Gå til innhold

Kan en gjennomsnittsperson bli rik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Man får vel ikke 48 000 utbetalt ved en årslønn på 600 000? Skal jo skatte en del og. Også skjønner jeg ikke helt hvordan man er mangemillionær innen 35 hvis man bor i en leilighet på 50 kvm. De fleste vil jo måtte ha et lån på et par millioner for å kjøpe en slik leilighet, som man da skal betale ned over 20 år. Si at en da må betale omtrent 8000 i avdrag og renter på lånet hver måned, og har utbetalt 35 000 (som jeg anser som mer realistisk enn 48 000). Da har en igjen 27 000. Så skal en ha dagligvarer, klær, strøm, internett, mobiltelefon samt litt diverse. Så kommer bursdagsgaver, julegaver, eventuelle ferier, ut på byen med venner i ny og ne. Jeg kan se at man bør kunne legge av 10 000 kr i måneden, kanskje 15 000, men det blir man ikke millionær av innen man er 35.

10 mill. er en fin sum, men som jeg presiserer lenger opp, så tenker jeg at en skal ha disse pengene før en er pensjonist, helst ha mulighet til å gå av en del tidligere :)

Anonymkode: 80364...a33

Mangemillionær tenker jeg er om man har mer enn 3 millioner. Det kan man få til før 35. Sånn her for eksempel:

22-27 år: utbetalt 30 000, utgifter: 15 000 (bo 8k + mat 3k + moro 2k + diverse 1k + transport 1k), invistere 15 000

= 1 million for egenkapital på leilighet

27-35 pr: utbetalt 30 000 + leie ut et rom til 6000, utgifter: 15 000 (fellesutgifter 3k + renter 4k + mat 3k + moro 2k + diverse 2k + transport 1k), invistere 21 000

= 2,5 millioner til

Her vil man da sitte igjen med en netto formue på omtrent 3,5 millioner, mer om boligmarkedet har steget. Om du regner med en lønn på 35 000 isteden for 30 000, som jeg opererer med, så vil man ha omtrent 4,5 millioner netto formue. Dette krever at man følger et nøkternt budsjett og leier ut et rom når man får leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Robin666
Hanna! skrev (1 time siden):

Det finnes invisteringskalkulatorer på nettet.

Jo tidligere man begynner å spare og jo mer man putter inn, jo mer får man inn.

Si du får jobb allerede som 20 åring og sparer i 47 år, så trenger du "bare" å spare 10 000 i måneden for å ha 25 millioner i dagens verdi når du er 67. Da er man ordentlig rik, tenker jeg. Om man er et par hvor begge jobber og begge vil spare er det ende enklere.

Investere.

Pensjon.

Mtp. inflasjon osv. vil du ikke har råd til et normalt hus i Oslo om 25 år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man begynner å spare tidlig, dvs i 20-årene, og aksjemarkedet oppfører som det har gjort de siste 100 årene, da kan nok de fleste bli ganske velstående innen pensjonsalder.

Men da må man sette av en betydelig del av lønna, og ikke bruke alt på huskjøp etc

Anonymkode: c114e...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Robin666 said:

Investere.

Pensjon.

Mtp. inflasjon osv. vil du ikke har råd til et normalt hus i Oslo om 25 år.

 

Jeg tror ikke jeg forstår. Hva prøver du å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niek79 skrev (1 time siden):

Bullshit. Typisk en livsløgn middelmådigheter forteller seg selv.

 

Du er en dårlig menneskekjenner.

Anonymkode: 8986d...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man lever enkelt, alene og barnløs og klarer å spare 10 tusen hver måned i 20 år, og setter de på indeksfond som gir 10% årlig avkastning (egentlig 13%, men minus 3% inflasjon), så ender man opp med nesten 8 millioner. Men såklart hvis økonomien krasjer må man kanskje se at formuen halveres. Selv ikke indexfond er 100% sikre.

Anonymkode: e5882...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Moren min kom til Norge fra et fattig land med besteforeldrene mine da hun var ung, og de var svært fattige og sparsommelige i Norge. Hun begynte å jobbe da hun var 14 år, sparte masse og investerte bra i både eiendom og aksjer etterhvert som hun ble eldre. Nå jobber hun som en ufaglært barnehageassistent, men har formue på rundt 25 mill uten særlig gjeld. 

Men det er nok vanskeligere for oss som vokser opp i dag, vi kan ikke investere i eiendom på samme måte som de fra hennes generasjon kunne. 

Anonymkode: be01d...2d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke hva du mener med rik. Min mann og jeg fikk ikke en krone i hjelp. Vi begynte å jobbe tidlig og har gjort noen gode økonomiske valg. Vi har per i dag ca 2mill i fond, nytt hus og nybygget utleieleilighet. Vi fyller 40år i år. Planen er å bruke 40-årene på å spare enda mer i fond enn vi har gjort til nå, slik at vi, hvis vi ønsker det kan enten slutte å jobbe eller trappe ned etter fylte 50.  Vi lever veldig godt også, det er ikke sånn at vi sparer hver krone. Så ja, jeg vil si at det er mulig, men da må en jobbe målbevisst mot målet. Våre barn kommer nok til å ha  godt over gjennomsnittlig økonomi da vi kommer til å hjelpe dem. 

Anonymkode: cf3d4...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 år, 14 millioner her. Kjøpte og solgte diverse krypto. Det krever noe forståelse for hva som er mindre risikabelt og har potensiale til å lykkes, da. Samt at jeg hadde en kompis som var kunnskapsrik, så vi to gjorde det bra. Har bare aksjer nå. Jeg er ufør siden jeg var 23. Både kompisen min og jeg har over snittet i intelligens. 

Anonymkode: 588c2...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på. Dersom en er barnløs og kan bo billig, har en mulighet til å sette inn ganske mye i fond med en vanlig inntekt.  Er en heldig og bor relativt sentralt til,  trenger en heller ikke å eie en bil.  Jeg vil tro at en da, med en ganske vanlig inntekt, kan sette inn rundt 10 000 pr måned. 
 

La oss si at din nettolønn er ca 30 000 pr måned, så har du boutgifter på 6000-10000, dersom du bor på hybel/ liten leilighet ( alt etter hvor du bor) litt forsikringer, div abonnementer, billig telefon mm på 1500 pr måned. 
 

Da har du 18500 igjen, til å bruke på transport, mat, klær, lege o.l. + å sette inn i banken.  Det letteste er å sette inn litt med en gang en får lønn og så sette inn det du fikk til overs, når du ser hvordan du ligger an på slutten av måneden. 
 

Dersom du lever ti år på denne måten, har du fått såpass gode vaner og en ganske stor sum som det blir renter på, at du kan fortsette å spare litt, etter at du eventuelt har fått deg en familie og dyrere boutgifter ( men da er man to som kan dele) 

Anonymkode: 35294...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna! skrev (17 timer siden):

Mangemillionær tenker jeg er om man har mer enn 3 millioner. Det kan man få til før 35. Sånn her for eksempel:

22-27 år: utbetalt 30 000, utgifter: 15 000 (bo 8k + mat 3k + moro 2k + diverse 1k + transport 1k), invistere 15 000

= 1 million for egenkapital på leilighet

27-35 pr: utbetalt 30 000 + leie ut et rom til 6000, utgifter: 15 000 (fellesutgifter 3k + renter 4k + mat 3k + moro 2k + diverse 2k + transport 1k), invistere 21 000

= 2,5 millioner til

Her vil man da sitte igjen med en netto formue på omtrent 3,5 millioner, mer om boligmarkedet har steget. Om du regner med en lønn på 35 000 isteden for 30 000, som jeg opererer med, så vil man ha omtrent 4,5 millioner netto formue. Dette krever at man følger et nøkternt budsjett og leier ut et rom når man får leilighet.

Tviler litt på om dette regnestykket holder i virkeligheten:

For det første, du utelukker muligheten for barn. Ok - det er et valg, men ikke aktuelt for flertallet mellom 27-35.

videre: for å kunne leie ut et rom til 6000 pr måned må du ha minimums en treroms. Hvor «mye» treroms får du lån til med en inntekt på netto 30000 i md? Det er vel mellom 500-600 tusen i årslønn.

Maks lån jf boliglånsforskriften er 5 ganger årsinntekt = 2.500.000- 3.000.000,-. Med 1.000.000 i ek kan man kjøpe for Max 3,5-4 mill.

Du får ingen 3 roms i Oslo eller andre storbyer til den prisen, i hvertfall ikke på et sted hvor det er mulig å få tak i en ok hybelboer til et soverom i leiligheten. (Typisk student, krever normalt en viss nærhet til studiestedene, og det bør jo være en person med et ordnet liv siden du skal bo med vedkommende. Det er neppe aktuelt å leie ut til hvem som helst når man skal dele leilighet..).

Løsningen, tror jeg, er først - altså i de unge årene- å øke arbeidsinnsatsen sin for å booste inntekten. Da kan man investere og ballen kan rulle av seg selv etterhvert.

Hvis man skal leve på kjipt økonomisk nivå, velge bort sosialt liv, partner og kanskje barn, h a skal man da med en haug penger i godt voksen alder??

 

Anonymkode: a4aeb...080

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Tviler litt på om dette regnestykket holder i virkeligheten:

For det første, du utelukker muligheten for barn. Ok - det er et valg, men ikke aktuelt for flertallet mellom 27-35.

videre: for å kunne leie ut et rom til 6000 pr måned må du ha minimums en treroms. Hvor «mye» treroms får du lån til med en inntekt på netto 30000 i md? Det er vel mellom 500-600 tusen i årslønn.

Maks lån jf boliglånsforskriften er 5 ganger årsinntekt = 2.500.000- 3.000.000,-. Med 1.000.000 i ek kan man kjøpe for Max 3,5-4 mill.

Du får ingen 3 roms i Oslo eller andre storbyer til den prisen, i hvertfall ikke på et sted hvor det er mulig å få tak i en ok hybelboer til et soverom i leiligheten. (Typisk student, krever normalt en viss nærhet til studiestedene, og det bør jo være en person med et ordnet liv siden du skal bo med vedkommende. Det er neppe aktuelt å leie ut til hvem som helst når man skal dele leilighet..).

Løsningen, tror jeg, er først - altså i de unge årene- å øke arbeidsinnsatsen sin for å booste inntekten. Da kan man investere og ballen kan rulle av seg selv etterhvert.

Hvis man skal leve på kjipt økonomisk nivå, velge bort sosialt liv, partner og kanskje barn, h a skal man da med en haug penger i godt voksen alder??

 

Anonymkode: a4aeb...080

Jeg tror jeg var mest opptatt av å svare helt konkret det TS spurte om. Jeg er litt nørd. Jeg mener jo ikke at dette er det gode liv. TS spurte heller ikke hvordan bruke økonomien til å bli lykkelig, da hadde jeg svart noe annet. Å finne noe man liker, ta det med ro, men ha ordne, kanskje jobbe deltid. Og så var det noen som sa at man kunne jobbe hardt og spare masse fram til 35, og da kunne man ta det mye roligere etter det, så lagde et nytt regnestykke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 12.48):

Jeg har lurt litt på dette med å bygge seg opp en formue. Man hører jo gjerne om "self-made" personer som gjør seg rike på en eller annen god business-idé, men går det an å tjene seg opp en betydelig formue uten å finne opp den neste Tesla? Da mener jeg ikke nok til salt i grøten, men faktisk bli RIK på en normal inntekt med rette grep?

Kan f.eks. en normal nordmann, med en normal jobb og en inntekt på 5-600 000 i året forvalte midlene sine på en slik måte at hen ville anses som ordentlig rik før hen ble gammel? Igjen, da tenker jeg ikke at vedkommende skal ha utrolig flaks med et boligsalg eller vinne i lotto, men rett og slett bare ta gode valg for bruk og plassering av penger?

Anonymkode: 80364...a33

Nei, er du en gjennomsnittsperson, så greier du ikke det.

Men er du en iderik person med enorm arbeidskapasitet, risikovilje og forretningsteft, kan det gå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 12.48):

Jeg har lurt litt på dette med å bygge seg opp en formue. Man hører jo gjerne om "self-made" personer som gjør seg rike på en eller annen god business-idé, men går det an å tjene seg opp en betydelig formue uten å finne opp den neste Tesla? Da mener jeg ikke nok til salt i grøten, men faktisk bli RIK på en normal inntekt med rette grep?

Kan f.eks. en normal nordmann, med en normal jobb og en inntekt på 5-600 000 i året forvalte midlene sine på en slik måte at hen ville anses som ordentlig rik før hen ble gammel? Igjen, da tenker jeg ikke at vedkommende skal ha utrolig flaks med et boligsalg eller vinne i lotto, men rett og slett bare ta gode valg for bruk og plassering av penger?

Anonymkode: 80364...a33

Ja, det er veldig enkelt. Invester i bolig i Oslo. Da tjener du lett nærmere 50% avkastning i året. Det er fordi investeringen gjøres med lånte penger til veldig lav rente. Så avkastningen av egenkapitalen din er enorm. Boliger i Oslo dobler seg omtrent i verdi hvert tiår. Dessuten kan du bruke boligen du har kjøpt som sikkerhet til å kjøpe enda en bolig. Og slik fortsetter du. Innen 40 år tipper jeg du kommer til å sitte på verdier til over 100 millioner kroner.

Men jeg tror ikke man trenger så utrolig mye for å bli økonomisk uavhengig og bare gjøre det en vil hele dagen. Så lenge du eier egen bolig, tipper jeg du kan leve et knallbra liv på 40 mill investert i indeksfond.

Anonymkode: c4aa2...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dessverre tar det tid, så man blir ikke rik før man er gammel og grå. Kan ikke bruke pengene på å ligge rundt og feste lenger da. Litt kjipt.

 

Anonymkode: c4aa2...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 12.48):

Jeg har lurt litt på dette med å bygge seg opp en formue. Man hører jo gjerne om "self-made" personer som gjør seg rike på en eller annen god business-idé, men går det an å tjene seg opp en betydelig formue uten å finne opp den neste Tesla? Da mener jeg ikke nok til salt i grøten, men faktisk bli RIK på en normal inntekt med rette grep?

Kan f.eks. en normal nordmann, med en normal jobb og en inntekt på 5-600 000 i året forvalte midlene sine på en slik måte at hen ville anses som ordentlig rik før hen ble gammel? Igjen, da tenker jeg ikke at vedkommende skal ha utrolig flaks med et boligsalg eller vinne i lotto, men rett og slett bare ta gode valg for bruk og plassering av penger?

Anonymkode: 80364...a33

La oss anta at man med rik mener 15 mill i formue. Nå er det åpenbare innspill å komme med boligprisvekst osv, men la oss anta dette er i annen formue enn bolig.

Svaret er ja.

Men betyr det at alle vil klare det? Nei.

La oss legge til grunn at man har gjennomsnittsnordmannen som jobber på en medianinntekt som for 2020 er 530 000,- i året. Dette være en jobb med 37,5 timer arbeid i uken. 

Første vei til svaret må jo være: Er personen motivert til å bli rik? De færreste prioriterer jo dette aktivt. Typisk ser vi en haug med folk på dette forumet som vil "leve i dag, da man kan være død i morgen". Det er ingenting galt med sistnevnte, men åpenbart vil en slik innstilling påvirke valgene man tar i livet.

Gitt man har drivkraft for å bygge en formue:

1. Vil en være villig til å jobbe ekstra/øke inntektene sine? Typisk er timelønnen til mange som tjener "bra" i Norge ikke spesielt god. Altså har man inntekter over snittet, men jobber langt mer enn 37,5 timer uken. Mange vil derfor kunne spe på hovedinntekten sin ved å søke ektra arbeid - mot å ofre fritid.

Eksempelvis har jeg en lærerkamerat som jobber "alle" helgene/feriene sine med vanskeligstilt ungdom. Han jobber åpenbart masse, men har også over millionen i årsinntekt.

2. Hvilken risiko er man villig til å ta? Her kan man diskutere opp og ned om hva som er flaks eller ei, men det er åpenbart at risiko betyr større avkastning. 

3. Når kommer man igang med sparingen? Renters rente er enhver formuesbyggers venn. Sparer man 5000,- i måneden i 40 år i et indeksfond og veksten i aksjemarkedet fortsetter å ligge på historisk nivå (dog spådd at det vil bli lavere) på 10% har man bare der 8,6 mill etter skatt. 

4. Hvor mye vil man ofre? Forbruket vil begrense sparingen. enkelt og greit. Man kan også ofre komfort.. billigere bolig, drive utleie av deler av boligen osv.

Alt i alt er det ganske gode muligheter for å bli "rik" i Norge. Problemet vi alle har er dog at det krever innsats over veldig lang tid for gjennomsnittspersonen. Det krever både innsats, vilje og timing. Mange (meg selv inkludert) blir bevisst på økonomiske realiteter først når det begynner å bli nesten for sent. Alternativt må man ta langt større risiko, med tilhørende mulighet for å feile.

Endret av Grandidosa83
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 13.41):

Det er veldig vanskelig å starte på 0 og 0, dvs 0 penger fra før og 0 nettverk/kontakter osv.

De aller aller fleste som blir rike har 1 av delen over, gjerne begge.

I tillegg er det som nevnt over at man kan komme over folk som har blitt rike på Gamestop, Bitcoin osv, men over tid er det like mange som taper tilsvarende, som man ikke leser om. Det blir omtrent som lotto, man leser om den ene som vant , men ikke om den millionen mennesker som spilte og som ikke vant.

 

For å blir "rik" er det eneste som gjelder:

1.) Kutt ut utgifter til et absolutt minimum

2.) Begynn tidlig som mulig å spare så mye som mulig i passive indeksfond

3.) Hvis mulig utnytt skatteregler og kjøp bolig med utleiedel og lei ut denne

Hvis man gjør dette over tid, la oss si 40 år, så kan man sitte igjen med en god del penger, kanskje man ender opp med mellom 5 og 10 mill kr ved pensjonsalder

Anonymkode: 1e5ea...edb

Både jeg og samboer har gjort tilnærmet overnevnte (bare hver for oss), jeg har fokusert på eiendom, han på indeksfond. Vi er ikke helt representative for spørsmålet da vi har høy inntekt (men så ville det bare tatt lengre tid). Vi er i 40-årene nå og har ca 15.000 millioner investert. Så enig med deg😊

Anonymkode: ef11e...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe mye, leve billig, investere i bolig og aksjer. Så blir de fleste formuende.

Hvis du gifter deg, gift deg oppver mtp inntekt , ihvertfall finn deg ei/en som har kontroll på økonomien.

Og ikke få barn. De koster ca 1.500.000 pr.stk.

Jeg har giftet meg med ei dame som bruker penger, og har 3 barn (Dvs 4,5 millioner i utgifter). Har innfunnet meg med at jeg aldri blir rik.

Arver ca 4 mill i løpet av noen år. Det er pensjonen min. Men nå kommer de rødgrønne tilbake i regjeringen så da forsvinner vel mye av den arven i arveavgift og resten vil kona kjøpe hytte for.  Jeg må nok jobbe enda 2-3 år før jeg har råd til å gå av. 

Tilbake til hamsterhjulet

Anonymkode: d8485...ab5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Men dessverre tar det tid, så man blir ikke rik før man er gammel og grå. Kan ikke bruke pengene på å ligge rundt og feste lenger da. Litt kjipt.

Anonymkode: c4aa2...f49

Det er akkurat det 😄

De fleste kan nok bli velholden ved pensjonsalder, men typisk så krever det at man reduserer forbruket ganske mye frem til man er 67. Så det er absolutt ikke sikkert det er verdt det for alle som kan leve slik.

Har man høy lønn tror jeg det er verdt å bygge seg opp litt formue da. Slik at pensjonsdagene blir gyldne

Anonymkode: c114e...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Arver ca 4 mill i løpet av noen år. Det er pensjonen min. Men nå kommer de rødgrønne tilbake i regjeringen så da forsvinner vel mye av den arven i arveavgift og resten vil kona kjøpe hytte for.

Gjør opp arven nå da. Flytt over hus og verdier nå som det ikke er arveavgift, og heft huset med borett frem til død. 

Tidligere statsminister Stoltenberg gjorde slik med den ene sjøhytta, og da slapp han unna mesteparten av arveskatten, selv om han gjorde det mens det var dødsskatt i landet

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...