Gå til innhold

Aspergers test; hva er din score?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Absolutt, det hjelper meg med å skjønne at jeg har gjort meg forstått og at jeg bør avslutte.

Oppfatter det ikke frekt, men nå er ikke jeg så god på å lese om folk mener det frekt eller bare som en opplysning. Tror de fleste mener det som informasjon. Det meste har kommet litt sånn «jøss, spiser du den maten på den måten? Det var rart!» eller på steder som bibliotek, kirke etc: «du snakker med veldig høy, skarp tone, kan du dempe deg?», eller den beste «visste du at du går rart?» fra medelever på skolen oppigjennom.

Alt har jeg hørt flere ganger og fra forskjellige personer, så de har sikkert rett, men det går greit 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: da2d8...ad9

Det meste av dette har jeg også fått høre. Ikke at jeg spiser rart, men at jeg går rart, snakker med høy stemme, snakker med monoton stemme. Og siden jeg har vært mye innlagt så kan jeg si jeg ofte blir beskrevet som å ha god formell kontakt, redusert emosjonell kontakt, mimikkløs og lite øyekontakt. Men jeg kan smile veldig stort altså, i de rette situasjoner. Når jeg bare prater vanlig er jeg nok mimikkløs. Også når jeg ikke er deprimert. Jeg har også dårlig finmotorikk så pirkearbeid funker dårlig for meg. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk 7 og er fornøyd med det. Er heldigvis ikke asperbergs 😉

Anonymkode: 632ca...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ute1985
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 17.01):

Jeg fikk 5. Trodde jeg skulle få høyere da jeg ikke er supersosial, men samtidig liker jeg jo å være sosial i ikke så store mengder. Kanskje korona og hjemmekontor har gjort at jeg savner å være sosial såpass mye at svarene mine bare blir påvirket. 😁

Anonymkode: 8b120...8d3

 

Syns det er litt sånn, at man skal passe inne og være sosial, ikke lov til å være introvert, leger sier jeg har Aspergers, men fikk score 11, 5 er veldig bra, antar at du er veldig sosial, sånn egentlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2021 at 4:27 PM, AnonymBruker said:

Problemet med en diagnose er jo at man får stempelet "ikke normal". Aspergers er en av mange naturlige variasjoner, i likhet med ADHD/ADD, men hva som anses normalt/velfungerende er såpass begrensende at litt uvanlige mennesketyper faller utenfor. 

Med andre ord; jeg er helt enig med deg.

Anonymkode: 9efc1...3a7

Man trenger jo ikke fortelle folk om det. Hvis man vil unngå "stempel".

Noen scorer høyt på sånne tester og likevel oppfattes de relativt normale hvis de kompenserer med høy intelligens og "skuespillerevner". Mange gjør nok det i jobbsammenheng, men sikkert slitsomt å spille noen som ikke er helt en selv i lengden også privat.

Anonymkode: 24ee9...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk 7 og er fornøyd med det. Er heldigvis ikke asperbergs 😉

Anonymkode: 632ca...b59

Ja, vær glad for det 😊

Det er fort gjort å tenke at det en samling med quirky/rarsøte personlighetstrekk.

Men det er viktig å huske på at det er en gjennomgripende funksjonshemming.

Anonymkode: 74e5c...620

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man trenger jo ikke fortelle folk om det. Hvis man vil unngå "stempel".

Noen scorer høyt på sånne tester og likevel oppfattes de relativt normale hvis de kompenserer med høy intelligens og "skuespillerevner". Mange gjør nok det i jobbsammenheng, men sikkert slitsomt å spille noen som ikke er helt en selv i lengden også privat.

Anonymkode: 24ee9...d09

Nå vet jeg ikke om jeg har ASP enda, men mye tyder på det. Og ingen rundt meg mistanke, for som du sier, jeg fremstår som veldig samlet og "normal", og er mester i å kamuflere. Men etter et langt liv så klarer jeg ikke kamuflere lenger, derfor har jeg blitt veldig asosial. Nok derfor folk ikke plukker opp, fordi de ser meg ikke lenger regelmessig. 

Anonymkode: 64635...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

score på 10 og sikkert innenfor spekteret et eller annet sted i likhet med alle andre som skal diagnostiseres i dag...

Anonymkode: 30846...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

score på 10 og sikkert innenfor spekteret et eller annet sted i likhet med alle andre som skal diagnostiseres i dag...

Anonymkode: 30846...ff2

Du mangler åpenbart veldig mye kunnskap om hva autisme er når du klarer å gulpe opp sånt kunnskapsløst tull. 

Anonymkode: 64635...f22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du mangler åpenbart veldig mye kunnskap om hva autisme er når du klarer å gulpe opp sånt kunnskapsløst tull. 

Anonymkode: 64635...f22

Feil, jeg kjenner godt til hva autisme er, men har dessverre opplevd at BUP har satt diagnosen på friske barn. Synes enkelte behandlere kan ta seg en bolle. Min kommentar var ikke ment kritisk til de som rettmessig har fått diagnosen, men det er dessverre slik i dag at det overdiagnostiseres over en lav sko, og autismediagnosen er det nye trendy hos BUP. Når man diagnostiserer noen uten å ha snakket med barnet eller foreldrene er det noe riv ruskende galt og da er det jo sånn at hvem som helst kan få denne diagnosen på papiret uten at det alltid samsvarer med virkeligheten. Dette er min erfaring og jeg har ikke troen på systemet ut fra det.

Anonymkode: 30846...ff2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feil, jeg kjenner godt til hva autisme er, men har dessverre opplevd at BUP har satt diagnosen på friske barn. Synes enkelte behandlere kan ta seg en bolle. Min kommentar var ikke ment kritisk til de som rettmessig har fått diagnosen, men det er dessverre slik i dag at det overdiagnostiseres over en lav sko, og autismediagnosen er det nye trendy hos BUP. Når man diagnostiserer noen uten å ha snakket med barnet eller foreldrene er det noe riv ruskende galt og da er det jo sånn at hvem som helst kan få denne diagnosen på papiret uten at det alltid samsvarer med virkeligheten. Dette er min erfaring og jeg har ikke troen på systemet ut fra det.

Anonymkode: 30846...ff2

Da kanskje du bør ordlegge deg bedre. Kommentaren din kan lett tolkes som at "alle ønsker en diagnose for ingenting".  At barn som ikke har autisme har fått diagnosen er jo ikke bra, men det betyr vel neppe at det er normen. Jeg vet om nok av folk som har endt opp med andre diagnoser, og helt uten diagnose. Og er barnet friskt når det blir sendt til BUP? Man blir jo ikke sendt dit uten grunn. 

Anonymkode: 64635...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 18. Har aldri hatt noen grunn til å tro at jeg har aspergers, så det gir mening.

Anonymkode: 73b52...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da kanskje du bør ordlegge deg bedre. Kommentaren din kan lett tolkes som at "alle ønsker en diagnose for ingenting".  At barn som ikke har autisme har fått diagnosen er jo ikke bra, men det betyr vel neppe at det er normen. Jeg vet om nok av folk som har endt opp med andre diagnoser, og helt uten diagnose. Og er barnet friskt når det blir sendt til BUP? Man blir jo ikke sendt dit uten grunn. 

Anonymkode: 64635...f22

Tenker ikke at alle ønsker en diagnose for ingenting, men vet veldig godt at etter at ordningen med pakkeforløpet ble innført har det vært store diskusjoner blant de lærde. Blir du søkt inn med spørsmål om en diagnose blir denne oftest bekreftet uten at de utreder bredt og snevrer inn mot diagnosen etterhvert. I tilfellene jeg vet om var det skrevet feil diagnose i utgangspunktet, men BUP bekreftet likevel diagnosen uten å lytte til foreldre og andre som stod bak henvisningen. "Gjennomgående utviklingsforstyrrelse" kan virke fornuftig som en problemstilling hos et barn som er sterkt preget av mobbing og skadet i normalutviklingen p.g.a. mobbingen. Når man da får forklart at BUP ikke vil utrede skadevirkningene (det man trodde var utviklingsforstyrrelse som er alvorlige og gjennomgripende) etter mobbing, men har satt autismediagnosen før innkomst blir man ganske sjokkert. Vet flere behandlere ved BUP som har sluttet i BUP etter at ordningen med pakkeforløp ble innført. Tenker også det er greit å være klar over at det settes et mye høyere antall autismediagnoser i dag enn tidligere uten at det gir særlig utfall i hjelpen barnet/ungdommen tilbys. Det bør også informeres om at det følger flere begrensninger med å få en autismediagnose. Tenker da at foreldre bør vurdere fordeler opp mot ulemper ved å få satt diagnosen. Er man klar over utfordringene kan man likevel tilrettelegge mye rundt barnet og enkelte har noen utfordringer som bedres betraktelig med årene. BUP vil aldri fjerne en slik diagnose, ei heller DPS senere i voksenlivet. Selv ikke når de feilaktig setter diagnoser vil de erkjenne dette ved å fjerne diagnosen senere. Autismediagnose gir utfordringer med å komme inn i militæret senere for de som ønsker (og også passer for) det. Det er også begrensninger i.f.t. det å kunne ta lappen for en med autismediagnose. I tillegg kommer utfordringer med å søke seg inn på utdanninger eller kunne søke på jobber som krever helseattest. Også enkelte helse-/uføreforsikringer vil bli et problem for personer med autismediagnose. Dette er selvsagt forståelig der diagnosen er ubestridelig og korrekt satt, men det er altså mye diskusjoner blant de lærde i dag på temaet autisme. Også det at de har gjort dette til en sekkediagnose gjør at det ikke skilles like mye lengre mellom det å ha f.eks Asperger syndrom og barneautisme, selv om dette medfører funksjonsnedsettelser i svært ulik grad. Det er neppe fordelaktig for de med Asperger å bli satt i samme kategori som personer med barneautisme, mens det derimot kan virke formildende for de med barneautisme å bli sammenliknet med personer med Asperger. Jeg støtter synet til de lærde som har kritisert endringene som kom med pakkeforløpet og det å låse seg fast i forhåndsskrevne diagnoser før man kjenner barnets anamnese og funksjonsnivå. Autisme anses å være en alvorlig funksjonsnedsettelse som gir store begrensninger i dagliglivet. Jeg frykter at mange ikke helt er klar over konsekvensene det gir å få satt diagnosen. Til tross for dette vil jeg understreke at jeg helt klart mener det er riktig å sette diagnoser der dette er korrekt og også nødvendig. Jeg har stor respekt for diagnosen og også personene som er diagnostisert (eller udiagnostisert) med autisme. Tenker samfunnet generelt trenger opplæring for bedre å kunne tilpasse seg mangfoldet, og tenker at vi med slikt fokus kunne unngått behovet for overdiagnostisering på ulike områder. Ulikhet er normalt og kan i mange tilfeller tilrettelegges for med positiv psykososial kompetanse blant befolkningen generelt. Personer med autisme er en kjemperessurs innenfor sine kompetanseområder, på lik linje med folk flest. Ingen av oss er gode på alt uten at vi trenger diagnoser for å få aksept på alt vi ikke mestrer.

Anonymkode: 30846...ff2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker ikke at alle ønsker en diagnose for ingenting, men vet veldig godt at etter at ordningen med pakkeforløpet ble innført har det vært store diskusjoner blant de lærde. Blir du søkt inn med spørsmål om en diagnose blir denne oftest bekreftet uten at de utreder bredt og snevrer inn mot diagnosen etterhvert. I tilfellene jeg vet om var det skrevet feil diagnose i utgangspunktet, men BUP bekreftet likevel diagnosen uten å lytte til foreldre og andre som stod bak henvisningen. "Gjennomgående utviklingsforstyrrelse" kan virke fornuftig som en problemstilling hos et barn som er sterkt preget av mobbing og skadet i normalutviklingen p.g.a. mobbingen. Når man da får forklart at BUP ikke vil utrede skadevirkningene (det man trodde var utviklingsforstyrrelse som er alvorlige og gjennomgripende) etter mobbing, men har satt autismediagnosen før innkomst blir man ganske sjokkert. Vet flere behandlere ved BUP som har sluttet i BUP etter at ordningen med pakkeforløp ble innført. Tenker også det er greit å være klar over at det settes et mye høyere antall autismediagnoser i dag enn tidligere uten at det gir særlig utfall i hjelpen barnet/ungdommen tilbys. Det bør også informeres om at det følger flere begrensninger med å få en autismediagnose. Tenker da at foreldre bør vurdere fordeler opp mot ulemper ved å få satt diagnosen. Er man klar over utfordringene kan man likevel tilrettelegge mye rundt barnet og enkelte har noen utfordringer som bedres betraktelig med årene. BUP vil aldri fjerne en slik diagnose, ei heller DPS senere i voksenlivet. Selv ikke når de feilaktig setter diagnoser vil de erkjenne dette ved å fjerne diagnosen senere. Autismediagnose gir utfordringer med å komme inn i militæret senere for de som ønsker (og også passer for) det. Det er også begrensninger i.f.t. det å kunne ta lappen for en med autismediagnose. I tillegg kommer utfordringer med å søke seg inn på utdanninger eller kunne søke på jobber som krever helseattest. Også enkelte helse-/uføreforsikringer vil bli et problem for personer med autismediagnose. Dette er selvsagt forståelig der diagnosen er ubestridelig og korrekt satt, men det er altså mye diskusjoner blant de lærde i dag på temaet autisme. Også det at de har gjort dette til en sekkediagnose gjør at det ikke skilles like mye lengre mellom det å ha f.eks Asperger syndrom og barneautisme, selv om dette medfører funksjonsnedsettelser i svært ulik grad. Det er neppe fordelaktig for de med Asperger å bli satt i samme kategori som personer med barneautisme, mens det derimot kan virke formildende for de med barneautisme å bli sammenliknet med personer med Asperger. Jeg støtter synet til de lærde som har kritisert endringene som kom med pakkeforløpet og det å låse seg fast i forhåndsskrevne diagnoser før man kjenner barnets anamnese og funksjonsnivå. Autisme anses å være en alvorlig funksjonsnedsettelse som gir store begrensninger i dagliglivet. Jeg frykter at mange ikke helt er klar over konsekvensene det gir å få satt diagnosen. Til tross for dette vil jeg understreke at jeg helt klart mener det er riktig å sette diagnoser der dette er korrekt og også nødvendig. Jeg har stor respekt for diagnosen og også personene som er diagnostisert (eller udiagnostisert) med autisme. Tenker samfunnet generelt trenger opplæring for bedre å kunne tilpasse seg mangfoldet, og tenker at vi med slikt fokus kunne unngått behovet for overdiagnostisering på ulike områder. Ulikhet er normalt og kan i mange tilfeller tilrettelegges for med positiv psykososial kompetanse blant befolkningen generelt. Personer med autisme er en kjemperessurs innenfor sine kompetanseområder, på lik linje med folk flest. Ingen av oss er gode på alt uten at vi trenger diagnoser for å få aksept på alt vi ikke mestrer.

Anonymkode: 30846...ff2

Det er dessverre helt umulig for meg å lese så mye tekst uten et eneste avsnitt. 

Anonymkode: 64635...f22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan seksuelt misbruk føre til at offeret blir autistisk? Jeg ble misbrukt av min far da jeg var barn og lurer på om det kan være grunnen til et høyt tall.

Anonymkode: 6c424...1eb

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er dessverre helt umulig for meg å lese så mye tekst uten et eneste avsnitt. 

Anonymkode: 64635...f22

Værsågod, deler opp i avsnitt for deg under 😊

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker ikke at alle ønsker en diagnose for ingenting, men vet veldig godt at etter at ordningen med pakkeforløpet ble innført har det vært store diskusjoner blant de lærde. Blir du søkt inn med spørsmål om en diagnose blir denne oftest bekreftet uten at de utreder bredt og snevrer inn mot diagnosen etterhvert.
 

I tilfellene jeg vet om var det skrevet feil diagnose i utgangspunktet, men BUP bekreftet likevel diagnosen uten å lytte til foreldre og andre som stod bak henvisningen. "Gjennomgående utviklingsforstyrrelse" kan virke fornuftig som en problemstilling hos et barn som er sterkt preget av mobbing og skadet i normalutviklingen p.g.a. mobbingen. Når man da får forklart at BUP ikke vil utrede skadevirkningene (det man trodde var utviklingsforstyrrelse som er alvorlige og gjennomgripende) etter mobbing, men har satt autismediagnosen før innkomst blir man ganske sjokkert.

Vet flere behandlere ved BUP som har sluttet i BUP etter at ordningen med pakkeforløp ble innført. Tenker også det er greit å være klar over at det settes et mye høyere antall autismediagnoser i dag enn tidligere uten at det gir særlig utfall i hjelpen barnet/ungdommen tilbys.

Det bør også informeres om at det følger flere begrensninger med å få en autismediagnose. Tenker da at foreldre bør vurdere fordeler opp mot ulemper ved å få satt diagnosen. Er man klar over utfordringene kan man likevel tilrettelegge mye rundt barnet og enkelte har noen utfordringer som bedres betraktelig med årene. BUP vil aldri fjerne en slik diagnose, ei heller DPS senere i voksenlivet. Selv ikke når de feilaktig setter diagnoser vil de erkjenne dette ved å fjerne diagnosen senere.

Autismediagnose gir utfordringer med å komme inn i militæret senere for de som ønsker (og også passer for) det. Det er også begrensninger i.f.t. det å kunne ta lappen for en med autismediagnose. I tillegg kommer utfordringer med å søke seg inn på utdanninger eller kunne søke på jobber som krever helseattest. Også enkelte helse-/uføreforsikringer vil bli et problem for personer med autismediagnose. Dette er selvsagt forståelig der diagnosen er ubestridelig og korrekt satt, men det er altså mye diskusjoner blant de lærde i dag på temaet autisme.

Også det at de har gjort dette til en sekkediagnose gjør at det ikke skilles like mye lengre mellom det å ha f.eks Asperger syndrom og barneautisme, selv om dette medfører funksjonsnedsettelser i svært ulik grad. Det er neppe fordelaktig for de med Asperger å bli satt i samme kategori som personer med barneautisme, mens det derimot kan virke formildende for de med barneautisme å bli sammenliknet med personer med Asperger.

Jeg støtter synet til de lærde som har kritisert endringene som kom med pakkeforløpet og det å låse seg fast i forhåndsskrevne diagnoser før man kjenner barnets anamnese og funksjonsnivå.

Autisme anses å være en alvorlig funksjonsnedsettelse som gir store begrensninger i dagliglivet. Jeg frykter at mange ikke helt er klar over konsekvensene det gir å få satt diagnosen. Til tross for dette vil jeg understreke at jeg helt klart mener det er riktig å sette diagnoser der dette er korrekt og også nødvendig.

Jeg har stor respekt for diagnosen og også personene som er diagnostisert (eller udiagnostisert) med autisme. Tenker samfunnet generelt trenger opplæring for bedre å kunne tilpasse seg mangfoldet, og tenker at vi med slikt fokus kunne unngått behovet for overdiagnostisering på ulike områder. Ulikhet er normalt og kan i mange tilfeller tilrettelegges for med positiv psykososial kompetanse blant befolkningen generelt. Personer med autisme er en kjemperessurs innenfor sine kompetanseområder, på lik linje med folk flest. Ingen av oss er gode på alt uten at vi trenger diagnoser for å få aksept på alt vi ikke mestrer.

Anonymkode: 30846...ff2

Håper det ble lettere å lese teksten nå 😊

Anonymkode: 30846...ff2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan seksuelt misbruk føre til at offeret blir autistisk? Jeg ble misbrukt av min far da jeg var barn og lurer på om det kan være grunnen til et høyt tall.

Anonymkode: 6c424...1eb

Jeg er ingen ekspert på dette, men; Autisme er medfødt, men man kan utvikle tilsvarende trekk som følge av traume. 

Anonymkode: 64635...f22

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan seksuelt misbruk føre til at offeret blir autistisk? Jeg ble misbrukt av min far da jeg var barn og lurer på om det kan være grunnen til et høyt tall.

Anonymkode: 6c424...1eb

Man pleier å være mer forsiktig med å sette diagnoser på barn som har vært gjennom overgrep og/eller omsorgssvikt fordi man vet ikke om det er konsekvenser av miljøet eller om man faktisk har en diagnose.

Anonymkode: f44ea...f15

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 29, er diagnostisert.

Synes det er vanskelig å svare på disse testene, det er mye har jeg ikke noe grunnlag for å vite noe om. Ofte går slike tester ut fra at man har et sosialt liv, og når man ikke har det blir det både vanskelig å svare og man kan svare feil. For eksempel spør testen om du ofte får høre at du er uhøflig uten å mene det. Hvis du omgir deg med venner er det ganske rett frem, men dersom du er mer alene vil du sannsynligvis svare nei, men ikke fordi du ikke har trekket, men fordi det ikke finnes noen i livet ditt som kan fortelle deg det. Og da får du et kunstig lavt resultat. Og lignende gjelder flere av spørsmålene.

Anonymkode: 09b2c...5cf

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...