Gå til innhold

Kan en gjennomsnittsperson bli rik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt litt på dette med å bygge seg opp en formue. Man hører jo gjerne om "self-made" personer som gjør seg rike på en eller annen god business-idé, men går det an å tjene seg opp en betydelig formue uten å finne opp den neste Tesla? Da mener jeg ikke nok til salt i grøten, men faktisk bli RIK på en normal inntekt med rette grep?

Kan f.eks. en normal nordmann, med en normal jobb og en inntekt på 5-600 000 i året forvalte midlene sine på en slik måte at hen ville anses som ordentlig rik før hen ble gammel? Igjen, da tenker jeg ikke at vedkommende skal ha utrolig flaks med et boligsalg eller vinne i lotto, men rett og slett bare ta gode valg for bruk og plassering av penger?

Anonymkode: 80364...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I teorien, ja. I praksis nei.

Jeg anser det nesten som en myte at man kan bli rik bare ved å spekulere. Spekulasjon er et nullsumspill og litt bedre enn å spille Lotto. Man må ha mer flaks enn andre, ellers får man samme avkastning som indeksen.

Man kan "slå systemet" ved bryte loven, sånn som folkene i Exit. Det er ikke å anbefale. Eller så må man være aktiv eier. Kjenne en bransje og bygge opp bedrifter. Jeg vet i alle fall ikke om noen kjente rike som bare startet på null og passivt plukket aksjer på børsen.

 

Anonymkode: 8986d...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du mener med rik da. 
 

Jeg vokste opp langt under det man kaller alminnelig kår i utlandet. Jeg har jobbet siden tenårene og 200% stilling på det verste. 
 

Jeg sitter på en del formue nå og kan pensjonere meg lenge før tiden om jeg vil. Jeg har skrevet om hvordan jeg har kommet meg dit jeg er nå på kg før, men har bare møtt med syting og unnskyldninger. 

Anonymkode: 4c6ea...9f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lurt litt på dette med å bygge seg opp en formue. Man hører jo gjerne om "self-made" personer som gjør seg rike på en eller annen god business-idé, men går det an å tjene seg opp en betydelig formue uten å finne opp den neste Tesla? Da mener jeg ikke nok til salt i grøten, men faktisk bli RIK på en normal inntekt med rette grep?

Kan f.eks. en normal nordmann, med en normal jobb og en inntekt på 5-600 000 i året forvalte midlene sine på en slik måte at hen ville anses som ordentlig rik før hen ble gammel? Igjen, da tenker jeg ikke at vedkommende skal ha utrolig flaks med et boligsalg eller vinne i lotto, men rett og slett bare ta gode valg for bruk og plassering av penger?

Anonymkode: 80364...a33

Så om man skal ekskludere boligsalg, ikke spekulere i aksjer og ikke vinne i lotto er det bare egne sparepenger. Om man har dem i fond vokser de 5-8% i året i snitt. Så om man starter med 20'000 i fond, og setter inn 2000kr hver eneste måned i 30 år har man 2,1 millioner. 

Så nei, uten å ta litt risiko på en eller annen måte blir man ikke RIK med normal sparing. 

image.thumb.png.5b4bb09db15609973792c2b9e65e4d5c.png

Men om man investerer i eiendom og får skikkelig avkastning der, satser gevinsten på noen utvalgte aksjer som går grisegodt og slår seg til ro med det kan man ende opp som rik

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det spørs hva du mener med rik da. 
 

Jeg vokste opp langt under det man kaller alminnelig kår i utlandet. Jeg har jobbet siden tenårene og 200% stilling på det verste. 
 

Jeg sitter på en del formue nå og kan pensjonere meg lenge før tiden om jeg vil. Jeg har skrevet om hvordan jeg har kommet meg dit jeg er nå på kg før, men har bare møtt med syting og unnskyldninger. 

Anonymkode: 4c6ea...9f9

Det er i grunnen noe sånt jeg tenker på, ja. Å være gjeldfri, kunne pensjonere seg rundt 50-årsaldren, kanskje, eller reise mye og lenge og bo godt på reisen. Jeg leser gjerne mer om din situasjon, hvis du vil dele? :)

Anonymkode: 80364...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat om en vaktmester som hadde 8 millioner doller på grunn av invisteringer. Han kjøpte og holdt lenge uten å selge.

Om man invisterer mye i globalt indeksfond. Si 15 000 i måneden i 40 år så vil man ende opp med ca 25 millioner kroner i dagens verdi. Om man så lar dem stå når man pansjonerer seg i si ti år har de vokst til 42 millioner. Dette er en forholdsvis lavrisiko måte å bli rik på. Det går ann å spekulere i bolig eller være heldig/dritgod i aksjer og tjene mer fortere eller med mindre utgangspunkt. 

Så er spørmålet om hvordan man vil leve og prioriteringer. De aller fleste vil nok ikke prioritere å invistere halve inntekten sin, men det er absolutt mulig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes invisteringskalkulatorer på nettet.

Jo tidligere man begynner å spare og jo mer man putter inn, jo mer får man inn.

Si du får jobb allerede som 20 åring og sparer i 47 år, så trenger du "bare" å spare 10 000 i måneden for å ha 25 millioner i dagens verdi når du er 67. Da er man ordentlig rik, tenker jeg. Om man er et par hvor begge jobber og begge vil spare er det ende enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (22 minutter siden):

Så om man skal ekskludere boligsalg, ikke spekulere i aksjer og ikke vinne i lotto er det bare egne sparepenger.

Hvorfor ekskludere aksjer?

TS ekskluderte flaks med boligsalg eller vinne i lotto. Men plassering og god forvaltning er jo innafor, og noe en normal person med normal inntekt gjerne kan tjene litt på. 

Anonymkode: 17d67...9ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å starte på 0 og 0, dvs 0 penger fra før og 0 nettverk/kontakter osv.

De aller aller fleste som blir rike har 1 av delen over, gjerne begge.

I tillegg er det som nevnt over at man kan komme over folk som har blitt rike på Gamestop, Bitcoin osv, men over tid er det like mange som taper tilsvarende, som man ikke leser om. Det blir omtrent som lotto, man leser om den ene som vant , men ikke om den millionen mennesker som spilte og som ikke vant.

 

For å blir "rik" er det eneste som gjelder:

1.) Kutt ut utgifter til et absolutt minimum

2.) Begynn tidlig som mulig å spare så mye som mulig i passive indeksfond

3.) Hvis mulig utnytt skatteregler og kjøp bolig med utleiedel og lei ut denne

Hvis man gjør dette over tid, la oss si 40 år, så kan man sitte igjen med en god del penger, kanskje man ender opp med mellom 5 og 10 mill kr ved pensjonsalder

Anonymkode: 1e5ea...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna! skrev (31 minutter siden):

Leste akkurat om en vaktmester som hadde 8 millioner doller på grunn av invisteringer. Han kjøpte og holdt lenge uten å selge.

Om man invisterer mye i globalt indeksfond. Si 15 000 i måneden i 40 år så vil man ende opp med ca 25 millioner kroner i dagens verdi. Om man så lar dem stå når man pansjonerer seg i si ti år har de vokst til 42 millioner. Dette er en forholdsvis lavrisiko måte å bli rik på. Det går ann å spekulere i bolig eller være heldig/dritgod i aksjer og tjene mer fortere eller med mindre utgangspunkt. 

Så er spørmålet om hvordan man vil leve og prioriteringer. De aller fleste vil nok ikke prioritere å invistere halve inntekten sin, men det er absolutt mulig

Her tenker jeg at du glemmer forutsetningene i hovedinnlegget. De færreste med normal inntekt har mulighet til å sette 15 000 i fond i måneden og fremdeles leve godt.

Anonymkode: 80364...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her tenker jeg at du glemmer forutsetningene i hovedinnlegget. De færreste med normal inntekt har mulighet til å sette 15 000 i fond i måneden og fremdeles leve godt.

Anonymkode: 80364...a33

TS spurte ikke om man kunne leve godt i tillegg til å bli rik på vanlig lønn. Man kan leve ok på 15 000 i måneden på vanlig lønn, det er stramt, men absolutt mulig. Men om man blir ufør, enslig forsørger eller lignende går det ikke. 

Det er usannsynlig at folk orker å spare 30-50% av inntekten sin hele sitt voksne liv, men det er da mulig for de fleste nordmenn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på teft og flaks, samt hvem du møter underveis som ser "muligheter".
Bakenfor de synlige kulissene i samfunnet finnes koblinger og penger. Skattebetalerne punger ut, men har ingen mulighet for å si nei.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her tenker jeg at du glemmer forutsetningene i hovedinnlegget. De færreste med normal inntekt har mulighet til å sette 15 000 i fond i måneden og fremdeles leve godt.

Anonymkode: 80364...a33

Gjennomsnittlig inntekt i Norge i 2021 er 600 000. Eller 48 000 i måneden. Dette vil selvsagt starte lavere og så stige med alderen. Men statistisk sett er den gjennomsnittlige person i Norge barnløs til hen er rundt 30. La oss så si ts studerer til hen er 22, arbeider i 8 år før hen får barn og bor normalt ok for en barnløs (i eid leilighet rundt 50 kvadrat). Innen hen "må" oppgradere til enebolig med hund og to unger rundt de 35 er ts mangemilionær.

At ts på noe tidspunkt skal oppleve det som trangt å spare 15 000 gitt at hen ikke blir uplanlagt singel med barn er usannsynlig gitt at vi tenker oss at ts har et over gjennomsnittlig greie på privatøkonomi. 

For der ar du det viktigste fortrinnet noen kan ha: folk flest gidder ikke lære seg penger. Så orker du ta den jobben sånn at du kan legge til side 100-200 000 i året gjennom ditt tidlige yrkesliv (frem til slutten av 30-årene) UTEN at livskvaliteten på noe vis er merkbart lavere enn naboens (tvert i mot er den som oftest høyere).

Innen ts er 40 bør de oppsamlede pengene ha nådd slike summer at snøballen ruller fort. Sparepengene (på fond, i eiendom og aksjer) er en snøball som ruller effektivt av sted, og samler inn en ok årslønn uten at ts må gjøre noe, og ts kan tenke tanken på å bruke tid på pengene sine sånn at de virkelig genererer mer penger. 

Anonymkode: 24c62...6be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lurt litt på dette med å bygge seg opp en formue. Man hører jo gjerne om "self-made" personer som gjør seg rike på en eller annen god business-idé, men går det an å tjene seg opp en betydelig formue uten å finne opp den neste Tesla? Da mener jeg ikke nok til salt i grøten, men faktisk bli RIK på en normal inntekt med rette grep?

Kan f.eks. en normal nordmann, med en normal jobb og en inntekt på 5-600 000 i året forvalte midlene sine på en slik måte at hen ville anses som ordentlig rik før hen ble gammel? Igjen, da tenker jeg ikke at vedkommende skal ha utrolig flaks med et boligsalg eller vinne i lotto, men rett og slett bare ta gode valg for bruk og plassering av penger?

Anonymkode: 80364...a33

Hva mener du med rik?
Med 5-600 k i året ville jeg si at man burde kunne sitte med kanskje 10 mill til pensjonsalder. 
Men om du mener 100.mill + eller over i milliardklassen så er nok svaret nei. Da må man jo finne på noe.

 

Anonymkode: 4915b...6c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niek79
1 hour ago, AnonymBruker said:

I teorien, ja. I praksis nei.

Jeg anser det nesten som en myte at man kan bli rik bare ved å spekulere. Spekulasjon er et nullsumspill og litt bedre enn å spille Lotto. Man må ha mer flaks enn andre, ellers får man samme avkastning som indeksen.

Man kan "slå systemet" ved bryte loven, sånn som folkene i Exit. Det er ikke å anbefale. Eller så må man være aktiv eier. Kjenne en bransje og bygge opp bedrifter. Jeg vet i alle fall ikke om noen kjente rike som bare startet på null og passivt plukket aksjer på børsen.

 

Anonymkode: 8986d...dcf

Bullshit. Typisk en livsløgn middelmådigheter forteller seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja.

Gjennomsnittlig inntekt i Norge i 2021 er 600 000. Eller 48 000 i måneden. Dette vil selvsagt starte lavere og så stige med alderen. Men statistisk sett er den gjennomsnittlige person i Norge barnløs til hen er rundt 30. La oss så si ts studerer til hen er 22, arbeider i 8 år før hen får barn og bor normalt ok for en barnløs (i eid leilighet rundt 50 kvadrat). Innen hen "må" oppgradere til enebolig med hund og to unger rundt de 35 er ts mangemilionær.

At ts på noe tidspunkt skal oppleve det som trangt å spare 15 000 gitt at hen ikke blir uplanlagt singel med barn er usannsynlig gitt at vi tenker oss at ts har et over gjennomsnittlig greie på privatøkonomi. 

For der ar du det viktigste fortrinnet noen kan ha: folk flest gidder ikke lære seg penger. Så orker du ta den jobben sånn at du kan legge til side 100-200 000 i året gjennom ditt tidlige yrkesliv (frem til slutten av 30-årene) UTEN at livskvaliteten på noe vis er merkbart lavere enn naboens (tvert i mot er den som oftest høyere).

Innen ts er 40 bør de oppsamlede pengene ha nådd slike summer at snøballen ruller fort. Sparepengene (på fond, i eiendom og aksjer) er en snøball som ruller effektivt av sted, og samler inn en ok årslønn uten at ts må gjøre noe, og ts kan tenke tanken på å bruke tid på pengene sine sånn at de virkelig genererer mer penger. 

Anonymkode: 24c62...6be

Man får vel ikke 48 000 utbetalt ved en årslønn på 600 000? Skal jo skatte en del og. Også skjønner jeg ikke helt hvordan man er mangemillionær innen 35 hvis man bor i en leilighet på 50 kvm. De fleste vil jo måtte ha et lån på et par millioner for å kjøpe en slik leilighet, som man da skal betale ned over 20 år. Si at en da må betale omtrent 8000 i avdrag og renter på lånet hver måned, og har utbetalt 35 000 (som jeg anser som mer realistisk enn 48 000). Da har en igjen 27 000. Så skal en ha dagligvarer, klær, strøm, internett, mobiltelefon samt litt diverse. Så kommer bursdagsgaver, julegaver, eventuelle ferier, ut på byen med venner i ny og ne. Jeg kan se at man bør kunne legge av 10 000 kr i måneden, kanskje 15 000, men det blir man ikke millionær av innen man er 35.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva mener du med rik?
Med 5-600 k i året ville jeg si at man burde kunne sitte med kanskje 10 mill til pensjonsalder. 
Men om du mener 100.mill + eller over i milliardklassen så er nok svaret nei. Da må man jo finne på noe.

 

Anonymkode: 4915b...6c5

10 mill. er en fin sum, men som jeg presiserer lenger opp, så tenker jeg at en skal ha disse pengene før en er pensjonist, helst ha mulighet til å gå av en del tidligere :)

Anonymkode: 80364...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som spiller inn, men en rikmannssønn eller datter kan bli fattige og dårlige på å disponere penger, og en fattigmannssønn eller datter kan skape sin egen formue. 

Så alt er mulig. Det eneste er at det er vanskeligere å gå fra fattig til rik enn fra rik til fattig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste med lav/middels inntekt klarer vel ikke å leve med dårlig livskvalitet(billig mat, utsette tannlege, generelt aldri spandere noe på seg selv eller andre), for så å sitte med penger på bok når man er gammel, kanskje for syk til å reise/kose seg med pengene😕🤷‍♀️

Anonymkode: b11cb...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...