Gå til innhold

Aspergers test; hva er din score?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk 33. Er introvert og høysensitiv, men samtidig utadvendt. Både liker sosiale settinger og misliker det sterkt, det avhenger av menneskene. Jeg har noen ganger lurt på om jeg kan ha asperger pga manglende sosiale evner fra barndom av, ble mye mobbet, og husker så mange tilfeller fra voksenlivet hvor jeg har utvist manglende evne til å kontrollere impulser, både fysisk og verbalt. Jeg er god lytter og tålmodig, men går fort i vranglås når ting blir vanskelig. 

Jeg vet likevel ikke om dette skal bety at jeg kan ha asperbers, eller om det regelrett er barndomstraumer og mye indre uro som har ført til de manglende antennene. Er kvinne og 46 år. 

Anonymkode: f2fe3...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er vitsen med å "bare ta seg en tur for å sjekke meg" dersom du ikke har noe nevneverdige problemer? I og med at du tross alt har flere barn så fungerer du jo tilfredstillende. Jeg tenker det er unødvendig og mest sannsynlig har du ikke diagnosen. Autisme er ikke alltid arvelig. 

Anonymkode: c3d82...26b

Jeg har ikke sagt at jeg skulle ta meg en tur og sjekke meg 
Jeg sa at jeg har alltid tenkt å sjekke meg siden jeg kunne være den som overførte denne utviklingsforstyrrelsen som Asberger er. 
Vi har jo alle hver sin personlighet, og når det gjelder kresenhet i matveien så er jeg også sånn i likhet med barna feks. 
Jeg er ikke helt A4, men det er det mange andre som er også. 
Er det ikke naturlig at en lurer litt på hvor det kommer fra da tror du? 
Jeg vet at alle med Asberger er forskjellige,  men med noen felles trekk i større eller mindre grad. 
 

Anonymkode: 11017...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk 33. Er introvert og høysensitiv, men samtidig utadvendt. Både liker sosiale settinger og misliker det sterkt, det avhenger av menneskene. Jeg har noen ganger lurt på om jeg kan ha asperger pga manglende sosiale evner fra barndom av, ble mye mobbet, og husker så mange tilfeller fra voksenlivet hvor jeg har utvist manglende evne til å kontrollere impulser, både fysisk og verbalt. Jeg er god lytter og tålmodig, men går fort i vranglås når ting blir vanskelig. 

Jeg vet likevel ikke om dette skal bety at jeg kan ha asperbers, eller om det regelrett er barndomstraumer og mye indre uro som har ført til de manglende antennene. Er kvinne og 46 år. 

Anonymkode: f2fe3...62a

Jeg mangler forøvrig også mye empati. Dvs dette har blitt verre etter jeg ble voksen. Jeg kan forstå i logikken min at den og den har det vanskelig, men jeg klarer ikke ta det innover meg/føle med dem. Har hatt venner som f.eks har fått kreft, og jeg føler liksom ingenting. Jeg er samtidig ekstremt følsom og kan gråte lett når noe trigges i meg, og dødsfall i familie slår meg fullstendig over ende. 

Har det i det hele tatt noe for seg å utredes, det er vel ikke noen behandling uansett?

Anonymkode: f2fe3...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mangler forøvrig også mye empati. Dvs dette har blitt verre etter jeg ble voksen. Jeg kan forstå i logikken min at den og den har det vanskelig, men jeg klarer ikke ta det innover meg/føle med dem. Har hatt venner som f.eks har fått kreft, og jeg føler liksom ingenting. Jeg er samtidig ekstremt følsom og kan gråte lett når noe trigges i meg, og dødsfall i familie slår meg fullstendig over ende. 

Har det i det hele tatt noe for seg å utredes, det er vel ikke noen behandling uansett?

Anonymkode: f2fe3...62a

Bare som ren info. 
Det er en myte at høytfungerende autister (Asbergere)  ikke har empati med andre 

Anonymkode: 11017...aa2

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34. Er for øvrig utredet og har papirer på at jeg ikke er på spekteret. Jeg er visst bare rar. 🙈

Anonymkode: 4ab76...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare som ren info. 
Det er en myte at høytfungerende autister (Asbergere)  ikke har empati med andre 

Anonymkode: 11017...aa2

Det er sikkert individuelt, jeg vet at det ofte er et av flere trekk. 

Jeg syns at traumer og diagnoser som aspergers er veldig interessant, altså at det er så store likhetstrekkk at man kan få feil diagnose. Traumer trenger ikke innebære at man kun reagerer på nye situasjoner som trigger traumet, men kan utarte seg i at personen "disconnecter", utagerer osv, for å koble seg vekk fra seg selv. 



 

Anonymkode: f2fe3...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 11. Har ingen diagnoser, men om jeg hadde dratt til psykolog hadde jeg ikke blitt overrasket om jeg fikk en eller annen angstdiagnose. Fungerer normalt utad, men er mye nervøs og urolig (ofte for helt ubetydelige ting.)

Anonymkode: 1fce5...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Bare" 20. Min mor er overbevist om at jeg har det, mens jeg har vært litt mer skeptisk. Jeg har en del typiske trekk, men så er det også en del områder der jeg er helt motsatt. Jeg er sikkert litt rar og sosialt usikker, men tror likevel ikke adberger er helt treffende.

Anonymkode: e9659...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bare som ren info. 
Det er en myte at høytfungerende autister (Asbergere)  ikke har empati med andre 

Anonymkode: 11017...aa2

En annen ren info er at terminologier som høytfungerende autist, barneautisme, asperger o.l brukes ikke lengre. Alt er inn under autist/autisme nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Har mistenkt det, men har blitt utredet for andre psykiske lidelser og ville tenkt at psykologene og psykiaterne hadde plukket det opp? Har PTSD (kompleks type) og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse som diagnoser nå.

IMG_7777.jpeg

Anonymkode: 96e94...d86

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykkedykker skrev (23 minutter siden):

En annen ren info er at terminologier som høytfungerende autist, barneautisme, asperger o.l brukes ikke lengre. Alt er inn under autist/autisme nå. 

Ikke for å være vanskelig, men USA har sluttet å differensiere på DSM-5, Europa henger etter og diagnosesystemet bruker inntil videre disse uttrykkene. Det kan fort ta 5-6 år før vi er oppdatert.

Husk også at det kan gå på identitet, dersom noen identifiserer seg som Asperger, blir det ikke da feil å nekte vedkommende å bruke utrykket selv om diagnosesystemet oppdateres?

Anonymkode: da2d8...ad9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke for å være vanskelig, men USA har sluttet å differensiere på DSM-5, Europa henger etter og diagnosesystemet bruker inntil videre disse uttrykkene. Det kan fort ta 5-6 år før vi er oppdatert.

Husk også at det kan gå på identitet, dersom noen identifiserer seg som Asperger, blir det ikke da feil å nekte vedkommende å bruke utrykket selv om diagnosesystemet oppdateres?

Anonymkode: da2d8...ad9

Joda. Selv ser jeg ikke hvorfor noen vil identifisere seg med navnet til en nazist da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sikkert individuelt, jeg vet at det ofte er et av flere trekk. 

Jeg syns at traumer og diagnoser som aspergers er veldig interessant, altså at det er så store likhetstrekkk at man kan få feil diagnose. Traumer trenger ikke innebære at man kun reagerer på nye situasjoner som trigger traumet, men kan utarte seg i at personen "disconnecter", utagerer osv, for å koble seg vekk fra seg selv. 



 

Anonymkode: f2fe3...62a

Jeg fikk den infoen fra PPT. 
Jeg tror ikke at det er vanlig at traumer utløser en Autismediagnose . 
En vanskelig oppvekst eller en traumatisk opplevelse kommer jo vel frem under utredningen? 
Det er jo en grundig og gjennomgående undersøkelse . 
Vi som foreldre ble jo intervjuet for å få opplysninger fra og med svangerskap og videre gjennom oppveksten. 
 

Anonymkode: 11017...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.

Har sosial og generell angst.

Veldig introvert

Anonymkode: bee20...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...