Gå til innhold

Eldre menn/unge kvinner - deilig vs ekkel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
GudSelv skrev (Akkurat nå):

Det står ingenting om seksuell trakassering eller catcall i den teksten jeg siterte. Det er dere kommer med er en ren antagelse.

Nei, tråden handler om sexy og deilig. Når du da snakker om komplimenter, må man anta at det er det det er snakk om. Hvis ikke må du spesifisere at du snakker om ny genser og ny frisyre eller flink til å bake, samt hvorfor du skriver om det i denne tråden her. 

GudSelv skrev (1 minutt siden):

Igjen en antagelse.

Nei.

Har man lov å si at noen er sexy, så har man selvfølgelig lov å si at noen er stygg.

Har man lov å si at noen er deilig, så har man selvfølgelig lov å si at noen er ekkel.

Man kan ikke kreve at man selv skal få si hva man vil, men andre ikke kan si det de vil.

Og nå begynner jeg å bli lei av at folk bare svarer uten evne til å komme med forslag til prinsipielle forskjeller. Forstår man ikke uttrykket prinsipiell forskjell, neivel, da kan man jo gå videre til neste tråd. Man er ikke nødt til å henge i tråder som går langt over evne og forstand. 

Anonymkode: a0754...c8b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Roci skrev (2 timer siden):

Det kommer jo an både på komplimentet (er det et kompliment eller et "kompliment") og settingen. Å gå bort til en vilt fremmed ung kvinne du ser på gata, eller stranda eller hvor som helst og kommentere puppene eller rumpa hennes, er ikke et kompliment og altså ikke innafor. 

Du er bestandig så fornuftig å lett å forstå du @Roci... Jo det er en himmelsk forskjell mellom et vennlig kompliment eller en uforventet kommentar fra en fremmed... Jeg er ganske flink på folkeskikk, men det er kjempevanskelig å diskutere med noen som ikke har det. Ting må liksom inn med t-skje, likvel renner det bare ut på den andre siden🙈

Endret av Bamseklemmer
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis eldre menn skal få lov å kalle unge damer for deilig, sexy, pen osv...

...så bør det være lov for unge kvinner å kalle eldre menn for ekkel, creepy og pervers.

Eller?

Finnes det noen prinsippiell forskjell her, og i så fall hva består den av?

At eldre menn har rett til å gjøre som de vil, og trampe på andre, mens unge kvinner ikke har det?

At det å kalles deilig og sexy er bare fint og flott, mens det å kalles ekkel og creepy er å bli mobbet?

Og hvorfor er det i så fall det?

Fordi ingen har kalt deg deilig og sexy, derfor klarer du ikke se for deg at det er ekkelt?

Jeg er i utgangspunktet for å kunne kalle folk hva man vil, men forskjellen her er jo at deilig er et kompliment mens ekkel er absolutt ikke noe kompliment. 

AnonymBruker
Skrevet
3lis3 skrev (4 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet for å kunne kalle folk hva man vil, men forskjellen her er jo at deilig er et kompliment mens ekkel er absolutt ikke noe kompliment. 

Men du kan jo velge å ta det som et! ;)

All oppmerksomhet er god oppmerksomhet.

Små turer er også store. Osv.

Nei, poenget mitt er at enten eller. Man kan ikke anta hva andre liker, på hva man selv liker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du kan jo velge å ta det som et! ;)

All oppmerksomhet er god oppmerksomhet.

Små turer er også store. Osv.

Nei, poenget mitt er at enten eller. Man kan ikke anta hva andre liker, på hva man selv liker.

Så du tenker han like godt kunne sagt til henne at hun var feit, ekkel og lukter vondt?

AnonymBruker
Skrevet
3lis3 skrev (18 minutter siden):

Så du tenker han like godt kunne sagt til henne at hun var feit, ekkel og lukter vondt?

Ja, i grunn.

Han burde i alle fall ta med i beregningen at hun muligens vil føle det sånn.

Det er en årsak til at seksuell trakassering er ulovlig, og det er fordi et stort flertall av de som opplever det, ikke liker det. De blir syke av det. Så når noen trakasserer andre, så er det like gjerne fordi de innerst inne vet dette, og benytter seg av makten de har, som at de tror det er så godt.

Det blir litt som de sjalu bertene som sitter og trøkket ut kritikk mot de pene damene på blogger etc. Målet er å trøkke ned den andre. Få makt.

Og den makten kan man enkelt få tilbake ved å stikke tilbake på samme måte. Tross alt har de folkene som holder på sånn, vist at de er svake. Det er bare å dytte litt, så ruller de resten av bakken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, i grunn.

Han burde i alle fall ta med i beregningen at hun muligens vil føle det sånn.

Det er en årsak til at seksuell trakassering er ulovlig, og det er fordi et stort flertall av de som opplever det, ikke liker det. De blir syke av det. Så når noen trakasserer andre, så er det like gjerne fordi de innerst inne vet dette, og benytter seg av makten de har, som at de tror det er så godt.

Det blir litt som de sjalu bertene som sitter og trøkket ut kritikk mot de pene damene på blogger etc. Målet er å trøkke ned den andre. Få makt.

Og den makten kan man enkelt få tilbake ved å stikke tilbake på samme måte. Tross alt har de folkene som holder på sånn, vist at de er svake. Det er bare å dytte litt, så ruller de resten av bakken. 

Personlig elsker jeg når noen gir meg positive komplimenter som deilig, sexy, hot og tilf, men hadde jo ikke blitt sjarmert om jeg ble kalt stygg, ekkel, kvalm eller motbydelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor gammel er du nå?

Anonymkode: 111aa...57f

40 så jeg antar allerede at alle under 30 syns jeg er ekkel og gammel! 🤣

Anonymkode: f8a88...8ab

Skrevet

At dere skal være så opphengt i alder.... la nå folk få knulle hvem de vil så lenge alle er myndig og det skjer frivillig.
Rakker dere ned på den «eldre» så rakker dere vel så mye ned på den unge som har frivillig sex med en eldre. Ingen voksne (over 18 år) i dette landet trenger å knulle noen de ikke vil. Og det er hverken bedre eller verre om det er ung mann/eldre kvinne eller motsatt. 
La folk pule i fred og pass deres egne saker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, men det er antageligvis fordi du ikke blir kalt det hele tiden og holdt igjen av eldre gubber som skal klå og tafse og se slibrig på deg og utnytte deg i alle bauger og kanter hvis de får det til?

lol, den fantasihistorien er det ingen som tror på. Er ung kvinne selv, og har ikke opplevd at "eldre gubber" holder meg igjen og skal klå etc. Tror du bare ønsker oppmerksomhet her, og dikter opp noe for å få det til.

Anonymkode: 8b06b...f3a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3lis3 skrev (13 timer siden):

Personlig elsker jeg når noen gir meg positive komplimenter som deilig, sexy, hot og tilf, men hadde jo ikke blitt sjarmert om jeg ble kalt stygg, ekkel, kvalm eller motbydelig. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

lol, den fantasihistorien er det ingen som tror på. Er ung kvinne selv, og har ikke opplevd at "eldre gubber" holder meg igjen og skal klå etc. Tror du bare ønsker oppmerksomhet her, og dikter opp noe for å få det til.

Anonymkode: 8b06b...f3a

Og dette er jo kjempefint.

Det er jo egentlig sånn det burde være.

Men dette har sikkert en del med hvor man bor og hva slags miljø man oppholder seg i, Norge er mangfoldig på den måten. For mange (også for gamlinger som meg) så er trakassering en del av hverdagen. Og man ser det også her inne, hvor kvinner jevnt over ikke kan skrive med bruker, fordi vi får tilsendt uønskede PM. Det kan også ha noe med hvor lenge man har levd og hvor lei man har rukket å bli av dette. Selv favorittretten kan man gå lei av om man spiser det hver dag, vet dere :) 

Skrevet
21 hours ago, Bamseklemmer said:

Du er bestandig så fornuftig å lett å forstå du @Roci... Jo det er en himmelsk forskjell mellom et vennlig kompliment eller en uforventet kommentar fra en fremmed... Jeg er ganske flink på folkeskikk, men det er kjempevanskelig å diskutere med noen som ikke har det. Ting må liksom inn med t-skje, likvel renner det bare ut på den andre siden🙈

Påstår at du er ganske flink med folkeskikk, og samtidig er du passive agressiv i samme setning 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2021 den 11.30):

Du ser ikke at det å kalle noen fine ting er annerledes enn å kalle noen stygge ting?

Anonymkode: a7bb3...a10

Det er ikke fint å bli seksualisert.

Anonymkode: 3bc9f...c35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Hvis en overvektig dame kan kalle en veltrent dame fit, så må en veltrent damme kunne kalle den overvektige for feit."

Fantastisk logikk!

Anonymkode: 9a087...297

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2021 den 11.26):

...så bør det være lov for unge kvinner å kalle eldre menn for ekkel, creepy og pervers.

Eller?

At eldre menn har rett til å gjøre som de vil, og trampe på andre, mens unge kvinner ikke har det?

At det å kalles deilig og sexy er bare fint og flott, mens det å kalles ekkel og creepy er å bli mobbet?

Fordi ingen har kalt deg deilig og sexy, derfor klarer du ikke se for deg at det er ekkelt?

Man kan ikke endre ords innhold og bestemte betydning fordi man føler at man ikke vil høre dette ordet. Å sidestille f.eks «pen» og «deilig» med «ekkel, creepy» er bare tull.

Skal man omdefinere ordenes betydning, eller alvorlighetsgrad, kun basert på følelser og irrasjonelt tankegods, så ender man i praksis med å ugyldiggjøre alle ordene i det norske språket. Jeg kan føle og mene at «båt» egentlig er det samme som «fly», og jeg kan også mene at «din ekle kakerlakk» er det samme som, og like alvorlig som «din sexy, deilige kvinne», men det er altså ikke det samme, det første kan også være juridisk straffbart, og skal ords alvorlighetsgrad defineres av til sinnstilstanden og meningene til den som hører ordene, så har vi i realiteten ikke et språk lenger.

Derfor må nettopp ord ha en klar definisjon, og de må fortolkes etter deres faktiske betydning. Vi kan ikke etter dagsformen bestemme alvorlighetsgraden i forskjellige ord, da kan i prinsippet jeg anmelde deg for å ha kontaktet meg ved å si «du har så pent ansikt», mine følelser skal ikke gå på bekostning av din rettssikkerhet eller din sosiale anseelse i samfunnet for å ytre positivt ladede ord. 

Anonymkode: e5867...3cb

• Liker 2
Skrevet
On 4/27/2021 at 11:37 AM, AnonymBruker said:

Nei, men det er antageligvis fordi du ikke blir kalt det hele tiden og holdt igjen av eldre gubber som skal klå og tafse og se slibrig på deg og utnytte deg i alle bauger og kanter hvis de får det til?

På hvilken planet skjer dette? 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt. Elaine Marley, mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2021 den 11.30):

Du ser ikke at det å kalle noen fine ting er annerledes enn å kalle noen stygge ting?

Anonymkode: a7bb3...a10

Jeg kan ikke tenke at det oppleves fint for unge jenter flest å bli kalt deilig og sexy av en gammel gubbe.

• Liker 1
Gjest irkan90
Skrevet

Seksuelle bemerkninger, eller kommentarer på utseende, er ikke innafor fra fremmede uansett hvor gamle eller unge de måtte være. Jeg kommenterer aldri utseendet på en annen før jeg kjenner henne rimelig godt og vet at det vil tas som et kompliment. Med mindre det er typ "Flotte sko!" eller "Du kledde den jakka der". Hvis ikke er det uønsket seksuell oppmerksomhet.

Det gjelder forøvrig uavhengig av om det du sier er positivt eller negativt.

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor denne tråden er på 3 sider?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2021 den 11.26):

Eller?

Vi har frihet til å si hva vi mener. Jeg mener at dersom eldre menn sier at en ung kvinne er deilig, pen eller sexy, så er det ikke nødvendigvis noe galt med det. Om noen synes det er ekkelt, creepy og perverst, så er det i og for seg greit det også.

Er det å trampe på andre når eldre menn sier slikt om unge kvinner eller er det bare en hyggelig tilbakemelding som stadfester at de synes den unge kvinnen er fin? Hvis kommentarer som deilig, sexy og pen, følges opp med en nedverdigende oppførsel mot den unge kvinnen, kan jeg være enig i at kommentarene har en undertone som ikke er bra, men kommentaren alene synes jeg ikke er ekkel. Hva med eldre kvinner som kommer med lignende kommentarer på unge menn de syns er deilige, pene og sexy? Er de også ekle?  

Mange synes det er ekkelt om unge kvinner har sex med eldre menn. Da er mannen for definert som en ekkel gris. Når eldre kvinner har sex med yngre menn hører man sjelden kommentarer som er like negative. Burde ikke reglene være like? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...