje, vet du om noen dette gjelder ? :)

En av kollegaene mine har hatt covid og blitt vaksinert (pfizer), null problem der med han i hvertfall (mann i 30-åra).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lambino
ME97 skrev (1 minutt siden):

Jeg kunne ikke vært mer enig egentlig.Hvorfor skal det være så forhastet? Altså greit nok, jeg har etterspurt en løsning lenge nå men på den andre siden, når det blir denne løsningen fordi det er «det eneste alternativet»- så sitter jeg å tenker at det hadde vært supert om vi kunne avventet  til vi fikk litt mer forskningsbasert kunnskap på dette «eneste alternativet», så ble det kanskje litt lettere å ta dette valget... ( som jeg enda ikke klarer å bestemme meg for...)😫

Ikke gjør det hvis du er redd. Jeg tørr ikke ta disse vaksinene nå. Jeg mener vi vet for lite, som sagt det blir liksom for seint å angre når den er tatt. Det er sikkert mange som ikke skal ta vaksinen men som ikke våger å si det. Det er et ekstremt sosialt press og en holdning om at det haster. Min kropp skal ikke brukes til et eksperiment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (2 minutter siden):

Ikke gjør det hvis du er redd. Jeg tørr ikke ta disse vaksinene nå. Jeg mener vi vet for lite, som sagt det blir liksom for seint å angre når den er tatt. Det er sikkert mange som ikke skal ta vaksinen men som ikke våger å si det. Det er et ekstremt sosialt press og en holdning om at det haster. Min kropp skal ikke brukes til et eksperiment. 

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg er... at det er sosialt press er det ingen tvil om nei :(...  Noen som vet hva som skjer om man takker nei, vil man da komme lengst bak i vaksinekøen- eller tas man ut av køsystemet også og må forespørre fastlege feks ved ønske om vaksinasjon senere ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
ME97 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg er... at det er sosialt press er det ingen tvil om nei :(...  Noen som vet hva som skjer om man takker nei, vil man da komme lengst bak i vaksinekøen- eller tas man ut av køsystemet også og må forespørre fastlege feks ved ønske om vaksinasjon senere ? 

Det er så stor Iver etter å få vaksinert flest mulig så det tror jeg ikke du skal tenker på.

Ærlig talt, folk har dødd av dette, hvorfor er ikke folk redde? Heldigvis kan vi «velge selv. Jeg tar den om et år hvis det viser seg at de finner en sikker vaksine som ikke fører til skader eller død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME97 skrev (13 minutter siden):

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg er... at det er sosialt press er det ingen tvil om nei :(...  Noen som vet hva som skjer om man takker nei, vil man da komme lengst bak i vaksinekøen- eller tas man ut av køsystemet også og må forespørre fastlege feks ved ønske om vaksinasjon senere ? 

Tenker også på hvordan det vil bli om man velger å vente og det har gått så lang tid at man evt må ta 2 doser Phizer igjen for å bli fullvaksinert. Er det trygt etter man har tatt AZ?

Av den grunn tenker jeg at det er tryggest å følge FHI's anbefalinger også. Og håper da virkelig at de ikke stanser AZ pga alvorlige bivirkninger for noe som viste seg å være enda verre. Da var jo det poenget borte.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (6 minutter siden):

Tenker også på hvordan det vil bli om man velger å vente og det har gått så lang tid at man evt må ta 2 doser Phizer igjen for å bli fullvaksinert. Er det trygt etter man har tatt AZ?

Av den grunn tenker jeg at det er tryggest å følge FHI's anbefalinger også. Og håper da virkelig at de ikke stanser AZ pga alvorlige bivirkninger for noe som viste seg å være enda verre. Da var jo det poenget borte.

Der sa du noe, det har jeg ikke tenkt på. Blir det sånn ja, at man faktisk må fullvaksineres på nytt hvis det går lang tid? Evt hvor lang da - noen som vet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det også graviditetsplanlegging inni bildet forresten, og av den grunn synes jeg jo det hadde vært mest gunstig å vært fullvaksinert før vi begynner på det prosjektet - men ikke for enhver pris og hvis det føles så utrygt :(

Endret av ME97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME97 skrev (2 minutter siden):

Der sa du noe, det har jeg ikke tenkt på. Blir det sånn ja, at man faktisk må fullvaksineres på nytt hvis det går lang tid? Evt hvor lang da - noen som vet ? 

Dette er vel det ingen som vet. 

 

Har fått time 19 mai til Pfizer som dose 2. Er så usikker, men føler alle rundt meg tar så lett på det. Jeg har konstant hodepine etter AZ og ble sendt til lege 2 uker etter med utslett på armen. Heldigvis viste ikke blodprøvene mine noe, men jeg fikk kjent på kroppen hvor dritt denne situasjonen egentlig er. Har lyst på Pfizer, men ikke å være med i et eksperiment ingen aner utfallet av. Jeg føler meg ikke en dritt verdt som helsearbeider for tiden, det må jeg bare innrømme. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i utlandet og har tatt første dosa av AZ. Har fått tilbud om å ta dose to av AZ eller Pfizer. Ble skikkelig syk av AZ, og har foreløpig takket ja til å ta Pfizer som dose 2.

Men ja, føler meg litt som en prøvekanin.. 

Endret av SaySomething
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neon_sun skrev (8 minutter siden):

Dette er vel det ingen som vet. 

 

Har fått time 19 mai til Pfizer som dose 2. Er så usikker, men føler alle rundt meg tar så lett på det. Jeg har konstant hodepine etter AZ og ble sendt til lege 2 uker etter med utslett på armen. Heldigvis viste ikke blodprøvene mine noe, men jeg fikk kjent på kroppen hvor dritt denne situasjonen egentlig er. Har lyst på Pfizer, men ikke å være med i et eksperiment ingen aner utfallet av. Jeg føler meg ikke en dritt verdt som helsearbeider for tiden, det må jeg bare innrømme. 

Off du fikk det virkelig altså, høres ikke godt ut.. Føler du deg helt fin nå?  For øvrig signerer jeg denne, og vi har fått samme vaksinasjonsdato. Alle mine kollegaer tar også så lett på det. Når jeg nøytraliserte diskusjonen litt med mine synspunkter så får jeg et beskuelig blikk med "ja alle må jo ta valget for seg selv, MEN du er jo helsearbeider og det har mye å si osvosv". Syns denne vaksineringen ligner mer og mer på en panikk i samfunnet der alle kaster seg uti alt og det å være kritisk nærmest blir sett på som unormalt. Jeg tenker jo også litt som så at vi foreløpig hvertfall er ganske godt dekket også bare med en dose. 

Vet du hvordan reglene blir på din arbeidsplass for fullvaksinerte? Jeg kjenner litt på det at man sånn kollegialt blir en av få / kanskje den eneste (?) som da går rundt med munnbind i kontor/ møtevirksomhet hvis man ikke er fullvaksinert. Dette er jo bare en bagatell i det store bildet, og skal selvfølgelig aldri overgå vurderinger om egen helse, men... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk første dose AZ i midten av februar, ingen bivirkninger. Skal nå inn til dose to med Pfizer i neste uke og kjenner jeg gruer meg litt. Føler jeg bør ta den siden jeg er helsepersonell og skal være pro vaksiner (noe jeg i utgangspunktet er), men kjenner på usikkerheten. Kunne heller tenkt meg dose to med AZ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
ME97 skrev (9 minutter siden):

Off du fikk det virkelig altså, høres ikke godt ut.. Føler du deg helt fin nå?  For øvrig signerer jeg denne, og vi har fått samme vaksinasjonsdato. Alle mine kollegaer tar også så lett på det. Når jeg nøytraliserte diskusjonen litt med mine synspunkter så får jeg et beskuelig blikk med "ja alle må jo ta valget for seg selv, MEN du er jo helsearbeider og det har mye å si osvosv". Syns denne vaksineringen ligner mer og mer på en panikk i samfunnet der alle kaster seg uti alt og det å være kritisk nærmest blir sett på som unormalt. Jeg tenker jo også litt som så at vi foreløpig hvertfall er ganske godt dekket også bare med en dose. 

Vet du hvordan reglene blir på din arbeidsplass for fullvaksinerte? Jeg kjenner litt på det at man sånn kollegialt blir en av få / kanskje den eneste (?) som da går rundt med munnbind i kontor/ møtevirksomhet hvis man ikke er fullvaksinert. Dette er jo bare en bagatell i det store bildet, og skal selvfølgelig aldri overgå vurderinger om egen helse, men... 

Dette skal faktisk være frivillig. Stå på ditt akkurat nå. Jeg gikk ut av vaksinekøen en gang da jeg var ung, de skulle prøve en vaksine mot hjernehinnebetennelse på oss, det gikk dårlig for enkelte som tok den.. Jeg har tenkt på den dagen, husker vi sto i kø på skolen, jeg valgte å gå.

Dette som skjer i dag haster sånn, hastegodkjeninger osv, jeg liker det ikke,

Angrer du kan du ta vaksinen seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME97 skrev (48 minutter siden):

Der sa du noe, det har jeg ikke tenkt på. Blir det sånn ja, at man faktisk må fullvaksineres på nytt hvis det går lang tid? Evt hvor lang da - noen som vet ? 

Fhi sier forløpig at selv om man utsetter andre dose, telles fortsatt første dose som en. De har ikke satt noen øvre grense på hvor lang tid det kan gå mellom dosene (hvertfall ikke enda). Så skulle en velge å vente til høsten/vinteren, holder det med en dose av Moderna/Pfizer. Det er hvertfall det som blir formidlet per nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet innen hvor lang tid man må svare på den sms’en med tildelt vaksinasjonstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får dose to i morgen. Jeg er også førstemann ut på jobben. Er spent, men gleder meg til å bli fullvaksinert ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sille4 skrev (2 timer siden):

Jeg får dose to i morgen. Jeg er også førstemann ut på jobben. Er spent, men gleder meg til å bli fullvaksinert ☺️

Lykke til! Oppdater gjerne her i etterkant. Skjønner godt det blir deilig å være fullvaksinert❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ME97 skrev (På 10.5.2021 den 22.24):

Her er det også graviditetsplanlegging inni bildet forresten, og av den grunn synes jeg jo det hadde vært mest gunstig å vært fullvaksinert før vi begynner på det prosjektet - men ikke for enhver pris og hvis det føles så utrygt :(

Sier de ikke at man ikke skal ta vaksinen hvis man har gravidplaner? De sa i alle fall det tidligere og vet om flere som har satt vaksinen på vent pga av det.

De sier så mye forskjellig og endrer seg hele tiden. De vet ingen ting sikkert fordi vaksinene er jo ikke utprøvd før om to år. Så alle som tar nå er jo med som testpersoner. Føles ikke trygt.

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskegrateng skrev (På 3.5.2021 den 23.25):

Er det blitt lov å være skeptisk uten å bli kalt anti-vaxxer og konspirasjonsteoretiker?

Nei virker dessverre ikke sånn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (På 10.5.2021 den 16.48):

Jeg har mange meninger om dette. En vurdering jeg har tatt er at vi venter et år for å se. Det virker for usikkert til at jeg våger å få dette i kroppen. Vaksiner som vi har kjent i årevis blir noe helt annet.

Forsikringen min dekket ikke evt skader fordi disse vaksinene vi får nå ikke er riktig godkjent før neste år...

Samme her. Tar ikke enda. Blir uglesett da jeg har fått tre tilbud og takket nei. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (11 minutter siden):

Nei virker dessverre ikke sånn. 

Man kan ha tatt masse vaksiner hele livet, masse reisevaksiner osv. men er man skeptisk til denne er man automatisk antivaxxer, konspiratorisk, egoistisk og det som mye verre er. Det brukes hersketeknikker fordi de selv lar frykten overstyre alt dessverre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...