Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anocopy skrev (25 minutter siden):

Å oppforste barn er en av de viktigste tingene for landet vårt. 

Og så mener du at fedre skal slippe å betale for dette, og at vi andre skal måtte overta hans ansvar. Du motsier deg selv

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
likestilling skrev (30 minutter siden):

Kanskje hun hadde valgt annerledes om hun visste at hun ikke fikk barnebidrag fra far? Jeg vil helst at barn som fødes skal være ønsket og vokse opp med to foreldre...

Så du vil presse henne til å ta abort slik at du kan slippe å betale for oppfostringen av ungen din? Samtidig skriver du at du vil at barn som fødes, skal vokse opp med to foreldre. Du motsier deg selv. Er du for eller imot at fedre skal kunne stikke av fra ansvaret sitt?

• Liker 8
Skrevet
The Words skrev (7 minutter siden):

🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Barn er faktisk det aller viktigste vi kan «gi» til samfunnet med tanke på økonomi....

Kommentaren du siterte var ment som et hint om hvor mange menn som ville benyttet seg av den sjansen (til juridisk abort og at staten betalte) om de fikk muligheten.

🙄🙄🙄🙄

Det vet jeg, kommentaren du siterte var et hint om at jeg ikke tror det egentlig er kostnadene som bekymrer deg. Jeg tror ikke mange ville benyttet seg av det, men ja; man måtte hatt kontroll mekanismer på samme måte som annet bedrageri fra NAV, om de som valgte å få frivillig få barn som alenemor i det hele tatt skal få noe ekstra utover sosialstønad.

Skrevet
CAPS LOCK skrev (2 minutter siden):

Så du vil presse henne til å ta abort slik at du kan slippe å betale for oppfostringen av ungen din? Samtidig skriver du at du vil at barn som fødes, skal vokse opp med to foreldre. Du motsier deg selv. Er du for eller imot at fedre skal kunne stikke av fra ansvaret sitt?

Nei, nå misforstår du med vilje mistenker jeg...

Hvis kvinner som drømmer om å bli alenemødre mens de forsørges av en stakkar fra ONS visste at konsekvensene var at de ikke kan leve på barnefar mens han får se ungen en dag i uka så hadde de kanskje brukt prevensjon (du vet, som alle jenter her snakker om, at dersom man har sex må man ta ansvar for det etc.).

Mannen har ikke en mulighet til å lure en jente til å bli gravid og så tvinge henne til å beholde det, ta barnet og oppdra det selv, så det er ikke en problemstilling.

Det er ikke lov med juridsk abort i dag, og likevel er det mange alenemødre der barnet ikke har kontakt med far. Det vil ikke være noen forskjell for dem. Det er forskjell på "optimalt" og virkeligheten.

Gjest someone_here
Skrevet
IDGAF skrev (7 timer siden):

1. Ingen kan bare bestemme seg for å bli gravid. Det er et resultat av (ofte ubeskyttet) sex, noe både mannen og kvinnen hadde. Så hva det er damen har «bestemt» her forstår jeg ikke.

2. Hvor har du det der fra? 😂 Den der må du forklare nærmere, det har ingen sammenheng med det jeg skrev.

1) Men det er utelukkende hun som bestemmer om det blir barn ut av det. Hvis hun bestemmer, så tar hun også alt av ansvar. 

2) Hvorfor vil du at bare kvinner skal ha juridisk abort? 

Gjest someone_here
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Akkurat som det er umulig å vite 100% om dere menn er til å stole på, men likevel skal kvinner få skylden når de blir offer for drittsekker. Ta ansvar for deg selv og pikken din. Alt jeg leser her er fullstendig fraskrivelse av ansvar. La vær å knulle om det å få avkom er så forferdelig. 

Anonymkode: eecab...a54

Og du sier det samme til kvinner? Er du imot selvbestemt abort? 

Hvorfor kan kvinner slippe å ta ansvar for egne handlinger? 

Sitat

Svangerskapsavbrudd etter tolvte svangerskapsuke kan skje dersom ett av følgende forhold er til stede:

• Svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnen

• Det kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon

"Vanskelig livssituasjon". Hvorfor tas ikke slik hensyn til menn?

Gjest someone_here
Skrevet

Helt enig! Har møtt så mange menn som er klar for å ha sex uten kondom, de tar det som en selvfølge at dama går på prevensjon. Hadde sex med en fyr 5 ganger før han fikk seg til å spørre "hvilken prevensjon jeg gikk på". Var frista til å svare at jeg ikke gikk på prevensjon. 

Juridisk abort er ikke lov av hensyn til barnet. Og om det var lov for menn, så burde det vel være lov for kvinner også eller? Hadde menn gått gravide hadde de hatt muligheten for abort, men nå er det en gang slik at det er kvinnen som må ta den belastningen. 

Anonymkode: 668ac...ec9

Hvorfor tas ikke hensyn til barn når hun adopterer bort barnet? Hvorfor tas det ikke hensyn til grunnleggende rettigheter til barnet som ikke får hvite hvem faren hans er om hun moren velger å få assistert befruktning?

Gjest someone_here
Skrevet

Fordi det er vi som ruler nå.

Anonymkode: facf5...fc5

På tide å pensjonere dere da.

CAPS LOCK skrev (7 timer siden):

Hvis den provoserte aborten skjer før fosteret har blitt til et barn, så er det to ulike situasjoner, for da har man jo ikke med et barn å gjøre. Det har man derimot etter at barnet er født. Hvis faren stikker sin vei, så er han likevel far til et barn. Hvis moren tar abort før fosteret har kommet så langt i utviklingen at det har blitt til en person, så har vi ikke med et barn å gjøre. Hun stikker således ikke av fra ansvaret sitt som forelder, for det ble ikke noe barn. 

Hva med adopsjon? 

Skrevet
someone_here skrev (16 minutter siden):

1) Men det er utelukkende hun som bestemmer om det blir barn ut av det. Hvis hun bestemmer, så tar hun også alt av ansvar. 

2) Hvorfor vil du at bare kvinner skal ha juridisk abort? 

1. Jeg ser det ikke som å bestemme at det blir barn. Jeg ser på det som å ikke klare/ønske å gå gjennom en abort. Dersom abort og juridisk abort skal være likestilt, må premisset være at begge har like stor påkjenning. Dette er ikke tilfelle! Ingen kan tenke seg til hvordan det er å ha et liv voksende inn i seg, og så ta det bort. Mange kvinner, deriblant to av mine venninner, sier at dersom de en dag blir gravid skal de ta abort. Men så ble de gravide, og klarte ikke gjennomføre aborten. Mener du virkelig det hadde vært likestilling at fedrene til barnet slapp unna alt, mens de også måtte stå der med ansvaret for det (i utgangspunktet uønskede) varmt helt alene? Heldigvis har ikke mennene venninnene mine fikk barn med vært så blåst! Der har mennene, på samme måte som venninnene mine måtte, gå gjennom en prosess for å godta at «Det var ikke slik jeg ønsket det, men sånn er livet mitt nå. La oss hvertfall gjøre det beste ut av det når vi først er her». Som alle andre ansvarlige voksne gjør....

2. Kvinner har heller ikke mulighet til juridisk abort i Norge, så forstår ikke helt problemstillingen???

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Anocopy skrev (5 timer siden):

Virker som du har misforstått debatten, dette påvirker hverken mor eller barn. De som støtter jurdisk abort vil at staten skal ta over betalingene. Dermed får forelder og barn pengene som de trenger og far slipper å straffes. Win-win.

Wow. Så fars eneste ansvar er å betale? Du har neimen ikke høye tanker om farsrollen.

Anonymkode: ac610...262

• Liker 6
Gjest someone_here
Skrevet

Menn: gjør verden en tjeneste. Bruk kondom og ikke ligg med damer du ikke kan ha som mor til deres barn. 

Et problem mindre for dere, og et problem mindre for resten 

Anonymkode: 5708a...87d

Er du imot selvbestemt abort? Er du en kvinne eller en mann? 

Skrevet
someone_here skrev (6 timer siden):

Ja, nettopp. Man han skal informeres og dersom hun ikke informerer om det, må grensen forlenges 

Hvorfor skal grensen for menn defineres på en annen måte enn for kvinner? Det skal jo være like regler for begge, skal det ikke? Hvis ikke er det jo ikke likestilling? Kvinner har rett til abort til fosteret er 12 uker, helt uavhengig av når hun oppdager at hun er gravid. Derfør bør mannens abortgrense også defineres av fosterets alder, helt uavhengig av når han får vite det. Du mener i praksis at hvis graviditeten oppdages i uke 13, så skal mannen ha rett til abort, men ikke kvinnen?

• Liker 4
Gjest someone_here
Skrevet

Juridisk abort: Et svært fint ord for å rett og slett fraskrive seg/drite i ansvaret sitt. Mener dere at vi skal tilbake til den tiden hvor kvinnen satt igjen med hele ansvaret for barnet....(?!)

Anonymkode: c0847...f47

Hva med adopsjon? Skal det forbys?

Sånn at enda flere menn blir far mot sin vilje, mener du?

Anonymkode: 73df5...ca1

Ja, det blir litt mer rettferdig og til og med likestilt. 

Hvis juridisk abort skulle eksistere, så må det være mannens ansvar å bevise at dama han har hatt sex med, med vitende vilje har

1) tvunget seg på han(voldtekt) 

2) nektet han å bruke prevensjon som kunne gjort at han unngikk å befrukte henne (kondom, sterilisering, sæddrepende middel)

3) at hun med vilje har droppet å ta prevensjon og jugd høylytt om det for å lure han til å ha ubeskyttet sex

Hvis mannen ikke kan bevise disse tingene ut over en hver tvil, kan han heller ikke ha rett på juridisk abort. En kvinnes abort og en manns "juridiske abort" kan ikke sammenlignes. Konsekvensene av mannens "abort" er ingen, men hvis en kvinne skal ta abort så gir det store fysiske og psykiske påkjenninger. Det er en risiko forbundet med det, og gjøres det ikke på en ordentlig måte er det i værste fall dødelig. 

Uansett hva en kvinne velger - abort eller å bære frem barnet - så har det en konsekvens for kvinnens fremtidige liv, både psykisk og fysisk, evt. Økonomisk. Hvis en mann ønsker å slippe det økonomiske ansvaret for en natt hvor han var like uansvarlig som kvinnen (i de fleste tilfeller), så må man finne andre konsekvenser for en mann slik at ikke en hver mann, som har ubeskyttet sex, eller som glemte å ta ansvar for pikken sin bare kan si "jeg vil ikke dette, juridisk abort takk" og få det innvilget. 

En kvinne som ønsker abort har ofte en samtale med lege, om hvilke alternativer som finnes. Om hun er forberedt på konsekvensene av å ta abort og om hun er helt sikker på at det er det beste å gjøre. Det må oppdages (graviditet) planlegges abort, bestilles time, snakkes med forskjellige sykehus/leger, gjennomføre en abort - som er både smertefullt, tidkrevende og slitsomt, som skaper hormonforstyrrelser og flere uker med blødninger og evt. Bivirkninger. Det er ikke bare å ta abort...

En graviditet og fødsel er heller ikke uten risiko for livet og psyken til kvinnen, med tanke på svangeskapsplager og sykdommer og evt. fødselskader. 

Uansett hva kvinnen velger så er det stor risiko forbundet med det. Så at du som mann, må tåle å betale bidrag for en unge du var med på å lage, men ellers har lov og rett til å gi F, tenker jeg at er ganske rettferdig. 

Anonymkode: 13bad...a61

Er du for eller imot selvbestemt abort? Så mener at du at en mann ikke har fysiske, psykisikse og finansielle påkjenninger som følge av at et barn blir født?

AnonymBruker
Skrevet
someone_here skrev (23 minutter siden):

Hva med adopsjon? Skal det forbys?

Ja, det blir litt mer rettferdig og til og med likestilt. 

Er du for eller imot selvbestemt abort? Så mener at du at en mann ikke har fysiske, psykisikse og finansielle påkjenninger som følge av at et barn blir født?

Adopsjon er lite relevant. Skjer nesten ikke i Norge og de fleste skjer via barneverntjenesten og også der er det reduksjon.. Uansett må kvinnen gjennom svangerskap og fødsel først, det må ikke mannen

Anonymkode: 6b1f5...b81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja nettopp, det er poenget. Fellesskapet trenger barn, da burde fellesskapet bidra til å finansiere det. Barnebidrag burde komme fra enten fellesskapet eller en frivillig forelder. Alle skattebetalere er allerede med på å bidra litt gjennom trygd, så det er ingen stor endring egentlig.

Anonymkode: e05e7...6c7

Ingen stor endring 😂😂 syns jeg ser utgiftsposten der når alle gutta velger juridisk abort og stikker og gjemmer seg til barnet er 20 år. Hvorfor skal jeg betale for masse unger som Pål, Per og Askeladden har pult fram og ikke vil ta ansvar for? Da må jo nesten jeg få velge juridisk abort fra utgiftsposten "farløse barn" ved skattepengene mine også.

Anonymkode: 5cf16...6c9

• Liker 3
Gjest someone_here
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De fleste kvinner tar ikke abort mot mannens vilje. Hadde jeg møtt en mann som sa han ønsket juridisk abort, hadde jeg sett på han som en looser

Typisk kvinnesjåvinist som ønsker ikke like rettigheter for alle. 

Skrevet

Menn, aldri ha sex med noen dere ikke kunne tenkt dere barn med! Er barn helt utenkelig for dere, da må dere avstå fra sex. Er det så vanskelig å forstå? 
orgasme kan dere få på andre måter . Onaner til den store gullmedaljen 

Sex er fra naturen sin side lager for å lage barn. Når et arbeidsuhell skjer , skjer det inni kvinnens kropp, har hun all rett til å ikke ta livet av fosteret som ble skapt om hun ikke ønsker det.  Hun hadde frivillig sex, ble uplanlgr gravid , men beholder likevel.

en mann kan da ikke ta juridisk abort. Fordi han var like mye med på leke  som kvinnen. Han hadde frivillig sex og sprita frivillig i henne. Vel vitene om hva sperm i kvinne kan føre til.

det kalles å ta ansvar for egne handlinger. Vil du ikke være pappa i rolle? Nei vel, du trenger ikke det. Men må ta da økonoms konsekvens av dine handlinger og betale for det istenfor . Helt rett og rimelig . Vær Pappa , eller vær bidrags pappa. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Cyndaquil said:

Menn, aldri ha sex med noen dere ikke kunne tenkt dere barn med! Er barn helt utenkelig for dere, da må dere avstå fra sex. Er det så vanskelig å forstå? 
orgasme kan dere få på andre måter . Onaner til den store gullmedaljen 

Sex er fra naturen sin side lager for å lage barn. Når et arbeidsuhell skjer , skjer det inni kvinnens kropp, har hun all rett til å ikke ta livet av fosteret som ble skapt om hun ikke ønsker det.  Hun hadde frivillig sex, ble uplanlgr gravid , men beholder likevel.

en mann kan da ikke ta juridisk abort. Fordi han var like mye med på leke  som kvinnen. Han hadde frivillig sex og sprita frivillig i henne. Vel vitene om hva sperm i kvinne kan føre til.

det kalles å ta ansvar for egne handlinger. Vil du ikke være pappa i rolle? Nei vel, du trenger ikke det. Men må ta da økonoms konsekvens av dine handlinger og betale for det istenfor . Helt rett og rimelig . Vær Pappa , eller vær bidrags pappa.

Om jeg forstår deg rett:

Kvinner vet at sex kan føre til graviditet, derfor skal de kunne velge abort.
Menn vet at sex kan føre til graviditet, derfor skal de ikke kunne velge abort.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Cyndaquil said:

Kvinner får abort gratis, om jeg ikke tar feil. Burde ikke de også betale for det i det minste?

• Liker 1
Gjest someone_here
Skrevet
IDGAF skrev (1 time siden):

1. Jeg ser det ikke som å bestemme at det blir barn. Jeg ser på det som å ikke klare/ønske å gå gjennom en abort. Dersom abort og juridisk abort skal være likestilt, må premisset være at begge har like stor påkjenning. Dette er ikke tilfelle! Ingen kan tenke seg til hvordan det er å ha et liv voksende inn i seg, og så ta det bort. Mange kvinner, deriblant to av mine venninner, sier at dersom de en dag blir gravid skal de ta abort. Men så ble de gravide, og klarte ikke gjennomføre aborten. Mener du virkelig det hadde vært likestilling at fedrene til barnet slapp unna alt, mens de også måtte stå der med ansvaret for det (i utgangspunktet uønskede) varmt helt alene? Heldigvis har ikke mennene venninnene mine fikk barn med vært så blåst! Der har mennene, på samme måte som venninnene mine måtte, gå gjennom en prosess for å godta at «Det var ikke slik jeg ønsket det, men sånn er livet mitt nå. La oss hvertfall gjøre det beste ut av det når vi først er her». Som alle andre ansvarlige voksne gjør....

2. Kvinner har heller ikke mulighet til juridisk abort i Norge, så forstår ikke helt problemstillingen???

1) så du synes at menn skal ha fysiske, mentale, økonomiske osv påkjenninger i 18 år? 

2) de har rett til adopsjon. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Adopsjon er lite relevant. Skjer nesten ikke i Norge og de fleste skjer via barneverntjenesten og også der er det reduksjon.. Uansett må kvinnen gjennom svangerskap og fødsel først, det må ikke mannen

Kvinner har likevel EN MULIGHET. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...