Gå til innhold

Hvorfor skriver ikke Oslo-folk dialekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At Oslofolk skriver mindre på dialekt er helt naturlig: for det første har de en dialekt som er nær opp til skriftspråket, og for det andre - og dette er viktigst - så er utdanningsnivået og intelligensen høyest i Oslo. Flest folk der vet dermed at dialekter ikke er skriftspråk og ikke skal brukes i skrift, og at de som skriver på dialekt framstår som rene idioter.

Anonymkode: ba364...ac2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Sunnmøre og snakker dialekt, men skriver på bokmål i forumer, i sms’er og andre meldinger til bekjente og lignende, men skriver ofte dialekt til nære venner og nær familie.

Anonymkode: 70a0a...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og trøndere. De er helt ramme 😡

Anonymkode: c32ee...fda

Sant! De glemte jeg. 

Men vestlandet, innlandet, og agderfylkene - nei. 

Anonymkode: 54f6e...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bokmål, så gidder jeg ikke å lese det. Det gjelder både ymse dialekter og nynorsk. 

Anonymkode: 62e34...fb0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma legger ut et bilde på Facebook av hu og venninner og skriver «No kose vi oss me vin ja! 😀 ælske å få bæsøk av familjien» 

 

 

... 🙄

Anonymkode: 926b7...ccb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det stemmer, men jeg har inntrykk av at det er mest trøndere og nordlendinger som skriver på dialekt.  

Er selv sørlending, og gjør det nesten aldri, og det er heller ikke vanlig blant venner og familie. De eneste gangene jeg ser at noen skriver på min dialekt er av og til i reklamer for lokale butikker eller spisesteder. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Mamma legger ut et bilde på Facebook av hu og venninner og skriver «No kose vi oss me vin ja! 😀 ælske å få bæsøk av familjien» 

 

 

... 🙄

Anonymkode: 926b7...ccb

Hu?

Anonymkode: 59748...322

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hu?

Anonymkode: 59748...322

Hu 😂

Anonymkode: 926b7...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en stor uting, det er grunnen til at jeg aldri skriver på dialekten min (Oslo/standard øst-norsk). Det får folk jeg vet er smarte og flotte folk til å virke helt tilbakestående. Jeg gremmes innvendig når jeg leser noe på dialekt. En ting er at det kan gjøre det vanskelig for andre å forstå, en annen ting er at vi faktisk har offisielle skriftspråk som fint kan benyttes.

Og nei, jeg har ingen problemer med å lese dialekt, det ser bare ikke bra ut.

Samboer, som er fra en annen kant av landet (Vestlandet), er for øvrig helt enig. Hans dialekt er lenger fra bokmål (som er hans skriftspråk) enn for meg som er fra Oslo, men det er helt uaktuelt for han å bruke noe annet enn bokmål i skriftlig sammenheng.

Endret av SPOCA
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 29.4.2021 den 18.20):

Vet ikke hvorfor Oslofolk er flinkere til å skrive bokmål enn resten av landet på nettet. 

Det er jo ikke så veldig mystisk, da Oslo-dialekten ligger nærmere bokmål enn de fleste andre dialekter. Nynorsk oppleves heller ikke dialektnært for alle. Så jeg kan godt forstå at en del skriver dialekt i smser med andre som snakker samme dialekt. Men å skrive dialekt i noe som helst annet forum er virkelig å ikke se lengre enn sin egen nese. Hvis målet er å kommunisere må man jo legge til rette for at andre skal forstå. Og det å lese en vilkårlig dialekt i en FB-gruppe er mye mer krevende enn å lese et av de offisielle skriftspråkene, slik at mange ikke gidder. Og den som skriver på dialekt blir fort oppfattet som mindre smart osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke så veldig mystisk, da Oslo-dialekten ligger nærmere bokmål enn de fleste andre dialekter. Nynorsk oppleves heller ikke dialektnært for alle. Så jeg kan godt forstå at en del skriver dialekt i smser med andre som snakker samme dialekt. Men å skrive dialekt i noe som helst annet forum er virkelig å ikke se lengre enn sin egen nese. Hvis målet er å kommunisere må man jo legge til rette for at andre skal forstå. Og det å lese en vilkårlig dialekt i en FB-gruppe er mye mer krevende enn å lese et av de offisielle skriftspråkene, slik at mange ikke gidder. Og den som skriver på dialekt blir fort oppfattet som mindre smart osv.

Ja, men jeg tenkte mer på "dialekt" innenfor Oslo. Som østkanten har. De skriver jo sjelden på sin dialekt, de som er fra østkanten. De skriver som regel bokmål. Når de klarer det, burde jo alle andre dialekter klare å skrive bokmål. Vi har jo lært det samme på skolen.

Jeg snakket østkantdialekt fra Oslo fra jeg var sju år. Mye slang, tjukk L i mange ord osv. Istedenfor "skal du...." så ble det "skarru", eller "har du " blir "har'ru" og slike ting. Snakker ikke sånn lenger nå, men det var sånt jeg tenkte på da jeg skrev at jeg ikke helt visste hvorfor ikke Oslo folk skriver dialekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 29.4.2021 den 18.20):

Leste en her inne som skrev på sørlandsdialekt en gang, og det var pokker ta meg det styggeste jeg har lest. Mange d'er overalt, og g istedenfor k de fleste plasser. Forferdelig skrevet.

Hvis du tenker på han riksmåls-forkjemperen som trodde han levde på midten av 1800-tallet, så var jo han et rimelig spesielt tilfelle da. Tror det er svært få sørlendinger som skriver sånn som ham. 

Anonymkode: 46c87...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det stort sett er de som har gått livets harde skole som skriver på dialekt?

Anonymkode: eefbd...1f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 18.13):

Norsk skriftform er enten nynorsk eller norsk. Derfor! 

Anonymkode: 3e79d...99c

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive dialekt er det jo stort sett bare idioter som gjør. Omtrent ingen jeg kjenner på sørlandet gjør det, det er ikke bare en østlandsgreie å skrive korrekt.

Anonymkode: ed7d3...4da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ravi er riktignok ikke fra Oslo, men østlandet:

 

 

Oslodialekta er kanskje nærmere bokmål enn mange andre dialekter, men vi snakker veldig annerledes enn vi skriver, her også. F.eks. finni (funnet), skarru (skal du), harru (har du), skakke (skal ikke), hakke (har ikke) osv.

Anonymkode: dc70a...b71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt...

Vi har tre skriftspråk :

Bokmål, nynorsk og samisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (2 timer siden):

Kremt...

Vi har tre skriftspråk :

Bokmål, nynorsk og samisk.

 

Kremt ...

Norsk er ett språk med to skriftspråkvarianter: bokmål og nynorsk.

 

Samisk er et helt annet språk. Dessuten er det ikke ett språk, men en språkgruppe som består av ti ulike språk, hvorav fire snakkes i Norge. I tillegg har vi kvensk.

Så hvis vi følger din logikk har vi 6 skriftspråk - kvensk, de fire samiske og de to norske.

Anonymkode: dc70a...b71

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...