Gå til innhold

Bruker du mikrobølgeovnen til noe annet enn oppvarming?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker den til oppvarming av ferdigmat og rester, poppe popcorn, og å varme om marshmallowsene når jeg lager marshmallowfondant til kaker. 

Generelt bruker vi den lite, men trenger den av og til. 

Husker vi hadde en avansert en når jeg var barn. Der var oppskriften for bakt potet omtrent identisk med å tilberede bakt potet i varmluftsovn. (Tok omtrent en time.) 
Den ble stort sett brukt til oppvarming av rester og laging av mikropopcorn.

Anonymkode: cbda9...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en rådyr Miele kombinert micro og ovn. Micro bruker jeg stort sett til oppvarming av mat og popcorn.

Syntes bakt potet hørtes spennende ut og det samme med ris. Har spørsmål om riskoking i Micro. Bruker dere samme forhold vann og ris som i kjele og hvor lang tid tar det? Kortere enn på komfyr? 

Vurderer å kjøpe inn Micro på hytta og er da ute etter en god og rimelig modell til evt tining av frossen mat (går det?), oppvarming og popcorn. Har dere en modell å anbefale?

Anonymkode: 459c7...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den til oppvarming for det meste. F.eks. kjøper jeg av og til ferdig Fjordland risgrøt til sønnen, fordi han liker grøt (grøss). Ellers brukes den til oppvarming av ulike typer middagsrester man skal spise.

Har denne fra Kenwood til 1300,- kr. Veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte faktisk opp med å gi vekk mikroen for en tid tilbake da jeg brukte den mindre og mindre. Av og til hadde det vært deilig å ha en hvis jeg vil tine ting, men ikke ofte nok lenger. Mat som lages i mikro har jeg aldri likt, synes det smaker uferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (På 28.4.2021 den 8.58):

Det er veldig enkelt. Stikk flere hull på potetene med en gaffel (viktig, ellers blir det poteteksplosjon) og bak den på full styrke i 5 minutter. Snu (bruk klype, den er varm) og stek 3 minutter til. :) 

Bakeprogram eller bare vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har egentlig aldri tenkt på å bruke den til annet enn oppvarming og popping av popkorn, og en og annen koppkake! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi bruker vår mye. Har en sånn mikro med ulike funksjoner, i tillegg til egen funksjon for tining osv. Bruker den til:

- Varme tortillalefser

- Grille kylling (blir veldig god om jeg bruker kombinasjon med crispfunksjon)

- Tine diverse fryste matvarer

- Oppvarming av middagsrester

- Varme Fjordland og diverse 

- Smelte sjokolade

- Havregrøt

- Bananbrød

- Sitronpålegg

- Potetgull

- Popcorn

- Sjokoladekake i krus

- Eggemuffins i krus

- Makaroni med ost

- Bacon

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Har spørsmål om riskoking i Micro. Bruker dere samme forhold vann og ris som i kjele og hvor lang tid tar det? Kortere enn på komfyr? 

Jeg bruker samme forhold mellom vann og ris som når jeg koker i gryte, det vil si dobbel så mange dl vann som ris. 

Koketiden er litt kortere, men det er ikke så stor forskjell. I oppskriftsheftet til riskokeren fra Tupperware, er anbefalt koketid 15 minutter på 800 Watt. 

Jeg synes likevel det er mye greiere å koke ris i mikroen framfor gryte siden jeg kan stille inn timeren, og trenger ikke passe på for å unngå at risen koker seg tørr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Arkana skrev (På 28.4.2021 den 8.58):

Det er veldig enkelt. Stikk flere hull på potetene med en gaffel (viktig, ellers blir det poteteksplosjon) og bak den på full styrke i 5 minutter. Snu (bruk klype, den er varm) og stek 3 minutter til. :) 

Det er nå prøvd med stort hell:) Så enkelt og godt! Det skal fortsettes å brukes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/27/2021 at 3:44 PM, AnonymBruker said:

Nei, jeg tror de er kreftfremkallende 

Anonymkode: c1c3a...0e8

Alvorlig å komme med slike påstander i et forum, noen lar seg lure - og det gjør folk syke. Nocebo, og helseangst gir dårligere livskvalitet.

fakta: microbølgeovner har vært i bruk i noen tiår, konklusjonen av forskningen er entydig: ikke helseskadelig på noen måte. (og hvorfor skulle de være det?).

Anonymkode: dc738...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (1 time siden):

Det er nå prøvd med stort hell:) Så enkelt og godt! Det skal fortsettes å brukes!

 

Så bra. :jepp: Når man bare skal lage til et par stykker går det så mye raskere i mikro enn i ovn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...