Gå til innhold

Hvorfor skriver ikke Oslo-folk dialekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvofor skriver nordlendinger og andre som har annen dialekt enn Oslo-dialekten ofte dialekt når de skriver på forum eller mobilen, men Oslofolk  eller kanske hele Østlandet, ikke gjør det? Det er jo ingen som skriver jæi, men mange skriver æ.

Anonymkode: 2244f...0ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å skrive dialekt er en uting, jo færre som gjør det jo bedre er det. Vi har to skriftspråk å velge mellom, bokmål og nynorsk, det burde være nok. Dialekt er et muntlig fenomen, den skal snakkes ikke skrives. Resten av landet burde ta etter Østlandet her altså.

Anonymkode: f6f8b...d05

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tekstmeldinger er det jo greit, spesielt om det er kortere meldinger! Men i Oslo så snakker jo folk tilnærmet bokmål til vanlig, og mesteparten av gamle Oslo's dialekt er jo borte i dag, har kjent til noen få som virkelig forsøker å holde på dialekta, men de er ikke mange du! 

Det velkjente eksempelet på hvordan det ville sett ut kan du i hvertfall se her 

C-SARs8XkAUhP5K.jpg

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flyttet en del rundt i Norge. Og det er virkelig bare nordlendinger (i alle fall i volum) som skriver på dialekt. 

Bor sammen med en med brei dialekt, og stor stolthet for denne. Han skriver jo likevel korrekt nynorsk. 

Anonymkode: 54f6e...2d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har flyttet en del rundt i Norge. Og det er virkelig bare nordlendinger (i alle fall i volum) som skriver på dialekt. 

Bor sammen med en med brei dialekt, og stor stolthet for denne. Han skriver jo likevel korrekt nynorsk. 

Anonymkode: 54f6e...2d8

Neida, det er jo ikke sant -jeg har bodd flere steder i Norge jeg også, og kan med sikkerhet si at de skriver med dialektord omtrent over alt, men ikke hele tiden nødvendigvis, og ikke alle. Jeg er tilbake i min hjemby nå, og føler jeg er rar som skriver alt på bokmål hele tiden, for sms'ene jeg mottar er ofte på dialekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sørlending og kjenner ingen som skriver på dialekt, med unntak av et par uttrykk en sjelden gang som ikke finnes på bokmål.

De aller fleste gangene jeg har sett folk skrive på dialekt i sosiale medier o.l. har det vært folk som ikke akkurat fremstår som de skarpeste knivene i skuffen (selv om det de skrev hadde vært på bokmål).

Anonymkode: 18a9e...4a2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NenehGoji skrev (44 minutter siden):

På tekstmeldinger er det jo greit, spesielt om det er kortere meldinger! Men i Oslo så snakker jo folk tilnærmet bokmål til vanlig, og mesteparten av gamle Oslo's dialekt er jo borte i dag, har kjent til noen få som virkelig forsøker å holde på dialekta, men de er ikke mange du! 

Det velkjente eksempelet på hvordan det ville sett ut kan du i hvertfall se her 

C-SARs8XkAUhP5K.jpg

Jeg snakker sånn ;) Men jeg oker verken å skrive sånn eller lese sånn. Sleit med å skjønne hva det stod på venstre kolonne før jeg leste høyre, og da skjønte jeg det, for det er jo sånn jeg sier, var vanskelig uten tonefallet. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har flyttet en del rundt i Norge. Og det er virkelig bare nordlendinger (i alle fall i volum) som skriver på dialekt. 

Bor sammen med en med brei dialekt, og stor stolthet for denne. Han skriver jo likevel korrekt nynorsk. 

Anonymkode: 54f6e...2d8

Både trøndere, vestlendinger og rogalendiger skriver på dialekt hvertfall. Ser det stadig på facebook og kommentarfelt. 

Anonymkode: c40d4...279

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Både trøndere, vestlendinger og rogalendiger skriver på dialekt hvertfall. Ser det stadig på facebook og kommentarfelt. 

Anonymkode: c40d4...279

Bor på vestlandet nå. Kan ikke huske å ha fått en eneste melding, eller sett et facebookinnlegg, på dialekt. Heller ikke kommentarfeltet i lokalavisen. 

Anonymkode: 54f6e...2d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nordfra, og har aldri skrevet noe som helst på dialekt. Syns det ser grusomt ut. 

Anonymkode: 0358e...af8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jæi skrive slik jæi snakkr, såser debare ut som jæi gåri førshteklasse på barneskoln

Anonymkode: 926b7...ccb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal jæi skrive slik jæi snakkr, såser debare ut som jæi gåri førshteklasse på barneskoln

Anonymkode: 926b7...ccb

Altså, man blir sett på som dum for å ikke kunne bokmål

Anonymkode: 926b7...ccb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæi gikk’n tur på stiiien åh-hørte skogens ro

Da’hørte jæifra liiien enøk somsa koko

koko

koko

koko korokkoko

koko

koko 

koko korokkokoko

Anonymkode: 926b7...ccb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvofor skriver nordlendinger og andre som har annen dialekt enn Oslo-dialekten ofte dialekt når de skriver på forum eller mobilen, men Oslofolk  eller kanske hele Østlandet, ikke gjør det? Det er jo ingen som skriver jæi, men mange skriver æ.

Anonymkode: 2244f...0ed

Norsk skriftform er enten nynorsk eller norsk. Derfor! 

Anonymkode: 3e79d...99c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erru kæg’ler? Sepå’å tapåræ bukser somær lange nok å-høye nok sko på vintershtida - pappa

Anonymkode: 926b7...ccb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange oslofolk er nordlendinger også da. Eller vestlendinger. Eller fra Hallingdal, Solør, Moss eller Skien. 

Anonymkode: 64b99...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes folk som skriver på lokale dialekter fremstår som mindre begavede. Dessverre, sånn er det bare. De vokser opp med bokmål eller nynorsk på skolen, og alt de leser i trykt form (bøker, blader, skjemaer) er på disse målformene, så ikke kom her og si de ikke har hatt sjanse til å lære seg ordentlig norsk.

Dialekter er sjarmerende og fine i sine muntlige former. Særlig er jeg svak for trøndersk, men også nord-norsk er fint å høre på, synes jeg. Men skriftlig? Nei takk! Skriv skikkelig.

Leste en her inne som skrev på sørlandsdialekt en gang, og det var pokker ta meg det styggeste jeg har lest. Mange d'er overalt, og g istedenfor k de fleste plasser. Forferdelig skrevet.

Vet ikke hvorfor Oslofolk er flinkere til å skrive bokmål enn resten av landet på nettet. 

Endret av Million
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv halvt bergenser, men flyttet tidlig i Oslo i oppveksten. Heldigvis beholdt jeg bergensdialekten selv om jeg hovedsakelig snakker "oslodialekt" i dag.

Syntes det er helt greit at man har dialekt i meldinger, men da i private meldinger.

I jobb-sammenheng finner jeg det helt idiotisk, spesielt hvis det er på tvers av dialekter. Bruk det språket vi har og som blir lært bort på skolen.

Anonymkode: 06457...b0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har flyttet en del rundt i Norge. Og det er virkelig bare nordlendinger (i alle fall i volum) som skriver på dialekt. 

Bor sammen med en med brei dialekt, og stor stolthet for denne. Han skriver jo likevel korrekt nynorsk. 

Anonymkode: 54f6e...2d8

Og trøndere. De er helt ramme 😡

Anonymkode: c32ee...fda

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mange oslofolk er nordlendinger også da. Eller vestlendinger. Eller fra Hallingdal, Solør, Moss eller Skien. 

Anonymkode: 64b99...d66

De kan bo i Oslo, men det gjør dem ikke til Oslofolk.

Anonymkode: 1a0bc...187

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...